Gå til innhold

Utekatt i et borettslag ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bør i 1. etasje så ligger det meste greit tilrette etter at du har fått "godkjenning" av styret. Be om å få en godkjenningen skriftlig siden styrer endrer seg og det ikke er like sikkert at styret om 5 år er det samme som det er når "godkjenningen" blir gitt.

Har selv bodd i BRL hvor vi ble adoptert av en stakkar som sannsynligvis var dumpet et sted i nærheten. Han hadde vært hos alle naboene før han kom til oss og adopterte oss.

Vi hadde 2 etasjes leilighet i skårbakke, og laveste etasje lå på bakkenivå med stor terrasse. Det gikk helt fint og uten et eneste problem.

Jeg har senere bodd i selveier og det var da jeg lærte hvor viktig det er å ha "tillatelsen" skriftlig, for da styreleder ble byttet så kom det en styreleder som virkelig hatet katter. Han ville kverke mine innekatter, men måtte bite i (katte)gresset da jeg hadde "tillatelsen" fra forrige styre skriftlig. Mine katter brukte balkongen og innearealet i leiligheten. Det var ikke lukket gang mellom inngangsdørene til leilighetene og ingen av naboene forstod hva styreleder drev og rotet med. 

Nå bor jeg et annet sted, men det skyldes ikke styretleder i sameiet. Her bor jeg også i selveier i sameie, og mine naboer elsker kattene mine.

Anonymkode: 8c59d...54e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg vil gjerne  høre fra de som har utekatt i borettslag og hvordan de håndterer sånne ofte urimelige klager på kattene sine. Someone?

Anonymkode: f023c...d6c

At klagene er urimelige er det nok bare en katteier som syns. Alle de som ikke har katt syns nok klagene ofte er helt på sin plass.

Anonymkode: c3d8a...85a

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor i borettslag, har en utekatt og en innekatt. Bor i første etasje, så pus slippes inn/ut via veranda. Kommentarene fra naboene er utelukkende positive. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ said:

Jeg bor i borettslag, har en utekatt og en innekatt. Bor i første etasje, så pus slippes inn/ut via veranda. Kommentarene fra naboene er utelukkende positive. 

Takk, dette gir meg håp.. ts

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du bør i 1. etasje så ligger det meste greit tilrette etter at du har fått "godkjenning" av styret. Be om å få en godkjenningen skriftlig siden styrer endrer seg og det ikke er like sikkert at styret om 5 år er det samme som det er når "godkjenningen" blir gitt.

Har selv bodd i BRL hvor vi ble adoptert av en stakkar som sannsynligvis var dumpet et sted i nærheten. Han hadde vært hos alle naboene før han kom til oss og adopterte oss.

Vi hadde 2 etasjes leilighet i skårbakke, og laveste etasje lå på bakkenivå med stor terrasse. Det gikk helt fint og uten et eneste problem.

Jeg har senere bodd i selveier og det var da jeg lærte hvor viktig det er å ha "tillatelsen" skriftlig, for da styreleder ble byttet så kom det en styreleder som virkelig hatet katter. Han ville kverke mine innekatter, men måtte bite i (katte)gresset da jeg hadde "tillatelsen" fra forrige styre skriftlig. Mine katter brukte balkongen og innearealet i leiligheten. Det var ikke lukket gang mellom inngangsdørene til leilighetene og ingen av naboene forstod hva styreleder drev og rotet med. 

Nå bor jeg et annet sted, men det skyldes ikke styretleder i sameiet. Her bor jeg også i selveier i sameie, og mine naboer elsker kattene mine.

Anonymkode: 8c59d...54e

Takk for svar og gode råd :) Ts

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det TS?

AnonymBruker
Skrevet

Lag kattegård ute, så kan ikke naboene klage på pusen din ihvertfall for skitt i blomsterbed og sandkasser.. 

Anonymkode: dd551...554

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som TS dessverre må ta til takke med leilighet i et borettslag i stedet for i et sameie. Litt merkelig. Trodde prisene hadde jevnet seg ut de siste årene.

Nei, det er ikke enklere å ha katt i et sameie. I begge boformene har man husordensregler og et styre som håndhever disse.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Ts her. Jeg så tilfeldig at det var nytt svar i emnet:)

Jeg har undersøkt nøye dette med regler og vedtekter for hver eneste bolig jeg vurderte å kjøpe, som var borettslag. Det var ikke mulig å søke om tillatelse til dyrehold før man faktisk kjøpte. Jeg bestemte meg for å ikke risikere at jeg må bli kvitt pusen min plutselig hvis jeg ikke får lov å ha han.  En annen sak er at jeg faktisk ikke kunne forestille meg at han blir jaget bort av noen som ikke liker dyr, og det kan faktisk skje hvis det er mange enheter/ leiligheter i en blokk. 

Jeg bestemte meg for å flytte lenger unna sentrum, og begynte å se etter rekkehus og leiligheter der det sto i vedtektene til sameie at dyr er tillatt og det må ikke søkes om.

Jrg fant et perfekt rekkehus på et plan I et lite tettsted, på landet, i et byggefelt med ikke så mange hus. Jeg kjører 25 minutter til jobben ( før var det 5 min kjøretur),og det er ingentng der bortsett fra 1 matvarebutikk. Men katta har trygge og gode utemuligheter med masse eng, skog, busker og elv:)

Folk syntes jeg var gal at jeg valgte beliggenhet utifra hvor katta mi kom til å ha det bra, men det viser seg at jeg trives meget godt og. Det er stille og rolig, og vi har det begge supert:) Vi flyttet på høsten i fjor, og gleder oss til våren og sommer her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har undersøkt nøye dette med regler og vedtekter for hver eneste bolig jeg vurderte å kjøpe, som var borettslag. Det var ikke mulig å søke om tillatelse til dyrehold før man faktisk kjøpte. Jeg bestemte meg for å ikke risikere at jeg må bli kvitt pusen min plutselig hvis jeg ikke får lov å ha han.  En annen sak er at jeg faktisk ikke kunne forestille meg at han blir jaget bort av noen som ikke liker dyr, og det kan faktisk skje hvis det er mange enheter/ leiligheter i en blokk. 

Jeg bestemte meg for å flytte lenger unna sentrum, og begynte å se etter rekkehus og leiligheter der det sto i vedtektene til sameie at dyr er tillatt og det må ikke søkes om.

Jrg fant et perfekt rekkehus på et plan I et lite tettsted, på landet, i et byggefelt med ikke så mange hus. Jeg kjører 25 minutter til jobben ( før var det 5 min kjøretur),og det er ingentng der bortsett fra 1 matvarebutikk. Men katta har trygge og gode utemuligheter med masse eng, skog, busker og elv:)

Folk syntes jeg var gal at jeg valgte beliggenhet utifra hvor katta mi kom til å ha det bra, men det viser seg at jeg trives meget godt og. Det er stille og rolig, og vi har det begge supert:) Vi flyttet på høsten i fjor, og gleder oss til våren og sommer her.

Du er en god katteeier som velger å bo der det er tryggere for pus, fremfor komforten ved å bo rett ved jobben. Vi bor 25 min unna alt som er, å vi stortrives ☺️

Anonymkode: 636b8...0a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte også søke om lov til å ha katta i leilighet. Over 1. Etasje for å si det sånn, så her følger vi den ned trappa ut og inn. Har ikke vært noe problem i henhold til naboene, de fleste stopper opp sier "hei, for en søt pus dere har. Har sett den utenfor fellesdøra ett par ganger.  Den stikker alltid vekk når jeg prøver å si hei" osv. Så holder jeg pus mens nabo klapper og sier hei mens jeg forteller historien om hvor teit katta vår kam være. Typ. Blir så leken med strikk at han løper med snuten først i veggen osv.  Da ler naboen litt og sier ala "jaja, skal ikke stå på sjarmen hvertfall" og så går vi hvert vårt.  Alltid hyggelig, alltid klapp og kos og jeg informerer alle naboene om at han er kastrert, chopper, har innedo, er snill mot voksne/barn og at den nervøse oppførselen hans med nye mennesker var fordi han ble mishandlet av mennesker de flere leveukene, men vi har kost ham trygg. Sier også hvor han bor og at naboene kan ta kontakt med oss enten personlig eller telefon om det skulle være noe med katten. Det setter naboene veldig pris på, men vi har ikke fått en eneste negativ tilbakemelding på de 2 årene vi har bodd her :

Anonymkode: d5b51...d0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er en god katteeier som velger å bo der det er tryggere for pus, fremfor komforten ved å bo rett ved jobben. Vi bor 25 min unna alt som er, å vi stortrives ☺️

Anonymkode: 636b8...0a1

Tusen takk:) Godt å høre noen synes det:) Jeg føler at jeg har tatt et godt valg ved å flytte lenger unna der det er littt billigere, og det er lov med dyr og ikke så tett med mennesker 😉 Det kan fortsatt komme klager på pus, men nå har jeg egen liten tomt og jeg risikerer i hvert fall  ikke at pus må «fjernes». 

Skrevet

Så nå at du har kjøpt på ett bra sted TS. Du er en god katteeier,  håper du Og pus kommer til å trives der ❤❤

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi måtte også søke om lov til å ha katta i leilighet. Over 1. Etasje for å si det sånn, så her følger vi den ned trappa ut og inn. Har ikke vært noe problem i henhold til naboene, de fleste stopper opp sier "hei, for en søt pus dere har. Har sett den utenfor fellesdøra ett par ganger.  Den stikker alltid vekk når jeg prøver å si hei" osv. Så holder jeg pus mens nabo klapper og sier hei mens jeg forteller historien om hvor teit katta vår kam være. Typ. Blir så leken med strikk at han løper med snuten først i veggen osv.  Da ler naboen litt og sier ala "jaja, skal ikke stå på sjarmen hvertfall" og så går vi hvert vårt.  Alltid hyggelig, alltid klapp og kos og jeg informerer alle naboene om at han er kastrert, chopper, har innedo, er snill mot voksne/barn og at den nervøse oppførselen hans med nye mennesker var fordi han ble mishandlet av mennesker de flere leveukene, men vi har kost ham trygg. Sier også hvor han bor og at naboene kan ta kontakt med oss enten personlig eller telefon om det skulle være noe med katten. Det setter naboene veldig pris på, men vi har ikke fått en eneste negativ tilbakemelding på de 2 årene vi har bodd her :

Anonymkode: d5b51...d0c

Du er meget heldig med så snille naboer :) selvelgelig er det en løsning med å følge pus  ut og inn. Min katt er vant til katteluke og går selv inn og ut som han vil. Jeg har montert katteluke med en gang jrg flyttet inn, og det er meget fin løsning både for pus og meg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tran09 said:

Så nå at du har kjøpt på ett bra sted TS. Du er en god katteeier,  håper du Og pus kommer til å trives der ❤❤

Tusen takk! 😊

AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2018 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Hvis leiligheten ligger slik til at katten enkelt kan komme og gå fra dine vinduer/altandør da tenker jeg at det kan bli enkelt for deg å beholde katten. Må han derimot gå gjennomfellesarealet slik at det blir kattehår som gir allergirisiko for andre blir det litt verre. 

Jeg vet at mange borettslag krever at katter skal være innekatter nettopp på grunn av allergifaren. 

Anonymkode: 73dea...42e

Men da må jo det gjelde hunder også isåfall.

Anonymkode: d01c9...c88

• Liker 1
Skrevet
På 29.4.2018 den 15.06, AnonymBruker skrev:

Etter samlivsbrudd er jeg nødt til å kjøpe meg leilighet i et borettslag da jeg ikke har råd til selveier. Jeg har en utekatt, sterilisert hannkatt. Jeg har nå satt meg inn i gjeldende regler og har forstått at jeg må søke styret om å få godkjent dyrehold og signere en erklæring der jeg forplikter meg til å «fjerne» dyret med en gang dyret medfører «sjenanse» for andre beboerne. 

Jeg er litt usikker om jeg er villig å risikere å måtte gi fra meg pusen da jeg er veldig glad i han... 

Mitt spørsmål er om noen av dere har vært i lignende situasjon eller bor med en utekatt i et borettslag og det går fint? Hvilke grunner kan føre til at jeg må «fjerne» katta? Er det nok med en slem nabo som hater katter og klager at katta har tisset ute? ( bare for å ta et eksempel).  Jeg vil selvsagt kjøpe en leilighet på en bakkeplan og der jeg har tenkt å kjøpe er det fint og grønt, og nesten ingen trafikk.

Spørsmål nr 2 er om dere tror at det ville gått å dele omsorg for katta med eksen, slik at pus er hos meg i vinterhalvåret ( da er han innekatt og stikker sjeldent nesa ut) og hos eksen på våren/sommer når pus er nesten  hele tiden ute,  og kommer innom et par ganger om dagen for å få kos og mat, og sove om natta. Eksen bor landlig og pus trives her.

Må tilføye at katta er mest glad i meg og det er meg han kommer til når han vil ha kos. Om vinteren er det kun meg som gidder å leke med den osv.

Føler jeg har dårlige muligheter her, men det å omplassere pus helt til fremmede er ikke et alternativ. Tenkte på å leie framfor å eie, men det blir faktisk dyrere å leie, og ikke minst ikke å skaffe hybel der dyrehold er tillatt. 

Noen efraringer med utekatt i et borettslagleilighet?

Dette er heldigvis lovbestemt i 1993, da en sak om katt i borettslag gikk helt til høyesterett. Gå inn på norsk huskattforening, eller så kan du gå inn på you tube og Bjarne O Braastad, så vil du finne all informasjon du trenger. Anbefaler boken katten, adferd og velferd også for alle katteelskere. Så fantastisk god informasjon om katter, kattespråket og kattehold. Ingen i borettslag kan nekte deg å ha katt i leiligheten, men kan lage problemer om katten er til sjenanse for naboer. Lykke til med pus! 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei,

25 min til jobb er ikke så ille :) 

Men angående dette med at man må søke om dyrehold, så er det ulikt hvordan det håndheves. 
Her jeg bor står det i vedtekter at man må søke styret, men i praksis betyr det bare at styret skal varsles om dyrehold. 

• Liker 1
Skrevet

Da burde man ihvertfall bo i første etasje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at det ordnet seg for deg og pus 😊

Anonymkode: 547a6...faa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...