AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Etter samlivsbrudd er jeg nødt til å kjøpe meg leilighet i et borettslag da jeg ikke har råd til selveier. Jeg har en utekatt, sterilisert hannkatt. Jeg har nå satt meg inn i gjeldende regler og har forstått at jeg må søke styret om å få godkjent dyrehold og signere en erklæring der jeg forplikter meg til å «fjerne» dyret med en gang dyret medfører «sjenanse» for andre beboerne. Jeg er litt usikker om jeg er villig å risikere å måtte gi fra meg pusen da jeg er veldig glad i han... Mitt spørsmål er om noen av dere har vært i lignende situasjon eller bor med en utekatt i et borettslag og det går fint? Hvilke grunner kan føre til at jeg må «fjerne» katta? Er det nok med en slem nabo som hater katter og klager at katta har tisset ute? ( bare for å ta et eksempel). Jeg vil selvsagt kjøpe en leilighet på en bakkeplan og der jeg har tenkt å kjøpe er det fint og grønt, og nesten ingen trafikk. Spørsmål nr 2 er om dere tror at det ville gått å dele omsorg for katta med eksen, slik at pus er hos meg i vinterhalvåret ( da er han innekatt og stikker sjeldent nesa ut) og hos eksen på våren/sommer når pus er nesten hele tiden ute, og kommer innom et par ganger om dagen for å få kos og mat, og sove om natta. Eksen bor landlig og pus trives her. Må tilføye at katta er mest glad i meg og det er meg han kommer til når han vil ha kos. Om vinteren er det kun meg som gidder å leke med den osv. Føler jeg har dårlige muligheter her, men det å omplassere pus helt til fremmede er ikke et alternativ. Tenkte på å leie framfor å eie, men det blir faktisk dyrere å leie, og ikke minst ikke å skaffe hybel der dyrehold er tillatt. Noen efraringer med utekatt i et borettslagleilighet? Anonymkode: f023c...d6c
EvaLena Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 Helt ærlig, nei. Jeg kjenner folk som bor sånn til og de er nærmest truende til å kverke kattene som tisser og bæsjer rundt. Katter bryr seg svært lite om grenser og hvor de bor. Min katt gjør ikke fra seg hjemme, ikke som jeg har sett de årene jeg har hatt den. Derimot har jeg nabokatten som gladelig bruker tomta mi som offentlig toalett. Er du redd for katta di, så får du vende den til å være inne. Evtentuell omplassering. 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 Jeg bor i lavblokk med 12 leiligheter og har katt. I reglene står det at dyr ikke skal være til sjenanse. En av naboene hater katter og beskylder min katt for de utroligste ting. De andre naboen er likegyldige til katten men hun ene lager mye støy. For henne er sjenanse at katten min går på rekkverket forbi leiligheten hennes, og hun vil at jeg skal avlive eller ha katten inne. Det bor flere katter i blokkene rundt, jeg oppfatter det som ukomplisert, men det er det jo ikke for alle. Det bor hunder her som bjeffer dagen lang også, men det er visst heller ikke et problem. Anonymkode: 9b98e...db5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bor i lavblokk med 12 leiligheter og har katt. I reglene står det at dyr ikke skal være til sjenanse. En av naboene hater katter og beskylder min katt for de utroligste ting. De andre naboen er likegyldige til katten men hun ene lager mye støy. For henne er sjenanse at katten min går på rekkverket forbi leiligheten hennes, og hun vil at jeg skal avlive eller ha katten inne. Det bor flere katter i blokkene rundt, jeg oppfatter det som ukomplisert, men det er det jo ikke for alle. Det bor hunder her som bjeffer dagen lang også, men det er visst heller ikke et problem. Anonymkode: 9b98e...db5 Takk for svar. Det er nettopp det jeg frykter å treffe på en sånn nabo :/ Men det ser ur som i ditt tilfelle har naboen ikke klaget til styret og du får lov å fortsette å ha pus? Anonymkode: f023c...d6c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 Hvis leiligheten ligger slik til at katten enkelt kan komme og gå fra dine vinduer/altandør da tenker jeg at det kan bli enkelt for deg å beholde katten. Må han derimot gå gjennomfellesarealet slik at det blir kattehår som gir allergirisiko for andre blir det litt verre. Jeg vet at mange borettslag krever at katter skal være innekatter nettopp på grunn av allergifaren. Anonymkode: 73dea...42e 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 10 minutter siden, EvaLena said: Er du redd for katta di, så får du vende den til å være inne. Evtentuell omplassering. Det går ikke an å omgjøre den til innekatt, han er 7år gammel og elsker å være ute på våren/ sommer. Omplassering utgår.. Anonymkode: f023c...d6c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis leiligheten ligger slik til at katten enkelt kan komme og gå fra dine vinduer/altandør da tenker jeg at det kan bli enkelt for deg å beholde katten. Må han derimot gå gjennomfellesarealet slik at det blir kattehår som gir allergirisiko for andre blir det litt verre. Jeg vet at mange borettslag krever at katter skal være innekatter nettopp på grunn av allergifaren. Anonymkode: 73dea...42e Ts her. Ja, det å ha veranda katten vil gå ut/ inn er en forutsetning. Tenkt også på ei katteluke og det er igjen noe jeg lurer på om jeg har lov til. Tenkte å montere katteluke i glasset på verandadør slik at glasset kan byttes enkelt ut når jeg flyttet ut en dag ( kanskje). Hørte at det ikke er lov med nett over veranda/ balkong for de som har innekatter. Anonymkode: f023c...d6c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Nå skal jeg være ærlig, ikke gjør det. Jeg har katt selv (innekatt), men i ett borettslag så bor man så tett på hverandre og katter kan være ordentlig til plage. Mitt hus var på en slags sti kanskje 6-7 katter tok og det var alltid kattedritt og piss i hagen. Ikke kunne barn leke der uten at jeg tok en runde og spylte ned hagen. Ikke kunne jeg la takvindu stå åpent hvis jeg var ute, for titt og ofte kom det seg en katt inn. Ikke kunne jeg ha verandadøra åpen uten å passe på. Så har man naboer som er litt på den crazy siden. En nabo fikk den geni-ideen om å skyte på kattene med sprettert for å jage dem bort... Husker jeg rett så kunne man få tre klager på katten. Det går jo såklart ikke å si at katten ikke skal drite i den og den hagen så det handler vel mer om hvor ivrige naboer er til å klage. Vet faktisk om ett ektepar som fikk beskjed, katta må gå eller så må dere flytte, og de flyttet. I borettslaget jeg bodde var folk veldig på dette med dyrehold (hunder som bjeffer og katter) Jeg synes at de som allerede bor i borettslag har en viss gyldig grunn til å irriteres av katter som går rundt når de selv har valgt å ikke ha katt av diverse grunner. Anonymkode: 5f744...bf9 1
Sirah Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 Enig med AB over. Selv bor jeg i enebolig og selv jeg er kjempeplaget med nabolagets katter. Disse kattene har bestemt seg for at min hage er samlingspunktet for alle katteting og jeg er mildt sagt drit lei av å snuble i kattedritt og spyle vekk kattepiss. Jeg har tantebarn og disse kan ikke komme på besøk og leke i hagen uten at jeg har gått gjennom den først. Jeg er allergisk mot katter og jeg er drit lei av å ikke kunne ha hageputer osv ute noen timer en gang uten at det kommer en katt for å ta en middagslur eller tisse i dem. Har kattene uenigheter kan du banne på at disse skal løses under soveromsvinduet mitt mens jeg sover. Jeg har til og med opplevd flere ganger å våkne med en fremmed katt i senga om jeg har sovet med soveromsvinduet åpent! Nå tror du sikkert at jeg hater katter, men det gjør jeg ikke. Jeg syntes de er kjempefine dyr og det kunne aldri falt meg inn og jaget dem/vært stygge med dem for å bli kvitt dem. Men får du en nabo "som meg" som er litt mer på krigsstien enn det jeg er så kommer klagene til å hagle inn. Når man bor så tett på hverandre som i et borettslag så må man ta hensyn til at de andre naboene ikke er like glad i pus som det du er. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nå skal jeg være ærlig, ikke gjør det. Jeg har katt selv (innekatt), men i ett borettslag så bor man så tett på hverandre og katter kan være ordentlig til plage. Mitt hus var på en slags sti kanskje 6-7 katter tok og det var alltid kattedritt og piss i hagen. Ikke kunne barn leke der uten at jeg tok en runde og spylte ned hagen. Ikke kunne jeg la takvindu stå åpent hvis jeg var ute, for titt og ofte kom det seg en katt inn. Ikke kunne jeg ha verandadøra åpen uten å passe på. Så har man naboer som er litt på den crazy siden. En nabo fikk den geni-ideen om å skyte på kattene med sprettert for å jage dem bort...Anonymkode: 5f744...bf9 Ts her. Ut ifra det du skriver så blir det kanskje kjekt å sjekke på en eller annen måte om det er utekatter i det borettslaget. Om det er det så vil det si at det går 👍 du skjønner at jeg er desperat. Det du skriver har motsatt effekt. Min katt er sky og ville aldri gått i noen andre sine leiligheter. Holder seg stort sett rundt huset. Anonymkode: f023c...d6c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 4 minutter siden, Sirah said: Enig med AB over. Selv bor jeg i enebolig og selv jeg er kjempeplaget med nabolagets katter. Disse kattene har bestemt seg for at min hage er samlingspunktet for alle katteting og jeg er mildt sagt drit lei av å snuble i kattedritt og spyle vekk kattepiss. Jeg har tantebarn og disse kan ikke komme på besøk og leke i hagen uten at jeg har gått gjennom den først. Jeg er allergisk mot katter og jeg er drit lei av å ikke kunne ha hageputer osv ute noen timer en gang uten at det kommer en katt for å ta en middagslur eller tisse i dem. Har kattene uenigheter kan du banne på at disse skal løses under soveromsvinduet mitt mens jeg sover. Jeg har til og med opplevd flere ganger å våkne med en fremmed katt i senga om jeg har sovet med soveromsvinduet åpent! Nå tror du sikkert at jeg hater katter, men det gjør jeg ikke. Jeg syntes de er kjempefine dyr og det kunne aldri falt meg inn og jaget dem/vært stygge med dem for å bli kvitt dem. Men får du en nabo "som meg" som er litt mer på krigsstien enn det jeg er så kommer klagene til å hagle inn. Når man bor så tett på hverandre som i et borettslag så må man ta hensyn til at de andre naboene ikke er like glad i pus som det du er. Takk for svar. Jeg vil gjerne høre fra de som har utekatt i borettslag og hvordan de håndterer sånne ofte urimelige klager på kattene sine. Someone? Anonymkode: f023c...d6c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #12 Skrevet 29. april 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter samlivsbrudd er jeg nødt til å kjøpe meg leilighet i et borettslag da jeg ikke har råd til selveier. Jeg har en utekatt, sterilisert hannkatt. Jeg har nå satt meg inn i gjeldende regler og har forstått at jeg må søke styret om å få godkjent dyrehold og signere en erklæring der jeg forplikter meg til å «fjerne» dyret med en gang dyret medfører «sjenanse» for andre beboerne. Jeg er litt usikker om jeg er villig å risikere å måtte gi fra meg pusen da jeg er veldig glad i han... Mitt spørsmål er om noen av dere har vært i lignende situasjon eller bor med en utekatt i et borettslag og det går fint? Hvilke grunner kan føre til at jeg må «fjerne» katta? Er det nok med en slem nabo som hater katter og klager at katta har tisset ute? ( bare for å ta et eksempel). Jeg vil selvsagt kjøpe en leilighet på en bakkeplan og der jeg har tenkt å kjøpe er det fint og grønt, og nesten ingen trafikk. Spørsmål nr 2 er om dere tror at det ville gått å dele omsorg for katta med eksen, slik at pus er hos meg i vinterhalvåret ( da er han innekatt og stikker sjeldent nesa ut) og hos eksen på våren/sommer når pus er nesten hele tiden ute, og kommer innom et par ganger om dagen for å få kos og mat, og sove om natta. Eksen bor landlig og pus trives her. Må tilføye at katta er mest glad i meg og det er meg han kommer til når han vil ha kos. Om vinteren er det kun meg som gidder å leke med den osv. Føler jeg har dårlige muligheter her, men det å omplassere pus helt til fremmede er ikke et alternativ. Tenkte på å leie framfor å eie, men det blir faktisk dyrere å leie, og ikke minst ikke å skaffe hybel der dyrehold er tillatt. Noen efraringer med utekatt i et borettslagleilighet? Anonymkode: f023c...d6c Er denne tråden en avlegger fra tråden om å kjøpe hund i utleiebolig? Uansett, borettslag og selveier har i all hovedsak samme prisnivå i samme område. Så det argumentet om at brl er billigere kjøper jeg ikke. Utekatt i sameie eller brl er samme sak. Utekatt som slippes ut og går ute alene kan lett nektes. Den gjør fra seg på fellesarealene, i barnas sandkasse, mjauer og holder leven, særlig i paringstiden. Dette vil de fleste si nei til. Alternativet er da et rekkehus med hjørneboligen, om det er mulig. Katter som er utekatter skaper konflikt de fleste steder, noe styrene vet og sier nei til. Det er også nevnt i Emmelinedommen at hun ble godtatt fordi hun var innekatt og fikk ppiller. Hadde Emmeline vært utekatt går det klart frem i dommen at katten i brl ikke ville blitt godtatt. En hver med litt kunnskap om katter og dyr vet og forstår at en katt som er vant til å leve det frie liv med å gå inn og ut selv, ikke finner roen med å bli innekatt. Så det forundrer meg at du spør om. Anonymkode: 46b59...673 3
Sirah Skrevet 29. april 2018 #13 Skrevet 29. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg vil gjerne høre fra de som har utekatt i borettslag og hvordan de håndterer sånne ofte urimelige klager på kattene sine. Someone? Anonymkode: f023c...d6c Hva anser du som urimelige klager da? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #14 Skrevet 29. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: En hver med litt kunnskap om katter og dyr vet og forstår at en katt som er vant til å leve det frie liv med å gå inn og ut selv, ikke finner roen med å bli innekatt. Så det forundrer meg at du spør om. Anonymkode: 46b59...673 Har jeg spurt om det? Hvor? Om katta kunne blitt innekatt så ville jeg ikke hatt et problem. Han kan ikke gjøres om til innekatt, dette ville vært dyreplageri. Det jeg lurte på om det er mulig å ha katta et halvt år hos meg da i vinterhalvåret vil han selv ikke gå ut. Anonymkode: f023c...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #15 Skrevet 29. april 2018 4 minutter siden, Sirah skrev: Hva anser du som urimelige klager da? Ja, det må ts spesisfisere! Katter som majuaer hele natten, gjør fra deg der det passer dem og mennesker som er allergisk mot katt er alle gode grunner for å nekte utekatt. Se forøvrig mitt svar over om Emmelinedommen. Anonymkode: 46b59...673 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #16 Skrevet 29. april 2018 24 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Ut ifra det du skriver så blir det kanskje kjekt å sjekke på en eller annen måte om det er utekatter i det borettslaget. Om det er det så vil det si at det går 👍 du skjønner at jeg er desperat. Det du skriver har motsatt effekt. Min katt er sky og ville aldri gått i noen andre sine leiligheter. Holder seg stort sett rundt huset. Anonymkode: f023c...d6c Hvis du vil ta den sjansen, så er det opp til deg. Men hvis noen skader katten eller du får beskjed om å flytte så må du nesten takke deg selv. Anonymkode: 5f744...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #17 Skrevet 29. april 2018 Hei Vi bor i andre etasje i en blokk og har utekatt. Var veldig usikker på hvordan det skulle gå da vi flyttet hit, men hun har taklet det veldig bra. Vi gikk på døren til alle i oppgangen da vi flyttet inn og fortalte at vi hadde en liten pus som vi håpet det var greit at flyttet inn. Den ene naboen vår er allergisk, men hun sier i alle fall at hun ikke merker noe til katten. Hun oppholder seg jo ikke noe særlig i fellesarealene, kun når hun skal ut eller inn, og da er jo vi med henne. Har også hatt en god dialog med styret om dette hele veien, og har på de to årene vi har bodd her ikke opplevd at noen har klaget, men det var flere som var skeptiske i starten. Vår katt har do inne, men foretrekker å gjøre fra seg ute. På vinterstid er hun mye inne, og kanskje bare ute et par timer på dagtid, mens nå når det går mot varmere tider er hun nesten bare inne og spiser og sover litt før hun vil gå ut igjen. Har aldri sett at hun har gjort det i bed eller sandkasser eller slikt noe, og har også sagt til naboene at om de skulle se at det skjer så må de gi beskjed. Tenker at en god dialog er viktig for godt naboskap, og så avhenger det jo selvfølgelig av hvordan din katt er. Om han sitter utenfor folks vinduer og mjauer eller om det finnes noen hyperallergikere så kan jo det være grunn nok til at du må omplassere ham eller flytte. Her har det som sagt gått veldig fint, og jeg har dessverre ingen erfaring med delt omsorg for katt, så det spørsmålet kan jeg ikke svare deg på. Lykke til videre! Anonymkode: 37310...117 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #18 Skrevet 29. april 2018 * i innlegget over mener jeg selvsagt at jeg aldri har sett at hun har gjort fra seg i bed Anonymkode: 37310...117
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #19 Skrevet 29. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det må ts spesisfisere! Katter som majuaer hele natten, gjør fra deg der det passer dem og mennesker som er allergisk mot katt er alle gode grunner for å nekte utekatt. Se forøvrig mitt svar over om Emmelinedommen. Anonymkode: 46b59...673 Ts her. Med urimelige mente jeg at katten går på rekkverket foran leiligheten, for eksempel. Allergi argumentet kjøper jeg ikke hvis katta ikke går gjennom fellesarealet og ikke går inn i naboen sin leilighet. Jeg bor nå i enebolig i et området med enorm mange katter og har aldri sett bæsj liggende på tomta/ plen/ veien. Regner med at de kattene gjør fra seg på steder som ikke er synlige. Mjauingen hele natta skjønner jeg men da er det uansvarlige eiere som enten ikke kastrerer kattene eller ikke holder inne på natta. Igjen :aldri opplevd der jeg bor nå! Anonymkode: f023c...d6c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #20 Skrevet 29. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hei Vi bor i andre etasje i en blokk og har utekatt. Var veldig usikker på hvordan det skulle gå da vi flyttet hit, men hun har taklet det veldig bra. Vi gikk på døren til alle i oppgangen da vi flyttet inn og fortalte at vi hadde en liten pus som vi håpet det var greit at flyttet inn. Den ene naboen vår er allergisk, men hun sier i alle fall at hun ikke merker noe til katten. Hun oppholder seg jo ikke noe særlig i fellesarealene, kun når hun skal ut eller inn, og da er jo vi med henne. Har også hatt en god dialog med styret om dette hele veien, og har på de to årene vi har bodd her ikke opplevd at noen har klaget, men det var flere som var skeptiske i starten. Vår katt har do inne, men foretrekker å gjøre fra seg ute. På vinterstid er hun mye inne, og kanskje bare ute et par timer på dagtid, mens nå når det går mot varmere tider er hun nesten bare inne og spiser og sover litt før hun vil gå ut igjen. Har aldri sett at hun har gjort det i bed eller sandkasser eller slikt noe, og har også sagt til naboene at om de skulle se at det skjer så må de gi beskjed. Tenker at en god dialog er viktig for godt naboskap, og så avhenger det jo selvfølgelig av hvordan din katt er. Om han sitter utenfor folks vinduer og mjauer eller om det finnes noen hyperallergikere så kan jo det være grunn nok til at du må omplassere ham eller flytte. Her har det som sagt gått veldig fint, og jeg har dessverre ingen erfaring med delt omsorg for katt, så det spørsmålet kan jeg ikke svare deg på. Lykke til videre! Anonymkode: 37310...117 Ts her. Det var veldig godt å høre, takk for svar. Mulig jeg tar sjansen men skal gjøre det du gjorde- ha god dialog med styret og naboene først 👍 Anonymkode: f023c...d6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå