Gå til innhold

Blir ungene i dag for mye skjermet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag vokser mange norske barn opp med at de ikke skal klatre i trær fordi det er for farlig. Leking med vann og turer i skogen. https://www.tv2.no/a/7203230/ Dette er bare begynnelsen. Nå skal ikke barna heller lære seg svensk ettersom filmer som Pippi Langstrømpe og Emil er blitt dubbet til norsk. Det finnes sikkert mange andre eksempler også. I den siste tiden har størrelseshysteriet tatt helt av. Nå skal klesbutikker tvinges til å forsøke å finne en norsk gjennomsnittlig kropp å lage klærne av fordi størrelsen ser ut til skade enkelte folks psyke. Får man ikke tak i klær på en butikk, så er det vel bare å gå i en annen.

Begynner ikke dette å gå litt langt? Denne generasjonen med unger kommer ikke til å være annet enn noen pingler. Når disse begynner å jobbe kommer sikkert enkelte til å sykemelde seg i tre måneder pga. de fikk en flis i fingeren. 

Anonymkode: 9191b...d03

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og ellers har du det bra? 

Anonymkode: 6e38c...4ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg var av de som klatret i trær og hoppet på trampolinen uten det nettet rundt. Søsteren min tør ingen av delene. Hun gikk IKKE opp på ei trampoline som ikke har nett rundt.
At svenske serier er blitt dubbet har jeg ikke fått med meg. 
Det er vel noen som vil at norske barn skal være noen forbilder og legger til rette slik at alt dreier seg om skole. 
Mens folk i andre land vokser opp i tøffere kår, gjør nordmenn seg til sveklinger som ikke kommer til å vite hvordan å forsvare seg den dagen det trengs. 
"Jeg har ikke gjort stort annet enn å sitte, så hvordan slår man tilbake?" vil nordmann spørre om ;) 

Anonymkode: 0f792...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JA! Dagens unge blir tatt vare på som om de var 6 år når dem i realiteten er 20 år. Jeg vil si det at dem som er født fra sent 90-tall frem til idag er den største pysekattgenerasjonen som noensinne er blitt produsert.

Anonymkode: c8242...009

• Liker 5
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg er så glad jeg hadde barn før "alt" ble farlig og forbudt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag vokser mange norske barn opp med at de ikke skal klatre i trær fordi det er for farlig. Leking med vann og turer i skogen. https://www.tv2.no/a/7203230/ Dette er bare begynnelsen. Nå skal ikke barna heller lære seg svensk ettersom filmer som Pippi Langstrømpe og Emil er blitt dubbet til norsk. Det finnes sikkert mange andre eksempler også. I den siste tiden har størrelseshysteriet tatt helt av. Nå skal klesbutikker tvinges til å forsøke å finne en norsk gjennomsnittlig kropp å lage klærne av fordi størrelsen ser ut til skade enkelte folks psyke. Får man ikke tak i klær på en butikk, så er det vel bare å gå i en annen.

Begynner ikke dette å gå litt langt? Denne generasjonen med unger kommer ikke til å være annet enn noen pingler. Når disse begynner å jobbe kommer sikkert enkelte til å sykemelde seg i tre måneder pga. de fikk en flis i fingeren. 

Artiklen er gammel men stadig aktuell. Sandseter mener at barn som ikke får drive risikolek kan få dårlig motorikk og mindre mentalt robuste. Norske barnehager skiller seg fortsatt ut fra barnehager i utlandet der barn er mye mer beskyttet, går ikke ut om det regner, uteområde dekket av gummi, oppsøker aldri skog osv.. Ifølge denne teorien skal norske barn være utrolig godt utrustet sammenlignet med barn i andre land. 

Dersom norske barn likevel ikke er mentalt robuste og gode motoriske, kan det ha noen sammenheng med at barna våre har større tilgang på skjermbruk? Barna blir dynket i inntrykk de ikke får bearbeidet på sin naturlige måte, gjennom bevegelse. De har også to yrkesaktive foreldre, noe som medfører at de lever under større stress og hektiske hverdager. De får for store belastninger tidlig i livet før de har etablert verktøy for å håndtere det. Foreldrene forsøker å kompensere for dårlig samvittighet og emosjonell distanse, gjennom å opptre ettergivende og grenseløse. 

Anonymkode: bdce4...b52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Salget av trampoliner har vel økt. Ingen hadde trampoliner her omkring da jeg var barn for 20 år siden. Husket naboen fikk en da jeg var ca 15, og det var en stor greie i nabolaget- nytt og spennende. 

Ellers så synes jeg man blander å endre fokus på mer mentalt sunne idealer, og det å skjerme. Å ha sunnere rollemodellet i samfunnet som inspirere unge til å være mer enn rosa prinsesser er positivt og handler ikke om skjerming. Det var faktisk mindre fokus på rosa og prinsesser da jeg var ung. Tror det å endre rollemodeller der handler om å¨gå tilbake til en tid der det var greit å ha endre verdier og interesser enn prinsesser. Personlig tror jeg den ekstreme rosa/ blå delingen hos barn er med på å skape psykiske problemer der man ikke finner en naturlig identitet. Man blir presset inn i en rolla fra barns ben av

Anonymkode: 6adc6...f09

AnonymBruker
Skrevet

Når man skjermer barna så mye blir det en helt annen gruppe med barn som dominerer. Gjerne barn som aldri får bli kjent med seg selv, fordi virkemidlene som fungerer på gjennomsnittsbarnet ikke har nok kraft til å sette noe ut i liv. De som får bli kjent med kraften sin er de med de kjedeligste drivkreftene. De som er tryggest på at de voksne hjelper dem. For de voksne har ikke noe å ta fra dem. De er uten evner og dermed er de trygge. Det er ingen trussel å hjelpe dem. 

Barn som ikke takler ‘kampens hete’ momenter må være de mest grusomme barna. 

‘Hei, jeg liker å ødelegge:-)’ og så smiler de. 

Såååå kooselig. 

Nuss nuss nuss. 

Anonymkode: 85c92...29f

AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening er det største problemet her at ungene i dag aldri lærer å håndtere egne konflikter/problemer og å bli mer robuste. Det er alltid voksne tilstede som ordner opp, istedet for å la ungene finne ut av det selv. For 40 år siden hadde vi ikke kontakt med foreldrene våre untatt til middag og hvis vi var på hytta. Ellers var vi ute hele tida og når det ble konflikter ordna vi det selv, og hvis det hadde eskalert til litt håndgemeng var det ingen som nevnte dette til voksne.

Anonymkode: 00a49...cc9

• Liker 1
Gjest N-Nøff
Skrevet

Altså... jo, de blir mer skjermet med tanke på hjelmbruk og klatring. Det er jeg fullstendig enig i.

Men samtidig blir de utsatt for så mye dritt jeg selv ikke ble utsatt for som ung. Folk lar 6-åringer sitte og se på nyheter (!) på tv, de skal liksom engasjere små barn politisk og ødelegge det lille de hadde igjen av barndommen med å utsette dem for nettbrett. Og jeg skriver utsette for, for nettbrett er direkte skadelig og hvis du skal bruke det uten at det skader barnet ditt er det så lite at du nesten ikke kan kalle det å bruke det, engang! 

Unger blir utsatt for å ha manglende grenser. Foreldre buser inn i fremmedes hage, fordi ungen bestemte at de skulle gå der. De lar ungen bestemme alt, og det er direkte skadelig. SÅNT NOE bør barn skjermes for! 

Jeg så selv noe jeg vil kalle hysteri på en FB-side for stedet jeg bor på, angående barn og sikkerhet. Da jeg var liten gjorde vi det samme, og det var bare gøy. Unger må falle og slå seg litt for å lære. 

Gjest N-Nøff
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening er det største problemet her at ungene i dag aldri lærer å håndtere egne konflikter/problemer og å bli mer robuste. Det er alltid voksne tilstede som ordner opp, istedet for å la ungene finne ut av det selv. For 40 år siden hadde vi ikke kontakt med foreldrene våre untatt til middag og hvis vi var på hytta. Ellers var vi ute hele tida og når det ble konflikter ordna vi det selv, og hvis det hadde eskalert til litt håndgemeng var det ingen som nevnte dette til voksne.

Anonymkode: 00a49...cc9

Det høres ut som dere hadde et dårlig forhold til de voksne. Det er ikke bra hvis det blir sånn som du beskriver det her, heller, det må være en balanse i det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Unger vikser opp til å bli noen ubrukelige mammadalter som vil sitte resten av livet på rommet sitt og spille dataspill mens foreldrene mater de til de ikke makter mer. 

1 av 5 går på NAV med angst og depresjoner mm. De skulle lært å brette opp ermene og bli selvstendige for å takle å greie seg selv. 

Se i klassa di når du selv gikk på skolen. Hvem har det blitt noe ut av i dag. Hos meg var det ikke de med best karakterer. Men de som det hadde blitt stilt krav til og var selvgående. Ikke bortskjemte mammagutter eller pappajenter. 

Anonymkode: 28cd9...c62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Unger vikser opp til å bli noen ubrukelige mammadalter som vil sitte resten av livet på rommet sitt og spille dataspill mens foreldrene mater de til de ikke makter mer. 

1 av 5 går på NAV med angst og depresjoner mm. De skulle lært å brette opp ermene og bli selvstendige for å takle å greie seg selv. 

Se i klassa di når du selv gikk på skolen. Hvem har det blitt noe ut av i dag. Hos meg var det ikke de med best karakterer. Men de som det hadde blitt stilt krav til og var selvgående. Ikke bortskjemte mammagutter eller pappajenter. 

Så utrolig enig med deg !

Angrer på jeg ikke ble psykolog. Da kunne jeg sikkert ha pensjonert meg som 50-åring, å levd herrens glade dager.                  Nå er det jo diagnoser for alt mulig, folk har jo ikke lært seg å takle den minste form for motstand på noe som helst område.         Overbeskytta uselvstendige puddinger. Så er det over på Ung Ufør før de er 30. 

Kan nesten begynne å lure på om de hadde rett, de som hevdet at oljen ble en sovepute ???

Anonymkode: bb3bf...542

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke glem eu godkjent sand og grus. Fallmatter under husker og rutsjebaner. Vi pakker barn inn i bomull. Stakkars.

Anonymkode: 77787...c2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

?? Var de i klassen din med best karakterer de som var mest bortskjemte?

I mitt tilfelle har de som underkaster seg samfunnet best resultater, de som føler at egoet deres blir strøket når noen gir dem et meningsløst kompliment. Spiller ingen rolle hvilken faktisk verdi eller nytte du har, det eneste som betyr noe er at andre liker deg. Så de dummeste og mest naive har gjort det best, mens de som stiller spørsmål ved antatte sannheter gjør det verste. En av de minst pliktoppfyllende i klassen min tok selvmord ifjor, han var 27. 

De andre som har "blitt noe" er de som var pliktoppfyllende og rævsleikende på ungdomsskolen og vgs. De som aldri gjorde noe annet enn de ble beordret til

De som sliter mest er de som r seg selv og ikke passer inn, de som blir forkastet av samfunnet, de som blir frastøtt, de den gjennomsnittlige kg brukeren ser ned på og misliker. Om du selv misliker dise personene, hvorfor tror du at de vil finne aksept og motivasjon andre steder? Om de begynner i en jobb og blir mobbet, hvordan skal de klare holde på jobben?

Anonymkode: 6adc6...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2018 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Enkelte sykmelder seg for langt mindre enn dette allerede i dag.

Anonymkode: 763c5...fd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser slikt, tenker jeg litt på bestemora mi. Hun var ungdom under krigen, med far i fangeleir og en syk mor. Jeg kan bare ikke forestille meg hvor tøft hun må ha hatt det. Hun har fremdeles noe traumer fra den tida, snart 90 år gammel. Men for en sterk dame! Det var ikke mulig for henne å bli deppa, dra til psykolog og «ha problemer». Det var bare å stå på og klare seg. Tok du ikke ansvar for deg selv og familien klarte du deg ikke. Det visste hun. Hun har jobbet veldig hardt for å komme dit hun er nå.

Jeg har også et nært familiemedlem som sliter med psykisk sykdom. Det var ganske ekstremt i ungdommen. Men foreldrene ga aldri opp, og satte krav til jenta. Hun skulle komme seg frem her i livet slik som alle andre. Det finns ingen unnskyldninger. Hun har jo selvfølgelig behøvd en del hjelp, spesielt fra familie. Og det har ikke alltid vært lett. Her snakker vi type bært ut av senga og inn i bilen. Du SKAL! Hardt mot hardt!

Poenget mitt er at jeg ser enkelte, som har dårlige forutsetninger for å ha et godt liv, klare seg likevel. For eksempel hun i familien min, fordi foreldre har satt krav, og ikke har vært redde for å sende henne ut i situasjoner hun syns er vanskelige. Hun har virkelig måtte ta noen tøffe tak, og ting har absolutt ikke vært lett, men hun har aldri fått lov til å gi opp. Nå er hun voksen, og sliter godt enda, men tar jobb og studier seriøst. 

Så sitter det voksne på min alder hjemme i kjelleren med sosial angst fordi foreldrene aldri satte krav til at de måtte ut og gjøre noe med livet. De støtte aldri på utfordringer. Gjorde de det, ordnet foreldrene opp. Det ble for tøft i den virkelige verden. Jeg blir nesten litt irritert på sånne, for det er urettferdig at sånne som bestemora mi måtte kjempe seg til mat, jobb og en ok økonomi. Mens disse som sitter hjemme i kjelleren til mora si egentlig bare burde fått et realt dytt ut av døra, så hadde de klart seg. De har hatt det så behagelig hele livet at den minste motstand knuser de.

Anonymkode: 8a467...958

AnonymBruker
Skrevet

Alt det tullet med at alt skal være så pedagogisk riktig ødlegger ungene og gjør dem til egoistiske pingler!

Anonymkode: 38a57...afe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snoooork. Folk har synes "dagens unge" er pinglete pyser siden tidenes morgen. 

Anonymkode: 1990c...9b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...