AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Vi har 2 barn med 7 års mellomrom. Vi ønsker nå å hjelpe nr. 1 inn på boligmarkedet. Vi ønsker å gjøre det samme med nr. 2, men det er så stor aldersforskjell at vi blir usikker på hva som blir rettferdig. Kausjonere eller gi i gave la oss si 600 000 for barn nr. 1 og da får dette barnet en 2/3 roms sentralt i Oslo. Så kommer barn nr. 2 og hvis vi gjør det samme for dette barnet så får kanskje dette barnet 20 kvm., eller hvem vet? 7 år forskjell er så mye. Ville dere gitt samme faste sum til begge, eller tenkt lik type leilighet? Anonymkode: c01d0...9a9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Om 7 år er ting annerledes, og alt om hvilken sum dere ga til barn nr 1 er glemt. Kanskje trenger ikke barn nr 2 så mye hjelp heller. Gjør det som passer best for barn nr 1 nå, og så ser dere an igjen om 7 år hva som passer best for barn nr 2. Jeg har en bror som er 7 år eldre enn meg, og foreldrene mine stilte som kausjonister da han kjøpte bolig. Nå som jeg skal kjøpe stiller de som medlånetakere og gir meg litt til egenkapital. Verken jeg eller broren min ser noen problemer ved at vi ikke har blitt behandlet 100% likt. Anonymkode: b42f5...729 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Samme sum! Men hvis dere gir mer til nr 2. pga økte boligpriser, bør nr 1. få tilsvarende det dere gir ekstra til nr 2 i hvertfall Anonymkode: b6da6...067 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om 7 år er ting annerledes, og alt om hvilken sum dere ga til barn nr 1 er glemt. Kanskje trenger ikke barn nr 2 så mye hjelp heller. Gjør det som passer best for barn nr 1 nå, og så ser dere an igjen om 7 år hva som passer best for barn nr 2. Jeg har en bror som er 7 år eldre enn meg, og foreldrene mine stilte som kausjonister da han kjøpte bolig. Nå som jeg skal kjøpe stiller de som medlånetakere og gir meg litt til egenkapital. Verken jeg eller broren min ser noen problemer ved at vi ikke har blitt behandlet 100% likt. Anonymkode: b42f5...729 Nettopp. Så lenge TS ikke gir førstemann en million, og sier til neste "Heisann, det var visst ikke noe igjen til deg", vil jeg tro at voksne barn ikke sitter og finregner summer versus renter og kvadratmeter. Da er de i så fall smålige, synes jeg. Anonymkode: d3511...8e5 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Her i huset har vi gjort det sånn at barna får tilsvarende verdi sammenlignet med boligmarkedet. Så hvis 600k gir 1/6 bolig nå, så ville jeg gitt prisen av 1/6 leilighet til barn nummer to om 7 år. Men det kommer jo an på hvordan deres økonomin er. Barn nummer to burde i hvert fall få 600k pluss renteøkningene/ inflasjon. Kan jo eventuelt putte pengene i et boligfond? Anonymkode: 30386...a6f 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Her i huset har vi gjort det sånn at barna får tilsvarende verdi sammenlignet med boligmarkedet. Så hvis 600k gir 1/6 bolig nå, så ville jeg gitt prisen av 1/6 leilighet til barn nummer to om 7 år. Men det kommer jo an på hvordan deres økonomin er. Barn nummer to burde i hvert fall få 600k pluss renteøkningene/ inflasjon. Kan jo eventuelt putte pengene i et boligfond? Anonymkode: 30386...a6f Ja,det var min første tanke også. Men vi vet jo ikke om nr. 2 vil ha bolig samme sted... ts Anonymkode: c01d0...9a9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja,det var min første tanke også. Men vi vet jo ikke om nr. 2 vil ha bolig samme sted... ts Anonymkode: c01d0...9a9 Dere vet jo ikke om dere har råd til det om 7 år heller. Mye kan skje på de årene med deres økonomi. Jeg ville gitt de en lik sum nå og sperret det til formål for bolig. Anonymkode: 26d71...f88 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme sum! Men hvis dere gir mer til nr 2. pga økte boligpriser, bør nr 1. få tilsvarende det dere gir ekstra til nr 2 i hvertfall Anonymkode: b6da6...067 Kommer an på hvordan man måler hva som er likt. Måler man krone for krone eller boligkvaliteten? Mulig det er mer rettferdigå satse på at de får like startmuligheter mhp størrelsen på boligen. Jeg ville gått for det hvis foreldrene har råd til det. Anonymkode: d0cd6...d70 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme sum! Men hvis dere gir mer til nr 2. pga økte boligpriser, bør nr 1. få tilsvarende det dere gir ekstra til nr 2 i hvertfall Anonymkode: b6da6...067 Pm syv år har boligen til nummer 1 steget i pris. Så hvorfor gi nummer 1 mer penger fordi nummer 2 skal få samme bomulighet?? Anonymkode: d0cd6...d70 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere vet jo ikke om dere har råd til det om 7 år heller. Mye kan skje på de årene med deres økonomi. Jeg ville gitt de en lik sum nå og sperret det til formål for bolig. Anonymkode: 26d71...f88 Jo det vet vi. TS Anonymkode: c01d0...9a9 1
Brøleapen Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 Jeg ville snakket med begge barna jeg da. Så fremt at nr 2 ikke er 7-8 år, og ikke har peiling. Jeg ville ha sagt at vi ønsker å hjelpe begge to inn på boligmarkedet, og alternativene er slik og sånn. Vi har ikke bestemt oss ennå, men ønsket å høre med dere hva dere tenker er rettferdig. Og også gjort det tydelig st det ikke er de som bestemmer, men at dere ønsket å høre hva de tenkte før dere bestemmer dere. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #12 Skrevet 29. april 2018 1 minutt siden, Brøleapen skrev: Jeg ville snakket med begge barna jeg da. Så fremt at nr 2 ikke er 7-8 år, og ikke har peiling. Jeg ville ha sagt at vi ønsker å hjelpe begge to inn på boligmarkedet, og alternativene er slik og sånn. Vi har ikke bestemt oss ennå, men ønsket å høre med dere hva dere tenker er rettferdig. Og også gjort det tydelig st det ikke er de som bestemmer, men at dere ønsket å høre hva de tenkte før dere bestemmer dere. de er 19 og 12, så det er jo begrenset hva en 12 åring kan gi samtykke til. Grunnen til at jeg stresser litt med at de begge må føle at det er 100% rettferdig er at de er halvsøsken og vi da er litt ekstra bekymret for at noen skal føle at den andre er mer favorisert. TS Anonymkode: c01d0...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #13 Skrevet 29. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: de er 19 og 12, så det er jo begrenset hva en 12 åring kan gi samtykke til. Grunnen til at jeg stresser litt med at de begge må føle at det er 100% rettferdig er at de er halvsøsken og vi da er litt ekstra bekymret for at noen skal føle at den andre er mer favorisert. TS Anonymkode: c01d0...9a9 Litt forvirrende da du skrev "vi har to barn" i HI. Enig i at det stiller seg litt anderledes med halv og stesøsken, det er fort at man føler seg til side sett eller mindre elsket i slike situasjoner. Anonymkode: ed3ed...800
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #14 Skrevet 29. april 2018 Å gi samme sum er ikke nødvendigvis det mest rettferdige da 1 mill i dag ikke tilsvarer 1 mill om f.eks 7 år (siden det er alderforskjellen på barna). Siden det er snakk om halvsøsken, er det kanskje også naturlig å ta hensyn til hva halvsøskenet får fra den andre foreldren når den tid kommer. Anonymkode: 7f81b...055
Brøleapen Skrevet 29. april 2018 #15 Skrevet 29. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: de er 19 og 12, så det er jo begrenset hva en 12 åring kan gi samtykke til. Grunnen til at jeg stresser litt med at de begge må føle at det er 100% rettferdig er at de er halvsøsken og vi da er litt ekstra bekymret for at noen skal føle at den andre er mer favorisert. TS Anonymkode: c01d0...9a9 Da ville jeg ha tenkt at å gi tilsvarende verdi sammenlignet med boligmarkedet er det mest rettferdige.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #16 Skrevet 29. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt forvirrende da du skrev "vi har to barn" i HI. Enig i at det stiller seg litt anderledes med halv og stesøsken, det er fort at man føler seg til side sett eller mindre elsket i slike situasjoner. Anonymkode: ed3ed...800 VI har 2 barn, jeg har adoptert det eldste barnet og jeg er den eneste moren dette barnet har. Vi er begge juridisk foreldre til begge barna men eldste er ikke biologisk mitt. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å gi samme sum er ikke nødvendigvis det mest rettferdige da 1 mill i dag ikke tilsvarer 1 mill om f.eks 7 år (siden det er alderforskjellen på barna). Siden det er snakk om halvsøsken, er det kanskje også naturlig å ta hensyn til hva halvsøskenet får fra den andre foreldren når den tid kommer. Anonymkode: 7f81b...055 Jeg er enig i det, men er også redd for at eldste skal føle at jeg favoriserer mitt biologiske barn, hvis vi gir mer til nr. 2. Det er ingen "andre side." TS Anonymkode: c01d0...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #17 Skrevet 29. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: VI har 2 barn, jeg har adoptert det eldste barnet og jeg er den eneste moren dette barnet har. Vi er begge juridisk foreldre til begge barna men eldste er ikke biologisk mitt. Jeg er enig i det, men er også redd for at eldste skal føle at jeg favoriserer mitt biologiske barn, hvis vi gir mer til nr. 2. Det er ingen "andre side." TS Anonymkode: c01d0...9a9 Så dere har skvist ut biomor? Hvordan fikk dere til det? Anonymkode: ed3ed...800
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #18 Skrevet 29. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så dere har skvist ut biomor? Hvordan fikk dere til det? Anonymkode: ed3ed...800 ingen har skvist ut noen, biologiske mor er død, og nå syntes jeg du begynner å bli bra frekk. TS Anonymkode: c01d0...9a9 25
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #19 Skrevet 29. april 2018 Samme sum er ikke rett, samme andel av lik boligtype er. Anonymkode: 559a6...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #20 Skrevet 29. april 2018 Det er helt umulig å gjør dette plikt lik hvis ikke du gi like summer samtidig. Eksen sin bror fikk penge til å kjøpe et bosted i Oslo for 25 år tilbake som han da solgt videre seinere i livet med en god tjeneste av flere millioner. Sønn #2 fikk lik sum i et sperret konto for nettop bolig kjøp men da han var klar å kjøpe bolig var dette ikke nok av egen kapitel. Da fikk han litt mer den tiden da, men samtidig fikk bror #1 lik, uansett om han trengte eller ikke. Deres foreldre sa dette som arv på forskudd og da ble de delt ut lik summer uansett. Anonymkode: c3cf6...034 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå