Gå til innhold

Baby boho blanket - ministrikk


Maskopi

Anbefalte innlegg

Angrer meg ihjel for at jeg glemte å kjøpe oppskrift til baby boho blanket før ministrikk la ned. Er det noen som har oppskriften som ville delt den med meg? Er i mot deling av oppskrifter sånn egentlig, men er desperat etter å få strikke dette 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Kan jeg spør om du har fått tak i denne oppskriften? Jeg har også så utrolig lyst på den og var ikke klar over omstendighetene og at siden var lagt ned😰 håper virkelig noen kan dele denne på en eller annen måte🙏🏻

Endret av Tinito
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett teppet før, men det ser ganske enkelt ut å kopiere designet uten en oppskrift. Vet ikke hvordan de store maskene er laget, men det er jo bare å lage lange masker (eller bytte til p.str. 20).Ser ut som p.str. 10 og enkel tråd generelt sett, og dobbel tråd i de lange og tjukke maskene.

Så teller dere antall runder ut fra bildet, og syr på frynser etterpå. Et teppe som ligner er jo bedre enn ikke noe teppe :)

Anonymkode: 6879a...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2018 den 11.43, Maskopi skrev:

Angrer meg ihjel for at jeg glemte å kjøpe oppskrift til baby boho blanket før ministrikk la ned. Er det noen som har oppskriften som ville delt den med meg? Er i mot deling av oppskrifter sånn egentlig, men er desperat etter å få strikke dette 🙈

Oppskrifter er ikke lov å dele, kjøpe eller selge. Åndsverkloven og kopirettloven gjelder. 

Koster deg kr. 50 her: https://www.ravelry.com/patterns/library/baby-boho-blanket

Anonymkode: de3fc...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Oppskrifter er ikke lov å dele, kjøpe eller selge. Åndsverkloven og kopirettloven gjelder. 

Koster deg kr. 50 her: https://www.ravelry.com/patterns/library/baby-boho-blanket

Anonymkode: de3fc...560

Selvfølgelig kan man selge eller kjøpe en brukt oppskrift? Hvorfor skulle ikke det være lov? Dersom du har venner kan du dele med de også, og familie. Loven sier private sfære.

Det som ikke er lov er å tjene penger på andres verk, så man kan ikke kopiere 100 og selge de. Eller en. Men du kan selge originalen eller dele den med venner. Kan også få kopi på biblioteket om det er oppskriftsbøker der og noe spesielt man vil ha, samme om det er en oppskrift på en strikket genser eller en kake.

Anonymkode: c0a9a...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppskrifter er ikke lov å dele, kjøpe eller selge. Åndsverkloven og kopirettloven gjelder. 

Koster deg kr. 50 her: https://www.ravelry.com/patterns/library/baby-boho-blanket

Anonymkode: de3fc...560

Men poenget her er vel at Ministrikk ble lagt ned fordi Charlott Pettersen døde, og at oppskriftene derfor ikke lenger er i salg. Jeg vet faktisk ikke hvilke regler som gjelder for deling da, men gamle koftemønstre som ikke selges lenger kan vel deles? Aner ikke om dette er sammenlignbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Men poenget her er vel at Ministrikk ble lagt ned fordi Charlott Pettersen døde, og at oppskriftene derfor ikke lenger er i salg. Jeg vet faktisk ikke hvilke regler som gjelder for deling da, men gamle koftemønstre som ikke selges lenger kan vel deles? Aner ikke om dette er sammenlignbart. 

Oppskriften selges jo på Ravelry, som du ser i linken. 

Opphavsrett og tid før mønstre blir frigitt til gratis deling varierer. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man selge eller kjøpe en brukt oppskrift? Hvorfor skulle ikke det være lov? Dersom du har venner kan du dele med de også, og familie. Loven sier private sfære.

Det som ikke er lov er å tjene penger på andres verk, så man kan ikke kopiere 100 og selge de. Eller en. Men du kan selge originalen eller dele den med venner. Kan også få kopi på biblioteket om det er oppskriftsbøker der og noe spesielt man vil ha, samme om det er en oppskrift på en strikket genser eller en kake.

Anonymkode: c0a9a...dfa

Går du inn på facebook på koftegruppa så har de der inne laget en forklaring på hva som er lov og hva som ikke er lov å dele og hvorfor. Det er lov å kopiere til eget bruk og der stopper det. 

Anonymkode: de3fc...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppskriften selges jo på Ravelry, som du ser i linken. 

Opphavsrett og tid før mønstre blir frigitt til gratis deling varierer. 

Anonymkode: de3fc...560

Du kan jo prøve å kjøpe oppskriften selv og se om du får det til. Det linkes bare til den nedlagte ministrikk.no, så vidt jeg kan se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Går du inn på facebook på koftegruppa så har de der inne laget en forklaring på hva som er lov og hva som ikke er lov å dele og hvorfor. Det er lov å kopiere til eget bruk og der stopper det. 

Anonymkode: de3fc...560

Jeg er ikke medlem av koftegruppa.

Anbefaler deg og den gruppa å lese "På rett hylle med åndsverkloven" som bla. tydelig forklarer hvordan regelverket fungerer for  kopiering av bøker og oppskrifter som er lånt av biblioteket eller befinner seg der. Her kan du kopiere til eget bruk, til eget bruk omfatter også venner og familie. Regner med det er en stor gruppe som ønsker å unngå at oppskrifter blir delt med mange tusen mennesker, da dette ikke blir det samme som å dele med venner (da regnes det vel som "gjort tilgjengelig for allmenheten", som ikke er lov.)

Dersom du kjøper en bok selv kan du kopiere til eget bruk, en oppskrift kan du da kopiere f.eks for å tegne på eller stryke ut, eller låne vekk boken til en venn, denne vennen kan også ta en kopi til eget bruk.

Det som derimot ikke er lov er å publisere noe på nett slik at det blir tilgjengelig for alle.

Dersom TS fant noen som har oppskriften, og den personen ønsker å selge sin original er det ingenting i veien for dette (ikke en gang om selgeren beholder en kopi til eget bruk). Du kan heller ikke kopiere noe i din bok/eller en oppskrift, og så selge den for å tjene penger på den.

Det finnes en del artikler om dette fra nyhetene, og kan være greit å lese loven også:

Åndsverkloven

Kopiering i biblioteket

På rett hylle med åndsverkloven

Forstår at slike grupper ønsker å beskytte seg selv, men det er synd at mange tror at de ikke kan dele en oppskrift fra butikken med venner eller familien sin, eller tror de ikke har lov å selge den dersom de lenger ikke har behov for den.

Anonymkode: c0a9a...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 15.40, Tinito skrev:

Kan jeg spør om du har fått tak i denne oppskriften? Jeg har også så utrolig lyst på den og var ikke klar over omstendighetene og at siden var lagt ned😰 håper virkelig noen kan dele denne på en eller annen måte🙏🏻

Jeg har dessverre ikke det 😢 har prøvd å finne ut av reglene rundt videresalg av oppskrifter når originalen ikke er i salg lengre. Håper jeg kan få tak i mønsteret før høsten ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppskrifter er ikke lov å dele, kjøpe eller selge. Åndsverkloven og kopirettloven gjelder. 

Koster deg kr. 50 her: https://www.ravelry.com/patterns/library/baby-boho-blanket

Anonymkode: de3fc...560

Jeg er fullt klar over regelverket, greia er at det er ikke i salg lengre da ministrikk har lagt ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 15.57, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett teppet før, men det ser ganske enkelt ut å kopiere designet uten en oppskrift. Vet ikke hvordan de store maskene er laget, men det er jo bare å lage lange masker (eller bytte til p.str. 20).Ser ut som p.str. 10 og enkel tråd generelt sett, og dobbel tråd i de lange og tjukke maskene.

Så teller dere antall runder ut fra bildet, og syr på frynser etterpå. Et teppe som ligner er jo bedre enn ikke noe teppe :)

Anonymkode: 6879a...3f4

Det har du helt rett i! Får prøve meg frem om jeg ikke finner mønsteret, det kan se ut som noen av maskene «slippes ned» på en måte.. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boho-blogg.jpg

Teppet er meget enkelt å strikke etter bildet. 

Jeg talte ut ca 70 masker i opplegg. På Ravelry står det at pinner nummer 10 og 15 er brukt. Strikket 8 omganger med en rett og en vrang. Så prøver du deg frem med glattstrikk for riktig lengde ca. 12 pinner glattstrikk ** før du bytter til pinne 15 og strikker en pinne rett mot retten og en pinne rett på returen slik at du får lange masker. Bytter tilbake til pinne 10 og strikker kanskje 4 pinner glattstrikking **  Det mellom de to ** gjentar du til passe lengde på teppet eller prøver å finne et bedre bilde der det er lettere å se hvor mange ganger de har gjentatt de lange maskene på pinne 15.  

Jeg kan hjelpe deg via pm eller på facebook om du vil prøve og forklaringen over ikke er god nok. 

Anonymkode: 1d5c2...66d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Maskopi said:

Jeg har dessverre ikke det 😢 har prøvd å finne ut av reglene rundt videresalg av oppskrifter når originalen ikke er i salg lengre. Håper jeg kan få tak i mønsteret før høsten ☺️

 

9 hours ago, Maskopi said:

Jeg er fullt klar over regelverket, greia er at det er ikke i salg lengre da ministrikk har lagt ned. 

Jeg har lagt inn linker og forklaringer til deg i post #9 :) Det er ingenting i veien for å kjøpe mønsteret brukt, prøv å legg ut en ønskes kjøpt annonse på finn eller fb om du har mulighet til det.

Anonymkode: c0a9a...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ble så vanskelig å få tak i oppskriften, begynte jeg på min egen fantasikopi😊

Jeg la opp 100 m i garnet baby lama. Strikket en usymmetrisk ribb i starten og 8p glattstrikk før jeg begynte på mønsteret som gjentas i ønsket lengde. Mønsteret strikket jeg slik *1 rille, 1 p rett, 1 p med lange masker (strikkes på vrangpinnen), 3 p glattstrikk, 1 p med ekstra lange masker (strikkes på vrangpinnen)* 

Tror også det vil bli fint med litt variasjoner på denne mønsterrapporten, feks ved å variere antall pinner glattstrikk, for å gjøre teppet mer «tilfeldig».63B979EF-FA00-4C85-BF0C-31B001E88B87.thumb.jpeg.755f0108d7ef7282e81b2b4289185398.jpeg

Strikket alt på pinne 5,5☺️ Synes det ble ganske likt, må bare få dampet det når det er ferdig for å få det helt jevnt, av en eller annen gunn blir det så ujevnt når jeg strikker frem og tilbake😨

De lange maskene og de ekstra lange maskene, som jeg kaller de, lages ved å ta hhv ett og to ekstra kast på pinnen når det strikkes vrangt. Fant denne lenken hvor de viser fremgangsmåten. https://www.garnstudio.com/video.php?id=413&lang=no

 

Endret av Tinito
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tinito skrev:

Synes det ble ganske likt, må bare få dampet det når det er ferdig for å få det helt jevnt, av en eller annen gunn blir det så ujevnt når jeg strikker frem og tilbake

Bare et lite tips, så kan du til et senere prosjekt vurdere å strikke vranga med et halvt pinnenr mindre. Altså at du strikker fram og tilbake med to ulike pinnestr når du strikker glattstrikk fram og tilbake. Min glattstrikk blir mye jevnere og finere da, siden jeg tydeligvis strikker vrangmasker litt løsere. Da får jeg for øvrig også samme strikkefasthet som når jeg strikker glattstrikk rundt (det betyr også at jeg strikker prøvelapper sånn, sånn at de faktisk blir sammenlignbart med et prosjekt som skal strikkes rundt).

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Bare et lite tips, så kan du til et senere prosjekt vurdere å strikke vranga med et halvt pinnenr mindre. Altså at du strikker fram og tilbake med to ulike pinnestr når du strikker glattstrikk fram og tilbake. Min glattstrikk blir mye jevnere og finere da, siden jeg tydeligvis strikker vrangmasker litt løsere. Da får jeg for øvrig også samme strikkefasthet som når jeg strikker glattstrikk rundt (det betyr også at jeg strikker prøvelapper sånn, sånn at de faktisk blir sammenlignbart med et prosjekt som skal strikkes rundt).

Så lurt! Takk for tipset, det må jeg teste ut neste gang🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2018 den 8.48, Tinito skrev:

Siden det ble så vanskelig å få tak i oppskriften, begynte jeg på min egen fantasikopi😊

Jeg la opp 100 m i garnet baby lama. Strikket en usymmetrisk ribb i starten og 8p glattstrikk før jeg begynte på mønsteret som gjentas i ønsket lengde. Mønsteret strikket jeg slik *1 rille, 1 p rett, 1 p med lange masker (strikkes på vrangpinnen), 3 p glattstrikk, 1 p med ekstra lange masker (strikkes på vrangpinnen)* 

Tror også det vil bli fint med litt variasjoner på denne mønsterrapporten, feks ved å variere antall pinner glattstrikk, for å gjøre teppet mer «tilfeldig».63B979EF-FA00-4C85-BF0C-31B001E88B87.thumb.jpeg.755f0108d7ef7282e81b2b4289185398.jpeg

Strikket alt på pinne 5,5☺️ Synes det ble ganske likt, må bare få dampet det når det er ferdig for å få det helt jevnt, av en eller annen gunn blir det så ujevnt når jeg strikker frem og tilbake😨

De lange maskene og de ekstra lange maskene, som jeg kaller de, lages ved å ta hhv ett og to ekstra kast på pinnen når det strikkes vrangt. Fant denne lenken hvor de viser fremgangsmåten. https://www.garnstudio.com/video.php?id=413&lang=no

 

Ett lite tips, når teppet er kommet halveis, så husk å strikke mønsteret "speilvendt". 

Eller er neppe teppet verdens vanskeligste prosjekt å kopiere fra bildet.

Anonymkode: 6fd75...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...