AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #41 Skrevet 30. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man ha dem ute da, uten at det er livsfarlig for andre katter i nabolaget? Jeg tenker på hvis de begynner å slåss, så er det ganske rått parti med en liten katt på to kilo mot en diger katt på tolv kilo... Anonymkode: 1264e...26d Det er IKKE mange cooniser som veier tolv kilo. Men en ukastrert hannkatt på 8-9 kilo er ganske diger. Det er mye å tenke på når det gjelder helsa til MCO, både tenner/tannkjøtt, hjertet (HCM) og HD. Dessverre har rasen blitt veldig populær, så mange useriøse hiver seg på, og selger papirløse katter, mange er ikke klar over at dette regnes som huskatter. Så les deg opp på rasen, og sjekk på nrr.no at oppdretter faktisk har et registrert oppdrett. På MinKatt (link på nrr.no) kan du søke på oppdretterens stamnavn, og sjekke at vedkommende faktisk registrerer kattungene sine. Man må dna-teste for en av mutasjonene som kan gi HCM for å få stamtavler, og dette er noe de useriøse dropper... Regn med en del pelsstell, det verste jeg ser er langhårskatter med løveklipp, gidder man ikke pelsstell så bør man kjøpe korthårskatt i stedet. P.S. Det finnes jo andre forbund enn NRR, men de aller fleste oppdretterne i Norge registrerer der, bare sørg for å kjøpe med papirer, ikke velg en papirløs bare fordi den er litt billigere. For i prisen fra en registrert oppdretter er det helseattest, vaksiner, chip, og ofte kastrering med i prisen. Anonymkode: b3c32...b4a
Gjest BabyBlue Skrevet 30. april 2018 #42 Skrevet 30. april 2018 På 28.4.2018 den 22.52, AnonymBruker skrev: Jeg lurte på en ting, håper jeg kan få lure på det uten å virke useriøs denne gangen. Nå er det litt det samme for meg hva slags farge det er på katten, da personligheten teller mest. Faller ofte for de om skiller seg ut personlighetsmessig, men har sett noen bilder av hvite maine coon som er helt vanvittig pene, men har hørt at hvite katter ofte lett får sykdommer eller har en eller annen feil ved seg... stemmer dette ? Må bare legge ved bilde så dere skjønner hva jeg mener med vakker! Anonymkode: 79b76...fdb Det der ser ut som en rød smoke og at bildet er ganske redigert.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #43 Skrevet 30. april 2018 3 minutter siden, BabyBlue skrev: Uansett hvilken rasekatt jeg hadde gått for hadde jeg fokusert på helse og lynne, ikke størrelse. Anbefaler deg å søke opp utstillinger i nærområdet som andre sier, så kan du se kattene til forskjellige oppdrettere. Om du er uheldig og får en med genetiske belastninger kan det bli høye dyr-legeregninger eller i verste fall avliving... Så pass på at du finner en seriøs oppdretter som er registrert der man skal være registrert og har screenet alle avlskattene sine. Jeg søkte opp bakgrunnen til katten min, og det hjalp når det gjaldt å forutse hvordan hans endelige utseende skulle bli (jeg har bengal, ikke maine coon). Rasekatter registrert i fife skal være registrert med en EMS kode man kan søke opp, men tror det bare gjelder farge, rase, mønster, øre osv, ikke størrelse. Det er derimot fornuftig om man vil se etter innavl. Om du bestemmer deg for å få en maine coon: Go for it! De er fantastiske katter, selv om jeg bare har vært heldig nok til å se noen få i aksjon så ble jeg så forelsket at det garantert er det neste dyret jeg skaffer meg. EMS-koden består av tre bokstaver, f.eks BEN=bengal, MCO=maine coon osv.Så kommer fargen, f.eks n for svart, d for rød. Etter det kommer eventuelt mønster, på bengalen er det jo 22 (marble) og 24 (spotter) som er godkjent. Er det en snøbengal kommer 31, 32, 33 (står for maske) etter mønster, avhengig om det er lynx, sepia eller mink, disse blir jo ikke brukt på MCO, siden de ikke er godkjent med maske. Står det 01, 02, 03 eller 09 er katten med forskjellige grader av hvitt. Halelengde (f.eks på Manx) er på femtitallet, og øyenfarge sekstitallet. Øyenfarge skal være med på blant annet hvite katter, og katter med mye hvitt. Ører er kun med på amerian curl/american straight. Så en MCO n 22 09 er en bruntabby maine coon med hvitt. Systemet er genialt, for en ser med en gang hva slags katt det er, og hvordan den ser ut. Anonymkode: b3c32...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #44 Skrevet 30. april 2018 På 28.4.2018 den 22.52, AnonymBruker skrev: Jeg lurte på en ting, håper jeg kan få lure på det uten å virke useriøs denne gangen. Nå er det litt det samme for meg hva slags farge det er på katten, da personligheten teller mest. Faller ofte for de om skiller seg ut personlighetsmessig, men har sett noen bilder av hvite maine coon som er helt vanvittig pene, men har hørt at hvite katter ofte lett får sykdommer eller har en eller annen feil ved seg... stemmer dette ? Må bare legge ved bilde så dere skjønner hva jeg mener med vakker! Anonymkode: 79b76...fdb Hvite katter har større sjanse for å være døve. Og de må hørselstestes førde brukes i avl, eller stilles ut. Man kan ikke parre to hvite katter, da overlever ikke ungene. Og katten på bildet er nok ikke hvit, jeg tipper på cremesølv. Anonymkode: b3c32...b4a
Gjest BabyBlue Skrevet 30. april 2018 #45 Skrevet 30. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: EMS-koden består av tre bokstaver, f.eks BEN=bengal, MCO=maine coon osv.Så kommer fargen, f.eks n for svart, d for rød. Etter det kommer eventuelt mønster, på bengalen er det jo 22 (marble) og 24 (spotter) som er godkjent. Er det en snøbengal kommer 31, 32, 33 (står for maske) etter mønster, avhengig om det er lynx, sepia eller mink, disse blir jo ikke brukt på MCO, siden de ikke er godkjent med maske. Står det 01, 02, 03 eller 09 er katten med forskjellige grader av hvitt. Halelengde (f.eks på Manx) er på femtitallet, og øyenfarge sekstitallet. Øyenfarge skal være med på blant annet hvite katter, og katter med mye hvitt. Ører er kun med på amerian curl/american straight. Så en MCO n 22 09 er en bruntabby maine coon med hvitt. Systemet er genialt, for en ser med en gang hva slags katt det er, og hvordan den ser ut. Anonymkode: b3c32...b4a Wow, der lærte jeg noe nytt! Takk. Jeg er skikkelig kattenerd, så elsker sånn info Er det slik at alle farger innen maine coon er godkjent, så det er alt mulig rart innforbi den rasen av fargevariasjoner?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #46 Skrevet 30. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvite katter har større sjanse for å være døve. Og de må hørselstestes førde brukes i avl, eller stilles ut. Man kan ikke parre to hvite katter, da overlever ikke ungene. Og katten på bildet er nok ikke hvit, jeg tipper på cremesølv. Anonymkode: b3c32...b4a Og hvis den er cremesølv så har den ikke de samme "ulempene" ? Anonymkode: 79b76...fdb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #47 Skrevet 30. april 2018 4 minutter siden, BabyBlue skrev: Wow, der lærte jeg noe nytt! Takk. Jeg er skikkelig kattenerd, så elsker sånn info Er det slik at alle farger innen maine coon er godkjent, så det er alt mulig rart innforbi den rasen av fargevariasjoner? Maske er ikke godkjent, samme med sjokolade, lilla, kanel og fawn. Ellers er det meste godkjent Anonymkode: b3c32...b4a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #48 Skrevet 30. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvis den er cremesølv så har den ikke de samme "ulempene" ? Anonymkode: 79b76...fdb Gjelder kun helhvite katter, ofte er de blåøyde i tillegg. Har noe med hvordan pigmentering i fosteret, det er på en måte mangelen på pigment som også fører til døvhet. Anonymkode: b3c32...b4a 1
Miss Marble Skrevet 30. april 2018 #49 Skrevet 30. april 2018 Jeg anbefaler alle som skal kjøpe seg rasekatt å besøke en utstilling hvis de har mulighet. Der kan man se raser man kanskje ikke engang har hørt om. Jeg skal dit med et par av mine ocier, her er den ene;
Miss Marble Skrevet 30. april 2018 #50 Skrevet 30. april 2018 Og med dit, mener jeg utstillingen i Furuset Ishall til helga
Diamant20 Skrevet 1. mai 2018 #51 Skrevet 1. mai 2018 (endret) På 28.4.2018 den 22.52, AnonymBruker skrev: Jeg lurte på en ting, håper jeg kan få lure på det uten å virke useriøs denne gangen. Nå er det litt det samme for meg hva slags farge det er på katten, da personligheten teller mest. Faller ofte for de om skiller seg ut personlighetsmessig, men har sett noen bilder av hvite maine coon som er helt vanvittig pene, men har hørt at hvite katter ofte lett får sykdommer eller har en eller annen feil ved seg... stemmer dette ? Må bare legge ved bilde så dere skjønner hva jeg mener med vakker! Anonymkode: 79b76...fdb Jeg har en hvit pus og han har ikke blitt noe mer syk enn andre katter, broren har et blått øye så han er mest sannsynlig blind på det ene øret. Pus fikk litt problemer med tennene i høst, men det har de funnet på mumier (av katt altså) i Egypt også. Min er riktignok huskatt, men vi har enmistanke om at faren er hvit Maine coon. Kan legge ved bilde av faren og pusen min. Her er faren. Endret 1. mai 2018 av Diamant20 Lå til noe
Diamant20 Skrevet 1. mai 2018 #52 Skrevet 1. mai 2018 Akkurat nå, Diamant20 skrev: Jeg har en hvit pus og han har ikke blitt noe mer syk enn andre katter, broren har et blått øye så han er mest sannsynlig blind på det ene øret. Pus fikk litt problemer med tennene i høst, men det har de funnet på mumier (av katt altså) i Egypt også. Min er riktignok huskatt, men vi har enmistanke om at faren er hvit Maine coon. Kan legge ved bilde av faren og pusen min. Dette er min pus
Diamant20 Skrevet 1. mai 2018 #53 Skrevet 1. mai 2018 På 30.4.2018 den 3.30, Miss Marble skrev: Jeg anbefaler alle som skal kjøpe seg rasekatt å besøke en utstilling hvis de har mulighet. Der kan man se raser man kanskje ikke engang har hørt om. Jeg skal dit med et par av mine ocier, her er den ene; Den var nydelig
Miss Marble Skrevet 1. mai 2018 #54 Skrevet 1. mai 2018 2 timer siden, Diamant20 skrev: Den var nydelig Takk <3 Han er, for å skryte litt, en veldig fin ocicat, spesielt til å være lillaspottet, det er en vanskelig farge pga kontraster. Han er den første jeg har hatt som har blitt Junior Winner, og han ble året ungdyr i kategori 3 i 2017. Han er "hjemmelaget" I tillegg har han et supert temperament, både hjemme og på utstilling
Diamant20 Skrevet 1. mai 2018 #55 Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, Miss Marble skrev: Takk <3 Han er, for å skryte litt, en veldig fin ocicat, spesielt til å være lillaspottet, det er en vanskelig farge pga kontraster. Han er den første jeg har hatt som har blitt Junior Winner, og han ble året ungdyr i kategori 3 i 2017. Han er "hjemmelaget" I tillegg har han et supert temperament, både hjemme og på utstilling Han høres jo ut som drømmepusen. Så flink og snill han er🐾
Miss Marble Skrevet 1. mai 2018 #56 Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, Diamant20 skrev: Han høres jo ut som drømmepusen. Så flink og snill han er🐾 Ja som oppdretter er det jo sånne katter man vil ha
Poppzy Skrevet 4. mai 2018 #57 Skrevet 4. mai 2018 Jeg har en 7 år gammel Maine Coon gutt som ikke er så stor. Han er lang og tynn, men veier bare 4,5 kg. Begge foreldrene er store. Jeg ønsket meg også en stor Maine Coon, men er ikke skuffet for at han ikke veier 8-10 kg. Elsker han over alt på jord
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå