Gå til innhold

Main coon !

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Maine coon er helt supre katter :)

Men de fleste som tar bilder for at katten skal se stor ut jukser litt, om du ser på det bildet i første post, synes du ikke de kjøkkenskuffene er litt vel store sammenlignet med personen? Det er et barn som holder katten. Dersom du drar på utsilling her i Norge og ser på maine coon hannkattene som stilles ut, får du nok et mer realistisk syn på hvor store de er i virkeligheten.

Jeg har 3 store gutter, alle på over 10kg, men ingen av de ser spesielt digre ut, bare lange som ormer om de strekkes ut.

Anonymkode: 245be...f8c

Hahaha oj! Det med kjøkkenskuffene så jeg ikke før nå! Og jeg trodde det var en voksen dame som holdt den, men ser jo nå at det er en liten gutt ! Hehe... veldig fin katt uansett :) vet du hvor i østfold/akershus man kan dra på utstillinger ? 

Anonymkode: 79b76...fdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahaha oj! Det med kjøkkenskuffene så jeg ikke før nå! Og jeg trodde det var en voksen dame som holdt den, men ser jo nå at det er en liten gutt ! Hehe... veldig fin katt uansett :) vet du hvor i østfold/akershus man kan dra på utstillinger ? 

http://fifeweb.org/wp/shows/shows.asp

her finner du de, kryss av for norge og dato f.eks april - desember 2018 :) Ser det er en neste helg i Oslo

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://fifeweb.org/wp/shows/shows.asp

her finner du de, kryss av for norge og dato f.eks april - desember 2018 :) Ser det er en neste helg i Oslo

Er det gratis ? Og er det bare å dukke opp eller må man melde seg på på en eller annen måte ?'

AnonymBruker
Skrevet

Det koster fra 70-120 kr ca, åpner som regel 10 og varer til 17-20 (avhengig av hvor mange påmeldte det er). Du trenger ikke melde deg på om du skal se på, da møter du bare opp og betaler ved inngangen :)

Bruker å være kafe, stands med forskjellige ting og slikt også. Før lunsj blir alle kattene vist frem til forskjellige dommere, etter lunsj møtes dommernes favoritter til best in show panel. Mange oppdrettere stiller ut maine coon i Oslo til helga, og de som er seriøse slår gjerne av en prat og forteller om rasen og kattene sine (bare husk at de kan være stressa om de har flere katter som skal opp ca samtidig :P). Jeg bor langt nord i landet så skal ikke til Oslo, ellers skulle du fått hilst på mine raringer.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster fra 70-120 kr ca, åpner som regel 10 og varer til 17-20 (avhengig av hvor mange påmeldte det er). Du trenger ikke melde deg på om du skal se på, da møter du bare opp og betaler ved inngangen :)

Bruker å være kafe, stands med forskjellige ting og slikt også. Før lunsj blir alle kattene vist frem til forskjellige dommere, etter lunsj møtes dommernes favoritter til best in show panel. Mange oppdrettere stiller ut maine coon i Oslo til helga, og de som er seriøse slår gjerne av en prat og forteller om rasen og kattene sine (bare husk at de kan være stressa om de har flere katter som skal opp ca samtidig :P). Jeg bor langt nord i landet så skal ikke til Oslo, ellers skulle du fått hilst på mine raringer.

Okei :) da tror jeg nok jeg tar en tur til oslo til helgen! Takk for info! :D 

AnonymBruker
Skrevet

Må bli tungt å bære et svært bur når man skal til veterinæren. Synes det var tungt nok med min katt på 5 kg. 

De er flotte. Må være en del pelsstell? 

Anonymkode: fddff...710

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må bli tungt å bære et svært bur når man skal til veterinæren. Synes det var tungt nok med min katt på 5 kg. 

De er flotte. Må være en del pelsstell? 

Anonymkode: fddff...710

Jeg kjører bil når jeg skal tilvetrinæren med mine katter som ikke er maine coon da, men ene er svær, 0 stress :) langhåra er de også med flott pels, regner med at pelstellet på en maine coon vil være det samme -TS. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hva er poenget med å komme her å være frekk? For det du skrev er frekt ja. Jeg har hatt katt hele livet mitt, er en voksen person og har to katter fra før som ikke kunne hatt det bedre, de dår spesial for, pelsstell, og får være ute så mye de vil. Disse har jeg hatt i 6 år. Det med maine coon har jeg tenkt på i flere år! Grunnen til at jeg ikke har skaffet meg det enda er fordi at de kattene jeg har fra før er ute, og jeg har fått med meg at en maine coon kan være ekstremt populær og menneskekjære og dermed bli stjålet om de går fritt ute alene. Jeg syntes det kan bli vanskelig å ha en innekatt/båndkatt og to vanlige utekatter. Syntes du i fremtiden kan spare deg fpr den slags spydige komentaer til folk altså. 

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at huskatter og Maine Coon kan bli en kræsj sammen. Maine Coon har kroppsspråk som hund og dette kan provosere huskatter veldig da de ikke forstår hverandre. Jeg synes heller ikke du skal tenke at de er så ekstremt populære at de ikke kan gå løse. Tenk på at katten får et mye bedre liv av å få gå fritt ute. Og en siste ting; du bør ikke si til en oppdretter at du vil ha størst mulig katt, for seriøse oppdrettere avler ikke for å få størst mulig katter, det er ikke sunt for dyret om de skal bli avlet størst mulig. 

Ellers så må jeg bare få si at Maine Coon er en fantastisk rase. Skjønner godt at du har lyst på en:) Har selv en hann på 3 år og 8-9kg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Mainecoon skrev:

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at huskatter og Maine Coon kan bli en kræsj sammen. Maine Coon har kroppsspråk som hund og dette kan provosere huskatter veldig da de ikke forstår hverandre. Jeg synes heller ikke du skal tenke at de er så ekstremt populære at de ikke kan gå løse. Tenk på at katten får et mye bedre liv av å få gå fritt ute. Og en siste ting; du bør ikke si til en oppdretter at du vil ha størst mulig katt, for seriøse oppdrettere avler ikke for å få størst mulig katter, det er ikke sunt for dyret om de skal bli avlet størst mulig. 

Ellers så må jeg bare få si at Maine Coon er en fantastisk rase. Skjønner godt at du har lyst på en:) Har selv en hann på 3 år og 8-9kg. 

Det med krasjen imellom huskatt og maine coon visste jeg ikke, men har passet stor hund med mine katter i hus, tok ca 2 dager før de kom overrens, så kattene mine kommer overrens med alt fra hunder til babyer. Så da kan det jo gå veldig bra ?  Det med å ha maine coonen inne er mest fordi at jeg har lest om rasen og forstått det sånn at er avlet frem til å ikke klare seg så bra ute + at de lett kan bli stjålet. men sånne ting finner jeg jo ut av via oppdretter, tenker jo selv også at det er best at de får være ute. 

Ja, de virker som en utrolig flott rase :)

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Mainecoon said:

Må si meg uenig, maine coon har et kroppsspråk som katt. På hvilken måte mener du de har kroppsspråk som hund? Mine snakker iallefall 100% katt når min brors hunder kommer på besøk, og rundt ukjente katter.

Er helt enig i at maine coon og andre raser kan bli kræsj, maine coon er lekne og sosiale, men også litt klønete og bedagelige av seg - så veldig aktive raser eller huskatter kan bli litt for mye for de. Mine er også innekatter, men går tur i bånd og har luftegård. Er redd for at de skal bli stjelt eller skadet ute (men det gjelder for alle andre raser og huskatt også).

Også enig i at man ikke bør fokusere så mye på størrelse, noen maine coon er små (en av mine har en datter på 2,5 kg selv om han er over 10 selv) og det er bedre for kne og hofter :) Men det er selvfølgelig helt greit å like skogkattrasene fordi de er så store og lodne (min personlige mening). Realistisk størrelse på en sunn og aktiv maine coon hannkatt er mellom 6-8kg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte på en ting, håper jeg kan få lure på det uten å virke useriøs denne gangen. Nå er det litt det samme for meg hva slags farge det er på katten, da personligheten teller mest. Faller ofte for de om skiller seg ut personlighetsmessig, men har sett noen bilder av hvite maine coon som er helt vanvittig pene, men har hørt at hvite katter ofte lett får sykdommer eller har en eller annen feil ved seg... stemmer dette ? Må bare legge ved bilde så dere skjønner hva jeg mener med vakker! 

632de4987ff25aba11b4c74bac6724a7.jpg

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må si meg uenig, maine coon har et kroppsspråk som katt. På hvilken måte mener du de har kroppsspråk som hund? Mine snakker iallefall 100% katt når min brors hunder kommer på besøk, og rundt ukjente katter.

Er helt enig i at maine coon og andre raser kan bli kræsj, maine coon er lekne og sosiale, men også litt klønete og bedagelige av seg - så veldig aktive raser eller huskatter kan bli litt for mye for de. Mine er også innekatter, men går tur i bånd og har luftegård. Er redd for at de skal bli stjelt eller skadet ute (men det gjelder for alle andre raser og huskatt også).

Også enig i at man ikke bør fokusere så mye på størrelse, noen maine coon er små (en av mine har en datter på 2,5 kg selv om han er over 10 selv) og det er bedre for kne og hofter :) Men det er selvfølgelig helt greit å like skogkattrasene fordi de er så store og lodne (min personlige mening). Realistisk størrelse på en sunn og aktiv maine coon hannkatt er mellom 6-8kg.

Det var først oppdretter som fortalte meg at kroppsspråket er som hos hunder og det har jeg merket veldig godt selv som Maine Coon eier, da vi også har hund (hunden kom etter katten bare så det er sakt, så katten har ikke "tatt etter" hunden) Nå gjelder dette tydligvis ikke dine Maine Coon siden du er så uenig, men min er sosial på samme måte som hunder, han har ikke sosiale antenner når det kommer til omgang med nabokattene, men går veldig godt overnes med hunder. Jeg har hatt huskatter nesten hele livet og merker stor forskjell fra dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne rasen kan slite med tannproblemer.

Kjøpte hos privat oppdretter, og viste seg at katten hadde 3 løse tenner som måtte trekkes..

Selgeren hevdet å ikke ha visst noe om dette, og at veterinæren som kastererte han ikke så noe:rolleyes:

Dette er en 5 år gammel katt, som ikke lengre skulle brukes i oppdrett. Og NÅ skjønner jeg hvorfor!

Skal dere kjøpe katter av denne rasen, så pass på å sjekke om det er arvelige tannproblemer.. Sjekk tennene selv også, før dere kjøper.

Anonymkode: 5da6d...190

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Maine coon blanding. Altså mor renraset, far maine coon og norsk skogkatt blanding. Min veier 11 kg. Har utsende til norsk skogkatt, med et snev av maine coon. Ørene er det jeg ser tydeligst som kommer fra maine coon. 

Både maine coon og norsk skogkatt er store katteraser. Så det kom ikke som et sjokk at min ble stor. 

Ja, jeg vet at min teknisksett er huskatt. Da det ikke finnes "blandinger" sånn sett når det kommer til katter. 

Anonymkode: 3ad75...c02

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hva er poenget med å komme her å være frekk? For det du skrev er frekt ja. Jeg har hatt katt hele livet mitt, er en voksen person og har to katter fra før som ikke kunne hatt det bedre, de dår spesial for, pelsstell, og får være ute så mye de vil. Disse har jeg hatt i 6 år. Det med maine coon har jeg tenkt på i flere år! Grunnen til at jeg ikke har skaffet meg det enda er fordi at de kattene jeg har fra før er ute, og jeg har fått med meg at en maine coon kan være ekstremt populær og menneskekjære og dermed bli stjålet om de går fritt ute alene. Jeg syntes det kan bli vanskelig å ha en innekatt/båndkatt og to vanlige utekatter. Syntes du i fremtiden kan spare deg fpr den slags spydige komentaer til folk altså. 

Hei ts. Dette er et forum og det jeg skrev var ment som et synspunkt, ikke en frekk eller spydig kommentar. Ingen kan ane at du har hatt katt hele livet, for det skrev du ikke noe om. Jeg kjenner ikke deg. Jeg bare leste innlegget og fikk noen tanker. Det som ble skrevet fikk meg til å tenke at dette mennesket her må ha fokus et helt feil sted når det gjelder det å ville ha katt, så mye som det fokuseres på utseendet til katten. Det kunne godt ha vært et veldig ungt menneske som hadde forelsket seg i et utseende og ville ha en slik, som syns det var gøy så lenge det varte og etter det ikke var interessert lengre. Nå er det ikke slik og bra er det. Ha en hyggelig søndag. 

Anonymkode: 52df0...3a8

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei ts. Dette er et forum og det jeg skrev var ment som et synspunkt, ikke en frekk eller spydig kommentar. Ingen kan ane at du har hatt katt hele livet, for det skrev du ikke noe om. Jeg kjenner ikke deg. Jeg bare leste innlegget og fikk noen tanker. Det som ble skrevet fikk meg til å tenke at dette mennesket her må ha fokus et helt feil sted når det gjelder det å ville ha katt, så mye som det fokuseres på utseendet til katten. Det kunne godt ha vært et veldig ungt menneske som hadde forelsket seg i et utseende og ville ha en slik, som syns det var gøy så lenge det varte og etter det ikke var interessert lengre. Nå er det ikke slik og bra er det. Ha en hyggelig søndag. 

Anonymkode: 52df0...3a8

Må jo få fokusere på det man vil så lenge katten får et godt hjem og et godt liv. Er jo ikke noe annerledes når man velger katt iforhold til hund f.eks, man velger etter rase og gemytt. Noen vil ha stor hund, andre vil ha liten, noen vil ha stor katt, andre vil ha liten. Jeg skrev jo heller ikke innlegget på dette forumet  for å selge meg inn, og da er det heller ikke interessant å vite om hvor vidtjeg har katt eller hvor gammel jeg er. Er man veldig ung har man ofte et par foreldre som passer på uansett. lurte på en spesifikk ting bare. Syntes bare det du skrev var angripende og det skaper jo bare dårlig stemning i forumet. Ha en fin søndag du å. 

• Liker 1
Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Maine coon er en nydelig rase! Jeg har nettopp kjøpt en Maine coon kattunge og får henne om et par uker :) Tror ikke min blir så stor, moren er normal størrelse. Men hun er hvertfall større enn en vanlig huskatt, har gigantiske poter og store ører. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ha dem ute da, uten at det er livsfarlig for andre katter i nabolaget? Jeg tenker på hvis de begynner å slåss, så er det ganske rått parti med en liten katt på to kilo mot en diger katt på tolv kilo...

Anonymkode: 1264e...26d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ha dem ute da, uten at det er livsfarlig for andre katter i nabolaget? Jeg tenker på hvis de begynner å slåss, så er det ganske rått parti med en liten katt på to kilo mot en diger katt på tolv kilo...

Anonymkode: 1264e...26d

Survival of the fittest...:vetikke:

Anonymkode: a8f31...a24

Gjest BabyBlue
Skrevet

Uansett hvilken rasekatt jeg hadde gått for hadde jeg fokusert på helse og lynne, ikke størrelse. Anbefaler deg å søke opp utstillinger i nærområdet som andre sier, så kan du se kattene til forskjellige oppdrettere. Om du er uheldig og får en med genetiske belastninger kan det bli høye dyr-legeregninger eller i verste fall avliving... Så pass på at du finner en seriøs oppdretter som er registrert der man skal være registrert og har screenet alle avlskattene sine. 

Jeg søkte opp bakgrunnen til katten min, og det hjalp når det gjaldt å forutse hvordan hans endelige utseende skulle bli (jeg har bengal, ikke maine coon). Rasekatter registrert i fife skal være registrert med en EMS kode man kan søke opp, men tror det bare gjelder farge, rase, mønster, øre osv, ikke størrelse. Det er derimot fornuftig om man vil se etter innavl. 

Om du bestemmer deg for å få en maine coon: Go for it! De er fantastiske katter, selv om jeg bare har vært heldig nok til å se noen få i aksjon så ble jeg så forelsket at det garantert er det neste dyret jeg skaffer meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...