Gå til innhold

Hva bruker du kontanter til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Til å kjøpe stoff. Sist kjøpte jeg er rull på 6 meter. Bra stoff var det også.

Anonymkode: bb34e...f5d

 

8 hours ago, visningsnamn said:

Bruker det kun til å kjøpe stoff, og ballonger på 17. mai.

Jøss,

hvorfor betales stoff i kontanter?

Er det virkelig en så svart  bransje?

(antar at vi snakker om stoff til klesproduksjon etc.)

Anonymkode: f3fc7...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg kjøper noe til typ 13kr på Narvesen. 

Anonymkode: b020f...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanligvis ikke kontanter, men er student og får i ny og ne kontanter hos foreldre, besteforeldre og så videre. når jeg er på besøk. Av og til bruker jeg kontantene på "sløseting", som klær eller noen øl på byen, for jeg vil ikke bruke stipendpengene til dette. Men i hovedsak sparer jeg kontantene. Nå har jeg spart opp en ganske grei sum som skal gå til å oppgradere en del møbler og utstyr jeg har. Kontatene spares også til nødting, i tilfelle jeg skulle være blakk og må vente til stipendet og lånet kommer, så har jeg reservepenger jeg kan bruke til å sørge for at jeg i det minste har mat. 

Anonymkode: d3b35...34e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn som ofte får lommepenger, av og til 20 kr for å kjøpe seg en is osv. Trenger kontanter når man har barn + for å lære dem om penger.

Ellers; loddsalg og loppemarked på skolen, busspenger til ungene slik at de kan være med noen hjem etter skolen som tar skolebussen, penger til ungene på 17 mai, kontanter gis i barnebursdager til de barna som ønsker seg penger...osv osv. 

Konklusjon: jeg selv bruker ikke så ofte kontanter, men helt nødvendig å ha det til barna og ting som omhandler dem :)

Anonymkode: 9f9c6...427

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestikkelser, i næringslivssammenhenger og ovenfor offentlige ansatte.

Løspenger, kjøpe meg fri etter å ha kløpet kvinner i rumpen, for å slippe MeToo anmeldelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kontanter på samme måte og til å betale for de samme tingene som for ti år siden. Jeg bruker mer kort nå enn da, mest fordi folk ikke lenger ser rart på deg om du betaler noe under 100 kroner med kort.

Hvor denne holdningen om at kontanter kun brukes til svart arbeid og ulovligheter skjønner jeg ikke. Har vi virkelig kommet dit at om ikke du forteller Storebror alt og lar alt du gjør spores, så er du mistenkelig?

Hvordan i alle dager har noen klart å plante den tanken i befolkningen, og hvorfor spør ikke de som henger seg på hvem som har noe å tjene på det?

Jeg beholder kontantene selv om de blir sjeldnere brukt. Norges Banks nye seddelserie tyder på at de ikke har tenkt å gi opp penger i det formatet helt ennå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jøss,

hvorfor betales stoff i kontanter?

Er det virkelig en så svart  bransje?

(antar at vi snakker om stoff til klesproduksjon etc.)

Anonymkode: f3fc7...d35

Fordi det er en butikk uten kortterminal:-)

Anonymkode: bb34e...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kontanter til lodd, når jeg skal handle brukt eller på loppis, til å sende med barna til skolelunsj, som gaver i barnebursdager og til parkeringsautomater, for å nevne noe. Jeg betaler også kontakt når jeg handler ting jeg ikke vil at mannen skal vite om eller vite prisen på, og jeg har et lite lager med cash i tilfelle krig eller andre kriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker kontant til og betale for matvarer, på shopping, gi barna penger til div. kontanter brukes til det meste men ikke bet av reginger. visa brukes på ferier.  føler vi har bedre kontroll på økonomi med kontanter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er en butikk uten kortterminal:-)

Anonymkode: bb34e...f5d

Butikken der samfunnets tapere samler seg rundt stoffet sitt.

Anonymkode: 9b4ba...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Butikken der samfunnets tapere samler seg rundt stoffet sitt.

Takke meg til tapere framfor usympatiske "vinnere" som rakker ned på andre.

Anonymkode: 5a8ac...9e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er lettere å bruke mindre når jeg holder pengene i hånda. Alle småutgifterblir veldig synlig, og for meg er terskelen høyere for å kjøpe noe når jeg ser pengene og ikke bare tallene. 

Er også lettere å begrense når jeg handler flere steder. Når det er tomt for cash, så er det stopp. På kortet må jeg alltid ha penger igjen til regninger så da må jeg regne så mye i hodet... 

Jeg har ikke så mye å gå på økonomisk, så da bruker jeg kontanter til det meste ☺ 

Anonymkode: 134fd...752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2018 den 8.29, GauteS skrev:

Jeg er ingen ynkelig snik, men vil betale for meg, så jeg finner automatisk fram mynt(er) og leverer (eller putter på).

Når jeg har handlet for 3000-4000 kr eller mer og har en pose for lite får jeg et stort smil og "selvfølgelig skal du få en pose, skulle bare mangle" når jeg spør om en ekstra.

Anonymkode: f4e11...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler kontant fra leverandører for å slippe unna avgifter på tobakk, kjøtt, snop osv.

Gir småpenger til ungene. 

Kontanter har også litt større evne til å overtale en privat selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Når jeg har handlet for 3000-4000 kr eller mer og har en pose for lite får jeg et stort smil og "selvfølgelig skal du få en pose, skulle bare mangle" når jeg spør om en ekstra.

Jeg er langt fra så rik som du er, så jeg handler bare for tiendeparten, 3-4 hundre, men får likevel ekstra pose om jeg spør, og nøyaktig samme svaret som deg. Og så finner jeg fram kronestykket, selvfølgelig. 
Akkurat som når jeg har spurt etter en annen vare det ikke er selvbetjening av: Værsågod, sier kassadama. Og venter at jeg skal betale for den.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...