AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #1 Skrevet 27. april 2018 Hvis et barn har blodtype AB, vil det si at en av foreldrene har blodtype A og den andre blodtype B? Anonymkode: 9d08a...7b3
Gjest chisandra Skrevet 27. april 2018 #2 Skrevet 27. april 2018 Her er en liste som skal være riktig: Foreldre Barnet 0 og A 0 eller A 0 og B 0 eller B 0 og AB A eller B 0 og 0 0 A og B 0, A, B eller AB A og AB A, B eller AB A og A A eller 0 B og AB A, B eller AB B og B 0 eller B AB og AB A, B eller AB
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 Ja, for at barnet skal få blodtypen AB, må en av foreldrene være A og en B. Foreldre der en har blodtype A og en blodtype B, kan både få barn med blodtype A, B, AB eller 0. Hva resultatet blir, avhenger av hvilken kombinasjon begge foreldrene har og hvilke gener som føres videre til barnet. En med blodtype A kan enten ha AA, eller A0. En med blodtype B kan enten ha BB eller B0. Anonymkode: d8de6...a38
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, for at barnet skal få blodtypen AB, må en av foreldrene være A og en B. Foreldre der en har blodtype A og en blodtype B, kan både få barn med blodtype A, B, AB eller 0. Hva resultatet blir, avhenger av hvilken kombinasjon begge foreldrene har og hvilke gener som føres videre til barnet. En med blodtype A kan enten ha AA, eller A0. En med blodtype B kan enten ha BB eller B0. Anonymkode: d8de6...a38 Det kan også hende ene har AB og andre 0. Men hvis barnet har AB, og moren har A, da må faren ha B (Mor vet gjerne sin blodtype pga svangerskapsblodscreening). Anonymkode: e5bf7...378
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan også hende ene har AB og andre 0. Men hvis barnet har AB, og moren har A, da må faren ha B (Mor vet gjerne sin blodtype pga svangerskapsblodscreening). Anonymkode: e5bf7...378 Dette ble ikke helt riktig. Hvis foreldrene har AB og 0 blir barnet enten A eller B. Det blir riktig at den ene har AB og den andre enten A eller B, eller at begge foreldrene har AB. Hvis barnet har AB og moren har A må far enten ha A eller AB. Man må holde tunga rett i munnen når man ser på genetikk. Anonymkode: fe020...081 1
Gjest making.a.mess Skrevet 27. april 2018 #6 Skrevet 27. april 2018 Spennende. Synd sykehusene ikke oppgir blodtype når man tar blodprøver. Lurer på hvorfor det? Kunne være kjekt å vite hvilken blodtype de har. Her er far A+ og jeg A- Barna må da være A eller O om jeg forstod deg rett. Men er de pluss eller minus? Mener jeg fikk rhesussprøyte etter første så da blir vel det et rhesus+ barn. Fikk ikke etter andre, men hadde da en sterilisering samtidig så kanskje antok de at uansett om barnet hadde vært positivt så hadde jeg ikke trengt sprøyten?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #7 Skrevet 27. april 2018 1 time siden, Mrs.Purdey skrev: Spennende. Synd sykehusene ikke oppgir blodtype når man tar blodprøver. Lurer på hvorfor det? Kunne være kjekt å vite hvilken blodtype de har. Her er far A+ og jeg A- Barna må da være A eller O om jeg forstod deg rett. Men er de pluss eller minus? Mener jeg fikk rhesussprøyte etter første så da blir vel det et rhesus+ barn. Fikk ikke etter andre, men hadde da en sterilisering samtidig så kanskje antok de at uansett om barnet hadde vært positivt så hadde jeg ikke trengt sprøyten? Du kan spørre om det da, om du blir blodgiver får du vite absolutt hele typen din Anonymkode: 97e05...066
Gjest making.a.mess Skrevet 27. april 2018 #8 Skrevet 27. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan spørre om det da, om du blir blodgiver får du vite absolutt hele typen din Anonymkode: 97e05...066 Sånn rent bortsett fra at jeg omkommer av skrekk i en blodgiversituasjon så hadde dette vært fin måte å få vite det på. Gjør hellergod gjerning ved å bli organdonor. Når jeg er død spiller det ingen rolle hva folk gjør med blod og organer..
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #9 Skrevet 27. april 2018 2 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Spennende. Synd sykehusene ikke oppgir blodtype når man tar blodprøver. Lurer på hvorfor det? Kunne være kjekt å vite hvilken blodtype de har. Her er far A+ og jeg A- Barna må da være A eller O om jeg forstod deg rett. Men er de pluss eller minus? Mener jeg fikk rhesussprøyte etter første så da blir vel det et rhesus+ barn. Fikk ikke etter andre, men hadde da en sterilisering samtidig så kanskje antok de at uansett om barnet hadde vært positivt så hadde jeg ikke trengt sprøyten? Når mor er minus så gir mange sykehus sprøyten etter fødsel uansett. Hvis far har +- så kan barnet ha blitt minus. Hvis far er ++ så er barnet pluss. Det skal stå blodtype til barnet i journalen fra fødselen din, den kan du be om. Anonymkode: 88acf...ca2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå