Gå til innhold

Mye overvekt i befolkningen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i daglivare butikk og det er generelt mye! Overvekt blandet kvinner og menn fra ca 25 års alder og opp til 60 årene. Hva er grunnen? Koser vi oss mer enn før? Mer stillesittende? Jeg ser daglig ikke bare folk som er tykke, men "bælfeite" de handler ikke så mye usunt, men endel av de kjøper 1-2 6 pk med Pepsi Max og colazero. Har bitt meg merke i det og lurer på om det kan være en årsak? Spiserman mer når man drikker brus med kunstig søtning? Trigger det appetitten? Hver 6 kunde er overvektig. Det er ganske mye! 

Innspill på hva det kommer av?

Anonymkode: c75af...790

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mer stillesittende, mer usunn mat, mye halvfabrikata osv. 

Dette vet du selv om du tenker over det. Totalt unødvendig å opprette enda en tråd om dette.. 

Anonymkode: 6143a...a5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

....og der sitter du bak kassa og vurderer kundene?

Anonymkode: 908d6...615

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

https://www.p4.no/det-gode-liv/helse/trodde-du-dette-var-bra-for-slankekuren-ma-du-tro-om-igjen/artikkel/685775/

Sitat:

For deg som vil gå ned noen kilo er ikke nødvendigvis sukkerfri brus det lureste.

– Lettbrus er noe skitt som man skal holde seg unna. De gjør at man legger på seg, forteller Jens-Christian Holm, som er leder av enheten for overvektige barn og unge ved «Holbæk Universitets Hospital», til Metroxpress

Han mener lettbrus kan være verre enn vanlig brus ettersom bruk av det medfører at man begynner å velge søtere matvarer enn man ellers ville ha gjort. Han mener også det gir et større sukkersug enn brus med naturlig sukker. 

Anonymkode: 6ce7b...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, stadig økende problem, nå sa de på tv2 nyhetene i går at menn mellom 30 og 40 er den størst økende gruppen i Norge. Britene gikk forbi USA for 1-2 år siden på fedme-skalaen, generelt er det et økende problem verden over, og da et veldig press mot helseforetak/sykehus grunnet alle livsstilsykdommene som fedme medfører. Flere av fattige øystater i sør-amerika/  asia som bare de siste 10-20 årene har fått tilgang til amerikanske matvarer, har bratt pil oppover i statistikken på diabetes. 

Ang brus, ja klart å drikke sukkervann er ikke bra. Nå var det også en undersøkelse på et av Michael Mosley helse program, der de påviste at boblene i brusen/farrisen faktisk øker appetitten og folk spiser mer enn om de drikker veske uten kullsyre.

Anonymkode: 1184d...e02

AnonymBruker
Skrevet

Stillesitting. Før var man aktiv hele dagen. Lettere tilgang på og billigere mat. Før brukte en husstand 40% av lønna på mat. 

Anonymkode: a7c76...d96

AnonymBruker
Skrevet

Før var vi mer aktive, nå går folk på treningsstudio 1 time eller så, og sitter i ro resten av døgnet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før var vi mer aktive, nå går folk på treningsstudio 1 time eller så, og sitter i ro resten av døgnet

Om du tror overvektige flest går på treningsstudio og trener 1 time hver dag så vet ikke jeg altså. Det stemmer ihvertfall ikke. 

Anonymkode: 7a962...929

• Liker 1
Skrevet

Mat har blitt et veldig kompleks tema. Det er fristelser overalt og de fleste har økonomi til å spise hva de vil. Forskjellene blir større, når det er sagt har det alltid vært overvekt. Med lett tilgjengelig usunn mat vil problemet øke.

Kurver er sexy, men er synd i de som sliter med overvekt. Ingen ville valgt dette selv om det var så lett som bare slutte å spise. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

....og der sitter du bak kassa og vurderer kundene?

Anonymkode: 908d6...615

Nei, men legger jo merke til det.. Er ikke dømmende på noen som helst måte. Bare lurer på om lettbrus kan være en årsak? Har drukket mye lettbrus selv for noen år siden og husker jeg alltid hadde lyst på mat da. 

Anonymkode: c75af...790

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er lightbrusen i seg selv, men det å tylle i seg litervis av lightbrus kan si noe om hvordan forhold personen har til mat. Det kan tenkes at personen også spiser fort (og dermed får i seg altfor mye mat) og spiser for å døyve følelser. For å unngå dette velger de lightbrus i stedet som er godt men ikke gir kalorier. De går likevel ikke ned fordi de opprettholder årsaken til problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerte mest på da jeg jobbet i matbutikk var hvor mye usunn mat folk kjøpte, spesielt barnefamilier. Pølser, burgere, pommes frites hver dag, nesten aldri fisk, rent kjøtt eller grønnsaker. Sjokolade og chips midt i uka, brus og sjokoladepålegg, frokostblandinger med mye sukker. Og så ble jeg sjokkert over hvor mange som handlet alkohol flere ganger i uka. Det var ikke bare de kjente alkoholikerne, men også helt «normale» folk. Jeg hadde blitt flau over å komme til kassen med handlevognene til enkelte, spesielt siden det er et lite sted og alle kjenner alle.

Og folk kjører uansett hvor kort veien er. En bekjent har mindre enn 100 meter til butikken, men kjører når h•n skal handle??? Vedkommende har tatt slankeoperasjon, men trener ikke og spiser fremdeles like usunt som før. Foreldre betaler for at unger som bor så nær skolen at de ikke har rett på skyss får ta bussen likevel (naboen rett over gata, det er mindre enn 1 km til skolen, og gang- og sykkelsti hele veien).

Anonymkode: add12...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker mye lightbrus. Og både slank og muskuløs. Kommer nok ikke ene og alene av lightbrusen nei... 

Anonymkode: c0878...2eb

AnonymBruker
Skrevet

De lærde blir jo aldri enige om lightbrusen er farlig for helsa eller ikke. Nesten ukentlig kan man lese om farlig lightbrus - lightbrus er ikke farlig osv. Så hva som er sant er jo ikke godt å si.

Personlig så merker jeg ikke til noe mer søtsug eller ønsker om mer mat når jeg drikker lightbrus.  

Anonymkode: 1b914...4ad

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser mye mer kjøtt, og mye mer meieriprodukter som ikke en gang fantes før. Mye mer fett med mye kalorier. Urovekkende liten andel grønt. Tror noe så enkelt som å spise kun grønt 2 dager i uke hadde hatt merkbar effekt på befolkningen sin BMI. Evt bytte ut 1 måltid om dagen med noe grønt, istedetfor ost og kjøttpålegg

Jeg spiste ost regelmessig en periode, og jeg gikk opp 5 kg. Følte meg også dårligere i magen, så selvom det sikkert går fint å spise det innimellom, så føler jeg meg bedre og fikk tilbake den gamle vekta da jeg droppet osten

Jeg gikk også ned et par kg (var ikke overvektig, men noen kg for mye) da jeg begynte å spise større porsjoner grønt og begrenset egentlig alt av produkter fra dyr. Spiste oftere middager av bønner og linser + grønnsaker, og kjøtt færre ganger i uka

Anonymkode: ce851...e32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, stadig økende problem, nå sa de på tv2 nyhetene i går at menn mellom 30 og 40 er den størst økende gruppen i Norge. Britene gikk forbi USA for 1-2 år siden på fedme-skalaen, generelt er det et økende problem verden over, og da et veldig press mot helseforetak/sykehus grunnet alle livsstilsykdommene som fedme medfører. Flere av fattige øystater i sør-amerika/  asia som bare de siste 10-20 årene har fått tilgang til amerikanske matvarer, har bratt pil oppover i statistikken på diabetes. 

Ang brus, ja klart å drikke sukkervann er ikke bra. Nå var det også en undersøkelse på et av Michael Mosley helse program, der de påviste at boblene i brusen/farrisen faktisk øker appetitten og folk spiser mer enn om de drikker veske uten kullsyre.

Menn har mer reklamer rettet mot seg der burgere og annen usunn mat er kult og mandig. Tror at menn/ gutter synes det å spise grandis er liksom vanlig mannekultur og i noen tilfeller sånn som menn gjør. Det er liksom kult når menn spiser junk food, å lære seg matlaging er mer "homo". Kule, ekte ungkarer spiser grandiosa hver dag. Ok, ikke så ille hos de fleste menn, men så ille at flere menn er ok med å lempe inn på drittmat i store mengder hver dag. 

Se på dette her for eks, sinna og aggressiv burger wtf:

https://www.youtube.com/watch?v=Q3wv86abXEw

Litt vanskelig å finne norske reklamer på youtube, men jeg har sett flere typen burgerreklamer der man er mandig, sterk, tøff, aggressiv om man spiser burger. Å spise salat er "femi". Og det fører til en haug av hjernevaskede menn som dør av hjerteinfarkt før de er 50. Gratulerer, karer, dere har blitt sucked in av kommersielle interesser som tjener penger på deres råtnende helse. 

https://www.youtube.com/watch?v=WlUvQkW4B1k

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiser mye mer kjøtt, og mye mer meieriprodukter som ikke en gang fantes før. Mye mer fett med mye kalorier. Urovekkende liten andel grønt. Tror noe så enkelt som å spise kun grønt 2 dager i uke hadde hatt merkbar effekt på befolkningen sin BMI. Evt bytte ut 1 måltid om dagen med noe grønt, istedetfor ost og kjøttpålegg

Jeg spiste ost regelmessig en periode, og jeg gikk opp 5 kg. Følte meg også dårligere i magen, så selvom det sikkert går fint å spise det innimellom, så føler jeg meg bedre og fikk tilbake den gamle vekta da jeg droppet osten

Jeg gikk også ned et par kg (var ikke overvektig, men noen kg for mye) da jeg begynte å spise større porsjoner grønt og begrenset egentlig alt av produkter fra dyr. Spiste oftere middager av bønner og linser + grønnsaker, og kjøtt færre ganger i uka

Vi spiser nok både mer enn før (bare se på størrelsen til gamle middagstallerkner) og beveger oss mindre (bare bæring av vann og ved til en husholdning hadde slitt ut en standard nordmann). Men samtidig så har det aldri før vært så enkelt å spise sunt! Frukt og grønnsaker midtvinters, utover lagrede rotfrukter og epler, var noe store deler av den norske befolkningen kun kunne drømme om. Ost/meieriprodukter og (farse)kjøttprodukter, sammen med fisk, er noe stort sett hele Norges befolkning levde på gjennom store deler av året. 

Ellers er jeg enig med deg at mer grønnsaker, og mindre ost og kjøttpålegg kunne gjort mye for folkehelsen. Eller begynne å bære vann og ved igjen :P

Anonymkode: 47ac4...14d

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser mye mer usunn mat, og bombaderes nærmest med den både i butikker og via all slags reklame. Er knapt et ukeblad for kvinner uten en deilig kake de kan bake og en effektiv slankekur på forsiden. 

Anonymkode: 9752d...fa2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...