Gå til innhold

Hjelp! Sivilforsvarstjeneste? Jeg?


Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter å ha lest på hjemmesiden til Sivilforsvaret får jeg ikke akkurat panikk ved tanken på å bli innkalt. Det virket helt greit og man lærer en masse nyttig!

-Bloodstreamruns

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er egentlig litt overrasket over at de fleste ser på dette som en positiv ting uten å se problemet.

Det er vel kanskje fordi de ikke har fått ett slikt brev selv enda.

Og jada, 3 uker ikke allverdens tid. Og jeg kan helt sikkert lære masse nyttig. Ser ikke bort i fra at jeg faktisk hadde hatt det kjekt også.

Men for meg er tre uker faktisk ganske lang tid. Enten blir det tre uker midt i semesteret - og hvertfall der jeg studerer er ikke det bare bare å ta igjen. Og hvis det er på sommeren mister en mye tapt arbeidsinntekt.

Så jeg ser ikke helt det positive i det nei. Egoistisk? Ja. Mulig det. Om de likevel velger å plukke meg ut selv om jeg studerer så skal jeg stille opp jeg. Men jeg trenger ikke å like det.

Skrevet
Vel, som en var inne på her tidligere så har  Sivilforsvaret anledning til å innkalle alle i Norge mellom 16 og 85 år. Av styrken på 12 000 er bare 12 prosent kvinner. Målet er 20 prosent. Politiet deler ut bøter til skulkere.  

http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/10/03/410014.html

Javel........hva med de som har barn?

Jeg har 3 små barn. Og jeg har virkelig ikke tid til noen militærtjeneste. Det fordi om noen mnd må jeg få meg en jobb for at vi skal kunne klare oss økonomisk. Datteren vår skal begynne i 1 klasse til høsten og de to minste skal i barnehage.

Ikke det at jeg tror jeg kommer til å bli innkalt, men jeg har tross alt barn som jeg må forsørge.

Og hovedinnlegger studerer og det er ikke bare bare å utsette det. Og hvis hun har tatt opp lån for å få seg leilighet så må hun betale ned på det og. Og det er ikke bare bare å utsette lån heller.

Det er sånn det er for henne. Ikke aner jeg om militæret gir noen form for "inntekt", men hvis det gjør det så er det sikkert ikke i nærheten av det hun må for å ha råd til alle utgiftene sine.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er en grunnleggende feil holdning. Vi lever antagelig i det beste landet det går å leve i verden idag og da går det kort og godt ikke ann å finne alle mulige unnskyldinger for å slippe unna når samfunnet trenger noe tilbake. Greit om man ikke kan en kort periode, men da får man jammen si ifra når en søker utsettelse når det vil passe.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner det kan være et problem som student, for man mister mye undervisning på tre uker. Men det jeg mente i innlegget mitt var at selve innkallelsen til siviltjenesten ikke skremte meg etter å ha lest på sidene deres. Og hvis du har barn under 16 år, blir du ikke innkalt :) ...

Skrevet

Man blir IKKE tvunget til Sivilforsvarstjeneste om man har små barn. Det samme gjelder militærtjeneste.

Disse to tingene er IKKE det samme.

Om man studerer eller har andre vektige grunner, så søker man fritak og det blir vurdert.

Ingen er tjent med dønn umotiverte folk i tjeneste, ikke Sivilforsvaret heller.

Når de kaller inn vet de også at det er endel frafall, dette er det tatt høyde for.

Om man likevel inn, så behøver man ikke å like det. Nei, det er så, men er ikke det en slitsom holdning hvis det viser det ikke er en vei utenom.

Når det gjelder militærtjeneste, sivilforsvarstjeneste, hva som gjelder, hva slags grunner man har for fritak etc, så er det greit å sette seg inn i hva dette faktisk innebærer og ikke basere alle piggene rett ut på hva man tror, har hørt eller overskrifter i avisene.

(det gjelder forøvrig alt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...