Gå til innhold

Jeg har sluttet med sovetabletter, men.....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste 4 årene brukt sovetabletter hver kveld (imovane/ zopiklond) . Begynte med 7,5 mg, men trapper ned etter ca 1 år til 3,75 mg fordi jeg følte jeg hadde hangover. For noen uker bestemte jeg med for å slutte helt, og etter de første 3 nettene var over har dette gått greit. Jeg har nå vært uten i 3 uker. 

Problemet er at selv om min opplevelse er at jeg sovner om kveldene og sover like godt som med sovetablett, er jeg usigelige trøtt på dagene. Jeg har problemer med å holde meg våken på jobb. Det er utfordrende å kjøre hjem fra jobb, og jeg sover over en time på ettermiddagen. Tidligere hadde jeg siesta på ca 20 min. 

Noen som har vært borti tilsvarende eller vil reflektere litt rundt mulige årsaker? 

Anonymkode: 343e2...ede

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest på pillepakkene? :P 

Et kjapt google søk (første treff på hver pille) indikerer at du har brukt piller men for kort tids problemer, over lang tid. Da er du sikkert "avhengig" og det vil ta tid før kroppen vender tilbake til normalen.

Behandlingen bør ikke strekke seg ut over 2-4 uker. Plutselig avbrytelse av behandling med sovemidler kan føre til økende urolig søvn noen netter og dosen bør derfor reduseres gradvis i samråd med lege

Dosering

Behandlingen bør være kortvarig (<2-4 uker) og med lavest mulig dose

Anonymkode: 71289...c90

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du lest på pillepakkene? :P 

Et kjapt google søk (første treff på hver pille) indikerer at du har brukt piller men for kort tids problemer, over lang tid. Da er du sikkert "avhengig" og det vil ta tid før kroppen vender tilbake til normalen.

Behandlingen bør ikke strekke seg ut over 2-4 uker. Plutselig avbrytelse av behandling med sovemidler kan føre til økende urolig søvn noen netter og dosen bør derfor reduseres gradvis i samråd med lege

Dosering

Behandlingen bør være kortvarig (<2-4 uker) og med lavest mulig dose

Anonymkode: 71289...c90

Selvfølgelig vet jeg dette. Jeg er sykepleier og det er faktisk en lege som har skrevet ut medisin i disse årene. Som sykepleier har jeg dosert utallige dosetter til pasienter som også står på tilsvarende medikamenter over år. Jeg trapper dessuten ned fra 7,5 til 3,75 og i perioder også til halvparten av det. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt om du vil ha innspill, jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ild skrev:

Jeg skjønner ikke helt om du vil ha innspill, jeg. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så utrolig trøtt, og sover så dypt på ettermiddagen, når jeg har en opplevelse at jeg sover like mye (om ikke mer) på nettene som jeg gjorde da jeg brukte sovemedisin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar imovane 1 dag pr uke. Kommer ikke inn i dyp søvn uten hjelp og er da veldig uopplagt flere dager pr uke. Kommer man ikke i dyp søvn får man ikke den hvilen man trenger. Legen bør sende deg til søvnlabratorium for å få sjekket om du får nok søvn.

Tar kun 1 dag i uken fordi fordi det holder med skikkelig søvn 1 dag pr uke. Stor forskjell på energinivåtet etter 20år uten dyp søvn.

Anonymkode: 25df1...495

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...