Gå til innhold

Multippel Sklerose og gravid


Kristina

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har MS og har vært igjennom en graviditet? Jeg og min samboer ønsker oss sterkt et barn, men er litt engstelig for å sette i gang. Hva om MS´en min blir verre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vet litt om MS da min mamma har det...

Vet at dem har forska en del på det,og det er ikke lenger så farlig som det en gang var. Det er så klart en støre risiko!! En blir som regel verre akkurat etter fødselen,men når alt begynner å ordne seg så blir du bedre igjen!

Kan du ikke kontakte MS-forbundet å få mere informasjon der?

Lykke til!!!

Klem fra Lillan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å søke på MS og gravid på Google. (gjerne amerikanske sider - det er mange som er bra! men vær kritisk til kilden) Det har jeg gjort. Mange ganger! Og alt jeg kan finne om temaet konkluderer med det samme - mange blir bedre mens de er gravide - så kan de få et "anfall" etter fødslen - men totalt påvirker IKKE en graviditet sykdomsforløpet.

Jeg vet jo ingenting om din MS - men med min bekymrer jeg meg ikke i det hele tatt (prøver å bli gravid) - Jeg har så langt bare et lite snev, og ingen kan si hvordan den vil utvikle seg. Jeg tenker mest på om jeg vil være i stand til å ta vare på ungen om 5 år, og om 10 år og sånn, men det er lite vits i å ta sorgene på forskudd, ikke sant?

Hvis du er i tvil, så snakk med legen din først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å søke på MS og gravid på Google. (gjerne amerikanske sider - det er mange som er bra! men vær kritisk til kilden) Det har jeg gjort. Mange ganger! Og alt jeg kan finne om temaet konkluderer med det samme - mange blir bedre mens de er gravide - så kan de få et "anfall" etter fødslen - men totalt påvirker IKKE en graviditet sykdomsforløpet.

Jeg vet jo ingenting om din MS - men med min bekymrer jeg meg ikke i det hele tatt (prøver å bli gravid) - Jeg har så langt bare et lite snev, og ingen kan si hvordan den vil utvikle seg. Jeg tenker mest på om jeg vil være i stand til å ta vare på ungen om 5 år, og om 10 år og sånn, men det er lite vits i å ta sorgene på forskudd, ikke sant?

Hvis du er i tvil, så snakk med legen din først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å søke på MS og gravid på Google. (gjerne amerikanske sider - det er mange som er bra! men vær kritisk til kilden) Det har jeg gjort. Mange ganger! Og alt jeg kan finne om temaet konkluderer med det samme - mange blir bedre mens de er gravide - så kan de få et "anfall" etter fødslen - men totalt påvirker IKKE en graviditet sykdomsforløpet.

Jeg vet jo ingenting om din MS - men med min bekymrer jeg meg ikke i det hele tatt (prøver å bli gravid) - Jeg har så langt bare et lite snev, og ingen kan si hvordan den vil utvikle seg. Jeg tenker mest på om jeg vil være i stand til å ta vare på ungen om 5 år, og om 10 år og sånn, men det er lite vits i å ta sorgene på forskudd, ikke sant?

Hvis du er i tvil, så snakk med legen din først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina 2

Svar til ragnhils

Min MS er smerter i kroppen, noen dager verre enn andre. Noen dager er jeg helt symptomfri. Jeg tar medisin for smertene. Ellers er jeg av og til sliten og trett.

Så en mild MS egentlig. Men jeg er redd for bli verre enn det jeg er i dag (jeg er jo så bra i dag).

Hva sa legen til deg når du sa at dere vil prøve å bli gravid? Får du god oppfølging. Hvordan er din MS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nok en enda mildere MS enn deg - så langt. hadde en synsnervebetennelse for noen år siden, og da viste alle prøver (MR og spinalvæske) at her var det noe skikkelig muffens. Jeg merker ikke mye til sykdommen i det hele tatt, og prøver å ikke skylde på den når jeg er sliten og trett og lei, og når armer og bein dovner. Jeg har - etter eget ønske - ingen oppfølging i dag, men en avtale om at hvis det er noe jeg lurer på, noe jeg trenger eller bare vil prate med noen så ringer jeg nevrologen "min". Til å begynne med virket det litt rart å gå rundt med direktenr til sykepleiere og nevrologer!

Vi har ikke snakket mye om graviditet - men det hun sa da vi pratet litt om det var at de fleste føler seg bedre når de er gravide, og mange får det litt verre rett etter fødselen. Men det påvirker ikke sykdommen "totalt", hvis du skjønner hva jeg mener :-) Jeg har grublet masse før pillene ble kastet, mest gikk det på "hva hvis jeg blir avhengig av hjelp selv om 5 år, eller 10... er jeg i stand til å ta meg av barna mine da?"... men så tenkte jeg som så: barn vil jeg ha, og jo lenger jeg venter, jo større er sansynligheten for at de må vokse opp med en pleietrengende mor. Da er det kanskje like greit å sette igang nå mens jeg er noenlunde frisk - og ta dager og år som de kommer, ikke sant? Desuten har vil mine barn ha en far, og han er ikke helt hjeplesløs han heller :-)

Jeg tror det beste rådet jeg kan gi er at du snakker med enten din nevrolog eller en av sykepleierene på nevrologisk. Det er nok ingen sm vil si at du ikke må få barn, men de kan jo gi noen tips om hva som er lurt/ikke så lurt underveis!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jeg med MS

Nå har vi bestemt oss. Vi kaster pillebretter etter nyttår. Har pratet en hel del med min MS-sykepleier om dette, og formen min er VELDIG bra for tiden. :)

Vi gleder oss masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har nok en enda mildere MS enn deg - så langt. hadde en synsnervebetennelse for noen år siden, og da viste alle prøver (MR og spinalvæske) at her var det noe skikkelig muffens. Jeg merker ikke mye til sykdommen i det hele tatt, og prøver å ikke skylde på den når jeg er sliten og trett og lei, og når armer og bein dovner. Jeg har - etter eget ønske - ingen oppfølging i dag, men en avtale om at hvis det er noe jeg lurer på, noe jeg trenger eller bare vil prate med noen så ringer jeg nevrologen "min". Til å begynne med virket det litt rart å gå rundt med direktenr til sykepleiere og nevrologer!  

Vi har ikke snakket mye om graviditet - men det hun sa da vi pratet litt om det var at de fleste føler seg bedre når de er gravide, og mange får det litt verre rett etter fødselen. Men det påvirker ikke sykdommen "totalt", hvis du skjønner hva jeg mener :-) Jeg har grublet masse før pillene ble kastet, mest gikk det på "hva hvis jeg blir avhengig av hjelp selv om 5 år, eller 10... er jeg i stand til å ta meg av barna mine da?"... men så tenkte jeg som så: barn vil jeg ha, og jo lenger jeg venter, jo større er sansynligheten for at de må vokse opp med en pleietrengende mor.  Da er det kanskje like greit å sette igang nå  mens jeg er noenlunde frisk - og ta dager og år som de kommer, ikke sant? Desuten har vil mine barn ha en far, og han er ikke helt hjeplesløs han heller :-)

Jeg tror det beste rådet jeg kan gi er at du snakker med enten din nevrolog eller en av sykepleierene på nevrologisk. Det er nok ingen sm vil si at du ikke må få barn, men de kan jo gi noen tips om hva som er lurt/ikke så lurt underveis!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

huff den siste der var fra meg. Lurer på om jeg har MS nemlig. LEgene tar meg ikke alvorlig. MEn har hatt mye problemer. Siste nå er at jeg er vissen i den ene armen min.... HAdde du det sånn Ragnils????

hilsen gjest idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig for meg å si om du kan ha MS eller ikke, gjest. Det eneste rådet jeg kan gi hvis du føler at legen ikke tar deg alvorlig er å bytte fastlege, og se om han sier det samme som førstemann. Hvis to leger sier det samme, så kan det være en god indikasjon på at det ikke er noe alvorlig som feiler deg.

MS er en sykdom med veldig vage symptomer til å begynne med, søk på nett så finner du gode, medisinske sider som beskriver noe av dette. Tretthet/utmattelse, synsforstyrrelser og urinlekkasje er noen av dem. (heldigvis har jeg alldri opplevd den siste!) noe som gjør det vanskelig å stille en diagnose tidlig - men på den annen side har ikke en person med svake symptomer særlig nytte av de medisiner som finnes for sykdommen. (fordelene med å prøve hvis man ikke er sikker, oppveier ikke ulempene ved bivirkninger av medisiner, vil jeg tro)

Hvis jeg var deg, ville jeg nok bare tatt livet helt med ro :-) Prikking i armer og bein opplever vi alle fra tid til annen.

Lykke til, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...