Gå til innhold

Narsissist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville en narsissist lest og studert om narsissisme ? 

Anonymkode: e4a38...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste mennesker med personlighetsforstyrrelser mangler selvinnsikt. Så om du spør om en med npf ville oppsøkt informasjon om diagnosen fordi de tror de har den selv, så vil min ukvalifiserte gjetning være "nope". En psykiater sa til meg en gang at om du lurer på om du er psykopat, så er du ikke det, satt på spissen.

De kan likevel lese om den fordi de mener at noen andre har diagnosen, de er nysgjerrige, eller har blitt beskyldt for å ha den etc. Klassisk pf å beskylde andre for å ha det forresten. 

Anonymkode: f87fb...6ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 26.4.2018 den 0.47, AnonymBruker skrev:

De fleste mennesker med personlighetsforstyrrelser mangler selvinnsikt. Så om du spør om en med npf ville oppsøkt informasjon om diagnosen fordi de tror de har den selv, så vil min ukvalifiserte gjetning være "nope". En psykiater sa til meg en gang at om du lurer på om du er psykopat, så er du ikke det, satt på spissen.

De kan likevel lese om den fordi de mener at noen andre har diagnosen, de er nysgjerrige, eller har blitt beskyldt for å ha den etc. Klassisk pf å beskylde andre for å ha det forresten. 

Anonymkode: f87fb...6ed

Ikke alle med personlighetsforstyrrelser mangler selvinnsikt, vil ikke se for meg at de med engstelig unnvikende, paranoid, emosjonell ustabil, og avhengighet alltid mangler dette. Man kan også få god hjelp via skjema-terapi eller mentalisering. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narsissisme er ikke en personlighetsforstyrrelse.

Narsissister har faktisk ikke noe i mot å innrømme at de er fan av dem selv.

Det var en forskning som viste at for å avsløre en Narsissist, kunne du bare spørre det 1 enkle spm, om de var det, - og de ville ikke sett på det som noe galt.

Anonymkode: 0f6a9...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2018 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Ville en narsissist lest og studert om narsissisme ? 

I hvilken forbindelse gjelder det?

Jeg forstår ikke helt meningen med spørsmålet fordi en slik handling er for løs til å være definerende.

Narsissister kommer i mange former; noen forsøker å skjule det for alt i verden, mens andre - jamfør Trump - bryr seg ikke så mye om det. Det er et stort spekter, men det er noen fellesnevnere, og det er når vedkommende treffer påfallende godt på de karakteristikkene som fagmiløet har gitt, at man vurderes som det.

Det personen over her skriver om at "de ikke vil ha noe problem å si det", behøver ikke å stemme i det hele tatt. Det er en svært tabubelagt diagnose mange frykter skal bli kjent, og dessuten, etter det jeg har forstått, er flertallet av dem ikke klar over at de er det.

Den beste måten å finne ut av det på, altså få en viss anelse, er å se an reaksjonen når du setter grenser. Narsissisten ønsker hele tiden være i kontroll, og de vil bryte deg ned over tid for å sikre den posisjonen.

Dette ble ganske generelt, men hvis du gir litt mer konkret informasjon om hva hensikten med spørsmålet er, så kan jeg svare bedre.

Anonymkode: ba254...568

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på et forum for de som har blit utsatt for narsisister, en psykiatrmer haddr sagt til en av brukerene der at om du lurer på om du er en narsisist, så er du ikke det. En som er det, ville aldri lurt en gang. 

Anonymkode: 077d0...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste på et forum for de som har blit utsatt for narsisister, en psykiatrmer haddr sagt til en av brukerene der at om du lurer på om du er en narsisist, så er du ikke det. En som er det, ville aldri lurt en gang. 

Høres litt ut som et spisset og fengende utsagn. Slik jeg har forstått det, dreier det seg mest om at de ikke vurderer seg som feilbarlige på samme måte som andre. Narsissistbetegneselen antyder at det er noe i veien med dem; og det mener de som regel ikke selv.

Det svaret hørtes uansett tullete ut. Hvis innsender lurte på om hun eller han var det, eller du for den saks skyld, så dreier personlighetsforstyrrelsen seg om et sykelig behov for kontroll med hensikten om å få såkalt "narsissitisk stiumli". Det vil si, i alle sosiale sammenhenger er de avhengig av å få noe - reaksjoner, positive men også de riktige negative reaksjonene - av dem. Den andre personen i relasjonen har ingen selvstendig betydning, den er verdifull kun ved at den tilfredsstiller narsissistens ego. Og dette behovet for kontroll er gjennomgående (!).

Hvis innsender for eksempel var svært konfliktsøkende, hadde lite empati, stort anerkjennelses- og/eller oppmerksomhetsbehov, tomhetsfølelse, sterke sinneutbrudd, er manipulerende, svært dårlig taper (alt er en konkurranse for dem), problemer med sterke og nære relasjoner osv. så er det viktige tegn som kan peke mot NPD. Det er slik man finner det ut; ikke gjenom en sånn enkel enten-eller greie som ble skissert.

Anonymkode: ba254...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 27.4.2018 den 23.49, AnonymBruker skrev:

Leste på et forum for de som har blit utsatt for narsisister, en psykiatrmer haddr sagt til en av brukerene der at om du lurer på om du er en narsisist, så er du ikke det. En som er det, ville aldri lurt en gang. 

Anonymkode: 077d0...b3d

Jo,men jeg lurer på om jeg er det. Såhvorfor hater jeg menneker, jeg har null medfølelse og jeg elsker åtråkke p åandre osv, dette er narsisitiske trekk. Hva feiler det meg da?

Anonymkode: 214fd...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2018 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Narsissisme er ikke en personlighetsforstyrrelse.

Narsissister har faktisk ikke noe i mot å innrømme at de er fan av dem selv.

Det var en forskning som viste at for å avsløre en Narsissist, kunne du bare spørre det 1 enkle spm, om de var det, - og de ville ikke sett på det som noe galt.

Anonymkode: 0f6a9...0cf

Jo, det er en personlighetsforstyrrelse. 

Narsissister gjør alt for å skjule at de er det og mangler selvinnsikt. Tror ikke du har møtt så mange narsissister, heldigvis for deg 😊

Anonymkode: 10099...071

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er en personlighetsforstyrrelse. 

Narsissister gjør alt for å skjule at de er det og mangler selvinnsikt. Tror ikke du har møtt så mange narsissister, heldigvis for deg 😊

Anonymkode: 10099...071

Hvordan kan de bruke krefter på å skjule noe de ikke vet at de er?

Anonymkode: aec3b...491

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er en personlighetsforstyrrelse. 

Narsissister gjør alt for å skjule at de er det og mangler selvinnsikt. Tror ikke du har møtt så mange narsissister, heldigvis for deg 😊

Anonymkode: 10099...071

Ikke nødvendigvis. Man kan være en narcissisti men likevel ikke ha narcissistisk personlighetsforstyrrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest et sted at alle har narsissistiske trekk og at det er bra. Det er når det blir mye av det at det er negativt. 

Jeg lurer på om det går an å utvikle mer og mer narsissistiske trekk? Jeg har tidligere sett tendenser, men nå er det ganske ille. 

Anonymkode: c8885...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytfungerende narsissister kan vite at de er det, f.ex. Sam Vaknin vet veldig godt hva han er. (Lurer på om han er psykopat forresten.) Narsissister kommer i ulike grader, fra veldig lavtfungerende opp til psykopater, og de mest høytfungerende vet hva de er. Alle har narsissistiske trekk, spørsmålet er hvor mye man har av dem.

Her er en måte å bestemme det, på, ekte narsissister tror ikke de bør forandre seg eller forbedre seg på noe vis. (Litt rotete video, jeg tror han sier han viste disse to filmene til noen som han var sammen med som var narsissist og at hun ikke skjønte noe av dem.): 

 

 

Anonymkode: 9bc77...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan de bruke krefter på å skjule noe de ikke vet at de er?

Anonymkode: aec3b...491

Litt dårlig formulert av meg.

De skjønner nok ikke at de er narsissister, men de skjuler og manipulerer andre for å skjule hvem de er. Mye bunnet i dårlig selvtillit som skjules på alle mulige måter. Gjør de noe galt, eller blir tatt i løgn eller lignende er de eksperter på å få vekk fokuset fra dem og over på andre, blant annet ved å få andre i et dårlig lys. De strekker seg langt for å ødelegge for andre som de ikke klarer å manipulere, men på en sinnsykt slu måte. 

 

Anonymkode: 10099...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Høytfungerende narsissister kan vite at de er det, f.ex. Sam Vaknin vet veldig godt hva han er. (Lurer på om han er psykopat forresten.) Narsissister kommer i ulike grader, fra veldig lavtfungerende opp til psykopater, og de mest høytfungerende vet hva de er. Alle har narsissistiske trekk, spørsmålet er hvor mye man har av dem.

Her er en måte å bestemme det, på, ekte narsissister tror ikke de bør forandre seg eller forbedre seg på noe vis. (Litt rotete video, jeg tror han sier han viste disse to filmene til noen som han var sammen med som var narsissist og at hun ikke skjønte noe av dem.): 

Sam Vaknin er en såkalt "malignant narcissist", dvs. at han oppfyller kriteriene for både narsisstisk personlighetsforstyrrelse og antisosial personlighetsforstyrrelse (assosiert med sosiopati). 17 % av narsissister har en slik personlighetsstruktur. Narsissist og psykopat er to gjensidig utelukkende kategorier forresten. En psykopat kan ikke ha narsisstisk personlighetsforstyrrelse, ihvertfall ikke slik begrepet oppfattes i en klinisk forstand. Jeg ville vært skeptisk til Sam Vaknins skiftende påstander i beskrivelsene av ham selv som en narsissist, sosiopat, psykopat osv. Han er mest interessert i å selge bøker og jeg har derfor problemer med å ta det han sier på alvor. Jeg er enig i at alle har narsissistiske trekk i varierende grad forøvrig. 

 

Anonymkode: 9bc77...c58

 

Anonymkode: 5aac1...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops. Kom i skade for å feilsitere anonymbruker istedenfor å svare. Forhåpentligvis kommer det frem at det er jeg som skriver nedenfor videoen.  

Anonymkode: 5aac1...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.4.2018 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Ville en narsissist lest og studert om narsissisme ? 

Anonymkode: e4a38...86a

Ja, det kan de

Anonymkode: afb27...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...