Gå til innhold

Få avokadonøtt til å spire?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har fått det til? Jeg har satt en i litt vann og er veldig spent, håper den spirer. 

Anonymkode: 76a4b...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, mange ganger! La de bare i en liten skål med vann. Blitt kjempestor og plantet den i mine foreldres drivhus! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,fikk det til. Den er nå over en meter lang og ser ut til å trives. Liker mye vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så gøy å høre, ble veldig gira nå. Håper den blir kjempestor. Har dere noe tips til å stelle den når den begynner å spire?

Anonymkode: 76a4b...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd i vannglass med fyrstikker minst 20 ganger. Skjer ikke at det spirer. 

Anonymkode: f9a2e...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri fått den til å spire i vann. Men jeg la en stein inne i et fuktig kjøkkenhåndkle inni en åpen ziplockpose i et mørkt skap, og på den kom det ut en lang rot (det tok noen uker). Så den har jeg planta, er nå ca 20 cm høy og har såvidt fått blader! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et snart fire år gamelt tre, det er vel ca2,5 meter høyt nå😊

Anonymkode: 0b498...63a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, men hvordan går det med den om feks vinteren? Jeg har oppvarming inkl i leia og liker det varmt, kommer den til å trives? Og du med det 2,5 m treet, wow, hvordan klarer den seg om vinteren?

Anonymkode: 76a4b...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare alltid gravd den ned i jord. Det begynte da jeg var liten. Hver gang jeg hadde spist en avokado(eller fersken), så gravde jeg steinen ned i mamma sine allerede store potteplanter. Hun ble alltid sur på Ikea fordi det vokste uidentifiserbare planter fra jorden rundt plantene.

Når jeg endelig flyttet hjemmefra så plantet jeg bare en avokadostein i jord, og det ble en stor og lang plante, med flotte og svære blader 😊

Endret av Glidelås
Ord
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, leser over alt på nettet armt de må ligge sånn og sånn i vann for at rota skal komme, men du stakk bare rett i jorda? Hvor lang tid gikk det ca? Den metoden med tannpirkere og vannglass og alt er  det er jo såpass avansert at det er utrolig at det kommer opp nye avokadotrær i skogen om det skal være så nøye at kun en side er våt

Anonymkode: 76a4b...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Meadow skrev:

Dumt spørsmål, men kommer det en ny avokado også? 

Har lest en masse om det, noen avler avokadoer etter et par år, mens andre kanskje ikke i det hele tatt, fordi se avokadoene man kjøper i butikken er litt kryssa frem. Det er også, visst nok, lurt å ha flere avokado trær så de kan polinere hverandre til å gro mer avokadoer. I allefall det som står på nettet, men det kan jo være feil, mye her som ikke er som jeg har lest 😅

Anonymkode: 76a4b...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere som har svart fortelle litt mer, om hvordan deres avokado trives om vinteren osv, setter pris på å høre mye om det,  venter tålmodig på at min skal spire. 

Anonymkode: 76a4b...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.4.2018 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har et snart fire år gamelt tre, det er vel ca2,5 meter høyt nå😊

Anonymkode: 0b498...63a

Wow! :hjerter:

Kan ikke vi få se bilde? :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lemming skrev:

Wow! :hjerter:

Kan ikke vi få se bilde? :nordvesta:

Helt enig, vil også ha bilde, har nettop satt min andre nøtt i vann, men lurer på om jeg skal pakke de i fukt og legge vekk, eller bare stikke tett i jorda... kjøpe et par avokadoer til og teste forskjellige metoder tror jeg

Anonymkode: 76a4b...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er littegranne mindblown her! :ler:

Jeg har nemlig også trodd at det var veldig viktig dette her opplegget med fyrstikker og et glass vann...  Har bare prøvd en gang, og da skjedde det ingenting. Men her driver altså folk å bare putter den rett i jorda?! Eller gjemmer den er mørkt sted?! Whaaaaaaat :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2018 den 2.27, Glidelås skrev:

Jeg har bare alltid gravd den ned i jord. Det begynte da jeg var liten. Hver gang jeg hadde spist en avokado(eller fersken), så gravde jeg steinen ned i mamma sine allerede store potteplanter. Hun ble alltid sur på Ikea fordi det vokste uidentifiserbare planter fra jorden rundt plantene.

Når jeg endelig flyttet hjemmefra så plantet jeg bare en avokadostein i jord, og det ble en stor og lang plante, med flotte og svære blader 😊

Bare sånn, hvor lang tid ca tok det at den vokste rett fra jorda? 

Anonymkode: 76a4b...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...