LMTO Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Hei! Jeg står i en kinkig situasjon. Jeg er ferdig utdannet nå denne våren, og er derfor på utkikk etter fast jobb. Allerede for 8 måneder siden takket jeg ja til et sommervikariat denne sommeren, da det var muligheter for fast ansettelse videre. Det viser seg nå at det ikke er åpning for det likevel. Jeg har derfor søkt andre jobber, hvor tanken var oppstart etter sommervikariatet er avviklet. Har nå vært til flere intervjuer og fått tilbud om fast stilling flere plasser, men nye arbeidsgivere stiller krav om at jeg kan starte så fort jeg er uteksaminert. Jeg ønsker mye heller å takke ja til fast stilling, men føler ansvar ovenfor den arbeidsgiveren jeg har avtalt sommervikariat hos. Kan man si opp sommervikariat før tiltredelse? Har man oppsigelsestid uten å ha signert arbeidsavtale? Gjelder en eventuell oppsigelsestid fra oppstartsdato av arbeid eller fra man leverer oppsigelse? Min leder på sommervikariatet har flere ganger sendt meg mail i løpet av året,og bedt meg love om å stille til sommerjobben da de ikke kan skaffe erstattere på kort tid før jobben. Har hele tiden sagt jeg har forståelse for dette, da dette hele tiden var min tanke å fullføre sommervikariatet, men innser at det er svært ødeleggende for meg og mine fremtidsutsikter. Har en leder lov til å be om slike lovnader? Dette gjør hele oppsigelsesprosessen svært vanskelig, og jeg vet det vil bli tatt veldig dårlig i mot. Håper noen har noen gode råd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Har du ikke skrevet noen kontrakt kan du trekke deg. Er det en typisk sommerjobb som "alle" kan gjøre? I så fall er det nok ikke så vanskelig å finne en erstatter. Anonymkode: 6b164...898
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Jeg vil si at du takket ja til sommervikariatet basert på signaler om fast ansettelse etterhvert, men så endret situasjonen seg. På lignende vis sa du at du var innstilt på å gjennomføre vikariatet, men så endret situasjonen seg da bedrifter som tilbyr deg fast jobb også vil ha deg asap. Så med mindre du har skrevet kontrakt og da har en oppsigelsesperiode å forholde deg til, ville jeg så snart som mulig sagt "beklager, men jeg må velge det som er best for min fremtid" til sommerjobben. Anonymkode: 04240...147
LMTO Skrevet 25. april 2018 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2018 Ts her. Dette er en jobb som studenter innen helsevesenet har. Og ikke minst en jobb mange har misunnet meg i min studietid, så burde i utgangspunktet gå fint å skaffe en erstatter. Det er jo enda noen måneder igjen til ferieavviklingen starter for fullt. Takk for gode råd, da var ikke min tankegang helt urimelig heldigvis :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå