Gå til innhold

Politiutdanning eller IT? Hjelp!!

Sigridl

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig stresset angående studier og føler jeg allerede henger bak mine andre venner/jevnaldrende. Ble ferdig med vgs i 2015, og valgte å jobbe et par år etter det. Begynte på et studie i høst som ikke var noe for meg, og har nå søkt på nye studier, blant annet noe innen IT som jeg tenkte var noe for meg.

Jeg hadde alltid en liten drøm om å bli politi og jobbe med noe spennende innenfor det. La det ifra meg fordi det er vanskelig å komme inn og fordi jeg hører at det er vanskelig med jobb og dårlig turnus. Synes etterforskning og mye er spennende innenfor det feltet. Vet ikke om jeg skal begynne på det IT studiet jeg søkte, eller om jeg skal bruke enda et år på å eventuelt ta opp igjen fag for å komme meg inn på politi. Blir jo også mange år før jeg hadde fått videreutdannet meg etter en bachelorgrad der. Veldig usikker på om jeg skal velge det og virkelig bare satse på det, eller om jeg skal gå for noe litt mer "safe". Har også blitt fortalt at jeg kan ta IT utdanning og bruke den sammen med politiutdanningen.

Er veldig veldig usikker på om jeg skal gjøre det. Blir også veldig stresset fordi jeg føler jeg begynner for sent på en utdanning da mange av mine venner blir ferdig med en bachelorgrad til våren nå.. Skjønner at jeg ikke bør bry meg, og jeg er jo bare 22 år, men stresser meg fortsatt veldig og alle forventer at man skal begynne på noe tidlig etter vgs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

IT - god lønn, innovativt, mange jobb/karrieremuligheter, internasjonalt
Snut - dårlig lønn,  ikke lovet jobb etter utdanning, færre valgmuligheter, nasjonalt/loaklt. 

Anonymkode: 95328...12f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, dropp ideen om at du skal være her eller der i livet ved en viss alder. Du følger ditt løp, og gjør ting som de andre ikke gjør. 

Hva jeg ville gjort her avhenger litt av situasjonen. Hvor mange fag må du ta opp for å bli politi? Hvis det er to-tre fag, ville jeg startet på IT og tatt disse fagene samtidig. IT får du alltid bruk for uansett, så om du så bare har et år der så hjelper jo det. Ville vært litt nøye på hvilke fag jeg valgte der og. Dersom du trenger flere fag for å komme inn på politi, ville jeg enten ha startet på IT og tatt ett fag høstsemesteret og resten av di fagene du trenger, og så fult IT vårsemesteret (eventuelt med et VGS-fag, hvis det trengs), eller å satse på to år på IT og ta VGS-fagene underveis. Kanskje oppdager du at du vil fortsette innen IT, eller kanskje ikke. 

Hva du skal gjøre her avhenger både av økonomi og vilje, men ingenting er umulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Ginny said:

Hva jeg ville gjort her avhenger litt av situasjonen. Hvor mange fag må du ta opp for å bli politi? Hvis det er to-tre fag, ville jeg startet på IT og tatt disse fagene samtidig.

Politiutdanning er en 3-årig bachelor på Politihøgskolen, det er ikke noe man kan ta på siden.

Anonymkode: 938d0...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiutdanning er en 3-årig bachelor på Politihøgskolen, det er ikke noe man kan ta på siden.

Anonymkode: 938d0...59c

Har jeg sagt at TS skulle det?

TS sier hun trenger å ta opp fag for å komme inn på politiskolen. Jeg sier at hun kan ta opp disse samtidig som hun går IT, dersom politi er drømmen men hun gjerne vil ta noe IT samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 år gammel er ikkje gammelt for politiet studie! Meiner på at snittalder for opptak er omkring 23 år, du må bli vurdert som moden nok til å komme inn.. i tillegg til karakter og fysiske krav 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skulle jeg fulgt hjertet ville jeg blitt politi. Jeg har en ekstrem interesse for "forensics" og ser masse på dokumentarer om drap og CSI-type ting, som fascinerer meg veldig. Var/er dessverre ikke atletisk nok til å takle noen fysiske tester som avkreves, så det ble IT for min del. 

Du legger mye press på "stress" i HI. Ville ikke følt meg stresset hvis jeg var deg. Jeg prøvde og mislikte dessverre flere studier etter Vgs før jeg begynte på IT. Har i dag en mastergrad og en veldig god jobb innenfor feltet med lyse fremtidsutsikter. Var dessuten mange som var eldre enn meg på studiet (selvsagt også en del som var yngre). Målet mitt er fremdeles å havne innenfor politiet eller PSTs IT-avdeling på sikt. Som du selv sier kan jobbene kombineres. Hvis du tenker at IT kan være noe for deg ville jeg gått for det, fordi det finnes veldig mange jobber innenfor feltet (sier det av erfaring, da jeg ble kontaktet av rundt 50 rekrutteringsbyråer da jeg la ut søknad på Finn.no). Tror ikke du får noe særlig IT-erfaring dersom du går for politiet, men du kan skaffe deg masse erfaring som kanskje kan kvalifisere deg til en jobb i IT-avdelingen uten politiutdanning dersom du velger IT. PST var tilstede for å rekruttere fremtidige studenter på studiet mitt på alle karrieremessene vi hadde på universitet. 

Anonymkode: aeb96...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...