Gå til innhold

Bundet renta. Hva hvis jeg selger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk bundet renta for 7 år siden, og betalt høyere rente enn den flytende. Har tre år igjen av bindingstida. Hva om jeg selger i dag, må jeg betale ekstra renter til banken da? Forstår ikke helt dette med over- og underkurs.

Anonymkode: 1ec08...82d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det var faktisk spørsmålet. Hva er svaret mener du selv?

Takk for linken. 

Ts

Du betaler da ikke renter på et lån som ikke lenger EKSISTERER. 

Anonymkode: abf6a...522

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Det var faktisk spørsmålet. Hva er svaret mener du selv?

Takk for linken. 

Ts

Hææ? er du seriøs nå?

Hvordan kan du i det hele tatt betale renter av et lån som ikke lengre eksisterer ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker muligens at TS lurer på om hun må betale ekstra rente forsinket hun bryter bindingen? Altså om hun blir straffet ved å selge og betale ut lånet før bindingstiden er over. 

Anonymkode: bbef1...f6a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Lånet blir jo innfridd ved salg.... 

Anonymkode: edfd0...0aa

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men det kan hende du må betale mellomlegget som banken taper på at du innfrir lånet før tiden. 

Hvis renten har sunket i løpet av fastrenteperioden, vil du måtte betale en overkurs på lånet hvis du ønsker å innfri dette. Har renten steget vil du få en underkurs, altså at lånet blir mindre. Hvor stor over- eller underkursen er, avhenger av lengden det er igjen av rentebindingen, og størrelsen på endringen.

Smarte Penger har en kalkulator for dette: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/965-overkurs-og-underkurs

Anonymkode: 6482d...70b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker muligens at TS lurer på om hun må betale ekstra rente forsinket hun bryter bindingen? Altså om hun blir straffet ved å selge og betale ut lånet før bindingstiden er over. 

Det er riktig. Det er vanskelig å formulere seg når jeg ikke kan dette. 

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det kan hende du må betale mellomlegget som banken taper på at du innfrir lånet før tiden. 

Smarte Penger har en kalkulator for dette: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/965-overkurs-og-underkurs

Det ser ut som jeg må betale cirka 40.000 for å bryte avtalen. Det gjelder vel også ved salg? 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg har overhodet ikke peiling på sånt og jeg forsto helt fint spørsmålet i HI.

Dette er noe du kan kontakte banken din og spørre om, mye lettere enn å prøve å gjette seg frem via kalkukatorer.

• Liker 9
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Xcase33 said:

Hææ? er du seriøs nå?

Hvordan kan du i det hele tatt betale renter av et lån som ikke lengre eksisterer ? 

Nei si det du. Du kommer jo bare med spydigheter. Det virker som du er inne i en tråd der du ikke har noe å gjøre, hvem er den skarpe kniven i skuffa hjemme hos deg? Jeg tror man må betale renter fordi banken taper penger om man innfrir lånet ts.

Endret av Atea
  • Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du oppretter lån i banken så er det som en del kostnader ved opprettelsen. Admin, gebyr osv...så er det normalt at det koster "ekstra" penger i form av renter og gebyrer ved å betale inn på lånet for sent etter forfallsdato. Ikke ved faktisk innfrielse av lånet, Hvilken tjeneste er det man skal betale banken for når man går ned og faktisk innfrir lånet? jeg må bare si at jeg ikke er med på logikken her...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Xcase33 said:

Når du oppretter lån i banken så er det som en del kostnader ved opprettelsen. Admin, gebyr osv...så er det normalt at det koster "ekstra" penger i form av renter og gebyrer ved å betale inn på lånet for sent etter forfallsdato. Ikke ved faktisk innfrielse av lånet, Hvilken tjeneste er det man skal betale banken for når man går ned og faktisk innfrir lånet? jeg må bare si at jeg ikke er med på logikken her...

Men da kan du heller tydeligvis ikke noe om lån med fastrente, og har altså ikke noe å bidra med i denne tråden. 

• Liker 16
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men da kan du heller tydeligvis ikke noe om lån med fastrente, og har altså ikke noe å bidra med i denne tråden. 

Du som kan det kan sikkert fortelle meg om vilkårene for betaling av renter på et allerede innfridd lån og hvilke straffegebyrer som inngår ved innfrielse av lån før tiden :P hvis du ikke kan det så vet jeg at du kan enda mindre enn meg :P

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Xcase33 said:

Hvis man innfrir et boliglån, taper banken renten den tiden man har bundet den på fremover. Hvis det var så enkelt å endre fra bundet rente til dagens rente, som er lavere, kunne man gått fra å binde til å endre i det uendelige hver gang det er fare for at renta øker. Banken driver forretning, ikke en form for loppemarked. Jeg forstår at du ikke kan noen ting om dette. Du er i feil tråd.

Endret av Atea
  • Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, Atea said:

Nei si det du. Du kommer jo bare med spydigheter. Det virker som du er inne i en tråd der du ikke har noe å gjøre, hvem er den skarpe kniven i skuffa hjemme hos deg? Jeg tror man må betale renter fordi banken taper penger om man innfrir lånet ts.

:P ja du jeg ser for meg det styremøtet i banken hvor vedtar å legge inn en strafferente for kunder som ikke holder seg til normal nedbetalingsplan og innfrir før tiden :P hadde sikkert blitt bra PR i avisene også det :) 

Jeg har allerede sagt at kostnadene banken har med deg som kunde allerede er dekket for ved opprettelse av lånet + ved rentene\gebyrene du har betalt på lånet så lenge du hadde det. 

Tenker du ikke rasjonelt over det jeg sier her? det burde du kanskje gjøre før du forteller meg om hvor de skarpe knivene ligger. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er her for å spre sine giftigheter. Tror jeg skal blokkere han, har gjort det med noen andre brukere som svarer bare for å skape drama i en ellers seriøs tråd.

4 minutter siden, Xcase33 said:

Du som kan det kan sikkert fortelle meg om vilkårene for betaling av renter på et allerede innfridd lån og hvilke straffegebyrer som inngår ved innfrielse av lån før tiden :P hvis du ikke kan det så vet jeg at du kan enda mindre enn meg :P

Du kan jo lese linken som en la inn i tråden her. Kanskje du lærer ett eller annet selv om jeg tviler.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Xcase33 skrev:

:P ja du jeg ser for meg det styremøtet i banken hvor vedtar å legge inn en strafferente for kunder som ikke holder seg til normal nedbetalingsplan og innfrir før tiden :P hadde sikkert blitt bra PR i avisene også det :) 

Jeg har allerede sagt at kostnadene banken har med deg som kunde allerede er dekket for ved opprettelse av lånet + ved rentene\gebyrene du har betalt på lånet så lenge du hadde det. 

Tenker du ikke rasjonelt over det jeg sier her? det burde du kanskje gjøre før du forteller meg om hvor de skarpe knivene ligger. 

Du tenker på et vanlig lån uten fastrente. Med et fastrentelån er saken en annen og TS sitt spørsmål er ikke dumt i det hele tatt.

https://www.dn.no/privat/privatokonomi/2013/03/17/slik-kommer-du-deg-ut-av-fastrentelanet

Her er litt generell informasjon rundt temaet.

TS, du bør nok ta en prat med banken for å se hvordan regnestykket blir. 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Atea said:

Hvis man innfrir et boliglån, taper banken renten den tiden man har bundet den på fremover. Hvis det var så enkelt å endre fra bundet rente til dagens rente, som er lavere, kunne man gått fra å binde til å endre i det uendelige hver gang det er fare for at renta øker. Banken driver forretning, ikke en form for loppemarked. Jeg forstår at du ikke kan noen ting om dette. Du er i feil tråd.

Hahah, nei vet du hva...for det første så snakker vi om innfrielse av et lån her.  Noe du selv konstanterer med i første setning, Så snakker du videre som om at man ikke kan skifte fra fast til flytende rente på et lån som vil opphøre i eksistens?
Du er en kunde i banken og har et lån hos dem etter en satt låneavtale. Når du har innfridd lånet så opphører lånet og dermed avtalen. Banken har fått betalt ved at du har overholdt låneavtalen.

Det er sånn det fungerer og nå må du kutte ut, Jeg har gjort dette selv og det er normalt å vite at det er sånn det fungerer.
Hvis ikke så må du kunne underbygge hvorfor det ikke fungerer sånn jeg sier her...nå har du fått svaret ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...