Gå til innhold

Fortelle eller ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker på hvor jeg skal poste denne...

 

Har vært med samboeren min i syv år. Helt siden vi møttes har han vært ærlig om at han mest sannsynlig ikke kan få barn grunnet sykdom og behandling. Vil ikke utgi for mye, men han fikk valget om å fryse ned da sjansen for å få barn på naturlig måte ville minske - men da takket han nei. Noe han angrer på i dag (han var i tenårene da.) 

I går testet jeg positivt. Har bestilt blodprøve hos legen for å være 100% sikker, men der var det så klart ikke ledig før ut i neste uke... Jeg vet hvor sårt han har ønsket seg barn, hvor vondt han har hatt det til eldre han har blitt, så jeg hadde tenkt å la være å si noe før jeg hadde vært hos legen. Men nå som jeg sitter innelåst på badet og ser på denne testen så vil jeg bare... rope det ut!!!

 

Hvor ofte skjer en falsk positiv? Hva hadde dere gjort? Kreves så mye for meg å gå rundt over en uke å holde dette inne! Men det veier mest på å være stille, dette hadde han tatt tungt om det ikke var noe der. Føles bare så spesielt, om dette nå er tilfelle... Aaah vanskelig :klo:

Anonymkode: 6b955...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvfølgelig en liten sjanse for at testen kan være feil. Jeg hadde sikkert tatt en test til før blodprøven. Også hadde jeg ikke sagt noe til mannen før det var helt sikkert. 

Bruk tiden til å finne en skikkelig fin måte å fortelle ham det på. 😁

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lauv skrev:

Det er selvfølgelig en liten sjanse for at testen kan være feil. Jeg hadde sikkert tatt en test til før blodprøven. Også hadde jeg ikke sagt noe til mannen før det var helt sikkert. 

Bruk tiden til å finne en skikkelig fin måte å fortelle ham det på. 😁

Tok to i går, har en til liggende jeg skal ta i morgen :fnise: Jeg har ett barn fra før, og da var det én positiv og jeg vipset meg over til helsestasjonen. Men nå med hans situasjon så ble jeg så overrasket (mildt sagt sjokkert!) at jeg tror jeg satt i timesvis på badet i går med øyner som nesten spratt ut. Så kom tydeligvis den «dette kan ikke stemme???» tankegangen som har overmannet meg helt. Sjansen er så utrolig liten, vanskelig å tro dette kunne skje oss. 

Vanskelig å fortelle om jeg selv ikke tør å tro det før legetimen :sjokkert:

 

Anonymkode: 6b955...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: Gratulerer!

Om neste test er positiv, synes jeg du skal fortelle det til ham. Vær klar på at det er en sjanse for at det er falsk positiv, og at det er mye som kan skje. Samtidig tenker jeg at dette er noe dere skal oppleve sammen. La han få ta del i gleden. Bare det å vite at han kan gjøre deg gravid, vil gi ham glede dersom det ikke skulle gå bra denne gangen. Jeg synes det er dårlig gjort om du skal gå rundt og vite det, og snakke med legen om det, uten å ha delt det med partneren din.

Endret av Grønt blad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt legekontor kan jeg komme inn nesten når som helst for blodprøver og lignende. Trenger ikke legetime for det. Hvis du bare skal sjekke hcg-stigning, så burde det kunne ordnes ganske kjapt. Skader ikke å spørre i alle fall :)

Anonymkode: f47da...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så koselig at dere har blitt gravide mot dårlige odds!
Falsk positiv test er ikke veldig vanlig, men det som du/dere må være forberedt på er at sjansen for spontanabort innen de 3 første månedene er veldig vanlig, prosenttallene ligger på så høye som 50% har jeg hørt...

Jeg har vært gravid to ganger og ene gangen fikk jeg spontanabort i uke 3, og den andre gangen i uke 6, da hadde jeg vært hos gynekolog å tatt ultralyd uken i forkant og der han sa ting så fint ut, man kunne såvidt se embryoet, jeg tok blodprøver, og dagen etter spontanaborten (ca en uke etter jeg var hos gyn) ringte gynekologen med blodprøveresultatene og sa at de var gode, og at HCG hadde økt (som de skal) siden første blodprøve. Han ble veldig overrasket når jeg sa jeg hadde spontanabortet dagen før...

Derfor sier man jo at man ikke bør fortelle venner om graviditeten før man er over uke 13 , for først da er det en sikker graviditet.
Du kan jo allikevel dele det med kjæresten din da :)
Gå på apoteket å kjøp Folat og vitaminer for gravide! Det kan være avgjørende!
Ikke stress noe, ikke anstreng kropp eller psyke, spis sunt og nærigsrikt og unngå sigaretter og passiv røyking.

Ønsker dere masse masse lykke til og krysser fingrene for at det går bra for dere!

 

Anonymkode: 42f9b...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å ha lest at en positiv prøve kan ikke være feil, men at hvis man tar en test senere og den er negativ så har man mistet, og at dette ikke er helt uvanlig, og at mange, uten å vite det har vært gravid i noen dager, for så å miste. Men at en test som viser negativt, kan være feil, sånn at dersom man tar en test senere så er den positiv. Men du kan jo høre med apoteket om dette for sikkerhetsskyld. Og jeg ville nok fortalt han det. La han ta del i gleden og spenningen. 

Anonymkode: f5a0c...4c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Så koselig at dere har blitt gravide mot dårlige odds!
Falsk positiv test er ikke veldig vanlig, men det som du/dere må være forberedt på er at sjansen for spontanabort innen de 3 første månedene er veldig vanlig, prosenttallene ligger på så høye som 50% har jeg hørt...

Jeg har vært gravid to ganger og ene gangen fikk jeg spontanabort i uke 3, og den andre gangen i uke 6, da hadde jeg vært hos gynekolog å tatt ultralyd uken i forkant og der han sa ting så fint ut, man kunne såvidt se embryoet, jeg tok blodprøver, og dagen etter spontanaborten (ca en uke etter jeg var hos gyn) ringte gynekologen med blodprøveresultatene og sa at de var gode, og at HCG hadde økt (som de skal) siden første blodprøve. Han ble veldig overrasket når jeg sa jeg hadde spontanabortet dagen før...

Derfor sier man jo at man ikke bør fortelle venner om graviditeten før man er over uke 13 , for først da er det en sikker graviditet.
Du kan jo allikevel dele det med kjæresten din da :)
Gå på apoteket å kjøp Folat og vitaminer for gravide! Det kan være avgjørende!
Ikke stress noe, ikke anstreng kropp eller psyke, spis sunt og nærigsrikt og unngå sigaretter og passiv røyking.

Ønsker dere masse masse lykke til og krysser fingrene for at det går bra for dere!

 

Anonymkode: 42f9b...63c

Nope.

 

  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Anonymkode: ddd71...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge testen er tydelig positiv ville jeg sagt det. Men det finnes så mange tester som avgir svake streker uten å være gravid. F.eks cb. Ville tatt en cb digital for å være sikker først. Tror ikke jeg hadde klart å vente en uke. Tenk for en nyhet til mannen din! Gratulerer til dere :) 

Anonymkode: 13330...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkeligvanlig å dra til lege for å få bekreftet graviditet? Når du har tatt flere tester og strekene er tydelige, må det vel gå an å si fra til mannen din :)

Anonymkode: 543ec...a47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet til blodprøven :) tenk hvor koselig å kunne fortelle han det 100%! Så slipper han også å gå å lure :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener å ha lest at en positiv prøve kan ikke være feil, men at hvis man tar en test senere og den er negativ så har man mistet, og at dette ikke er helt uvanlig, og at mange, uten å vite det har vært gravid i noen dager, for så å miste. Men at en test som viser negativt, kan være feil, sånn at dersom man tar en test senere så er den positiv. Men du kan jo høre med apoteket om dette for sikkerhetsskyld. Og jeg ville nok fortalt han det. La han ta del i gleden og spenningen. 

Anonymkode: f5a0c...4c4

Dette. :P

Anonymkode: f3b76...58c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten sannsynlighet for at prøven viser feil. Hadde dette vært meg, ville jeg tatt to tester for sikkerhetsskyld uansett. Og fortalt mannen min det med en gang, dette er jo noe dere skal glede dere og oppleve sammen :) han kommer nok til å bli forferdelig glad når han hører dette! Og da kan han i tillegg få bli med på legetimen du skal på, så blir det sikkert mer virkelig for han også, han vil nok ta del i hele graviditeten med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen råd å gi deg, men så KOSELIG! 💙 Håper det går veien for dere!

Anonymkode: c618a...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ventet. han blir sannsynligvis knust om du ikke er gravid. Den ene store drømmen blir ødelagt totalt enda en gang. Ikke bare opplevde han sorgen ved å miste det en gang, nå må han kanskje oppleve hele sorgen fra begynnelsen av

Anonymkode: 9da58...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde fortalt det med en gang. Det er da like stort for deg, like stor skuffelse for deg hvis det mot formodning skulle være falsk, og det er en stor ting å holde skjult. Dere er i denne situasjonen sammen!

Gratulerer med graviditet, forresten!

Anonymkode: c903a...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer❤️ Jeg hadde tatt en digital test, og så delt det med ham. Han fortjener å vite det like mye som deg uansett hvilken veg det skulle gå. Graviditetstester viser ikke positivt falskt svar med mindre det er noe feil med selve testen/ måten testingen blir gjort på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!!😄

Og jeg skjønner ikke hvorfor så mange skriver at det er "en liten sjanse for at testen viser feil" - nei, det er det faktisk ikke. Hvis testen er positiv, er TS gravid, uavhengig om hun kanskje mister senere og testen derav blir negativ. Akkurat nå er hun gravid. Den eneste andre fysiologiske tilstanden i kroppen som kan gi HCG - stigning, er endokrine tumorer, som oftest oppstår hos menn. 

Anonymkode: f2efa...39b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå nå ble jeg skikkelig glad på deres vegne!! Håper alt går fint og dere får en liten om 9 mnd :ninuskapus:

Anonymkode: dc1c2...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...