Gå til innhold

Ønsker seg penger - bare å vippse!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er invitert i et bryllup til sommeren hvor det kun ønskes en ting: Penger til bryllupsreise.

Jeg er i utgangspunktet helt i mot å gi penger til folk man ikke er i særdeles nær familie med, men hva gjør man da når det er KUN dette de ønsker seg og eksplisitt har sagt at de ikke vil ha noe annet? Men det som overrasker meg mest er at "vi bare kan vippse". Jeg nekter plent å vippse penger til et brudepar. Det føles som man betaler for en billett. Cash er under tvil ok så lenge kanskje alt "blandes" sammen i en konvolutt. 

Men så til det store spørsmålet, hvor mye gir man? 

Anonymkode: c8999...faf

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også bedt i bryllup til sommeren hvor brudeparet kun ønsker seg penger til bryllupsreise. Sto ikke noe om vipps, aldri om jeg hadde vippset bryllupsgave jeg heller. 

Vi pleier å gi det samme til alle vi er bedt til, 1000 kr fra meg+samboer. 

Skrevet

Rundt 500kr hvis det er bare du som skal avgårde.

Skrevet

Vi pleier å gi litt forskjellig avhengig av forholdet vi har til brudeparet, altså vi gir mer til søsken og veldig nære venner enn hva vi gir til venner som ikke er så veldig nære og bekjente. Hvis vi er invitert i bryllup begge to så pleier verdien på gaven vi gir å ligge på rundt 1000 kr, om bare en av oss er invitert ligger gaven som regel på mellom 500-600 kr. Om brudeparet er noen som står oss veldig nært gir vi mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Som flere andre har svart, gir vi utfra hvor nært forholdet er mellom oss og brudepar. 

Vi har litt annen budsjett enn det som er nevnt, så til nærmeste gir vi 5000kr. Av og til litt mer. 

Men personlig syns jeg det er kjempefint og praktisk å gi pengegave. Da slipper jeg å stresse med å finne gave. 

Anonymkode: 4846a...2ec

• Liker 1
Skrevet

Akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke ar vipps. Ellers er jeg enig med de andre i tråden. Gi etter evne og nærhet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er mye mer vanlig enn tidligere å ønske seg penger. Mange som gifter seg er jo allerede etablerte og har mye av de tingene de trenger. Jeg har personlig samlet på Hardangerbestikk siden jeg ble konfirmert, og vi har fått mye servise og lignende i innflytningsgave og til runde dager. Vi skal gifte oss i neste vinter og kommer til å ønske oss bidrag til bryllupsreise, men også legge ved en liten ønskeliste i tilfelle noen ikke ønsker å gi penger. Jeg synes dette er veldig vanskelig selv, og ville overhodet ikke oppgitt vipps som et alternativ. Ei heller kontonummer. For oss er det definitivt viktigst at gjestene kommer og feirer dagen sammen med oss, ikke at vi får en masse gaver/penger. Likevel ser vi jo at vi heller ønsker oss en fin tur sammen uten barna (mange år siden sist), så hvis noen virkelig VIL gi oss noe, så er det jo penger vi ønsker oss mest. Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt ubehagelig å be om penger, det føles jo litt som om bryllupet blir en slags innsamlingsaksjon, så jeg er veldig usikker på hvordan vi skal formulere det. 

Når det er sagt så er jeg veldig for at man skal gi etter evne. Vi har vært i ganske mange brylluper de siste ti årene, og i starten var vi studenter og gav ikke de altfor store summene. Nå når vi er mer etablerte og i full jobb begge to gir vi selvsagt litt mer, og skiller også mellom nære venner/familie og mer perifere venner/kollegaer og lignende. Jeg synes ikke man skal ruinere seg for å være bryllupsgjest, og ønsker heller ikke at noen skal gjøre det når de er gjest i mitt bryllup. Den oppfatningen håper jeg også at mine bryllupsgjester har...

Anonymkode: a66aa...4ec

• Liker 4
Skrevet

Synes ikke noe om å gi penger for at brudeparet skal få råd til bryllupsreise...

Det burde de spart til før bryllupet! 

Det virker som de tar litt lett på det. 

Synes det er mest "høflig" å ønske noe annet enn penger også slik at gjestene har et valg. 

Jeg ville kjøpt gavekort på butikk/restaurant, noe god drikke, gavekort på opplevelse. 

Om du gir penger ville jeg gitt det i en konvolutt med et fint kort eller på en annen litt mer gøyal måte, søk opp pengetre f.eks :) Vipps er upersonlig. Og du viser at du legger litt i gaven om den blir mer gøyal. 

AnonymBruker
Skrevet
På 27.4.2018 den 4.31, The Kitten skrev:

Akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke ar vipps. Ellers er jeg enig med de andre i tråden. Gi etter evne og nærhet.

Dårlig unnskyldning. Du skaffer deg vipps på ca 2-3 minutter og du er good to go.

Anonymkode: e2c7f...b67

• Liker 4
Gjest O.G.
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig unnskyldning. Du skaffer deg vipps på ca 2-3 minutter og du er good to go.

Anonymkode: e2c7f...b67

Tråden her er en god grunn til å slette vipps fra telefonen også. :fnise:

Skrevet (endret)

Det er helt greit å ønske seg penger i et bryllup hvis det er det man trenger. I dagens samfunn har mange par vært sammen i årevis, kjøpt bolig, osv lenge før de gifter seg. De har i dag de tingene de trenger, men bryllup koster. De fleste sparer i flere år til bryllupsdagen og det kan godt hende at en ikke vil vente enda et år på å spare til bryllupsreisen i tillegg.

Tommel opp for at det er mer enn helt greit å ønske seg penger til bryllupsgave. Som gjest slipper man jo å bruke tid på å lete etter gaver i butikkene... Bruke tre minutter på å laste ned Vipps og ja... vipps ferdig med den saken. Vinn, vinn situasjon spør du meg.

Endret av Energi-jenta
  • Liker 6
Skrevet

Helt enig med @Energi-jenta med samme begrunnelse. Ja, Vipps er upersonlig og ikke så veldig stilfullt, men på den annen side så er det uttrykt et eksplisitt ønske om penger, gjerne pr. Vipps fra brudeparet og da er det jo helt OK? Hvorfor løpe byen rundt for å finne en "skikkelig gave" som bare ender med å bli skapfyll siden den enten ikke faller i parets smak eller fordi de har noe liknende fra før? Gaven er tross alt for brudeparet, ikke for giveren. Ser poenget med Vipps faktisk. Gir man kontanter så må de inn på konto før paret kan bruke det til bryllupsreisen og det å få betalt inn penger til konto er faktisk litt klønete å få gjort med mindre man bor i en storby. Banker stenger gjerne tidlig og slett ikke alle har "innbetalingsautomater" som kan brukes til alle døgnets tider. 

Og for å svare på TS hovedspørsmål, jeg ville nok gitt et eller annet mellom 500 og 1000 kr, litt avhengig av hvor nært vennskapet er. 

• Liker 3
Skrevet

Glemte å svare TS på hovedspørsmålet, ettersom det ikke er så nær familie ville jeg gitt mellom 500-1000 dersom jeg kom alene, eller 500 - 1500 dersom dere er to.

AnonymBruker
Skrevet
På 1.5.2018 den 20.42, happiest skrev:

Synes ikke noe om å gi penger for at brudeparet skal få råd til bryllupsreise...

Det burde de spart til før bryllupet! 

Det virker som de tar litt lett på det. 

Synes det er mest "høflig" å ønske noe annet enn penger også slik at gjestene har et valg. 

Jeg ville kjøpt gavekort på butikk/restaurant, noe god drikke, gavekort på opplevelse. 

Om du gir penger ville jeg gitt det i en konvolutt med et fint kort eller på en annen litt mer gøyal måte, søk opp pengetre f.eks :) Vipps er upersonlig. Og du viser at du legger litt i gaven om den blir mer gøyal. 

Spart sammen med de 100-150 000 man kanskje allerede har brukt til selve bryllupet mener du? Synes lite om at gjesten skal definere hva som er riktig gave å ønske seg, være seg et bryllup eller en bursdag. Det må da være hyggelig at den som mottar gaven får noe de ønsker seg i stedet for noe de ikke har behov for. De fleste som gifter seg nå til dags har vært sammen så lenge at man stort sett har det man trenger av andre ting, da er bidrag til en reise sammen som nygifte en kjempefin gave som gir minner for livet. 

Anonymkode: 46796...c12

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 24.4.2018 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Er invitert i et bryllup til sommeren hvor det kun ønskes en ting: Penger til bryllupsreise.

Jeg er i utgangspunktet helt i mot å gi penger til folk man ikke er i særdeles nær familie med, men hva gjør man da når det er KUN dette de ønsker seg og eksplisitt har sagt at de ikke vil ha noe annet? Men det som overrasker meg mest er at "vi bare kan vippse". Jeg nekter plent å vippse penger til et brudepar. Det føles som man betaler for en billett. Cash er under tvil ok så lenge kanskje alt "blandes" sammen i en konvolutt. 

Men så til det store spørsmålet, hvor mye gir man? 

Anonymkode: c8999...faf

Man gir etter det man har lyst og råd til. 

Men jeg hadde også droppet å vippse, og heller gitt pengene på en annen måte. Bundet de fast i et pengetre (Crassula Ovata) eller noe sånt.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk har så mye imot å gi penger? Når de ikke trenger noe annet hvorfor ønske seg noe bare for å tilfredsstille gjestene?

Ville gitt ca 1000. 

Anonymkode: 61137...bfb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt 500. Ikke mer. Jeg har ikke god råd, og legger ofte en del tid i å finne en god gave selv med begrensede midler. Hadde aldri kjøpt bryllupsgave til over 500, men føler selvfølgelig at det ser lite ut når man gir det i penger. Hadde nesten gitt mindre enn det også av prinsipp, fordi jeg synes det er en forferdelig uting!

Anonymkode: 02c55...028

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...