Gå til innhold

Er dette angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan sitte hjemme i huset, mutters alene i trygge omgivelser og så kan det ringe på døren eller jeg kan få en uventet telefon, og jeg reagerer med hjertebank/økt puls, småskjelving, svakhetsfølelse og brennende følelse i kroppen. Det kommer kjempebrått, som om det slås på en bryter inni meg. Forleden fikk jeg en telefon der jeg ble fortalt noe om en slektning som jeg var totalt uforberedt på og det kom som et lite "sjokk". Det var en trist beskjed (ikke dødsfall eller sykdom.) Får det ikke til å stemme at min kroppslige reaksjon går under angst, selv om jeg kjenner igjen de samme symptomene fra da jeg hadde (diagnostisert) angst for mange år siden. Det kan f.eks ringe på døra til uventet tid og jeg kan få samme reaksjon.

100% angstfri er jeg nok ikke i dag, men jeg lurer på om dette egentlig er angst eller hva det er? Det er som om "sjokket" fra det uventede er det som setter reaksjonen i gang. Når det er noe uventet og når det har med følelser å gjøre. Men disse to eksemplene er jo så forskjellige. Når det ringer på og jeg ikke vet hvem det er, er det utrygghet inni bildet og det er andre, fremmede, mennesker involvert uten at jeg vet om det før det plutselig skjer. Mens ting som å få denne uventede beskjeden på telefon innebar meg i mitt trygge hjem, snakke med en person jeg er trygg på, ingenting tilsa at jeg skulle føle angst. Allikevel er de kroppslige reaksjonene de samme. 

Dette var kun to eksempler, men dette kroppslige greiene er noe jeg får relativt ofte, da i varierende grad, og hvis det faktisk har med angst å gjøre så må jeg jobbe med dette fordi da er det jo mulig å bli kvitt dette. Det er sånn at jeg er så vant til dette at jeg har ikke tenkt noe særlig over om det faktisk kan være angst før jeg fikk en ganske voldsom reaksjon på en hendelse for litt siden. 

Kan noen forklare hva angst egentlig er, hva av kroppslige reaksjoner kan kalles angst? Hva er et angstanfall, har det kun med panikkangst å gjøre?

Anonymkode: 439d0...cf5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Har selv hatt angst før, og jeg vil nå kalle meg frisk og kan fungere normalt i jobb og sosialt. Men jeg er veldig avhengig av å ha en trygg "hule" å komme hjem til, der jeg får være i fred og sysle med mitt. Hjemmet mitt er mitt fristed, hvor jeg kan slappe ordentlig av. Kan gjerne få besøk, det synes jeg bare er koselig, men da vil jeg at det skal være avtalt i forveien. Jeg HATER at folk kommer uanmeldt og plutselig ringer på døren, da får jeg like symptomer som deg.

Så ja, det er vel kanskje noe angst inni bildet siden du har vært plaget med det før. Angst handler jo mye om uforutsigbarhet og tap av kontroll. Hvis noen plutselig ringer på døren, har man jo mistet kontrollen hvis du skjønner. Så du må jo finne ut om dette er noe du vil jobbe med eller ikke. For min del fungerer jeg så fint i livet kan man si, men det å ha min trygge hule å komme hjem til er helt nødvendig for at jeg skal kunne klare dette. Blir det for mye å gjøre/stress og lite tid hjemme, kjenner jeg angst-symptomene kommer snikende og da hjelper det å ta seg igjen med en eller et par hjemmedager. Ikke slik at jeg er borte fra jobb, men at jeg bruker en fridag på å bare være hjemme og sysle med mine ting å slappe av. På dager som disse åpner jeg ikke døren, da trenger jeg å være i fred. 

Det ble kanskje et langt innlegg om meg, men håper det var til hjelp på et vis. Jeg kjenner meg i allefall igjen :)

Anonymkode: 9c604...96c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med angst i nesten ti år, og opplever akkurat det samme. Så for min del er det ikke tvil om at dette er angst.

Anonymkode: 113f7...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt være angst, men kan også være en sykdom jeg har som heter POTS... Det gir meg akkurat de symptomene du beskriver (som kan forveksles med angst da symptomene kommer fra samme nervesystem) og det kan komme av de minste følelsesmessige reaksjoner selv om jeg ikke er urolig innvendig (som også kan skje ved angst..). Når man har POTS (som påvirker det autonome nervesystemet) er nervesystemet veldig sensitivt og det er derfor man lett kan få slike reaksjoner, og det er jo noe av det samme som skjer ved angst... Men forskjellen er at ved POTS har man en god del andre symptomer også (spesielt når man er oppreist), f.eks pulsstigning på 30+ slag i minuttet når man reiser seg (og som holder seg høy), svimmelhet, kortpustethet, høyt/lavt blodtrykk, besvimelser osv.

Anonymkode: 8a0bc...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har både denne angsten som kommer brått og den som kommer snikende og som sitter i over tid. Du hadde kanskje mest av sistnevnte når du hadde angst? Når jeg lever ganske forutsigbart har jeg kun den jevne uroen som sitter i magen, men når det kommer uventede ting som å presentere seg i en forsamling, da kommer den akutte du beskriver, sjelving, hjertebank, svett. Får noen ganger kun lett skjelving etter en bytur så angsten viser seg på ulike vis.

Anonymkode: 6d7cd...298

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er en form for angst ja, når noe bryter med rutiner, forutsigbarheten og hva man er vant med. 

Har en type angst som han komme krypende, da brekker/klir jeg og blir dirrende i kroppen. Hater det. Men jeg er bevisst på og vet det går over, klarer å puste meg gjennom det. Stress og bekymringer trigger... 

Anonymkode: 1de7a...300

AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver symptomer som er veldig lik mine. Sist jeg prøvde en ny psykolog mente hun imidlertid at det ikke kunne være et angstanfall hvis det ikke syntes på utsiden. Jeg vet ikke helt hva hun mente, men det gjorde meg skikkelig usikker. Jeg kan få det helt ut av de blå da, kan sitte å prate med en venninne og plutselig føles der som om alle musklene mine er i beredskap, der brenner i ryggraden, jeg blir redd for å kaste opp, redd for å ikke klare å puste. Det har skjedd på jobb og alt mulig, men det synes tydeligvis ikke på utsiden, som er rart, for jeg har aldri vært så redd før som jeg er akkurat da. Absolutt alt føles helt feil.

Anonymkode: 12725...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt angst hele livet mitt og har de siste månedene begynt å få ganske annerledes kroppslige symptomer enn jeg er vant til, da uten at jeg kjenner at jeg har noe angst i hodet, på en måte. Kroppen er rett og slett i angstmodus selv om hodet ikke er det, så jeg tipper at du har angst. 

Anonymkode: f4f2d...9fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har panikkangst og jeg får det ganske likt som det du skriver, bare at jeg også blir veldig kvalm.

Har "typisk" panikkanfall som kommer ut av det blå, men også for en rekke andre ting.. Som blant annet telefoner fra ukjent nummer, mail-lyden på telefonen, når det ringer på etc..

Anonymkode: 48619...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...