Gå til innhold

Barnefar bidrar ikke økonomisk!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags plikt har far til å bidra økonomisk? Vi har barn i barnehage, og jeg må betale regninga. Utgifter til klær briller og annet nødvendig må jeg stå for. Det går ikke an å få igjennom en fast avtale rundt økonomi. Barna har fast bosted hos meg, og har samvær med far annenhver helg og én overnatting i uken. Blir gal av den økonomiske problematikken her, og i og med at jeg selv kun jobber halv stilling, så går det veldig utover min økonomi. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 427db...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags plikt har far til å bidra økonomisk? Vi har barn i barnehage, og jeg må betale regninga. Utgifter til klær briller og annet nødvendig må jeg stå for. Det går ikke an å få igjennom en fast avtale rundt økonomi. Barna har fast bosted hos meg, og har samvær med far annenhver helg og én overnatting i uken. Blir gal av den økonomiske problematikken her, og i og med at jeg selv kun jobber halv stilling, så går det veldig utover min økonomi. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 427db...930

Kontakter nav å får de til å kreve inn.

Anonymkode: b887a...943

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags plikt har far til å bidra økonomisk? Vi har barn i barnehage, og jeg må betale regninga. Utgifter til klær briller og annet nødvendig må jeg stå for. Det går ikke an å få igjennom en fast avtale rundt økonomi. Barna har fast bosted hos meg, og har samvær med far annenhver helg og én overnatting i uken. Blir gal av den økonomiske problematikken her, og i og med at jeg selv kun jobber halv stilling, så går det veldig utover min økonomi. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 427db...930

Kontakter NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver så kontakter du NAV for at de skal fastsette bidrag. Det er bare å sende inn et skjema, husk også å krysse av for at de skal kreve inn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at hvis ikke dere blir enige og nav må regne ut/kreve bidrag, så vil dere begge bli belastet med en sum.

Anonymkode: fc14b...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt NAV og be de rene ut og kreve inn bidrag. 

Ellers burde du kanskje tenke på å begynne å jobbe fulltid. 

Anonymkode: 8d625...f93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at hvis ikke dere blir enige og nav må regne ut/kreve bidrag, så vil dere begge bli belastet med en sum.

Anonymkode: fc14b...9ff

Den summen var på ca 800.- pr person for noen år siden. Det var verdt å betale det gebyret for meg, ikke for barnefar.

Kontakt nav og de trekker det rett fra lønna hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav. De hjelper. Briller får du vel dekket? Få deg full jobb. Siden du ikke jobber mer en halvt så får du vel stønader fra nav.

Anonymkode: e33a9...9b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags plikt har far til å bidra økonomisk? Vi har barn i barnehage, og jeg må betale regninga. Utgifter til klær briller og annet nødvendig må jeg stå for. Det går ikke an å få igjennom en fast avtale rundt økonomi. Barna har fast bosted hos meg, og har samvær med far annenhver helg og én overnatting i uken. Blir gal av den økonomiske problematikken her, og i og med at jeg selv kun jobber halv stilling, så går det veldig utover min økonomi. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 427db...930

Det er vel ganske opplagt at du oversender saken til Nav, slik at de tar hele greia med bidrag for deg. 

Om far er bidragsudyktig (dvs har for lav inntekt til å skulle betale bidrag), så vil du motta bidragsforskudd (du finner satser på nav.no).

Anonymkode: 53f6b...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags plikt har far til å bidra økonomisk? Vi har barn i barnehage, og jeg må betale regninga. Utgifter til klær briller og annet nødvendig må jeg stå for. Det går ikke an å få igjennom en fast avtale rundt økonomi. Barna har fast bosted hos meg, og har samvær med far annenhver helg og én overnatting i uken. Blir gal av den økonomiske problematikken her, og i og med at jeg selv kun jobber halv stilling, så går det veldig utover min økonomi. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 427db...930

du begynner å jobbe full stilling vell ?

Anonymkode: 0d2dc...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Britt Banditt skrev:

Som de andre skriver så kontakter du NAV for at de skal fastsette bidrag. Det er bare å sende inn et skjema, husk også å krysse av for at de skal kreve inn. 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket er SELVSAGT å jobbe fult!! Er ikke helt nedsnødd.. Tar absolutt alt jeg kan av ekstravakter, videreutdanner meg og søker alt som er av jobb, det er jo ikke frivillig at jeg jobber deltid liksom. 

Anonymkode: 427db...930

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dekket en stor del av bhg-regninga(stønad til tilsyn), briller får du dekt (nødvendig), du har godt mulig overgangsstønad, dobbel/utvidet barnetrygd, bostøtte?..

Men nav kan ordne med bidrag fra far.

Annen hver helg og én overnatting i uka er jo ganske vanlig, altså, jo mer samvær jo mindre i bidrag. Sånn er det. 

At du ikke jobber mer betyr ikke at far skal betale mer. 

 

Anonymkode: e33a9...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får dekket en stor del av bhg-regninga(stønad til tilsyn), briller får du dekt (nødvendig), du har godt mulig overgangsstønad, dobbel/utvidet barnetrygd, bostøtte?..

Men nav kan ordne med bidrag fra far.

Annen hver helg og én overnatting i uka er jo ganske vanlig, altså, jo mer samvær jo mindre i bidrag. Sånn er det. 

At du ikke jobber mer betyr ikke at far skal betale mer. 

 

Anonymkode: e33a9...9b8

Han må jo da betale det barnet koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får dekket en stor del av bhg-regninga(stønad til tilsyn), briller får du dekt (nødvendig), du har godt mulig overgangsstønad, dobbel/utvidet barnetrygd, bostøtte?..

 

 

Anonymkode: e33a9...9b8

Man får ikke nødvendigvis dekket briller, nei. For vanlig svaksyn, gjør man ikke det. Derimot kan du få dekket for skjeling eller andre "diagnoser". Da får du dekket glass og 400,- til innfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart far skal bidra, men det er jo ts ditt ansvar å ordne med nav siden situasjonen ikke fungerer nå👍

Anonymkode: e33a9...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får dekket en stor del av bhg-regninga(stønad til tilsyn), briller får du dekt (nødvendig), du har godt mulig overgangsstønad, dobbel/utvidet barnetrygd, bostøtte?..

Men nav kan ordne med bidrag fra far.

Annen hver helg og én overnatting i uka er jo ganske vanlig, altså, jo mer samvær jo mindre i bidrag. Sånn er det. 

At du ikke jobber mer betyr ikke at far skal betale mer. 

 

Anonymkode: e33a9...9b8

Det er jo ikke ganske vanlig, det er jo omtrent det minste en kan ha i samvær.. Fordi han har ungene mindre så skal han vel ikke betale mindre i bidrag? Jeg skal vel ikke sitte med alt av utgifter på ungene selv? 

Anonymkode: 427db...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke ganske vanlig, det er jo omtrent det minste en kan ha i samvær.. Fordi han har ungene mindre så skal han vel ikke betale mindre i bidrag? Jeg skal vel ikke sitte med alt av utgifter på ungene selv? 

Anonymkode: 427db...930

Du jobber ikke fulltid men studerer? Da har du kanskje noe fra lånekassen? 

Klart far skal bidra, men det bør du få NAV til å hjelpe deg med. De regner ut fra inntekt. Du kan også gå inn på bidragsveilederen på nav.no å lese.

Jeg er alene med mine barn, jobber fullt og mottar ikke noe fra nav. Bidraget er under 4000 i mnd. Ungene er mellom 8 og 11... Far har lite bidragsevne pga uten jobb..

Anonymkode: e33a9...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, O.G. skrev:

Han må jo da betale det barnet koster.

Nei, far skal bidra.. Ts får mye støtte for barna- og skal og betale sin del ( utenom støtten) 

jobber man mindre enn 80 % så "økes" inntekten til Ts ved beregning av bidraget- fordi den ene parten ikke skal straffes fordi den andre ikke gidder å jobbe..

Anonymkode: f749c...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, far skal bidra.. Ts får mye støtte for barna- og skal og betale sin del ( utenom støtten) 

jobber man mindre enn 80 % så "økes" inntekten til Ts ved beregning av bidraget- fordi den ene parten ikke skal straffes fordi den andre ikke gidder å jobbe..

Anonymkode: f749c...9b5

Ts jobber jo og det er ikke lett å få fast jobb for tiden, så ikke snakk om at hun ikke gidder å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...