AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Jeg har ingen nære personer å snakke med om livets trivialiteter, men har sterkt behov for det. Mitt problem er at jeg er forferdelig dårlig til å bli kjent med nye personer. Jeg oppsøker miljøer hvor jeg har muligheten til det, men klarer ikke å knytte bånd til noen. Ergo forblir jeg ensom og alene om store gleder og sorger jeg bærer på. Er dette psykologmat? Altså mitt sosiale problem? Jeg har jo ting i livet som plager meg og som jeg ønsker en annen person mening eller i det minste en prat om, men er usikker på om jeg skal kontakte psykolog til det. Normalt har man venner og familie til slikt. Hvor vanlig er det at dere får inn en pasient som meg? Anonymkode: 30530...5d3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Det er ikke lov i dette forumet å utgi seg for å være helsepersonell. Snakk med fastlege eller psykolog. Anonymkode: 9434d...40d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 Jeg syns du bare høres litt ensom ut, og ikke at du har noen diagnose som hører hjemme hos en psykolog liksom. Men nå har jeg bare erfaring med psykologer på dps og sykehus, så mulig du kan gå privat og betale for det selv. Usikker på om man trenger å være syk for å få timer der. Anonymkode: 10194...4b2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 Ja, det er for så vidt det. Men du blir nok ikke henvist offentlig om du ellers fungerer bra. Dine type problem er bedre å ta med privat psykolog. Anonymkode: 3421a...9c8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #5 Skrevet 24. april 2018 Du må nok betale for det peivat, men det er absoludt noe man kan dnakke med en psykolog om. En psykolog vil dog også være opptatt med hvorfor du har disse problemene, hva som har gjort at du har blitt stille og trukket deg tilbake. Ellers burde du også finne selvhjelpsbøker, jeg har desverre ingen tips, men triks som å lære å spørre relevante spørsmål som får andre til å snakke om seg selv er nyttig. Samtidig må du kunne klare å være litt sårbar, dele litt av deg selv, si noe om hva du gruer deg til feks osv. Nære venner får man ikke uten å kunne være nær og åpen. Jeg blir derfor nysjerrig på hvorfor du ikke klarer dette, hva er det som holder deg tilbake? Hva er du redd for? Ikke fordi du trenger å svare meg på dette, men deg selv mer tenker jeg Anonymkode: da701...af9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #6 Skrevet 24. april 2018 Hvem har råd til å betale en timespris på nær 1000kr hos en privat psykolog? Det har i alle fall ikke jeg. Man vet ikke hvor dypt ensomheten hos enkelte går, den kan være så alvorlig at psykiske lidelser følger. Det kan man ikke lese ut av et kort innlegg på Internet. Anonymkode: 5f669...5d9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #7 Skrevet 24. april 2018 Vær så snill, ikke kast bort dyrebare ressurser på slikt. Da burde du ihvertfall gå privat, fordi de tar inn alt og alle. Heller google litt og se etter sosiale sammenkomster. Om du har en hobby så oppsøke slike miljøer. Så lenge du ikke er psykisk syk, så burde du gjøre litt egeninnsats og se etter sosiale sammenkomster først. Sjekk ut din kommune blant annet. Hos deg så er jo svaret på din "sykdom" enkel; utvide nettverket og få deg venner. Og det trenger du ikke en psykolog til. En psykolog er ikke en kjøpt og betalt venn. En du kan dra til for å snakke om hverdagslige ting og slikt. En psykolog er der for hjelpe de som er syke. Anonymkode: 8fcb1...8e2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #8 Skrevet 24. april 2018 sjekk ut facebook også, mange grupper for de som vil møte andre. Finnes også diskusjons-grupper, hvor man enten snakker om alt type hønehjørnet eller noe som er rettet mot en spesifikk hobby/interesse. Anonymkode: 8fcb1...8e2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #9 Skrevet 24. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: sjekk ut facebook også, mange grupper for de som vil møte andre. Finnes også diskusjons-grupper, hvor man enten snakker om alt type hønehjørnet eller noe som er rettet mot en spesifikk hobby/interesse. Anonymkode: 8fcb1...8e2 Nysgjerrig, når man skriver i åpne grupper på FB eller på andres sider, blir det synlig for alle ens venner? Jeg kan ingenting om det.. Anonymkode: 5f669...5d9
Gjest making.a.mess Skrevet 24. april 2018 #10 Skrevet 24. april 2018 Jeg knytter heller ikke bånd. Snakker med mange og har noen venner men jeg klarer ikke å ha en relasjon som blir nær. Må ha folk på en armlengdes avstand. Har gått til psykolog i årevis. (Ikke bare dette for har fem psykiske diagnoser i tillegg) og ikke oppnådd stort på det området. Går privat. De forskjellige jeg har møtt på Dps er helt håpløse og kunne jeg like godt snakket med mitt eget speilbilde.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #11 Skrevet 24. april 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvem har råd til å betale en timespris på nær 1000kr hos en privat psykolog? Det har i alle fall ikke jeg. Man vet ikke hvor dypt ensomheten hos enkelte går, den kan være så alvorlig at psykiske lidelser følger. Det kan man ikke lese ut av et kort innlegg på Internet. Anonymkode: 5f669...5d9 Ganske mange. Man kan også velge å prioritere det dersom man vet at man har midnre problemer som kan nøstes opp i på en 10-30 timer. Da investerer man i egen psykisk helse og man lærer kanskje noe nytt om seg selv. Om man bruker 15 000 på en ferie i året, hvorfor ikke bruke det på psykolog? Det er selvsagt ikke alle som reiser på så dyre ferier hvert år, mend et er veldig mange nordmenn som har råd til 15 000 om de føler de får noe positivt ut av det. Man kan kjøpe litt mindre klær eller spare inn på matbutdsjettet et par måneder, kjøpe mindre alkohol, drope kino/ resturant. 1 hour ago, AnonymBruker said: Nysgjerrig, når man skriver i åpne grupper på FB eller på andres sider, blir det synlig for alle ens venner? Jeg kan ingenting om det.. Anonymkode: 5f669...5d9 Aldri skriv noe på fb du ikke vil noen skal vite. Om du skriver i åpne grupper kan alle lese det. Skriver du i lukkede grupper kan andre medlemmer ta bilde av det du skriver med navn og vise andre. Eller noen du kjenner kan være medlem og sladre til andre du kjenner om hva du skriver. Det er ingen taushetsplikt på fb Anonymkode: 3421a...9c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå