Gå til innhold

Betaling på legevakg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har vært på legevakten 2 ganger i år. Første gang ble jeg innlagt på tvang, så jeg fikk derfor ikke mulighet til å betale på selve legevakten. Fikk senere en regning på konsultasjonen, men uten fakturagebyr. Noe som gir mening da jeg ikke hadde mulighet til å betale der og da. 

Andre gang ble jeg også innlagt, men ikke på tvang. Dog fikk jeg ikke gå/være alene, slik at jeg satt med legen til jeg ble hentet av annet personell og ført videre. Jeg fikk derfor ikke mulighet til å betale før jeg forlot legevakten denne gangen heller. Likevel fikk jeg regning i posten med fakturagebyr på 100kr. Er ikke det litt rart? Jeg hadde jo ikke mulighet til å betale.

Anonymkode: 5c9cc...21f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har vært på legevakten 2 ganger i år. Første gang ble jeg innlagt på tvang, så jeg fikk derfor ikke mulighet til å betale på selve legevakten. Fikk senere en regning på konsultasjonen, men uten fakturagebyr. Noe som gir mening da jeg ikke hadde mulighet til å betale der og da. 

Andre gang ble jeg også innlagt, men ikke på tvang. Dog fikk jeg ikke gå/være alene, slik at jeg satt med legen til jeg ble hentet av annet personell og ført videre. Jeg fikk derfor ikke mulighet til å betale før jeg forlot legevakten denne gangen heller. Likevel fikk jeg regning i posten med fakturagebyr på 100kr. Er ikke det litt rart? Jeg hadde jo ikke mulighet til å betale.

Anonymkode: 5c9cc...21f

Ta en telefon til pasient og brukerombudet der du bor. Det er urimelig at du skal betale gebyr.

Anonymkode: 9afe1...536

• Liker 1
Skrevet

Send en mail til legevakten og forklar hendelsen og hvorfor du ikke bør få fakturagebyr. Hør hva de har å si, kanskje kan de ordne ved å slette denne fakturaen og sende en ny uten fakturagebyr. Dersom de er vanskelige tar du kontakt med pasient- og brukerombudet. Men la legevakten få en sjanse først, kanskje løser det seg lett og at dette bare fra en feiltakelse fra legevaktens side :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring bare legevakten direkte først og hør om de har mulighet til å slette fakturagebyr :) vet legevakten her er helt krise på sånne ting (har blitt feilfakturert og bare betalt til slutt fordi jeg ga opp, det var jo liksom ingen som hadde ansvar og kunne fikse noe som helst :P) men i utgangspunktet så skal det vel være greit å bare få slettet gebyret om du forklarer situasjonen

Anonymkode: e0d62...f0b

AnonymBruker
Skrevet

Det der med legevaktregninger når man blir innlagt rett fra legevakta er håpløst. Hvordan mener de egentlig man skal få betalt?

Anonymkode: 7265e...480

AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring ingen som surrer så mye med betaling og fakturaer som legevakten. Jeg skjønner det jo forsåvidt også, de driver mye med akutte saker (om enn gjerne ikke de aller mest alvorlige) og det går fort i svingene, men der har det vært mye surr for min del også. Jeg har aldri vært der i forbindelse med psykiatri, bare skader, men det går vel for det samme faktura- og ordensmessig.

Jeg ville begynt med å ta kontakt med legevakten direkte, om du ikke har gjort det, fremfor å ta saken videre med en gang. Begynn med det første, så tar du ombud og denslags om de setter seg på bakbeina. Jeg ville forklart at jeg, enten dette på papiret var frivillig eller ikke, rent praktisk aldri hadde muligheten til å betale på stedet. De har pleid å være greie på sånt, selv om jeg iblant har måttet purre et par ganger før det har løst seg. En gang måtte jeg gå videre til et eller annet kontor (på oppfodring fra legevakten, altså, bare for å få ordnet opp i fakturaen) for å få noe refundert, men ellers har det gått fint. Aldri opplevd at de har kranglet på det når jeg har sagt fra de gangene jeg urettmessig har måttet betale noe ekstra. Hvilket er stort sett alle gangene jeg har vært der, uten at det er så veldig mange.

Anonymkode: 1bfd1...faf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...