Gå til innhold

Bytte registerreim -føre var?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden opplevde jeg at registerreima røk på min brukte Opel. Dette førte til at selve motoren ble ødelagt. Kostet mer enn 20 000 totalt.

Det har ført til at jeg konstant er redd for at det skal skje igjen (har nå en Peugeot 307 SW). Bilen jeg har nå kjøpte jeg for to og et halvt år siden, og funker greit nå. Men som sagt er jeg redd for at dette skal skje igjen.

Skal begynne i ny jobb i august, hvor jeg kommer til å ha 20 km reisevei hver vei. Har lest at registerreim skal skiftes ca. hvert fjerde år, men siden jeg er så redd for at den skal ryke, og skal kjøre mer fra høsten av, er det veldig dyrt å få dette gjort før høsten? Og, hvor mye koster en slik reparasjon?

 

Anonymkode: 3f684...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen år siden opplevde jeg at registerreima røk på min brukte Opel. Dette førte til at selve motoren ble ødelagt. Kostet mer enn 20 000 totalt.

Det har ført til at jeg konstant er redd for at det skal skje igjen (har nå en Peugeot 307 SW). Bilen jeg har nå kjøpte jeg for to og et halvt år siden, og funker greit nå. Men som sagt er jeg redd for at dette skal skje igjen.

Skal begynne i ny jobb i august, hvor jeg kommer til å ha 20 km reisevei hver vei. Har lest at registerreim skal skiftes ca. hvert fjerde år, men siden jeg er så redd for at den skal ryke, og skal kjøre mer fra høsten av, er det veldig dyrt å få dette gjort før høsten? Og, hvor mye koster en slik reparasjon?

 

Anonymkode: 3f684...f0e

Ville nok vurdert ut i fra kilometerstand først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal begynne i ny jobb i august, hvor jeg kommer til å ha 20 km reisevei hver vei. Har lest at registerreim skal skiftes ca. hvert fjerde år, men siden jeg er så redd for at den skal ryke, og skal kjøre mer fra høsten av, er det veldig dyrt å få dette gjort før høsten? Og, hvor mye koster en slik reparasjon?

 

De pleier å si at hver 80-100000 km kjørt, må byttes.

Men på de nye bilene er registerkjede og behøves ikke å skifte. Du kan først sjekke om denne bilen er med reg. rem eller kjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen registerreim av gummi, er det enten et antall kilometer kjørt eller en tidsperiode som avgjør når reima må byttes (det som kommer først). For min bil er det 5 år (husker ikke km, for det blir aldri aktuelt for meg).

Det riktige svaret, både på byttetidspunkt og pris, får du ved å ringe til et merkeverksted for Peugeot. I serviceheftet finner du ut når registerreima sist ble byttet (om den har blitt det).

Om bilen er kjørt lite, men registerreima byttes på grunn av alder, kan det være at du slipper å bytte diverse smådeler, og at det holder å bytte selve gummireima. Da blir det en god del billigere enn full utskifting.

Anonymkode: e878f...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bytte hver helg om jeg var deg. For å være på den sikre siden. Registerreima kan ryke når som helst, og da er bilen mer eller mindre ødelagt, helt uten forvarsel. Så lag deg en rutine at du kjører innom verkstedet hver lørdag og bytter reim.

Anonymkode: 21316...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville bytte hver helg om jeg var deg. For å være på den sikre siden. Registerreima kan ryke når som helst, og da er bilen mer eller mindre ødelagt, helt uten forvarsel. Så lag deg en rutine at du kjører innom verkstedet hver lørdag og bytter reim.

Anonymkode: 21316...c2f

Om man bytter i henhold til bilprodusentens anbefalinger, er man på den sikre siden. Da gjelder stort sett hvert femte år, for gummireimer, ikke hver helg.

Anonymkode: e878f...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville aldri stolt på bilprodusentenes anbefalinger. Bytter du hver helg er på den sikre siden. Ellers risikerer du å stå der der ute på motorveien med en vrake-klar bil helt ut av det blå.

Anonymkode: 21316...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ville aldri stolt på bilprodusentenes anbefalinger. Bytter du hver helg er på den sikre siden. Ellers risikerer du å stå der der ute på motorveien med en vrake-klar bil helt ut av det blå.

Anonymkode: 21316...c2f

Så klart. Men har man overholdt skiftintervallene, er det nokså lett å sutre, med mulig medhold, til produsenten.

Anonymkode: e878f...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cmd skrev:

De pleier å si at hver 80-100000 km kjørt, må byttes.

Men på de nye bilene er registerkjede og behøves ikke å skifte. Du kan først sjekke om denne bilen er med reg. rem eller kjede.

2006-modell, så har registerreim dessverre. 

Hvilken årsmodell må man kjøpe for å unngå registerreim-problematikken?

Anonymkode: 3f684...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken årsmodell må man kjøpe for å unngå registerreim-problematikken?

 

Det er fra bil modeller.

Jeg hadde Nissan X-trailer som var fra 2003 (eller 2005) modell og den var med kjede, men Volvo fremtil 2014 eller 2015 var med registerrem. 

Så du må gjerne sjekke først om de bil modellene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter hvert femte år uansett, og det har alltid gått fint. Om du er bekymret for at biler går i stykker, bør du holde deg unna dårlige biler som Opel og Peugeot til å begynne med. Kjøp Honda, Toyota, Volvo, følg serviceinstruksene, og slapp godt av med det. :) Husk også at når registerreim skiftes, må vannpumpen med.

Anonymkode: 6653b...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...