Gå til innhold

Klesvaskguiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 24 år som har bodd for meg selv og dermed vasket mine egne klær siden jeg var 17. Problemet er at jeg vet egentlig ikke helt hvordan man gjør det sånn at det blir riktig, selv om det er utrolig flaut å innrømme.

Jeg kan det grunnleggende; hvitt vaskes med hvitt, farger med farger, ull og silke vaskes for seg selv med Milo. Men så er det alt det andre. Jeg vasker alle klær på bomullsprogram på 40 grader. Putter nedi tjukt med vaskemiddel, sikkert for mye, det vet ikke jeg. Før brukte jeg masse tøymykner, men har skjønt at det ikke er bra så det har jeg kutta ut. Kjører maskina. Det samme gjør jeg med håndklær og sengeklær, bare at de vasker jeg på 60 og 90 grader. Det er liksom det jeg gjør. Men jeg opplever ofte at klærne ikke blir helt rene. Får ikke bort flekker og sånn. Også har mange av klærne blitt ødlagte (farger blir blasse, merker på t-skjorter/gensere faller av osv). Jeg føler liksom ikke jeg gjør det riktig. Og ja, jeg vet man alltid skal sjekke vaskelappen på klærne, og det gjør jeg. Men likevel.

Jeg bruker Omo color og Omo white. Trodde det fjernet alt av flekker, men neida.

Dessuten har maskina massevis av andre programmer som sikkert skal gjøre sin nytte? Jeg vet ikke hva som er til hva. Legger ved bilde så kan dere se.

Tusen takk for all hjelp! Setter pris på hvert minste tips!

Hilsen studenten

AE25ACCB-A32A-412C-84C2-F1574D014DD0.jpeg

Anonymkode: 9172c...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alle flekker som går bort i vask, og mange må du ha flekkfjerner på. Prøv Vanish eller noe. Har forresten hørt at Ariel er bedre enn Omo, du kan jo prøve det. Ellers er det lurt å vaske klær med merker/ pynt osv på på vrangen, det er mer skånsomt. Vaskepose er også lurt, det beskytter klærne. Og så blir forresten klær av og til fort ødelagt i vask pga dårlig kvalitet eller produksjonsfeil, det må ikke være at du gjør noe galt:)

Anonymkode: 48059...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det jo stort sett riktig, men flekker må spesialbehandles, helst fjernes med en gang, mn i alle fall med Vanish før vask. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, du bør vrenge klærne, passe på at glidelåser er trukket opp, ikke vaske delikate plagg med jeans, og ikke stappe maskinen for full. Ekstra delikate plagg bruker du finvask eller håndvaskprogram på. Billige klær (og dyre av dårlig kvalitet) mister fargen, sånn er det bare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det riktig. Men som andre har nevnt er det enkelte ting som setter flekker som er vanskelig og få av hvis de ikke taes med en gang. F.eks blod og tomatsaus. Men det finnes spesialvaskemidler for flekkfjerning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser min datter gjør feil ofte er å ha for mye tøy i maskinen. Den skal ikke være full, det skal være plass til vann og til at klærne kan snus og «ramle rundt» inni trommelen. For full maskin så blir ikke klærne rene. 

90 graders vask bruker jeg ytterst sjelden. 30-40 og 60 holder til alt, jeg bruke kun 90 til plagg med tiss og bæsj på (dvs skikkelig tilsølt). 

 

Anonymkode: 44274...6ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ser min datter gjør feil ofte er å ha for mye tøy i maskinen. Den skal ikke være full, det skal være plass til vann og til at klærne kan snus og «ramle rundt» inni trommelen. For full maskin så blir ikke klærne rene. 

90 graders vask bruker jeg ytterst sjelden. 30-40 og 60 holder til alt, jeg bruke kun 90 til plagg med tiss og bæsj på (dvs skikkelig tilsølt). 

 

Anonymkode: 44274...6ea

Det er lurt å kjøre en nittigraders med visse mellomrom, noen få ganger i året, for maskinens del. Jeg gjør dette med kluter og lignende. Det med å ikke stappe maskinen for full er viktig! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er ei jente på 24 år som har bodd for meg selv og dermed vasket mine egne klær siden jeg var 17. Problemet er at jeg vet egentlig ikke helt hvordan man gjør det sånn at det blir riktig, selv om det er utrolig flaut å innrømme.

Jeg kan det grunnleggende; hvitt vaskes med hvitt, farger med farger, ull og silke vaskes for seg selv med Milo. Men så er det alt det andre. Jeg vasker alle klær på bomullsprogram på 40 grader. Putter nedi tjukt med vaskemiddel, sikkert for mye, det vet ikke jeg. Før brukte jeg masse tøymykner, men har skjønt at det ikke er bra så det har jeg kutta ut. Kjører maskina. Det samme gjør jeg med håndklær og sengeklær, bare at de vasker jeg på 60 og 90 grader. Det er liksom det jeg gjør. Men jeg opplever ofte at klærne ikke blir helt rene. Får ikke bort flekker og sånn. Også har mange av klærne blitt ødlagte (farger blir blasse, merker på t-skjorter/gensere faller av osv). Jeg føler liksom ikke jeg gjør det riktig. Og ja, jeg vet man alltid skal sjekke vaskelappen på klærne, og det gjør jeg. Men likevel.

Jeg bruker Omo color og Omo white. Trodde det fjernet alt av flekker, men neida.

Dessuten har maskina massevis av andre programmer som sikkert skal gjøre sin nytte? Jeg vet ikke hva som er til hva. Legger ved bilde så kan dere se.

Tusen takk for all hjelp! Setter pris på hvert minste tips!

Hilsen studenten

AE25ACCB-A32A-412C-84C2-F1574D014DD0.jpeg

Anonymkode: 9172c...056

Klesvask finnes ikke riktig og galt på. Det er hva du mener fungerer for deg som er det viktige. 

Å ikke ha maskinen for full og heller ikke bruke for mye vaskemiddel er viktig. 

Vi har og mange programmer på maskinen vår, men vi bruker bare faste programmer. Hurtigvask, ullvask og til ulike andre programmer der temperaturen reguleres etter hva vi vasker. Å utforske hele maskinens program når vi ikke har bruk for det er bortkastet energi. 

Tøymykner er ut. Der har du fulgt med i tiden. Både miljøet i havet og klærne har det best uten tøymykner. 

Vi foretrekker Blenda sensitiv fordi den lukter lite og vasker godt rent. På dagligbruks tøy bruker vi mye Ariel flytende og noe grønn biotex. Vaskemiddel er også noe du må prøve deg frem med. Flekkete tøy legger vi noen ganger i bløt før det blir vasket. Eller tar litt Sunlight på flekken og skyller av før plagget går i maskinen. 

 

Anonymkode: 981ef...ac5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ser min datter gjør feil ofte er å ha for mye tøy i maskinen. Den skal ikke være full, det skal være plass til vann og til at klærne kan snus og «ramle rundt» inni trommelen. For full maskin så blir ikke klærne rene. 

90 graders vask bruker jeg ytterst sjelden. 30-40 og 60 holder til alt, jeg bruke kun 90 til plagg med tiss og bæsj på (dvs skikkelig tilsølt). 

 

Anonymkode: 44274...6ea

Et annet viktig moment er at for full maskin gir for mange kilo i forhold til hva maskinen tåler når klærne er våte. Maskinen kan i verste fall totalhavarere

Anonymkode: 86fa5...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod bør tas med en gang, dvs skylle med kaldt vann. Fettflekker og olje gnis med Zalo. Tomatsaus - der holder det med Vanish (pulver oppløst i vann). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som mange andre at du har for mye tøy i maskinen. Om det står oppgitt at maskinen tar 6 kg. gjelder det de tyngste og lengste programmene, til f.eks. håndklær og sengetøy. Andre typer vask tar mye mindre. En normal 40-graders vask bør kanskje ikke være på mer enn 3-4 kg, finvask kanskje 2-3 og ull og silke kanskje ikke mer enn 0,5-1 kg.

Hvilke vektgrenser som gjelder for de forskjellige programmene på maskinen din står i bruksanvisningen. Anbefaler at du leser på dette, og evt. søker opp bruksanvisningen på nett om du ikke har den lenger. :) 

Anonymkode: 232cf...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig feil er å ha for mye klær i maskinen og for mye vaskepulver. Jeg vil anbefale deg omo power dose. Du legger en slik pose inn i trommelen før du legger i klær. Da er du sikker på at du får korrekt mengde vaskemiddel. 

Når det kommer til flekker kan du ta litt flytende omo direkte på flekken før du vasker plagget.

Du burde også kjøpe maskinrens. Det burde du bruke ca hver 2 mnd. 

Husk å la døren på vaskemaskinen stå oppe etter vask, hvis ikke kan det dannes mugg/vond lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk På Stell Sitronsåpe til flekkfjerning - fjerner både nye og gamle flekker miljøvennlig, ingen kjemikalier som ødelegger klærne dine. Du kan bruke den på alle slags tekstiler, også ull og silke. Den er supereffektiv og enkel å bruke. Du kan lese om den på www.påstell.no. På Stell har også ullvaskemiddel som er økologisk og som gjør ullen ekstra myk og god siden den er laget av naturlige oljer. 

Jeg vil ellers anbefale deg å dosere riktig - ikke bruk for mye! Du kan risikere at maskinen ikke skyller ut all såpen og du kan få irritert hud. Dessuten blir det dyrt. Selv kjøper jeg miljøvennlig og økologisk vaskemiddel med refill så slipper jeg å kaste store plastflasker i søpla. Jeg kan anbefale deg Sonett som du kan kjøpe i Helsekost (selv kjøper jeg det hos Mølleren Sylvia i Oslo). Når flasken er tom tar jeg den med til butikken og får den fylt opp! Det er lav dosering så dette er både rimelig, miljøvennlig og bra for klær og hud!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...