Gå til innhold

Plutselig epilepsianfall

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har aldri tidligere hatt noen historie med epilepsi, men for en måned siden fikk jeg plutselig ut av det blå et GTK-anfall i klasserommet. Det varte i 3-4 minutter og ambulansen kom før jeg våknet til. Ble sendt til nevroavdelinga der de ikke kunne finne noe på hverken CT, MRI, EEG, EKG eller noen som helst prøver. De tok (naturligvis) ifra meg lappen og sendte meg hjem dagen etter og sa det var et engangstilfelle forårsaket av søvn (sov litt dårlig den natta). For to uker siden skjedde det igjen og samme regla. De fant fortsatt ingenting på prøver, men siden det åpenbart ikke var et engangstilfelle ble jeg satt på epilepsimedisin. Så nå sitter jeg her da, har ingen kjenskap til det tidligere og kjenner ingen som har det. Vil derfor høre litt om din erfaring med dette. Hvordan takler du det? Hvor ofte får du anfall? Hva kan utløse anfallene og er det noe du gjør for å være ekstra varsom? Setter pris på alle erfaringer dere har :) klem

Anonymkode: 9a7f5...f50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg har hatt epilepsi siden 2007 - da fant de heller ikke noe på de første undersøkelsene de tok av meg, men jeg ble også satt på epilepsimedisin, og har gjennom disse årene vært på utprøving av et x antall epilepsimedisiner og hvilke som kan brukes sammen på meg. Hvor ofte jeg får anfall kommer veldig an på mye - først og fremst om medisinene funker bra nok på meg, men også om det er mye stress, lys/lyder, og om blodsukkeret mitt er under kontroll. Lavt blodsukker kan lett føre til anfall for meg (har også diabetes som jeg fikk det samme året som epilepsien). Har tidvis hatt veldig mange mindre anfall (KPA, om du kjenner til det), og har også hatt lengre perioder som jeg har hatt flere GTK-anfall i uka. Hvordan jeg takler det? Tja, etter GTK-anfall "rører" jeg veldig og har absolutt ikke peiling på hva jeg gjør, husker ikke noe som helst av det etterpå, og det er vel det jeg synes er verst - ikke selve krampeanfallene (selv om jeg selvsagt blir dritsliten av de, og gjerne er helt gåen i flere dager etter GTK-ene). Merker at jeg holder meg mer for meg selv i perioder når jeg har hatt GTK eller har forvarsler på at det kanskje kommer GTK snart, men sånn utenom det så synes jeg det har blitt lettere å leve med det etter hvert.

Har du vært i kontakt med SSE (Spesialsykehuset for epilepsi)? Der kan både du og pårørende få bra hjelp, også til eventuelle hjelpemidler om du skulle trenge det. Det finnes også sider for folk med epilepsi på Facebook (Epilepsiskravler´n bl.a.) Det er kjekt å komme i kontakt med folk som sliter med det samme som en selv, og få delt erfaringer. Masse lykke til fra meg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei og tusentakk for svar :) Er selv veldig desorientert etter gtk-anfallene. Kan sjeldent gjøre rede for meg før det har gått en times tid, og resten av dagen er jeg dausliten og sovner (så legene får lite kontakt med meg når jeg kommer til sykehuset). 

Har du lappen og er det mulig å ha en epilepsidiagnose og å ha den? Man må jo være anfallsfri i et år. Går for øyeblikket på en ganske høy dose med keppra(?) om du har hørt om den medisinen. Etter at jeg startet på den har kjent etpar ganger at jeg får den følelsen rett før et anfall, også har det gitt seg der, så tror medisinen fungerer. For min del er det alltid på skolen eller der det er kontorbelysning (ikke ellers hjemme) og det har mye med belysningen å gjøre. Føler meg egentlig veldig lost i dette, ingen vet noenting, ingenting syntes på prøver og jeg får bare anfall uten å vite grunnen. Men skal absolutt sjekke ut SSE og snakke med fastlegen om det. Tusentakk igjen :) 

Anonymkode: 9a7f5...f50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...