Gå til innhold

Ville dere tvunget 16-åringen deres til å bruke sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer.

Anonymkode: 69133...3b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

• Liker 5
Skrevet

Hvordan ville du ha tvunget? Sånn rent praktisk, mener jeg??

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg tvinger til og med min 40 år gamle mann. 

Å sykle uten hjelm er idioti. 

Hvordan tvinge en 16 åring - da får han gå. Tvinge en 40 åring - sur kone pleier å være trussel nok. 

Anonymkode: 22135...3be

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Hvordan ville du ha tvunget? Sånn rent praktisk, mener jeg??

Det lurer jeg også på. Føler det blir feil å ikke la henne bruke sykkelen når hun har betalt for den selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt - ellers forblir sykkelen låst. 

Anonymkode: 26214...167

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser jo folk i klassen hennes som sykler, og har faktisk ikke sett en eneste som bruker hjelm.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg tvinger til og med min 40 år gamle mann. 

Å sykle uten hjelm er idioti. 

Hvordan tvinge en 16 åring - da får han gå. Tvinge en 40 åring - sur kone pleier å være trussel nok. 

Anonymkode: 22135...3be

Så bra! Voksne må, i tillegg til å tenke på sin egen sikkerhet, gå foran som gode eksempler. 

Det er så irriterende med voksne som sykler uten hjelm, og barna ikke forstår logikken i at de må bruke hjelm når de voksne ikke bryr seg om det. 

Jepp, prinsippet om hjelm vil aldri vikes fra. Ingen hjelm - ingen sykkel. Punktum.

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke tvinge, de har en kusine som fikk alvorlige hodeskader etter å ha falt på sykkel (skader som kunne vært unngått hvis hun hadde brukt hjelm). Så her bruker alle hjelm, selv på korte turer.

Anonymkode: 13e0a...104

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker pappa tvang meg til å bruke den stygge sykkelhjelmen min, med neon farger og helt 80-tallet. Husker ikke hva han sa, men det går ikke an å argumentere mot faren min for å si det slik. Det var lite kult på barne skolen. Likevel brukte jeg hjelm, så sant jeg ikke syklet med venner som ikke brukte den, da tok jeg den av. Barn og ungdommer er usikre vesener, og de går med strømmen så sant ingen ser på :) 

Anonymkode: a8510...4ee

• Liker 1
Skrevet

Ja selvsagt. Men man vet jo aldri hva de gjør man ikke følger med. Så ville fokusert mer på å snakke med vedkommende om viktigheten av det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så klart. Broren min kjørte seg av og slo seg stygt. Landet med hodet mot en stein. Hjelmen var helt ødelagt, var et tynt lag igjen innerst i hjelmen. Alt annet knust, most og forsvunnet. Fikk en kul i hodet av støyten. Det er ikke snakk om kunne "kanskje" blitt hjerneskadet for livet eller dø, det er snakk om han ville ha blitt, Uten tvil. 

Jeg var heldig, jeg var 11 da det skjedde og har brukt hjelm siden. Før det så nektet jeg å bruke hjelm. Samme med mine to andre søsken og min bror så klart. Husker vi kranglet med pappa om at han måtte bruke hjelm også. 
Tvang venner til å bruke hjelm.. jeg var litt nazi på dette og er det i dag også. Nekter å ta med tantebarn ut på sykkel tur om de ikke tar på hjelm. For meg er det ikke noe å diskutere. Samme gjelder bilbelte, der er jeg også nazi. Dessverre er jeg stokkdum og må lære av grove feil for å lære, slik som min brors ulykke og en selvopplevd bilulykke. Men flaks for meg at begge to skjedde da jeg var ung :P 

Ser jeg barn på sykkel, med hjelmen hengende fra styret, ja da nøler jeg ikke 2 sekunder på å fortelle dem om å ta på hjelmen. Heldigvis så har et et stygt arr i pannen, annen eldgammel ulykke som ikke har noe med sykkel å gjøre. Så jeg må innrømme jeg bruker det arret for å skremme ukjente barn :P Det har funket hittil. En hvitløgn skader ingen. 

Anonymkode: d8819...451

• Liker 14
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg også på. Føler det blir feil å ikke la henne bruke sykkelen når hun har betalt for den selv.

I så fall mener jeg du er ganske ute og kjøre når det gjelder grensesetting. :sjokk: 

• Liker 4
Skrevet

For meg er dette et vanvittig spørsmål. Her bruker alle hjelm -på sykkel, på slalom, på skøyter.

Barna har vokst opp med sport hvor de bruker hjelm, det er helt naturlig for dem. Nå er de ikke 16 år enda, men mine holdninger til hjelm er krystallklare og kommer ikke til å forandre seg; ingen hjelm ingen sykkel -uansett hvem som har betalt for sykkelen.

• Liker 1
Skrevet

Det har skjedd ganske så alvorlige ulykker uten. Selv om hun har betalt den selv så dere foreldre ansvrlige for sikkerheten til barna deres. Hva om hun kom ut for en ulykke?

Regner med at du hadde fått problemer med å tilgi deg selv.

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer.

Ja. Sikkerheten først! Jeg så det ganske så tydelig i fjor. En mann syklet forbi oss, og på en eller annen måte klarte han å ramle med sykkelen. Dette skjedde utenfor øyesyn for oss. Da vi kom nærmere så jeg mannen lå på bakken...urørlig.. Jeg fikk han til å våkne, og han klagde på hodesmerter. Han slo hode sitt.. i asfalten..det gikk bra, men det kunne endt verre...så husk hjelmen! Det skal ikke mer til før man blir slått ut og får alvorlige skader...

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart. Broren min kjørte seg av og slo seg stygt. Landet med hodet mot en stein. Hjelmen var helt ødelagt, var et tynt lag igjen innerst i hjelmen. Alt annet knust, most og forsvunnet. Fikk en kul i hodet av støyten. Det er ikke snakk om kunne "kanskje" blitt hjerneskadet for livet eller dø, det er snakk om han ville ha blitt, Uten tvil. 

Jeg var heldig, jeg var 11 da det skjedde og har brukt hjelm siden. Før det så nektet jeg å bruke hjelm. Samme med mine to andre søsken og min bror så klart. Husker vi kranglet med pappa om at han måtte bruke hjelm også. 
Tvang venner til å bruke hjelm.. jeg var litt nazi på dette og er det i dag også. Nekter å ta med tantebarn ut på sykkel tur om de ikke tar på hjelm. For meg er det ikke noe å diskutere. Samme gjelder bilbelte, der er jeg også nazi. Dessverre er jeg stokkdum og må lære av grove feil for å lære, slik som min brors ulykke og en selvopplevd bilulykke. Men flaks for meg at begge to skjedde da jeg var ung :P 

Ser jeg barn på sykkel, med hjelmen hengende fra styret, ja da nøler jeg ikke 2 sekunder på å fortelle dem om å ta på hjelmen. Heldigvis så har et et stygt arr i pannen, annen eldgammel ulykke som ikke har noe med sykkel å gjøre. Så jeg må innrømme jeg bruker det arret for å skremme ukjente barn :P Det har funket hittil. En hvitløgn skader ingen. 

Anonymkode: d8819...451

Jeg ramlet på sykkel, på asfalt da jeg var mindre. Hadde hjelm, og godt var det, for jeg ramlet med hodet først, men utrolig nok brakk jeg armen, ingen hodeskader pga hjelmen. Var jo kvalm, skalv og følte meg skikkelig dårlig, skrubbsår på bein og ermer, brekt armen i tillegg..nei gru...vil ikke oppleve det igjen.. Men heller armen enn hodet tenker nå jeg :) Dette var villmannskjøring på sykkel med kusine. Hun forstuet armen. Vi klarte å vikle oss inn i hverandres sykkel i en sving. Og det endte dårlig.. Men hjelmen var på, og det reddet oss veldig tenker jeg. Det kunne gått så galt..

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jo folk i klassen hennes som sykler, og har faktisk ikke sett en eneste som bruker hjelm.

Hva gjør du om barnet ditt ikke tar på seg setebeltet i bilen? 

• Liker 2
Skrevet

Ja, på samme måte som jeg «tvinger» barnet mitt til å bruke bilbelte når vi kjører bil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...