Angelica Skrevet 22. februar 2005 #1 Skrevet 22. februar 2005 Tenker da på kattunger, når de bør gis bort. Vi skal hente to kattunger på torsdag (så nydelige!) og de er 8 uker. En vi har hatt før fikk vi da hun var ca. 6 uker, det var vel litt tidlig, men det gikk bra det også. Noen mener man bør vente til de er 12 uker, noen som har peiling her?
Lita84 Skrevet 22. februar 2005 #2 Skrevet 22. februar 2005 Hos dyrebeskyttelsen står det "Kattunger bør tidligst fjernes fra moren når de er mellom tolv og fjorten uker gamle. Ideelt bør de være hos moren til de slutter å die ved fem - seks måneders alderen." 5-6 månders alderen sier seg jo selv er litt drøyt, men anbefaler ikke å anskaffe/levere fra seg en kattunge på under ti uker. Det er mye den skal lære av kattemammaen, ikke minst hvordan den skal oppføre seg, sosialisere seg osv. Blir så dumt å si "det gikk bra" for det er mye mere det er snakk om, ikke alt vi kan se. Jeg ville aldri gitt fra meg, eller tatt til meg en katt som var under 12 uker. En venn av meg fikk katt samtidig som oss nå tidlig i Januar, dems katt var bare 8 uker og sutter til deres fortvilelse sund teppet i sofaen. Det er bare en av ulempene med å ta katten fra moren for tidlig. Dette kan jo selfølgelig være individuelt, men.. Les denne artikkelen (kort): http://home.no.net/huskatt/kattunger.htm Om du kan vente, bør du vente så lenge som mulig. Både for din del, og for katten sin del. Lykke til!
Gjest Catwoman Skrevet 22. februar 2005 #3 Skrevet 22. februar 2005 Det er nok mest vanlig å gi de bort ved åtte uker ja. Jeg vet at det ideelle er 12 uker, men ikke så mange som følger det. Alle kattene jeg har hatt (untatt de som ble hos meg da) har jeg fått ved 7-8 ukers alder. Og ingen har fått noen varige "skader" av det.
Gjest gjest1 Skrevet 22. februar 2005 #4 Skrevet 22. februar 2005 12 uker! Tåpelig å gi bort/ta imot katter før den tid. Kattunger lærer mange sosiale ting i den tiden. For å bruke en heller søk sammenlikning med mennesker, så er 8 uker gamle kattunger omtrent som 14 år gamle barn. De kan klare seg alene, men det er ikke ideelt.
Lita84 Skrevet 22. februar 2005 #5 Skrevet 22. februar 2005 For å bruke en heller søk sammenlikning med mennesker' date=' så er 8 uker gamle kattunger omtrent som 14 år gamle barn. De kan klare seg alene, men det er ikke ideelt.[/quote'] Godt sagt,akkurat det som var poenget av det jeg skrev over
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #6 Skrevet 22. februar 2005 Kattungen vår ble tatt fra moren sin relativt tidlig fordi han ble født på en låve om høsten, og gjentatte ganger ble funnet inni veggen og andre steder han måtte reddes ut fra. Etter dette bodde han inne med to kastrerte hankatter en måneds tid før vi fikk han. Da var han kanskje tre måneder. Vet ikke om sosialiseringen han fikk av de to hankattene hjalp han, de som tok seg av han før oss fortalte i hvert fall at aktivitetsnivået hans var mye høyere da de slapp kattene sammen med han, enn da han var helt alene. Vi merker ingen atferdsproblemer annet enn littegrann nesten-sutting når han er i senga vår. Men jeg vet ikke hvordan en helt sosialisert katt ville oppført seg heller - dette er min første katt.
Litz Skrevet 22. februar 2005 #7 Skrevet 22. februar 2005 Det ideelle er 12 uker. De aller fleste gir vel vekk kattungene allerede når de er 8 uker men selv syns jeg det er for tidlig. Det tidligste man skal skille dem fra moren er 10 uker syns jeg, men de bør som sagt får ett par uker til før man tar dem. Joda, katter kan nok klare seg fint selv om de blir tatt fra moren tidligere men det er mye som kan skje. Bla uvaner som sutting på alt og alle, urenslighet, nervøsitet osv. Men det farligste er vel at de kan dø av dehydrering. Selv om de kan spise og drikke selv så hender det at de små kattungene ikke greier å få i seg det de skal når de er så små og jo tidligere man skiller dem fra moren jo større sjans er det for at de dør av dehydrering i løpet av de 6 første månedene.
Lita84 Skrevet 22. februar 2005 #8 Skrevet 22. februar 2005 Ja, appropos urenslighet, vennen min som fikk kattungen på 8 uker har problemer med å få den renslig ennå..(fikk den rett etter nyttår)..Så ille kan det gå
Gjest Catwoman Skrevet 23. februar 2005 #9 Skrevet 23. februar 2005 Tror ikke det var fordi katten bare var 8 uker, noen blir ikke så lett renslige som andre. Men så vil jeg presiserer at jeg og mener at katten har best av å få være hos moren sin til den er 12 uker, (de er utrolig små og såbare når de er 8 uker bare,) men at de likevel ikke tar noen skader av å være åtte uker.
Lia Skrevet 23. februar 2005 #10 Skrevet 23. februar 2005 Jeg er på leting etter kattunge nå. Når jeg finner den jeg vil ha, kommer jeg til å insistere på å få hente den ihvertfall etter 12. uke. For meg er gemytt viktig. Jeg vet fra andre at unger som er tatt for tidlig fra moren, kan utvikle seg til å bli sære. Det er viktig at de får oppdragelse fra kattemor. Det er hun som vet best når de er så små. :-) Når ungene har nådd en viss alder, hender det at kattemor ikke vil vite av dem mer. Da mener hun det er på tide at de får klare seg selv. Er ikke sikker på hvor gamle ungene er når dette skjer.
shi Skrevet 23. februar 2005 #11 Skrevet 23. februar 2005 Ideelt sett burde alle kattunger få være sammen med mor og søsken til de er 12 uker. Fra 10 uker burde det gå greit, men tidligere enn det er å gamble. Hvis du sier ja til å få en ca 8 uker gammel kattunge (det finnes jo noen som bare vil ha kattungene ut fort som f..., desverre) bør du vurdere å få 2 stk, eventuelt få en voksen en også. Da vil de få sosial trening og aktivisering sammen, og resultatet er en roligere katt sammen med deg. En som kan kose og ikke bare leke/slåss. Når det gjelder sutting, så vil jeg påstå at det ikke med nødvendighet har med for tidlig seperasjon å gjøre. En av gamlepusene våre suttet hele sitt liv, og vokste opp sammen med mor og bror... Det skjer derimot ofte at slike tidlige kattunger har problemer med å skjønne når de kan bruke klør og ikke, biter for hardt under lek, får renslightsproblemer, redsel etc. De krever mye mer arbeid i oppdragelse og man skal vite hva og hvorfor og hvordan for å få bukt med problemene.
Lita84 Skrevet 23. februar 2005 #12 Skrevet 23. februar 2005 Mange fine argumenter her, håper folk som har tenkt å anskaffe seg katt tenker litt lengre enn nesetippen
starie Skrevet 23. februar 2005 #13 Skrevet 23. februar 2005 Dyrlegen på stedet der jeg kommer fra ga mine foreldre beskjed om at de kunne gi bort kattungene når de var 6 uker gamle
Gjest Teletubbien Skrevet 23. februar 2005 #14 Skrevet 23. februar 2005 Dyrlegen på stedet der jeg kommer fra ga mine foreldre beskjed om at de kunne gi bort kattungene når de var 6 uker gamle Triste greier. NRR- Norsk Rasekattklubb sier helt klart at det er forbudt for oppdrettere å selge/gi bort kattunger FØR 10 uker. Oppdrettere som er tilsluttet en NRR-klubb, har ikke lov til å levere fra seg en kattunge som er yngre enn 10 uker . Etter dette er det en vurderingssak, de fleste oppdrettere venter til 12 uker, noen til 14 uker.... Sjekk bare : lover og regler - nrr.no
MiniMjau Skrevet 23. februar 2005 #15 Skrevet 23. februar 2005 12 uker! Ikke mindre. Men desverre er det mange uvitende som gir bort kattene når de er enda mindre, fordi de er leie av de. Men de er hverken mentalt eller fysisk forberedt på et alene-liv når de er 6-8 uker gamle.
starie Skrevet 23. februar 2005 #16 Skrevet 23. februar 2005 Triste greier. NRR- Norsk Rasekattklubb sier helt klart at det er forbudt for oppdrettere å selge/gi bort kattunger FØR 10 uker. Oppdrettere som er tilsluttet en NRR-klubb, har ikke lov til å levere fra seg en kattunge som er yngre enn 10 uker . Etter dette er det en vurderingssak, de fleste oppdrettere venter til 12 uker, noen til 14 uker.... Sjekk bare : lover og regler - nrr.no Ja, det er forferdelig trist! Tenk at en dyrlege ikke vet bedre! Mamma var jo helt i sjokk da hun kom hjem, og ventet lenge så de skulle bli store nok. 12 uker mener jeg er minimum.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #17 Skrevet 23. februar 2005 SÅ nylig noen bilder av min svigersøsters (?) pusekatter, og la plutselig merke til hvor bitteliten den minste må ha vært da den ble gitt bort! Den så ut som en liten baby, i motsetning til katten vår. Nå har de to katter, og jeg vet ikke hvordan den har blitt som stor, men det er forståelig at det får konsekvenser for atferd og trivsel når man tar katten fra moren så tidlig. (kalver blir tatt fra moren dagen etter at de er født, vet ikke hvilke konsekvenser dette får... Nå står de jo gjerne i binge sammen med andre kalver til de er store, men..)
Gjest Bhsiltsk Skrevet 23. februar 2005 #18 Skrevet 23. februar 2005 12 uker er vel det ideelle, men ingen regel uten unntak. Katten vår fikk vi da den var 12-13 uker gammel, men den er sær som pokker, og ikke ble den renslig umiddelbart, heller. Samboer som hadde sverget at "gjør den katten noe i soffan, så er det ut med den!" Selvfølgelig gjorde katta noe i sofaen... Men katten er ikke kasta ut Sær katt, ja. Den liker ikke kjempegodt å få kos, bare når DEN vil. Han biter ikke hardt, men bruker klør på oss. Han er i det store og det hele sær tvers igjennom. Med andre ord: unntaket som bekrefter regelen. En ting til jeg lærte da jeg fikk denne katten: at kattunger er dårlige til å orientere seg ute før de er rundt seks måneder gamle.
Angelica Skrevet 26. februar 2005 Forfatter #19 Skrevet 26. februar 2005 Takk for mange gode svar, godt å se at det er så mange som bryr seg om dyr! Som jeg skrev tidligere skulle vi hente to kattunger på torsdag, men vi hadde forferdelig uflaks. Vi hadde jo avtalt med hun som eide kattene minst to uker i forveien at vi skulle ha dem, hadde fått bilder og alt. Da vi kom dit var de blitt hentet en halvtime før vi kom, hadde blitt noen misforståelser.. Kjempekjedelig, vi ble skikkelig skuffa.. :-( Får prøve å finne noen andre da, men er ikke så lett nå om dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå