Gå til innhold

Hvilken karri ville du valgt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er så vanskelig når det bare står karri i oppskrifter, for det kan være så mangt... 

Uansett, jeg skal lage denne: 

https://www.nrk.no/mat/kylling-i-mangochutney-1.13305210

I skapet har jeg fiskebollekarri (du vet, det vanlige gule karrikrydderet) og så har jeg et glass med  red curry, og et glass med green curry, samt at jeg i kjøleskapet har et glass rød karripasta. 

Hva ville du valgt i retten over? 

Anonymkode: 07fd4...12a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt den «vanlige» gule. Men kanskje tilsatt litt av den røde karripastaen? Har du garam masala eller lignende på hus kan du bruke det også i stedet for den vanlige karrien 😊

Anonymkode: 9f552...a0f

Skrevet

En god Hot Madras pleier å være et godt valg. De Toro-glassene er ikke bra. 

Skrevet

Jeg bruker en relativ mild karry og så tilføyer jeg chilli hvis jeg vil ha den sterkere.

AnonymBruker
Skrevet

Om det står Karri, bruker jeg Karri-pulver, står det Curry, så bruker jeg currypaste. 

Anonymkode: 89ac8...e70

• Liker 3
  • 5 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2018 den 11.44):

Om det står Karri, bruker jeg Karri-pulver, står det Curry, så bruker jeg currypaste. 

Anonymkode: 89ac8...e70

ikke noe som heter currypaste på norsk. Karripasta heter det

Anonymkode: 773fe...a45

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 3.09):

ikke noe som heter currypaste på norsk. Karripasta heter det

Flott å dra opp en fem år gammel tråd. Hva søkte du på for å få den opp?

Anonymkode: 79ef4...47b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er det engelske navnet på karripasta

Currypaste og karri er jo to helt forskjellige ting. Karri er bare ekkelt, men jeg elsker mat med currypaste i.

Anonymkode: 38dc8...a1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Currypaste og karri er jo to helt forskjellige ting. Karri er bare ekkelt, men jeg elsker mat med currypaste i.

Anonymkode: 38dc8...a1e

Nei, curry og karri er det samme. Bare at det ene er det engelske navnet og det andre er det norske.

Skrevet

Ja, og karri er en tørr krydderblanding, mens karripasta/curry paste er en bløt krydderblanding.
Det finnes forskjellige typer karri og det finnes forskjellige typer karripastaer/curry paster.

I den tørre karriblandingen (pulveret), er det ofte mye gurkemeie - det er dette som gir det den gule fargen.

Anonymkode: b5d03...cd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og karri er en tørr krydderblanding, mens karripasta/curry paste er en bløt krydderblanding.
Det finnes forskjellige typer karri og det finnes forskjellige typer karripastaer/curry paster.

I den tørre karriblandingen (pulveret), er det ofte mye gurkemeie - det er dette som gir det den gule fargen.

Anonymkode: b5d03...cd9

Ja, karri og karripasta er ikke det samme. Forøvrig kan vel alle typer karripulver kalles kun karri?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...