Gjest N-Nøff Skrevet 23. april 2018 #21 Skrevet 23. april 2018 Spør du ernæringsfysiologer skal man vel ha 5 enheter med meieriprodukter pr dag
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #22 Skrevet 23. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kasein er ikke whey, men whey inneholder som regel noe kasein. Dersom man ønsker å bruke proteinpulver så velger man som regel enten whey eller kasein som er de to mest populære Anonymkode: 1fa7b...2cf Jeg bruker myseprotein, er jo noe annet enn kasein? Anonymkode: 73933...a75
Maleficenta Skrevet 23. april 2018 #23 Skrevet 23. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Alle" tok vel tran i gamle dager? Den trana som selges nå har mye lavere innhold av vitamin A. Anonymkode: 3bc62...e2f Ja det er vel sant.. når jeg tenker meg om tror jeg far min sa at barna fikk en skje på skolen hver dag... de hadde ikke no valg for å si det sånn 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #24 Skrevet 23. april 2018 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Var det såå mange som tok tran? Du finner sikkert enda bedre artikler, om du søker på Tran beinskjørhet vitamin A " Dette er et mytesprengende funn. De som tok tran daglig i oppveksten har mer enn dobbelt så stor fare for å utvikle osteoporose, beinskjørhet, enn de som ikke tok tran, sier førsteamanuensis ved NTNU og lege Siri Forsmo. Hun mener funnet er paradoksalt, fordi man i mange år har anbefalt tran for en god beinhelse."https://www.adressa.no/nyheter/helse/article993257.ece Anonymkode: 3bc62...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #25 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Ja det er vel sant.. når jeg tenker meg om tror jeg far min sa at barna fikk en skje på skolen hver dag... de hadde ikke no valg for å si det sånn "Forklaringen antas å ligge i det høye innholdet av A-vitamin i tran produsert før 2001. Selv om tran inneholder D-vitamin, som er gunstig for oppbygningen av beinstrukturen, ser det ut til at dét ikke hjelper. - D-vitaminet hjelper kroppen å ta opp kalsium som er viktig for styrking av skjelettet. Men vi antar at for mye A-vitamin konkurrerer ut D-vitaminet slik at det ikke virker som det skal, sier Forsmo som understreker at det er mye man ikke vet om årsakssammenhengene." (fra samme artikkel) Anonymkode: 3bc62...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #26 Skrevet 23. april 2018 20 minutter siden, Neinøff skrev: Spør du ernæringsfysiologer skal man vel ha 5 enheter med meieriprodukter pr dag Hvor mange deciliter er en enhet melk feks? Anonymkode: 3bc62...e2f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #27 Skrevet 23. april 2018 Så melk er farlig å drikke hver dag? Anonymkode: 73933...a75
Gjest N-Nøff Skrevet 23. april 2018 #28 Skrevet 23. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange deciliter er en enhet melk feks? Anonymkode: 3bc62...e2f Tja.. aner ikke? Men det kan like gjerne være i form av gulost
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #29 Skrevet 23. april 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, melk svekker opptaksevnen av jern. f.eks. skive med leverpostei og et glass melk til frokost er ikke den ultimate kombinasjonen Avslutter man med noe vitamin c så skal det likevel gå greit Anonymkode: 1fa7b...2cf Jeg har alltid drukket melk og har aldri hatt mangel på jern. Kjenner folk som ikke drikker melk som har mangel på jern. Det er virkelig ikke så enkelt med andre ord. 39 minutter siden, Sjokoladeknask skrev: Jeg tar alltid jerntabletter som også inneholder C-vitaminer før jeg drikker noe som helst av melk, som da er laktosefri D-vitamin melk. Du må tydeligvis ha problem med opptak av jern siden du må ta tilskudd før du drikker melk. Anonymkode: dc4f3...e05
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #30 Skrevet 23. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så melk er farlig å drikke hver dag? Anonymkode: 73933...a75 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24416290/ Denne studien mener i bunn og grunn at det er sunt for hjertet med melk fordi det øker HDL kolesterolet (det sunne kolesterolet som fjerner LDL kolesterolet) og jeg har sett flere studier andre som peker på det samme. Denne studien: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10654-017-0243-1 er en reviewartikkel, altså det er mange studier som er gjennomgått og her kan du se at melkeinntak eller andre meieriprodukt ikke gir noe økt dødelighet. Anonymkode: dc4f3...e05 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #31 Skrevet 23. april 2018 1 time siden, Maleficenta skrev: Men da kan man drikke ekstra lettmelk med tilsatt vitamin d. Er jo veldig lite d-vitamin tilsatt i melk. Helsemyndighetene anbefaler nordmenn å ta tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret. Anonymkode: 09657...0b9 1
Maleficenta Skrevet 23. april 2018 #32 Skrevet 23. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er jo veldig lite d-vitamin tilsatt i melk. Helsemyndighetene anbefaler nordmenn å ta tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret. Anonymkode: 09657...0b9 Er d vitamin i sanasol. Om man drikker melka som er tilsstt ekstra vit d spm ekstra lettmelk er pluss tar ssnasol så er man jo all set
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #33 Skrevet 23. april 2018 4 hours ago, Catalina Culès said: I morgen er det sikkert ikke farlig igjen... Grunnen til at melk blir frontet som sunt er fordi det er storindustri og mange markedskrefter bak det. Tine er flink på å tyte ut propoganda om at melk er sunt og viktig. Melk har vel aldri egentlig vært kjempesunt, men det har vært mangeinteressert i å tjene på melk, så da er det ingen som protesterer på det Anonymkode: c3872...004 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #34 Skrevet 23. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har alltid drukket melk og har aldri hatt mangel på jern. Kjenner folk som ikke drikker melk som har mangel på jern. Det er virkelig ikke så enkelt med andre ord. Du må tydeligvis ha problem med opptak av jern siden du må ta tilskudd før du drikker melk. Anonymkode: dc4f3...e05 Jeg drakk mye melk og spiste mye leverpostei og kjøtt- fikk jernmangel Anonymkode: c3872...004
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 23. april 2018 #35 Skrevet 23. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må tydeligvis ha problem med opptak av jern siden du må ta tilskudd før du drikker melk. Anonymkode: dc4f3...e05 Har aldri hatt problemer med opptak av jern. Liker bare å knaske tabletter før jeg glufser ned melk og annet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå