Gå til innhold

Utslett ved trening

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får av og til helt plutselig utslett når jeg er utendørs og jogger. Tror kanskje det oppstår oftere i sommerhalvåret. 

Starter med lktt kløe og så blir det hevelser uten at jeg rører huden. Og går ikke over før til neste gang. Oppstår på alle steder på kroppen egentlig.

Hvilke klær jeg har på, har ikke betydning.

Er det dette som kan være Cholinerg Urticaria? Eller annet type utslett? Kan det utløses bare ved at man blir varm?

Ser andre får forskrevet antihistamin, men jeg er liksom ikke så plaget. Men det er jo litt sjenerende..

Bilde fra albuen.

IMG_20180423_172635.jpg

Anonymkode: 20831...406

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får av og til helt plutselig utslett når jeg er utendørs og jogger. Tror kanskje det oppstår oftere i sommerhalvåret. 

Starter med lktt kløe og så blir det hevelser uten at jeg rører huden. Og går ikke over før til neste gang. Oppstår på alle steder på kroppen egentlig.

Er det dette som kan være Cholinerg Urticaria? Eller annet type utslett? Kan det utløses bare ved at man blir varm?

Ser andre får forskrevet antihistamin, men jeg er liksom ikke så plaget. Men det er jo litt sjenerende..

Bilde fra albuen.

Du er altså absolutt sikker på at du får dette også ved trening i 100% bomull? De færreste av oss trener nemlig i bomull. Men å få utslett av polyester er likevel helt normalt. Det samme er å få utslett av parfyme (da alle stoffer tilsatt parfyme, fra krem via såpe til vaskemiddel) kun bare ved svett aktivitet.

Først: sjekk at du ikke har en kontaktallergi som forsterkes ved svett hudkontakt. En 6-8 uker uten kontakt med polyester, parfyme etc bør funke som test. Først etter at dette er utelukket ville jeg tenkt hudsykdom. De fleste utslett er nemlig kontaktallergier. Mye av de resterende er matallergier (og alle typer allergier forsterkes ved fysisk anstrengelse, så det kan være en mild matallergi, eller pollenallergi eller etc..)

Anonymkode: f3b93...406

AnonymBruker
Skrevet

Varmeutslett?

Anonymkode: 41352...de9

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Synes utslettene kommer uansett hvilke klær jeg har på meg. Får det ikke ellers , bortsett fra når jeg blir svett. 

Mulig det er varmeutslett. 

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2018 den 17.35, AnonymBruker skrev:

Bilde fra albuen.

IMG_20180423_172635.jpg

Ta gode bilder av utslettet og vis til fastlegen. 

Har du en blemme i bøyen der? 

Anonymkode: f4705...e92

AnonymBruker
Skrevet

Ser egentlig mest ut som stikk/bitt med det blotte øyet. Mygg osv blir gjerne tiltrukket av svett, varm polyester. 

bestill deg en legetime og vis bildet til fastlegen.

Anonymkode: e7efd...b33

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

Synes utslettene kommer uansett hvilke klær jeg har på meg. Får det ikke ellers , bortsett fra når jeg blir svett. 

Mulig det er varmeutslett. 

Så du harforsøkt å trene kun i 100% bomull?

Anonymkode: 55062...412

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ofte myggstikk som likner veldig på det der. Reagerer litt på mygg, derfor blir de såpass store

Anonymkode: af8ef...1da

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Det er ikke en blemme på bildet, men en hevelse.

Har trent i så og si bare bomull og får utslett da også. F.eks. når jeg bruker bomullsundertøy og collegebukse, som består av 90 % bomull og får likevel utslett på beina og i undertøy området.

Får utslett om vinteren også i blandt, og da er det ikke mygg her.

Men tror mer det kommer av varme og svette. Oppstår oftere når jeg løper hardt og blir svett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...