Gå til innhold

Hvordan vaske bunadskjorta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vasker du din? Går det an å ha den i maskin på veldig skånsomt program?

Anonymkode: 35a6b...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vasker du din? Går det an å ha den i maskin på veldig skånsomt program?

Anonymkode: 35a6b...c27

Bunadsskjorter vaskes for hånd og henges opp til drypptørking. Når de er stryketørre strykes de. 

Og man legger aldri bort en skitten eller brukt bunadsskjorte fordi møll de finner veien frem til stoffet, og fordi skjorten da blir vanskelig å få ren.

Anonymkode: a3750...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker den skånsomt for hånd i lunket vann og så henger jeg den rett på en kleshenger (den skal IKKE vries opp) og lar den først tørke et par timer ute siden det blir klissvått under av dryppinga før jeg henger den inn. Når den er blitt nesten tørr, men fortsatt fuktig stryker jeg den. 

Anonymkode: 8a6d7...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Antoinette skrev:

Følg disse tipsene, Fru Storlien kan dette:

http://frustorlien.blogspot.no/2012/03/tips-om-bunadskjorter.html

Jeg er uenig med henne. Hun sier bunaddskjorten kan vaskes i maskin. Jeg sier aldri i livet om man forstår hvor mye arbeid som ligger bak en bunadsskjorte. Selvsagt er det viktig å skylle ut alle såperester og til slutt i kaldt vann. Jeg står vel og skyller i et kvarter etterpå 

Anonymkode: 8a6d7...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Konditorfrue skrev:

Jeg vasker på 60 grader,d går fint..eller.. 😵

Kjenner at det vrenger seg inni meg. 

Anonymkode: 8a6d7...4cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skjorte er også full av broderier men vaskes i maskin på skånsomt program med lav sentrifugering. Ingen problemer og boderiene er like pene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Konditorfrue skrev:

Jeg vasker på 60 grader,d går fint..eller.. 😵

For høy temp. mistenker at du skriver for å provosere. Ingen er så skjødesløse med en dyr bunadskjore. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig med henne. Hun sier bunaddskjorten kan vaskes i maskin. Jeg sier aldri i livet om man forstår hvor mye arbeid som ligger bak en bunadsskjorte. Selvsagt er det viktig å skylle ut alle såperester og til slutt i kaldt vann. Jeg står vel og skyller i et kvarter etterpå 

Anonymkode: 8a6d7...4cb

Det er forskjell på linskjorter og bomullsskjorter. Hvilket materiale snakker vi om her? 

60 grader i maskinen og bunadsskjorten lever et meget kort liv før den blir synlig stygg, selv for en ekstremt nærsynt person. (Snakker om meg selv.)

Anonymkode: a3750...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Antoinette skrev:

For høy temp. mistenker at du skriver for å provosere. Ingen er så skjødesløse med en dyr bunadskjore. 

Beklager, men jeg ble fortalt det,men ser at jeg ikke skal gjøre det igjen 

Anonymkode: 183ae...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på linskjorter og bomullsskjorter. Hvilket materiale snakker vi om her? 

60 grader i maskinen og bunadsskjorten lever et meget kort liv før den blir synlig stygg, selv for en ekstremt nærsynt person. (Snakker om meg selv.)

Anonymkode: a3750...e9c

Jeg vasker linskjorta og bomullskjorta på samme måte. Hvor lenge en bunadsskjorte holder avhenger også av oppbevaring. Å henge den opp på en kleshenger i skapet eller putte den i plastpose ødelegger den. Den skal oppbevares i tøypose eller i lyst putetrekk. 

Anonymkode: 8a6d7...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunadskjorta mi er i lin, farmor mi sydde den til konfirmasjonen min for 26 år siden. Har alltid vasket den på 40g finvask i vaskemaskinen. Legger den i en vaskepose, dropper skyllemiddel, henger den til tørk. Skjorta er like fin, faktisk enda bedre og mykere i stoffet enn da jeg fikk den. 

En ting jeg alltid har vært nøye på er å vaske den etter at den har vært brukt, selv om den bare har vært på en halvtime. Fikk fortalt at den må vaskes før den legges bort pga linskjorter som man har brukt strykejernet på kan gulne. Etter at den har tørket så oppbevarer jeg den inni et hvitt putevar i klesskapet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig med henne. Hun sier bunaddskjorten kan vaskes i maskin. Jeg sier aldri i livet om man forstår hvor mye arbeid som ligger bak en bunadsskjorte. Selvsagt er det viktig å skylle ut alle såperester og til slutt i kaldt vann. Jeg står vel og skyller i et kvarter etterpå 

Anonymkode: 8a6d7...4cb

Både min mormor og min mor vasker bunadskjortene våre i lin i  vaskemaskin. Med tanke på at de har laget skjortene til alle i familien min, og lager flere i løpet av et år så tror jeg nok de forstår veldig godt hvor mye arbeid det er bak en bunadskjorte :)  De er fremdeles like fine, selv om de blir vasket i vaskemaskin 1-2 ganger i året, og de begynner å bli noen år gamle. 

Anonymkode: 02250...e88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask den for hånd med På Stell Sitronsåpe. Den er skånsom, miljøvennlig og effektiv. Henges på henger for tørk i romtemperatur før den strykes mens den fortsatt er litt fuktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vasker i maskin. Linskjorte med en del broderier. Setter på finvask/silke, lav temperatur, få omdreininger og lite vaskemiddel. Henger den så på en henger til tørk før jeg legge den i et gammelt putevar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

NB ikke bruk klor, vanish på bunadskjorta les artikkel under. Ikke tørketrommel ei koking, dette ødlegger fiber

CBF4FB77-36EC-4E70-B184-4ECAE9B2F211.jpeg

846724E8-34AE-4A97-9753-9D597A0B71B2.jpeg

96DDB324-A436-412C-848C-612333D36549.jpeg

Anonymkode: 90e48...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker i vaskepose på finvaskprogram. Stryker den ikke før jeg skal bruke den. Er fortsatt fin etter 16 år 👍🏻

Anonymkode: 9c6ce...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...