Gå til innhold

Mariusgenser med rundfelling Hjelp!


Strikkejente

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt å strikke en mariusgenser. I følge oppskriften skal jeg bruke rundpinne nr 3 til vrangborden og nr 3.5 til resten av plagget. 

Det haster litt å strikke den. Og de hadde ikke flere 3.5 på butikken.

Så jeg har begynt å strikke vrangborden med rundpinne nr.3 og glattstrikkeb med nr4. 

Er det greit... hvor da  vil det påvirke plagget?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Strikkejente skrev:

Hei. Jeg har begynt å strikke en mariusgenser. I følge oppskriften skal jeg bruke rundpinne nr 3 til vrangborden og nr 3.5 til resten av plagget. 

Det haster litt å strikke den. Og de hadde ikke flere 3.5 på butikken.

Så jeg har begynt å strikke vrangborden med rundpinne nr.3 og glattstrikkeb med nr4. 

Er det greit... hvor da  vil det påvirke plagget?

Tusen takk!

Strikkefastheten må strmme ellers får du et altfor stort plagg. Du oppgir ikke garntype.

Anonymkode: 9060b...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Strikkefastheten må strmme ellers får du et altfor stort plagg. Du oppgir ikke garntype.

Anonymkode: 9060b...1f2

Hei igjen

Garntypen jeg bruker er Ren Ull fra Lindegarn: House og yarn, som er kjøpt fra Nille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo mer an på hvilken strikkefasthet du får enn hvilket garn og pinner egentlig, siden folk strikker litt forskjellig. Du burde strikke prøvelapp for å se om strikkefastheten stemmer med den de oppgir i oppskriften. Hvis du strikker for løst i forhold til hva oppskriften sier med pinne nr fire, og siden du er nybegynner, ville jeg ventet med å strikke videre til du har de riktige pinnene. Ellers vil du få et plagg som blir for stort.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Strikkejente skrev:

Hei igjen

Garntypen jeg bruker er Ren Ull fra Lindegarn: House og yarn, som er kjøpt fra Nille...

Garnet er rimelig nytt hos Nille og ingen informasjon om strikkefasthet står på Nille sine sider så langt jeg finner. 

Strikkefastheten til garnet og oppskriften må stemme ellers blir ikke resultatet bra. 

Anonymkode: 9060b...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det tette masker med pinne 4 går jo det helt greit.Jeg bruker alltid pinner og garn som jeg liker uansett oppskrift og går opp eller ned i str for å få rett str på plagget. 

Anonymkode: 6a47a...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må se hvor mange masker som blir 10 cm. Nå husker jeg ikke hva oppskriften sier, men si at den sier 10cm= 10 masker på pinne 3,5. Hvis du da får 10cm= 8 masker på pinne 4 så vil det faktisk utgjøre ganske stor forskjell på det ferdige plagget. Da må du enten gå ned i pinnestørrelse, endre masketallet du har på pinnene eller strikke en mindre størrelse på genseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...