Gå til innhold

Gave - hvor mye skal en bruke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre venner som gifter seg i sommer. Til den ene skal vi bare i kirken, til en skal vi komme til kaffen og til den siste skal vi være med på det hele.

Det jeg lurer på er hvor mye penger en bør legge ned i gavene? Hva er vanlig?

(jeg og min kjære er studenter begge to, så har jo ikke like mye penger å rutte med som folk i jobb har)

Husker vi hadde en stor diskusjon i venninnegjengen sist noen giftet seg, det er tydelig at folk har veldig forskjellig oppfatning av hvor mye en bør bruke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå svarer jeg sikkert ikke akkurat på spørsmålet, for nekter å si en sum som er "riktig" for bryllupsgaver!!! Tror heller du skal tenke på noe brudeparet kan ha glede av i lang tid, og kanskje ha en personlig vri på gaven. Det hadde vi blitt glade for i alle fall!!! :-)

Skrevet

hmm.. joda, du har helt rett! :) Jeg ventet meg vel egentlig ett slikt svar.

Selvsagt skal en prøve å finne en gave som de nygifte virkelig setter pris på. En kan bli like glad for en hjemmelaget gave som for noe som har kostet en formue. Det er tanken bak som virkelig sier noe.

Men likvel..når det ikke er bestevenninnen som gifter seg, eller noen andre veldig nære blir det vel fort til at en ikke kommer på den perfekte, personlige gaven. En plukker ut noe fra parets ønskeliste...

Har ikke lyst til at noen skal tenke at jeg er gniten, og at noen blir fornermet over en for billig gave (overraskende mange tenker slik har jeg etterhvert skjønt).

Skrevet

Hvis folk synes at gavene de får er for lite, ja, da skulle de ikke fått gaver i det hele tatt!!!! det er min mening! Dere er studenter, og det er ikke lik millioner på bok. Så hvorfor ikke plukke ut noe de ønsker seg fra gavelisten, lag et fint kort og bruk litt tid på å skrive noe fint... Også er det jo alltid gøy å pakke inn da, bare så synd brudeparet sjelden ser pakkene....

Skrevet

Hos oss varierte det veldig og vi fikk alt fra 200 kroner i gavekort fra to jenter på jobben til over 1000 kroner fra andre venner. Tenkte aldri at noe var for lite ;)

Jeg synes ikke det spiller noen rolle hva man får. Det eneste jeg er litt skuffet over er at to av de som meldte avbud rett før ikke har sendt et kort en gang.. fikk en SMS av han ene..

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe for ca 300-500 kr jeg, litt avhengig av hvor gode venner det er! Jeg er også student... :-?

Min beste venninne ville jeg nok brukt 1000 kr på :-)

Pam

Skrevet

Er enig i at det ikke spiller noen rolle hvor mye gaven koster... Som student mener jeg det er lurt å ta i bruk eventueller rabatter man har i deltidjobb/foreldrers jobb o.l også(om man er så heldig da..)... i et bryllup i sommer ga vi et gavekort på restauranten jeg jobbet ved(i tillegg til en liten ting de ønsket seg..).. selve verdien av gavekortet var jo stor, men hva jeg betalte for det er jo en annen sak... :ler:

Skrevet
hmm.. joda' date=' du har helt rett! :) En kan bli like glad for en hjemmelaget gave som for noe som har kostet en formue. [b']Det er tanken bak som virkelig sier noe.

I en ideell verden, så er det nok sånn ja...

Skrevet

Dette temaet har også vært oppe her en del ganger før, og jeg har fått intrykk av at de fleste, meg selv inkludert, mener det er riktigst å gi etter evne. Det er tross alt tanken som teller!

Skrevet

det er tre år siden nå men jeg var fortsatt student og da var jeg i bryllup til venninner. da kjøpte jeg vel for 300 -350kr (+reise 70 mil...)

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg tykkjer de brukar ganske masse på gåver eg!! Når ein skal i fleire bryllaup på ein sommar blir det sjølvsagt mindre til kvart par, og om ein må ta seg ei dyr reise og, så seier det seg sjølv at gåva blir meir symbolsk enn noko anna meiner eg! Det siste bryllaupet eg var i måtte eg reise vel 50 mil-> 900 kroner, og gåva då vart berre ein liten ting ja. Sånn må det nesten berre bli. Men faktisk, dei dyre gåvene ein føler seg forplikta til å kjøpe ved sidan av dyr reise og opphald har gjort at eg har takka nei til nokre bryllaup, og sendt ei gåve, for eg har ikkje hatt råd til både reise og gåve. :-(

Men dersom ein er litt flink til å handle på salg, så kan ein få mykje fint i eit lite gavelager. Eg trålar glassblåserar og keramikerar når eg er på ferie, finn ofte noko fint som er på salg el.l. Andre gonger benyttar eg meg av vener sine kontakter. Når ein har lite pengar må ein nesten tenke litt langsiktig når det gjeld gåver. Under mammutsalget kjøper ein atlas og barneleksikon og slikt, under Glassmagasinet stit 25% salg handla eg litt som ligg i gaveskapet mitt.

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet

Veldig smart med gaveskap!!! Min svigerinne er også så flink!!! Hender jeg kjøper i veldig god tid, men da er det beregnet på en person til en spesiell anledning. For eksempel har jeg kjøpt bursdagspresang til min nevø som har bursdag i slutten av mars. Denne kjøpte jeg for en måned siden (1/2 pris...) Salg er en god ting :wink:

Men forøvrig.

Om du synes det er ekkelt å gi gaver som koster mindre enn du helst hadde sett så tenk på dette:

Hvor stor andel av inntekten din bruker du på gaven i forhold til en annen venninne som jobber og tjener masse penger???

Mine venninner som bor her jeg bor (vi gifter oss et annet sted så de trenger overnatting) har fått beskjed om å ikke kjøpe bryllupsgave. Jeg har sagt at jeg synes det er dyrt nok for dem med reise/overnatting. (for de av brudene som synes det er frekt å si det, så må jeg fortelle at jeg ble spurt av dem om hva vi ønsket oss, så jeg slapp unna den problematikken :wink: )

Skrevet

Hvorfor ikke gå sammen med andre og spleise? Om du da kjenner flere som skal gi gave, da.

Vet at jeg setter større pris på å få en litt ordentlig gave (gjerne fra ønskelisten) enn ti nipsfigurer eller andre slike typiske ende-opp-med gaver.

Ev. kjøp en tallerken i ønsket service, eller en gaffel, skje eller to i ønsket bestikk etc. Jeg må ikke ha fullt sett fra alle...

Gjest attegløyma i.i.
Skrevet

Eg går saman med andre når eg kjenner fleire, men mine vener er spredd over dei 6 stadane eg har budd dei siste 10 åra, og eg kjenner ofte ikkje andre enn brudeparet...

Mitt gaveskap består av innramma trykk av lokale kunstnarar som eg har fått billeg fordi eg har jobba på galleriet eller fordi eg kjenner dei. Eg har også kjøpt skåler og fat av glasskunstnarar rundt om i det ganske land. Slike ting som er oaky å gje, litt nøytrale, og som du kan få på salg. Eg har sjelden råd til å kjøpe det som står på ønskelista; Berre ein kniv kostar jo fleire hundre kroner!!

Det er spesielt ille når ein har fast jobb og tener heilt greit, men har enorme huslån og studielån, og ikkje har behov for å fortelle vener at ein faktisk berre har 4000 kroner i månaden til kle, mat, straum, telefon, transport osv... Uff, det er ikkje så lett det der, og så vil ein jo så gjerne gi venene sine noko skikkeleg, noko som kan bety noko for dei.

Men, uansett, om du skal reise langt og må betale overnatting har du all verdas grunn til ikkje å gi nokon særleg flott gave, gaven blir jo at du kjem, og det hadde betydd mykje meir for meg i alle fall!!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...