AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #1 Skrevet 21. april 2018 Hei. Jeg er egentlig så møkk lei. Samboer er absolutt ikke klar for papparollen. Vi har en baby på 4mnd. Jeg må alltid ha hele og fulle ansvaret, uansett om det gjelder baby, klesvask etc etc.. Jeg er ikke i tvil om at han er glad i lille babyen, men jeg er så sliten! Jeg står opp med mini, HVER dag (også i helger) , samboer forventer at jeg tar klesvask (hvis jeg lar vær så blir han sur), samboer forventer middag på bordet når han kommer hjem fra jobb. Hver helg (og ofte kvelder i ukedagene) så får han besøk av kompiser, også uanmeldte besøk. Hvor de kosedrikker, ser kamp. Dette er HVER helg! Jeg må alltid ha ansvar for å legge mini. Jeg har derfor ALDRI 5 minutter uten å ha mini ved siden av meg eller på meg. Samboer vet hvordan jeg føler det, vi har snakket om dette opptil flere ganger. Men han gidder ikke å endre seg. No er jeg så møkk lei! Ville dere bare gått? Tenker også litt på mini, vil ikke avslutte forhold, men er vel bedre med en lykkelig mor enn en ulykkelig mor? Anonymkode: c1398...147
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #2 Skrevet 21. april 2018 Be han ta seg sammen! Og be han vaske egne klær - det gjorde jeg. Nå vasker jeg mine egne og barnas Å ha en liten baby er veldig krevende og man blir naturligvis sliten. For meg virker det ikke som om han helt forstår hvor mye du faktisk gjør. Se om dere kan fordele oppgavene dine litt. Han kan vitterlig ikke forvente middag på bordet hver eneste dag? Hva sier han om han ikke får servert middag da? Anonymkode: 68eca...5b6 6
TeamWP Skrevet 21. april 2018 #3 Skrevet 21. april 2018 4 mnd er ikke mye for en mann å bli vant til å være pappa. Du skriver at han blir sur når du ikke vasker klær. Hva legger du i å bli sur? Nå er det mye jeg ikke vet her,men jeg vet hvertfall at nå som jeg vet det jeg gjør idag,når min datter er 12,at jeg ville prøvd mye mer enn det jeg gjorde før jeg gikk fra far da hun var 13 mnd.. de aller fleste fedre kommer mer på banen jo eldre barnet blir 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #4 Skrevet 21. april 2018 Slutt å «prat» om det og begynn å sette krav. Gi han baby, ta deg en tur ut. Si at nå er det hans tur til å stå opp. Drit i å vask klær. Si at den og den dagen kan du lage middag. Og skal han ha pappaperm, still like krav til han mens han er hjemme med baby med klesvask og matlaging til du kommer hjem. Anonymkode: 1342a...980 5
Olaug Olsen Skrevet 21. april 2018 #5 Skrevet 21. april 2018 Kjøp en ekstra dobbeltseng, og ta med deg mini inn på et eget rom. Legg babyen på puppen og sov til du våkner av deg selv. Dere kan samsove til ammeperioden er over. Hvis du gjør som jeg sier, kommer du til å bli en lykkelig og fornøyd mamma til en mini. TO: inviter venninner på spontanbesøk! 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #6 Skrevet 21. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be han ta seg sammen! Og be han vaske egne klær - det gjorde jeg. Nå vasker jeg mine egne og barnas Å ha en liten baby er veldig krevende og man blir naturligvis sliten. For meg virker det ikke som om han helt forstår hvor mye du faktisk gjør. Se om dere kan fordele oppgavene dine litt. Han kan vitterlig ikke forvente middag på bordet hver eneste dag? Hva sier han om han ikke får servert middag da? Anonymkode: 68eca...5b6 Om middagen ikke er klar blir han sur pga han er så kjempesulten, då tar han gjerne noen skiver for han kan faen ikke vente på at mat skal bli ferdig.. 12 minutter siden, TeamWP skrev: 4 mnd er ikke mye for en mann å bli vant til å være pappa. Du skriver at han blir sur når du ikke vasker klær. Hva legger du i å bli sur? Nå er det mye jeg ikke vet her,men jeg vet hvertfall at nå som jeg vet det jeg gjør idag,når min datter er 12,at jeg ville prøvd mye mer enn det jeg gjorde før jeg gikk fra far da hun var 13 mnd.. de aller fleste fedre kommer mer på banen jo eldre barnet blir Hvis han er tom for rene boxers f.eks - så er det min feil. Då blir han forbanna på meg og det kan ende opp i en kjempekrangel! Selv om jeg har sagt at rene klær er like mye hans ansvar som min. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å «prat» om det og begynn å sette krav. Gi han baby, ta deg en tur ut. Si at nå er det hans tur til å stå opp. Drit i å vask klær. Si at den og den dagen kan du lage middag. Og skal han ha pappaperm, still like krav til han mens han er hjemme med baby med klesvask og matlaging til du kommer hjem. Anonymkode: 1342a...980 Jeg har, da jeg sa at han skulle stå opp så svarer han: jada. Men ligger seg til å sove igjen (selv med skrikende baby).. når jeg vekker han igjen, så "responderer" han ikke.. mistenker at han later som han sover JÆVLA tungt.. 10 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Kjøp en ekstra dobbeltseng, og ta med deg mini inn på et eget rom. Legg babyen på puppen og sov til du våkner av deg selv. Dere kan samsove til ammeperioden er over. Hvis du gjør som jeg sier, kommer du til å bli en lykkelig og fornøyd mamma til en mini. TO: inviter venninner på spontanbesøk! Jeg inviterer venninner på besøk, men då stikker samboeren min med engang. Slik at jeg må sitte med selskap og baby, han vinner UANSETT på det. Anonymkode: c1398...147
heipådegsann Skrevet 21. april 2018 #7 Skrevet 21. april 2018 Jeg holdt ut noe lignende som deg alt for lenge (nesten 1,5år), da satte jeg foten hardt ned og rett og slett tvang han til å ta mer ansvar. Han klagde mye i begynnelsen når jeg sa han måtte ta minin mens jeg handlet, eller når jeg maste meg til en venninnekveld og han faktisk måtte legge minin. Jeg tvang han også fysisk til å stå opp med ungen (typ skubbet han ut av senga). Men det gikk seg til, og nå skjemmes han litt over at han var så lite tilstedeværende i begynnelsen - men han forsto rett og slett ikke hvor mye jobb det var. Joda han hørte meg si det var mye, men det gikk ikke helt inn uansett hvor mye jeg snakket om det. Angrer ihvertfall på at jeg ikke satte ned foten tidligere, fordi det ble en helt annen verden når vi faktisk er to om alt. Og babytiden ville nok vært mye koseligere hvis jeg hadde presset hardere på fra begynnelsen. Jeg var utrolig nærme å gjøre det slutt mange ganger.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #8 Skrevet 21. april 2018 6 minutter siden, heipådegsann skrev: Jeg holdt ut noe lignende som deg alt for lenge (nesten 1,5år), da satte jeg foten hardt ned og rett og slett tvang han til å ta mer ansvar. Han klagde mye i begynnelsen når jeg sa han måtte ta minin mens jeg handlet, eller når jeg maste meg til en venninnekveld og han faktisk måtte legge minin. Jeg tvang han også fysisk til å stå opp med ungen (typ skubbet han ut av senga). Men det gikk seg til, og nå skjemmes han litt over at han var så lite tilstedeværende i begynnelsen - men han forsto rett og slett ikke hvor mye jobb det var. Joda han hørte meg si det var mye, men det gikk ikke helt inn uansett hvor mye jeg snakket om det. Angrer ihvertfall på at jeg ikke satte ned foten tidligere, fordi det ble en helt annen verden når vi faktisk er to om alt. Og babytiden ville nok vært mye koseligere hvis jeg hadde presset hardere på fra begynnelsen. Jeg var utrolig nærme å gjøre det slutt mange ganger. Åh, godt at det funket. Kanskje jeg skal fysisk sparke han ut av senga imorgen? Helt likt! Han hører meg si hvor mye arbeid det er, men han forstår det ikke. Jeg tar rådet ditt! TAKK :-) Anonymkode: c1398...147
Olaug Olsen Skrevet 21. april 2018 #9 Skrevet 21. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg inviterer venninner på besøk, men då stikker samboeren min med engang. Slik at jeg må sitte med selskap og baby, han vinner UANSETT på det. Anonymkode: c1398...147 Det høres ut som du trenger å sove ut. Om du inviterer dine venner, og han stikker, så kan du vel sitte med baby. Hva er i veien med det? Syns ikke vennene dine det er hyggelig å være med deg mens du sitter og ammer? Får du spist nok? Drikk litt. Ta lettøl, og kos deg med situasjonen. Du er mor, og har en drittsekk som bor med deg. Velkommen til planeten! Kanskje det klarner for denne typen din etterhvert. Men det høres ikke så bra ut... Kan ikke du ta og sove ut før du eventuelt begynner å planlegge ekstreme ting som brudd??
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #10 Skrevet 21. april 2018 Men kan han ikke bare få lov å lage litt leven og baluba da? Om han vil bli sint og sur fordi han ikke har rene klær så får han vel furte i vei? Gjør som en annen her foreslår - vask kun dine og babyen sine klær, han får vaske sitt eget selv. Begynn å lage helt enkle middager eller ting du vet han ikke liker, når han klager kan du si at hvis han vil ha noe annet får han lage det selv. Sett hardt mot hardt, blir han sur så får han være det. Det er jo han som er urimelig. Klart det er utrivelig med en sur mann i hus, men det er jammen meg utrivelig å være sur selv også. Anonymkode: 6e2cb...88f 3
Olaug Olsen Skrevet 21. april 2018 #11 Skrevet 21. april 2018 (endret) Parterapi, eller ta ungen og stikk. Endret 21. april 2018 av Olaug Olsen 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #12 Skrevet 21. april 2018 13 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Det høres ut som du trenger å sove ut. Om du inviterer dine venner, og han stikker, så kan du vel sitte med baby. Hva er i veien med det? Syns ikke vennene dine det er hyggelig å være med deg mens du sitter og ammer? Får du spist nok? Drikk litt. Ta lettøl, og kos deg med situasjonen. Du er mor, og har en drittsekk som bor med deg. Velkommen til planeten! Kanskje det klarner for denne typen din etterhvert. Men det høres ikke så bra ut... Kan ikke du ta og sove ut før du eventuelt begynner å planlegge ekstreme ting som brudd?? Jeg trenger så absolutt å sove ut! Men når skal jeg få gjort det? Jeg kan ikke la baby være aleine, og samboer er jo ALDRI ledig/hjemme/våken til å ta babyen.. Jeg spiser heller ikke noe særlig, rett og slett pga jeg ikke har matlyst, stress = mindre matlyst. Er begrenset hvor mye mine venninner vil være hjemme mens jeg har babyen. Selvsagt vil de ut å finne på ting uten baby også Anonymkode: c1398...147
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #13 Skrevet 21. april 2018 Vi fikk svigermor på besøk en liten stund etter at ungen var født. Hun så hvor sliten jeg var og hvor lite ansvar sønnen tok. Da ble det fart på sakene. Det hjalp nemlig ikke at jeg selv sa ifra. Anonymkode: dfbe7...c16
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #14 Skrevet 21. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk svigermor på besøk en liten stund etter at ungen var født. Hun så hvor sliten jeg var og hvor lite ansvar sønnen tok. Da ble det fart på sakene. Det hjalp nemlig ikke at jeg selv sa ifra. Anonymkode: dfbe7...c16 Svigermor merker at jeg er sliten og at samboer bruker hver helg på kompiser og kamp. Hun har sagt at han må skjerpe seg og ta vare på familien, men det nytter ikke! Hun er den siste han hører på (når det gjelder alt) Anonymkode: c1398...147
Ida Høst Skrevet 21. april 2018 #15 Skrevet 21. april 2018 Hvis han kommer seirende ut av å oppføre seg som en tosk, hvorfor i all verden skulle han slutte med det? Han blir grinete om middag ikke står på bordet, hva så? Sørg for å få i deg selv og barnet ditt mat, og ikke gi han respons på surkingen sin. Hverken barn eller umodne «menn» har godt av å få viljen sin når de hyler og sutrer for å få den. Slutt å vaske klærne hans. La han surmule om han vil, men Du trenger ikke høre på. Blir sutringen for mye kan du enten fortelle han at det finnes en løsning på problemet hans - altså at han går å vasker klærne sine, om han vil ha rent tøy, eller så kan du faktisk bare trekke deg unna, når han starter å surke. Fortsetter du å gi etter hver gang han surker, vil du jobbe på deg en utmattelse. Stopp å gjør ting det er naturlig at Han tar ansvar for, fokuser på Deg (om du var gravid for bare 4 mnd siden, har du en kropp som fortsatt trenger å komme seg), og babyen din. Om han ikke starter å skjerpe seg når han innser at han faktisk ikke kan kreve at Du gjør alt for han, ville jeg vurdert parterapi hvor Han må gjøre rede for egne handlinger, evt tenke hardt gjennom hvor sunt dette forholdet er... 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #16 Skrevet 21. april 2018 7 minutter siden, Ida Høst skrev: Hvis han kommer seirende ut av å oppføre seg som en tosk, hvorfor i all verden skulle han slutte med det? Han blir grinete om middag ikke står på bordet, hva så? Sørg for å få i deg selv og barnet ditt mat, og ikke gi han respons på surkingen sin. Hverken barn eller umodne «menn» har godt av å få viljen sin når de hyler og sutrer for å få den. Slutt å vaske klærne hans. La han surmule om han vil, men Du trenger ikke høre på. Blir sutringen for mye kan du enten fortelle han at det finnes en løsning på problemet hans - altså at han går å vasker klærne sine, om han vil ha rent tøy, eller så kan du faktisk bare trekke deg unna, når han starter å surke. Fortsetter du å gi etter hver gang han surker, vil du jobbe på deg en utmattelse. Stopp å gjør ting det er naturlig at Han tar ansvar for, fokuser på Deg (om du var gravid for bare 4 mnd siden, har du en kropp som fortsatt trenger å komme seg), og babyen din. Om han ikke starter å skjerpe seg når han innser at han faktisk ikke kan kreve at Du gjør alt for han, ville jeg vurdert parterapi hvor Han må gjøre rede for egne handlinger, evt tenke hardt gjennom hvor sunt dette forholdet er... Takk for godt tips! Jeg burde kanskje kun tatt ansvar for mitt og babyens klær/mat, også bare forlatt rommet når han surker? Avskrive ALT av ansvar som han burde klare selv? Dette skal jeg gjøre, kjenner jeg er lettet allerede av å tenke på MYE mindre klesvask Anonymkode: c1398...147 2
Sushi Skrevet 21. april 2018 #17 Skrevet 21. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt tips! Jeg burde kanskje kun tatt ansvar for mitt og babyens klær/mat, også bare forlatt rommet når han surker? Avskrive ALT av ansvar som han burde klare selv? Dette skal jeg gjøre, kjenner jeg er lettet allerede av å tenke på MYE mindre klesvask Anonymkode: c1398...147 Selvfølgelig skal du det! Hvorfor i all verden lar du ham behandle deg som en tjener? Og hvor mye bidro han egentlig før dere fikk barn?
Olaug Olsen Skrevet 21. april 2018 #18 Skrevet 21. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger så absolutt å sove ut! Men når skal jeg få gjort det? Jeg kan ikke la baby være aleine, og samboer er jo ALDRI ledig/hjemme/våken til å ta babyen.. Jeg spiser heller ikke noe særlig, rett og slett pga jeg ikke har matlyst, stress = mindre matlyst. Er begrenset hvor mye mine venninner vil være hjemme mens jeg har babyen. Selvsagt vil de ut å finne på ting uten baby også Anonymkode: c1398...147 Du får sovet ut om du skaffer en stor seng, så du kan sove med babyen på puppen. Du bør ha hurtig mat og drikke tilgjengelig. Her er et eksempel: https://www.xxl.no/real-turmat-laksegryte-orange/p/1133988_1_style. Eller du kan lage deg rasjoner som du har i fryseboksen, og som kan lages til hurtig. Det som typen din ikke skjønner nå, er at du holder på med ekstremt krevende arbeid nå. Det kommer han kanskje aldri til å skjønne heller. Sørg for å drikke nok, siden du ammer. Hisk å fokusere på babyen. Typen kan du bli kjent med igjen senere. Det er alt til sin tid. Skru av lyset, og fortell at du er opptatt. Jeg synes du er tapper som klarer å håndtere denne vanskelige fyren! Du kan jo si en dag, at du er opptatt, og at han må lage maten sin selv i dag. Det som du opplever nå, er kanskje slike økedager. Det betyr at når babyen suger hele dagen, så øker melkeproduksjonen. Dette kan være krevende, og det er en prosess. Det går i rykk og napp, og det krever innsats fra mor! Hvis babyens fordøyelse fungerer bra, er det kanhende på tide å introdusere litt fast føde. Dette kan du gjøre i samarbeid med helsestasjonen. Potet blandet med morsmelk kan være en god introduksjonsrett (kveldsmat). Dette kan hjelpe til å gi babyen en mer stabil døgnrytme.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #19 Skrevet 21. april 2018 7 minutter siden, Sushi skrev: Selvfølgelig skal du det! Hvorfor i all verden lar du ham behandle deg som en tjener? Og hvor mye bidro han egentlig før dere fikk barn? Da bidro han faktisk mer, men da var jeg jo mye på farten og jobbet, var ute med venner etc. No går jeg jo uansett bare hjemme i permisjon (hans ord) Anonymkode: c1398...147
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #20 Skrevet 21. april 2018 Dette gjorde jeg da min mann oppførte seg på samme måte: Vasket mine og babyens klær Laget mat kun til meg selv og baby Ignorerte all surmuling og forsøk på krangling. Dette med besøk opplevde jeg ikke fordi han heller stakk av langhelg hver helg han ikke jobbet. Jeg ville bare gitt tydelig beskjed mens vennene er der: Vi har en baby i hus og vi trenger ro, dere får finne et annet sted å være. Ignorere all surmuling Anonymkode: 73eb3...208 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå