Gå til innhold

Sprekk i frontruta.....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For noen dager siden merket jeg at noe traff frontruta på bilen mens jeg kjørte på motorveien. Var nok steinsprut fra en trailer som kjørte fordi meg.

Men i kveld, på vei hjem fra butikken, merket jeg en sprekk i frontruta. Fikk vondt i magen og litt panikkfølelse -"hva om den sprekker mens jeg kjører på vei til skolen med ungene på mandag" etc.

Den er på passasjersiden, starter øverst og går vel nesten halvveis nedover ruten, i en liten "sving". Kjente nøye på innsiden av ruten, og der var det helt glatt så tydeligvis har ikke ruten sprukket helt gjennom. Foreløpig i alle fall.

Hvor kritisk er det at jeg bytter ruten, og hvor mye vil det koste? Har kasko med steinsprut i forsikringen, men er det mulig å ta reparasjonen/bytte av ruten utenom forsikringen billig et sted? Hvor lang tid må bilen være på verksted for å bytte frontrute?

I tillegg, til alt overmål, tror jeg ikke at jeg har råd til å fikse dette, rent økonomisk, før om et par uker. Er det farlig å kjøre med skadet rute så lenge?

Anonymkode: 1a82b...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi kjørte med sprukket frontrute i nesten et helt år :sjenert: Men den burde absolutt bli skiftet så fort som mulig. Det er vel 2000 i egenandel, tror jeg? Da vi skiftet sist leverte vi bilen tidlig på dagen og hentet den samme dag. Om du opplever steinsprut igjen kan den repareres/plomberes slik at du slipper å skifte hele ruta, og det er ikke så dyrt.

Anonymkode: d144e...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke slik at ei frontrute bare sprekker opp og glass flyr inn i bilen. Å kjøre med ei sprekke i frontruta bryr jeg meg svært sjeldent om

Har selv kjørt med en sprekk som gikk over halve ruta i 1,5 år. Den sprakk opp litt lengre i vinterperioden med mye varmt/kaldt vær om hverandre, men ellers gikk det greit

Fikk endelig somlet meg til å bytte den og betalte 2000 kr i egenandel på hurtigruta carglass

Anonymkode: 6ddb2...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen dager siden merket jeg at noe traff frontruta på bilen mens jeg kjørte på motorveien. Var nok steinsprut fra en trailer som kjørte fordi meg.

Men i kveld, på vei hjem fra butikken, merket jeg en sprekk i frontruta. Fikk vondt i magen og litt panikkfølelse -"hva om den sprekker mens jeg kjører på vei til skolen med ungene på mandag" etc.

Den er på passasjersiden, starter øverst og går vel nesten halvveis nedover ruten, i en liten "sving". Kjente nøye på innsiden av ruten, og der var det helt glatt så tydeligvis har ikke ruten sprukket helt gjennom. Foreløpig i alle fall.

Hvor kritisk er det at jeg bytter ruten, og hvor mye vil det koste? Har kasko med steinsprut i forsikringen, men er det mulig å ta reparasjonen/bytte av ruten utenom forsikringen billig et sted? Hvor lang tid må bilen være på verksted for å bytte frontrute?

I tillegg, til alt overmål, tror jeg ikke at jeg har råd til å fikse dette, rent økonomisk, før om et par uker. Er det farlig å kjøre med skadet rute så lenge?

Ingen fare å kjøre med, den er to-lags. Det er en ganske seig plastfilm mellom yttre og indre lag med glass. At det er lurt å få skifta, dèt er det jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ufarlig å kjøre med sprekk i ruta, men hvis den er i det de definerer som synsfeltet, må ruta byttes. Det koster 2000 i egenandel å bytte, og det tar 2-3 timer. Noen ganger kan det klare seg med en reparasjon av sprekken, da er det ingenting i egenandel, men det er det verkstedet som avgjør. Så lenge du har forsikring, er det ingen grunn til å streve med å finne en gammel rute hos hoggeren og få noen til å skifte den billig. Dyrere enn egenandelen blir det uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at ei frontrute bare sprekker opp og glass flyr inn i bilen. Å kjøre med ei sprekke i frontruta bryr jeg meg svært sjeldent om

Har selv kjørt med en sprekk som gikk over halve ruta i 1,5 år. Den sprakk opp litt lengre i vinterperioden med mye varmt/kaldt vær om hverandre, men ellers gikk det greit

Fikk endelig somlet meg til å bytte den og betalte 2000 kr i egenandel på hurtigruta carglass

Men, hva sier forsikringsselskapet når du har kjørt så lenge med sprekk? Er det slik at du får ekstra bonustap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, GauteS skrev:

Det er helt ufarlig å kjøre med sprekk i ruta, men hvis den er i det de definerer som synsfeltet, må ruta byttes. Det koster 2000 i egenandel å bytte, og det tar 2-3 timer. Noen ganger kan det klare seg med en reparasjon av sprekken, da er det ingenting i egenandel, men det er det verkstedet som avgjør. Så lenge du har forsikring, er det ingen grunn til å streve med å finne en gammel rute hos hoggeren og få noen til å skifte den billig. Dyrere enn egenandelen blir det uansett.

Oppdaget at jeg ikke får kasko fra 3.mai, da jeg har byttet forsikringsselskap og den forsikringen ikke begynner før 3.mai......Forsikringen jeg har nå er delkasko, og dekker ikke glass og steinsprut.

Hva burde jeg gjøre? Fikk vondt inni meg når jeg sjekket mine sider på nettet nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Oppdaget at jeg ikke får kasko fra 3.mai, da jeg har byttet forsikringsselskap og den forsikringen ikke begynner før 3.mai......Forsikringen jeg har nå er delkasko, og dekker ikke glass og steinsprut.

Hva burde jeg gjøre? Fikk vondt inni meg når jeg sjekket mine sider på nettet nå.....

Som sagt: ingen fare med å kjøre med sprekk i ruta (så framt du ser brukbart). Uti mai eller i juni tar du kontakt med verkstedet og hører med dem hva som bør gjøres. Sist jeg byttet spurte de ikke etter dato, så du trenger trolig ikke ta en hvit løgn en gang...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Men, hva sier forsikringsselskapet når du har kjørt så lenge med sprekk? Er det slik at du får ekstra bonustap?

Det er ikke bonustap ved rep./bytte av frontrute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, GauteS skrev:

Det er ikke bonustap ved rep./bytte av frontrute

Er du 100% sikker? Det er jo i så fall supre nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de fleste delkaskoforsikringer også dekket glassbytte? Har hvertfall ikke vært borte i annet selv. Har også vært borte i at ved fullkasko er det null egenandel. Også er det null bonustap uansett. Så sjekk forsikringen din godt,ts (selv om du sikkert har gjort det allerede). 

Forøvrig tar ruteskift en dag. Riis bilglass f.eks tilbyr gratis leiebil mens bilen er inne. Selve skiftet av ruta er fort gjort, men limet bør stå lengst mulig å tørke, derfor anbefaler de så sen henting som mulig. Du kan lett bestille time hos de på nett. 

Husker forrige gang jeg skifta rute. Da hadde jeg fullkasko uten egenandel, så betalte ikke en krone. Fikk cruise rundt i leiebil hele dagen, og fikk tilbake en bil som var støvsugd innvendig fra topp til tå (og  den var i utgangspunktet full av hundehår). Veldig fornøyd da ja :nigo:.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde det samme, hadde delkasko på bilen og betalte 2000 i egenandel. 

En venninne hadde ansvarsforsikring, og jeg tror hun måtte betale mellom 14 og 16 tusen for å få byttet.

Man mister ikke bonus ved steinsprang/ruteskifte som nevnt lengre oppe. 

Anonymkode: 79ee1...97a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du 100% sikker? Det er jo i så fall supre nyheter!

Jeg er 100% sikker på at dette er det vanlige, har selv erfaring for det, og alle steder jeg har lest om det, sier de at det er null egenandel, men jeg er ikke 100% sikker på at noe som helst IKKE finnes. Jeg har hverken sett eller hørt om grønne hester, men 100% sikker på at slike ikke fins...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har delkasko og betaler 2000 i egenandel for bytte av frontrute. Å det er helt ufarlig å kjøre med, den knuser ikke så glasset spruter :P har en diger sprekk i ruta som akkurat unngikk EU-kontrollen, så den skal ikke byttes da bilen antagelig bare er brukbar til neste EU-kontroll. Stresser ikke med sånne ting :P det er heller ikke tap av bonus fordi ruter er så viktig å ha i orden så de applauderer nesten de som bytter rute. 

Det som derimot ER gratis er å fikse steinsprutskaden før det blir sprekk. 

Anonymkode: 3ebb1...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har delkasko og betaler 2000 i egenandel for bytte av frontrute. Å det er helt ufarlig å kjøre med, den knuser ikke så glasset spruter :P har en diger sprekk i ruta som akkurat unngikk EU-kontrollen, så den skal ikke byttes da bilen antagelig bare er brukbar til neste EU-kontroll. Stresser ikke med sånne ting :P det er heller ikke tap av bonus fordi ruter er så viktig å ha i orden så de applauderer nesten de som bytter rute. 

Det som derimot ER gratis er å fikse steinsprutskaden før det blir sprekk. 

Det er tre ulike steinsprutskader der nå, den ene er visst utgangspunktet for ripen i ruten... Så er nok for sent å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem. Fikk ikke noe bonustap eller noe som helst

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre ulike steinsprutskader der nå, den ene er visst utgangspunktet for ripen i ruten... Så er nok for sent å reparere.

Sprekker får man ikke reparert nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, Marimba skrev:

Husker forrige gang jeg skifta rute. Da hadde jeg fullkasko uten egenandel, så betalte ikke en krone. Fikk cruise rundt i leiebil hele dagen, og fikk tilbake en bil som var støvsugd innvendig fra topp til tå (og  den var i utgangspunktet full av hundehår). Veldig fornøyd da ja :nigo:.

Det opplevde jeg også hos Hurtigruta 😍 leverte inn en sliten, møkkete og hårete bil og fikk tilbake en nyvasket  bil. Ble så overrasket at jeg nesten gråt litt :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det opplevde jeg også hos Hurtigruta 😍 leverte inn en sliten, møkkete og hårete bil og fikk tilbake en nyvasket  bil. Ble så overrasket at jeg nesten gråt litt :ler: 

Her og, vi fikk jo sjokk når vi fikk igjen renere bil enn vi leverte inn. Ble jo nesten flau :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, minienthe skrev:

Her og, vi fikk jo sjokk når vi fikk igjen renere bil enn vi leverte inn. Ble jo nesten flau :icon_lol:

Er det standard hos dem? Er Hurtigruta Carglass som er nærmest her også, og håper min bil får samme behandling som deres. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...