Gå til innhold

Strikke til stor person


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor kan ikke strikke, og gir alltid komplimenter på mine strikkaplagg. Jeg er ingen superstrikker, men strikker gensere til barna og sånn. Jeg har strikket luer og skjerf til henne, men ikke noe større. Nå blir hun snart sytti, og jeg lurer på om jeg skal prøve meg på en genser eller kofte til henne... 

Er det noen av dere som har strikket plagg til store personer? Da tenker jeg ganske kraftig overvekt, er det best med genser eller jakke? Hva slags type garn fungerer godt til store plagg? Jeg vil ikke spørre på strikkesider på fb - fordi det høres ganske stygt ut å si at noen er overvektige. Jeg er glad i svigermoren min jeg, og vil jo at hun skal kunne bruke plagget jeg strikker...

Anonymkode: 56980...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville unngått rundfelling i alle fall. Jeg ville også strikket i (saue)ull eller bomull, ikke merino, da merino har lett for å ikke holde fasong på store plagg! 

Endret av Neutral90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for jakke, det er mye mer tilgivende dersom plagget ender opp med å bli litt for stort/lite enn det en genser er. 

Jeg ville også gått for noe med litt lengde. Ting blir gjerne fort litt i korteste laget når man er stor siden man fyller ut plaggene mer og de dras litt oppover i lengden. 

Halslinninga og vrangborden ved håndleddene er det viktig å vurdere størrelsen på. Mange større mennesker kan slite med at disse er for trange. 

Vær også obs på ikke å øke plagget like mye i bredden i skulderpartiet som det eventuelt må økes over magen og/eller bysten, da blir plagget seende veldig bumsete ut. Og husk plass til overarmene. 

Jeg kan ingenting om garntyper, men tenk på at et stort plagg blir mye tyngre enn et lite. Det betyr at dersom strikkeplagget er veldig løst strikket vil tyngden av plagget fort gjøre at maskene strekkes veldig i skulderpartiet der strikkinga bærer tyngden av resten av plagget. Husk også på at alt for tungt garn/for tett strikking/for tykt plagg fort ender opp med å bli slitsomt tungt både å strikke og å bære. 

Forresten synes jeg du burde snakke med svigerfar dersom du har en. Be ham snike et par gensere/jakker som sitter bra ut av klesskapet hennes en dag eller to og ta skikkelige mål.

Hilsen en frodig dame som knapt kan å strikke grytekluter, men som kler på seg hver dag og vet hvor klærne sitter dårlig eller strammer. 

Anonymkode: 1091c...e1f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn her for å skrive det samme som @Neutral90 : unngå rundfelling. Det er ikke pent på kraftig overvektige. Alt det runde forsterker hverandre, liksom. Jeg veier mer enn jeg bør selv, og tradisjonelle ermer eller eventuelt raglanfelling er mye mer kledelig enn rundfelling. Det blir mer arbeid med monteringen, men det blir også et mer vellykket plagg. Er også enig i at materialvalget er viktig. Vanlig 100% ull gir best hold.  

En jakke/kofte er gjerne mer anvendelig enn en genser, da den kan kneppes opp og ned, noe som øker fleksibiliteten i bruk. Mange av oss som veier litt ekstra har dessuten den sjarmerende egenskapen at vi fort blir varme, og da er det enklere å lette på antrekket hvis man har jakke. Avhengig av hvor stor hun er kan det hende du bør finne oppskrifter til herrekofter og legge opp antall masker etter herrestørrelsene. Du kan heller justere lengde på jakka og ermene i forhold til hennes lengde. Ermene kan også strikkes i damestørrelse selv om bolen strikkes i herrestørrelse. Dette er enklere å tilpasse når man ikke strikker med rundfelling. For at plagget ikke skal bli FOR maskulint, kan du velge mer feminine farger enn det kanskje er på den originale kofta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fordommene i fri flyt ser jeg, som vanlig når det er snakk om overvekt på KG. Ts hva mener du med overvekt? Vet du klesstørrelsen til din svigermor f.eks? Her inne mener jo folk ti kg for mye er grusomt, så folks definisjon av overvekt er svært ulik. Jeg er overvektig, dvs str 48, og har strikket mye både til meg selv og folk som har større og mindre kropp enn meg. Uansett hvem jeg skulle strikket til hadde jakke vært å foretrekke over genser, det er mer anvendelig og blir etter min erfaring hyppigere brukt. Konstruksjonsmetode avhenger av mønster, er det mønster som gjør seg best med raglanfelling, rundfelling eller isatte ermer? Skal det være en ensfarget kofte med strukturmønster eller mønster med garn av ulik farge? Erfaringsmessig er det unge mennesker som liker rundfelling best, mens eldre liker mer definert skulderparti. Du kan selvfølgelig har rundfelling selv om svigermor er overvektig, det er måten mønsteret er plassert på som avgjør om det ser bra ut. Det viktigste er å ha nok masker til å felle mot hals så det ikke blir stramt (men det gjelder i grunnen uansett størrelse). Du kan bruke det garnet du ønsker, jeg har strikket store plagg i både merino, ull og alpakka, men merino har lett for å sige uansett type strikkeprodukt, så du kan få en lei overraskelse om at det har vokset etter en gang i maskin. Alpakka er et penere garn, men tåler mindre røff bruk enn ullgarn, så hva du tror svigermor vil bruke plagget til betyr også noe. Skal hun bare ha en over skuldrene jakke til altanen og kafebesøk med venninnen kan du velge hva som helst, er det et plagg for fjellturer o.l. så bør du velge ull. Vil anbefaler Raume finull, de har et vell av farger, er godt å strikke med og gir lett, gode plagg. Hvis du lager deg konto på Ravelry kan du se ulike typer gensere og jakker stikket til mennesker i alle fasonger, og vurdere hvordan du tror resultatet blir hos deg. 

Anonymkode: 29fa9...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er fordommene i fri flyt ser jeg, som vanlig når det er snakk om overvekt på KG. Ts hva mener du med overvekt? Vet du klesstørrelsen til din svigermor f.eks? Her inne mener jo folk ti kg for mye er grusomt, så folks definisjon av overvekt er svært ulik. Jeg er overvektig, dvs str 48, og har strikket mye både til meg selv og folk som har større og mindre kropp enn meg. Uansett hvem jeg skulle strikket til hadde jakke vært å foretrekke over genser, det er mer anvendelig og blir etter min erfaring hyppigere brukt. Konstruksjonsmetode avhenger av mønster, er det mønster som gjør seg best med raglanfelling, rundfelling eller isatte ermer? Skal det være en ensfarget kofte med strukturmønster eller mønster med garn av ulik farge? Erfaringsmessig er det unge mennesker som liker rundfelling best, mens eldre liker mer definert skulderparti. Du kan selvfølgelig har rundfelling selv om svigermor er overvektig, det er måten mønsteret er plassert på som avgjør om det ser bra ut. Det viktigste er å ha nok masker til å felle mot hals så det ikke blir stramt (men det gjelder i grunnen uansett størrelse). Du kan bruke det garnet du ønsker, jeg har strikket store plagg i både merino, ull og alpakka, men merino har lett for å sige uansett type strikkeprodukt, så du kan få en lei overraskelse om at det har vokset etter en gang i maskin. Alpakka er et penere garn, men tåler mindre røff bruk enn ullgarn, så hva du tror svigermor vil bruke plagget til betyr også noe. Skal hun bare ha en over skuldrene jakke til altanen og kafebesøk med venninnen kan du velge hva som helst, er det et plagg for fjellturer o.l. så bør du velge ull. Vil anbefaler Raume finull, de har et vell av farger, er godt å strikke med og gir lett, gode plagg. Hvis du lager deg konto på Ravelry kan du se ulike typer gensere og jakker stikket til mennesker i alle fasonger, og vurdere hvordan du tror resultatet blir hos deg. 

Anonymkode: 29fa9...7b6

Hva slags fordommer er det du snakker om? Bortsett fra en person sier jo alle at de er overvektige selv og svarer ut fra egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overvektig selv og rundfelling og raglan ser definitivt best ut på meg. Jeg synes du bør snakke med din svigermor, velge et mønster hun liker og finne riktig størrelse. Store og bomsete strikkeplagg ser sjelden bra ut og heller ikke for små. Utfordringen kan være å finne riktig størrelse og alt etter kroppsfasong kan det være greit å kombinere størrelser, feks er mange L over bysten/oppe, men kanskje XL over magen. Alternativt kan kofter i A-fasong være flatterende, f.eks. har Drops flere på sine sider. 

Anonymkode: 80480...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er fordommene i fri flyt ser jeg, som vanlig når det er snakk om overvekt på KG. Ts hva mener du med overvekt? Vet du klesstørrelsen til din svigermor f.eks? Her inne mener jo folk ti kg for mye er grusomt, så folks definisjon av overvekt er svært ulik. Jeg er overvektig, dvs str 48, og har strikket mye både til meg selv og folk som har større og mindre kropp enn meg. Uansett hvem jeg skulle strikket til hadde jakke vært å foretrekke over genser, det er mer anvendelig og blir etter min erfaring hyppigere brukt. Konstruksjonsmetode avhenger av mønster, er det mønster som gjør seg best med raglanfelling, rundfelling eller isatte ermer? Skal det være en ensfarget kofte med strukturmønster eller mønster med garn av ulik farge? Erfaringsmessig er det unge mennesker som liker rundfelling best, mens eldre liker mer definert skulderparti. Du kan selvfølgelig har rundfelling selv om svigermor er overvektig, det er måten mønsteret er plassert på som avgjør om det ser bra ut. Det viktigste er å ha nok masker til å felle mot hals så det ikke blir stramt (men det gjelder i grunnen uansett størrelse). Du kan bruke det garnet du ønsker, jeg har strikket store plagg i både merino, ull og alpakka, men merino har lett for å sige uansett type strikkeprodukt, så du kan få en lei overraskelse om at det har vokset etter en gang i maskin. Alpakka er et penere garn, men tåler mindre røff bruk enn ullgarn, så hva du tror svigermor vil bruke plagget til betyr også noe. Skal hun bare ha en over skuldrene jakke til altanen og kafebesøk med venninnen kan du velge hva som helst, er det et plagg for fjellturer o.l. så bør du velge ull. Vil anbefaler Raume finull, de har et vell av farger, er godt å strikke med og gir lett, gode plagg. Hvis du lager deg konto på Ravelry kan du se ulike typer gensere og jakker stikket til mennesker i alle fasonger, og vurdere hvordan du tror resultatet blir hos deg. 

Anonymkode: 29fa9...7b6

Du må gjerne vise til disse fordommene du klager på, for jeg synes denne tråden var svært så ryddig og saklig, jeg, helt til du kom. 

Anonymkode: 1091c...e1f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, ti10 skrev:

Hva slags fordommer er det du snakker om? Bortsett fra en person sier jo alle at de er overvektige selv og svarer ut fra egne erfaringer.

 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne vise til disse fordommene du klager på, for jeg synes denne tråden var svært så ryddig og saklig, jeg, helt til du kom. 

Anonymkode: 1091c...e1f

At overvektige heller bør gå med genser enn jakke, at det er vanskelig å få passende linninger når folk er feite (har aldri noensinne opplevd at det er for trangt rundt håndleddene på en strikkegenser), at store folk krever så store plagg at de blir tunge og stygge i fasongen (nei det gjør de ikke), at store folk får så store klær at vekten av å bære dem blir et problem (virkelig, hvor får du det fra!), at store folk bør få herrekofte (indirekte at der ikke finnes mønster til store damer, men det gjør det faktisk), at store plagg er maskuline, og til og med så maskuline at det bør kamuflere med feminine farger (sluttet ikke du men gutte og jentefarger på barnskolen som oss andre). 

Ts du bør gjøre som AB fa8 sier, spørre svigermor hva hun ønsker og finne mønster, garn og farger ut fra det. 

Anonymkode: 29fa9...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

At overvektige heller bør gå med genser enn jakke, at det er vanskelig å få passende linninger når folk er feite (har aldri noensinne opplevd at det er for trangt rundt håndleddene på en strikkegenser), at store folk krever så store plagg at de blir tunge og stygge i fasongen (nei det gjør de ikke), at store folk får så store klær at vekten av å bære dem blir et problem (virkelig, hvor får du det fra!), at store folk bør få herrekofte (indirekte at der ikke finnes mønster til store damer, men det gjør det faktisk), at store plagg er maskuline, og til og med så maskuline at det bør kamuflere med feminine farger (sluttet ikke du men gutte og jentefarger på barnskolen som oss andre). 

Ts du bør gjøre som AB fa8 sier, spørre svigermor hva hun ønsker og finne mønster, garn og farger ut fra det. 

Anonymkode: 29fa9...7b6

Har det slått deg at ikke alle overvektige er like? 

Anonymkode: 1091c...e1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det slått deg at ikke alle overvektige er like? 

Anonymkode: 1091c...e1f

Ding ding! det er jo derfor jeg sier de stigmatiserer.

Anonymkode: 29fa9...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

At overvektige heller bør gå med genser enn jakke, at det er vanskelig å få passende linninger når folk er feite (har aldri noensinne opplevd at det er for trangt rundt håndleddene på en strikkegenser), at store folk krever så store plagg at de blir tunge og stygge i fasongen (nei det gjør de ikke), at store folk får så store klær at vekten av å bære dem blir et problem (virkelig, hvor får du det fra!), at store folk bør få herrekofte (indirekte at der ikke finnes mønster til store damer, men det gjør det faktisk), at store plagg er maskuline, og til og med så maskuline at det bør kamuflere med feminine farger (sluttet ikke du men gutte og jentefarger på barnskolen som oss andre). 

Ts du bør gjøre som AB fa8 sier, spørre svigermor hva hun ønsker og finne mønster, garn og farger ut fra det. 

Anonymkode: 29fa9...7b6

Snakker om å ha stått om med feil bein! Jeg vet vi lever i krenkelsens tidsalder, men å tolke absolutt alt som tolkes kan i aller verste mening blir bare vrangt og barnslig. 

Anonymkode: 3a06b...a54

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere :) Dere har kommet med mange gode tips og råd, takk for det! 

Jeg har lyst til å overraske henne, så det blir ikke det samme om jeg spør på forhånd. Da legger jeg også press på meg selv til å bli ferdig iom at hun vet det, liksom. Men jeg har en svigerfar jeg kan spørre om å få låne noen plagg hun liker, så jeg kan måle størrelsen. Hun skal reise bort snart også, så da kan jeg omså snike meg i klesskapet hennes. Hun har flere stormbergplagg hun bruker ofte, kanskje jeg kan måle på de? Sånn type ullfleece og sånn. 

Klesstørrelsen hennes vet jeg ikke, ei heller vekt, men hun er ganske jevnt stor egentlig.  Godt over 100 kg, men jevnt fordelt såvidt jeg kan se. Hun elsker nancykofta mi, så jeg har vurdert å strikke den, men den har rundfelling da. Det er kanskje individuelt hvordan rundfelling sitter på folk. En dame på jobben min er ganske stor og bruker kofter med rundfelling, og de sitter veldig godt på henne ihvertfall. 

Jeg vet hva slags farger hun liker, så det blir ikke veldig vanskelig å treffe på akkurat det. 

Grunnen til at jeg ikke vil spørre om dette på strikkesider er at det er et litt tabu tema, det kan oppfattes som nedverdigende da jeg er veldig liten selv, jeg har veldig mange kjente på disse sidene og det samme har min svigermor. Dermed spør jeg her som anonym. 

Anonymkode: 56980...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint strikke Nancy med rundfelling til henne, den sitter fint på i alle størrelser. Legger ved et bilde av en som har strikket den i xxl, hun har flere bilder på profilen sin på ravelry (med jakken kneppet igjen bla.) men dette er det eneste som ligger åpent. Syns den er fin jeg, ville strikket armene liit lenger hvis det var meg, men smak og behag. 

67e0b69da6fbd93f8979cbc096636c7f--lev-na

Anonymkode: 29fa9...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakke eller kofte ville jeg gått for.   👍

Anonymkode: c09f7...610

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville nok gått for rundfelling hvis det er det du har på nancykofta di og hun har uttrykt at hun liker den. Rundfelling synes jeg er fint på de fleste, men ikke hvis kofta er strikket alt for stor og rundfellinga henger nedover armene. SÅ pass på størrelsen og strikkefastheten.

Jeg ville også valgt tynn ull. Tynne plagg er gjerne mer anvendelige året rundt og ull er et materiale som former seg godt til kroppen og kan strekkes med hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er godt i hold sjøl, og det jeg syns er penest å strikke av er ikke for tykt garn, og garn som har godt hold/ikke siger. Synes også det er fint at plagget har litt lengde. Rundfelling trenger ikke bli stygt- det kommer ann på mønster/plassering/passform ellers. Jeg bruker mye garn som er blanding av ull/alpakka- lett, mykt og deilig å strikke av. 

Anonymkode: 4ea9f...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/22/2018 den 15.04, AnonymBruker skrev:

 

At overvektige heller bør gå med genser enn jakke, at det er vanskelig å få passende linninger når folk er feite (har aldri noensinne opplevd at det er for trangt rundt håndleddene på en strikkegenser), at store folk krever så store plagg at de blir tunge og stygge i fasongen (nei det gjør de ikke), at store folk får så store klær at vekten av å bære dem blir et problem (virkelig, hvor får du det fra!), at store folk bør få herrekofte (indirekte at der ikke finnes mønster til store damer, men det gjør det faktisk), at store plagg er maskuline, og til og med så maskuline at det bør kamuflere med feminine farger (sluttet ikke du men gutte og jentefarger på barnskolen som oss andre). 

Ts du bør gjøre som AB fa8 sier, spørre svigermor hva hun ønsker og finne mønster, garn og farger ut fra det. 

Anonymkode: 29fa9...7b6

Overvektige må da selv kunne svare med sine meninger og erfaringer om dette, uten at de skal bli tillagt fordommer av den grunn. 

Anonymkode: d52b6...6ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å se i den store kofteboka! Både nummer en og nummer to. Det går flere av størrelsene opp til xxxl  (om ikke jeg tar helt feil). De kan lånes på biblioteket 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...