AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #1 Skrevet 21. april 2018 Jeg trenger litt hjelp her mtp alkohol og morsmelk. Babyen min er 7 uker gammel, og mannen og jeg skal ut på middag for å feire bursdagen min. I den forbindelse blir det en fancy middag, som jeg gjerne vil ha et glass vin til. Har forstått det slik at alkoholmengden i melken oppfører seg på samme måte som i blodet, og i følge helsedirektoratet kan jeg amme ca tre timer etter et glass vin. På grunn av tidspunkt osv blir det til at jeg må pumpe (pga spreng) én gang mens jeg er borte fra babyen, må denne melken kastes? Eller kan jeg beholde den og gi senere? Det vil jo sannsynligvis være promille i melken som jeg pumper. Samtidig leser jeg at "pump and dump" er unødvendig. Ikke akkurat verdens største problem, men vi gir allerede litt erstatning i samråd med helsesøster, så jeg vil helst ikke kaste min melk hvis jeg ikke må. Anonymkode: 7070d...4da
Gjest Sisti Skrevet 21. april 2018 #2 Skrevet 21. april 2018 Den må kastes ja, fordi alkoholen ikke vil gå ut av melka når den er utpumpet, kun så lenge den er i kroppen din. Den må være i kroppen din for å forbrennes bort. Nå er det mange som mener at det ikke er nødvendig å bekymre seg for alkohol i melka i det hele tatt, hvertfall når du ikke drikker veldig mye. Men skal du følge offentlige råd må du kaste den.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #3 Skrevet 21. april 2018 For noe tull! Dersom du får 1 i promille, vil melken få 1 promille alkohol. Dvs 0,1%. Det er mindre enn i en nystekt bolle. Grunnen til at det ikke anbefales å drikke og amme er fordi du skal håndtere babyen. Da må du være relativt edru. Om du er kvinne på 75kg i normal form får du ca 0,8 i promille om du drikker 3 glass vin på 3 timer. Jeg gir ikke melk etter å ha drukkket så mye så fort, personlig, men tar gjerne et par glass vin en lørdagskveld mens jeg ammer. Anonymkode: 04edd...eea 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #5 Skrevet 21. april 2018 Kan du ikke bare håndmelke bort den verste sprengen da? Står mye nyttig her: https://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol Anonymkode: 8ad78...437
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #6 Skrevet 22. april 2018 Grunn at de sier at du skal vente 2-3 timer er IKKE fordi du skal håndtere babyen herregud. Et nyfødt baby sin lever er umoden og da er det vanskeligere å bryte ned alcohol enn det er når barnet er eldre/evt oss voksne. Om du har 1 glass vin blir det ikke my % i blodet, og for å være sikker kan du nok vente et par timer mellom det du drikker og amming. Men mengden i 1 glass er veldig lite når den endelig kommer i kroppen til babyen og enda mindre eller nesten 0 om du ammer 2 timer etterpå. Anonymkode: 53420...199
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #7 Skrevet 22. april 2018 Kos deg på bursdagen og! Anonymkode: 53420...199
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå