RedRobin Skrevet 19. mars 2019 #121 Skrevet 19. mars 2019 På 23.4.2018 den 13.06, Maleficenta skrev: Er litt vanskelug for foreldre å passe på at han kommer av toget når de ikke selv er på toget. Det er foreldrenes ansvar å ikke sende barn alene med toget.
RedRobin Skrevet 19. mars 2019 #122 Skrevet 19. mars 2019 På 21.4.2018 den 9.53, HarryDotter skrev: Du evner ikke å forstå at barn modner forskjellig! Ta deg en bolle. Jeg har selv tatt buss og tog alene eller sammen med en jevngamle søsken fra jeg var lite barn. Helt problemfritt og har aldri gitt forsinkelser eller trøbbel for konduktør/bussjåfør. Snarere tvert imot. Og jeg syntes det var gøy og stas å kunne reise alene. Barn er forskjellige. Og NSB er vel det eneste reiseselskapet som gir faen i kundene sine på den måten. Som sagt har til og med flyselskapene egen tilrettelagt service for reisende barn. Og DER er det ingen slingringsmon for forsinkelser. Likevel går det så smertefritt. Innlegget er ryddet for brukerdebatt. Yvonne (admin) Et fly stopper ikke mange steder underveis. Et tog stopper mange steder og har ofte bare et par minutters stopp på hvert sted. Dessuten er det mange færre ansatte pr reisende på tog, noen ganger kun to kondukterer på over 400 reisende. Tog og fly er ikke sammenlignbart i dette tilfellet. 1
RedRobin Skrevet 19. mars 2019 #123 Skrevet 19. mars 2019 (endret) Dersom gutten ikke kom seg ut fordi andre presset seg innpå, så er det jo passasjerene som gikk på som var uhøflige. Konduktøren misforstod, det var ikke vond vilje. Endret 19. mars 2019 av RedRobin
MegHer Skrevet 19. mars 2019 #124 Skrevet 19. mars 2019 På 21.4.2018 den 8.20, AnonymBruker skrev: Han er vel en typisk mann som mener at det er alle andres feil. Anonymkode: e22a8...3fa Du er en skikkelig rødstrømpe du. 1
Camlon Skrevet 20. mars 2019 #125 Skrevet 20. mars 2019 (endret) Ikke rart at nordmenn får færre barn med holdningene jeg ser i denne tråden. De ansatte bør ta vare på barn som som reiser alene, det krever så lite å sjekke at et enslig barn forlater toget på riktig stasjon. Om det ikke er nok ansatte til dette, så opererer de uforsvarlig fordi det vil komme situasjoner hvor noen passasjerer trenger hjelp. Og hva med de andre passasjerene, satt de bare og glodde på mobilen og fullstendig ignorerte et enslig barn som skulle gå av toget? Jeg forstår at konduktøren misforsto og toget kan ikke vente på en unge som er på vei til toget. Men om han faktisk hadde lyttet tll faren, så ville han forstått hva det egentlig handlet om. Dette kunne gått mye verre, hva om ungen gikk av på feil stasjon og fikk frostskader fordi alle ignorerte barnet? Om det hadde skjedd, så hadde det sikkert vært masse innlegg om hvor uforsvarlig faren er, og at NSB har null skyld. Hva slags samfunn har vi egentlig blitt? Endret 20. mars 2019 av Camlon 1
Jordbærogfløte Skrevet 20. mars 2019 #126 Skrevet 20. mars 2019 Får håpe at alt blir bedre når NSB endrer navn til VY..
Gjest Trynefaktor Skrevet 20. mars 2019 #127 Skrevet 20. mars 2019 På 21.4.2018 den 8.09, AnonymBruker skrev: Utrolig arrogant av faren å le av NSBs anbefalinger, skryte i avisen at han gasset på (med vilje brøt fartsgrensen) og ringte politiet. Anonymkode: ff9e4...214 Her er jeg enig med deg. Gutten var tydeligvis ikke moden nok til å reise alene.
Gjest Geirfuglen Skrevet 20. mars 2019 #128 Skrevet 20. mars 2019 På 21.4.2018 den 7.57, herremann skrev: "På forhånd hadde Emils stefar fortalt konduktøren at gutten reiste alene og at han skulle av i Bø." Er kanskje foreldrene sitt ansvar, men å yte litt service ved å hjelpe en 8-åring som reiser alene krever ikke allverdens av NSB. Jeg tenkte også umiddelbart dette, men må jo si at jeg lurer på hvilket beskyttet land vi lever i når faren ringer politiet og begynner å gråte. Herreminhatt, da har man hatt et for enkelt liv.
RedRobin Skrevet 20. mars 2019 #129 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 2 timer siden, Camlon skrev: Om det hadde skjedd, så hadde det sikkert vært masse innlegg om hvor uforsvarlig faren er, og at NSB har null skyld. Hva slags samfunn har vi egentlig blitt? Nei, du tar helt feil, når sånne ting skjer, er det alltid NSB som får kjeft, selv om det ikke er deres skyld. Det står til og med på NSB's nettsider at konduktørene ikke har ansvaret for barn som reiser alene, og at barn under 12 år (tror jeg det var?) frarådes å reise alene på toget. Slik jeg forstod det her, stod ungen klar til å gå av, men ble presset tilbake inn i toget av passasjerer som gikk på. Dette kunne ikke konduktøren se med mindre han tilfeldigvis stod ved akkurat den døren. Og det er jo flere dører på toget enn det er konduktører, de kan ikke stå overalt. Å høre feil kan skje med alle, det er ikke så urealistisk som noen her inne vil ha det til. Sånn jeg ser det, er det de passasjerene som presset seg ombord uten å slippe gutten av først, som har gjort noe feil her, ikke konduktøren. Ofte har toget bare ett kort stopp, og konduktørene kommer ut av toget med en gang det stopper. Det må de. De har ofte ikke tid til mer enn å se at alle ute på perrongen kommer seg på. (etter at de som skal av, som skal stå klar ved dørene når toget stopper, først har kommet seg av). Så kjører toget videre. Et tillegg: Konduktørene har mange flere arbeidsoppgaver enn det folk tror. Masse knytte til sikkerhet, kjenne og kunne utføre enkle reparasjoner på togets bremsesystemer, være med på å koble sammen/fra hverandre vogner og lok og flytte dem rundt når tog skal klargjøres eller settes vekk, sjekke signaler og sporveksler for lokfører når toget må rygge, samt ved avgang. De skal kunne og holde seg oppdatert på Trafikkregler for Jernbanenettet, som er en stor og komplisert regelverksamling. Å lære seg den er omtrent som å ta lappen på nytt. De har mye å ta seg av, og blir målt på punktlighet hele tiden. Visste du at dersom et tog forårsaker forsinkelser (for eksempel ved for lange stasjonsopphold), så må selskapet betale penger til andre togselskaper (for eksempel godsselskaper som GreenCargo eller GrenlandRail) som blir påvirket av forsinkelsen. Endret 20. mars 2019 av RedRobin
Camlon Skrevet 20. mars 2019 #130 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 19 minutter siden, RedRobin said: Nei, du tar helt feil, når sånne ting skjer, er det alltid NSB som får kjeft, selv om det ikke er deres skyld. Det står til og med på NSB's nettsider at konduktørene ikke har ansvaret for barn som reiser alene, og at barn under 12 år (tror jeg det var?) frarådes å reise alene på toget. Nå lager du en stråmann. Det jeg sa er at hvis et barn ble forlatt på en platform og fikk frostskader så ville det vært masse innlegg om hvor uforsvarlig faren er, og at NSB har null skyld. Ja, noen ville gitt NSB kjeft, men det ville fortsatt vært mange som hadde frigitt NSB for alt ansvar. Quote Slik jeg forstod det her, stod ungen klar til å gå av, men ble presset tilbake inn i toget av passasjerer som gikk på. Dette kunne ikke konduktøren se med mindre han tilfeldigvis stod ved akkurat den døren. Og det er jo flere dører på toget enn det er konduktører, de kan ikke stå overalt. Å høre feil kan skje med alle, det er ikke så urealistisk som noen her inne vil ha det til. Om han lytter til hva faren sier så skal det mye til at han misforsto noe så fundementalt. Grunnen til at han misforsto var fordi han avfeide han som en idiot, og dereter lukket dørene. Og jeg legger ikke all skyld på konduktøren. Hva med de andre ansatte på toget, og hva med alle passasjerene som fullstendig ignorerte en enslig unge som skal av toget? Endret 20. mars 2019 av Camlon
RedRobin Skrevet 20. mars 2019 #131 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 9 minutter siden, Camlon skrev: Nå lager du en stråmann. Det jeg sa er at det ville vært masse innlegg om hvor uforsvarlig faren er, og at NSB har null skyld. At noen ville gitt NSB kjeft er naturlig, men det ville fortsatt vært mange som hadde frigitt NSB for alt ansvar. Om han lytter til hva faren sier så skal det mye til at han misforsto noe så fundementalt. Grunnen til at han misforsto var fordi han avfeide han som en idiot, og dereter lukket dørene. Og jeg legger ikke all skyld på konduktøren. Hva med de ansatte på toget, og hva med alle passasjerene som fullstendig ignorerte en enslig unge som skal av toget? Når det skjer sånne misforståelser, får NSB utrolig my kjeft i media. Journalister skal liksom gi et balansert bilde av tingene, og lytte til argumenter fra begge sider, men i slike saker er det ganske ensidig. I kommentarfeltene og på forum som dette, er det kanskje mer delte meninger. Du kan ikke vite at kondutøren avfeide ham som idiot. Selvsagt kan det finnes konduktører som oppfører seg dårlig, men sjansen for at han misforstod er uendelig mye større en sjansen for at han var drittsekk. Han hadde liten tid og toget skulle ha gått. Tog blir som sagt målt på punktlighet hele tiden (et forsinket tog forsinker andre tog, og det skal lite til), og hvor ofte tror du ikke han får høre "bare vent litt, kan du ikke bare holde toget litt!" når passasjerer er ute i siste liten /for sent? Jeg skjønner godt at han misforstod og trodde noen som ikke hadde dukket opp enda skulle med toget. For det skjer hele tiden. Endret 20. mars 2019 av RedRobin
Camlon Skrevet 20. mars 2019 #132 Skrevet 20. mars 2019 Just now, RedRobin said: Du kan ikke vite at kondutøren avfeide ham som idiot. Selvsagt kan det finnes konduktører som oppfører seg dårlig, men sjansen for at han misforstod er uendelig mye større en sjansen for at han var drittsekk. Han hadde liten tid og toget skulle ha gått. Tog blir som sagt målt på punktlighet hele tiden (et forsinket tog forsinker andre tog, og det skal lite til), og hvor ofte tror du ikke han får høre "bare vent litt, kan du ikke bare holde toget litt!" når passasjerer er ute i siste liten /for sent? Jeg skjønner godt at han misforstod og trodde noen som ikke hadde dukket opp enda skulle med toget. For det skjer hele tiden. At han avfeide han som en idiot gjør han ikke til en drittsekk. Du sier selv at de er presset på tid. Er du stresset så er det lett å avfeie noen som en idiot og dermed ikke lytte til dem. Jeg ser det som svært usannsynlig at han ville misforstått han, om han pratet normalt med han i et minutt. Og hvorfor slikt hastverk. Lengre tid på hver platform vil gjøre det lettere å hente inn forsinkelser og unngå situasjoner som denne. Her så stopper tog på hver stasjon i ca 5 minutter, og her er togene aldri forsinket.
RedRobin Skrevet 20. mars 2019 #133 Skrevet 20. mars 2019 11 minutter siden, Camlon skrev: Og jeg legger ikke all skyld på konduktøren. Hva med de ansatte på toget, og hva med alle passasjerene som fullstendig ignorerte en enslig unge som skal av toget? Konduktøren ER en ansatt på toget, og jeg skrev over at det ikke var hans ansvar, det står i retningslinjene til NSB, på deres nettsider. På et lokaltog er det ofte bare en eneste konduktør. Så jeg er usikker på hva slags andre ansatte du sikter til her? Jeg skrev også at jeg mente passasjerne som hindret gutten i å gå av var de som gjorde feil. Og de andre passasjerene har ingenting med et barn som reisere alene å gjøre. Jeg sitter ofte og leser bok når jeg reiser med toget, jeg ville nok ikke lagt merke til om en unge reiste alene i samme vogn som meg engang.
RedRobin Skrevet 20. mars 2019 #134 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 9 minutter siden, Camlon skrev: Og hvorfor slikt hastverk. Lengre tid på hver platform vil gjøre det lettere å hente inn forsinkelser og unngå situasjoner som denne. Her så stopper tog på hver stasjon i ca 5 minutter, og her er togene aldri forsinket. Det er ikke konduktøren som bestemmer hvor langt stasjonsoppholdet skal være. Rutene til et tog blir planlagt et års tid på forhånd, av folk mye høyere oppe i NSB-systemet. De sender inn sine bestillinger til Bane NOR's langtidsruteplanleggere. På steder i landet der det er mange tog, og trangt om plassen, kan ikke stasjonsoppholdene være lange. Hvor lange stasjonsopphold ruteplanleggerne kan legge inn i togenes rute, kommer ann på hvor travel strekningen er og hvor lange blokkstrekningene er. I Oslo-gryta stopper lokaltog kun i 20 sekunder på hvert sted, og et avvik på så lite som 10 sekunder er nok til at forsinkelser begynner å spre seg til andre tog. Folk vil generelt ha flere tog og kortere reisetid, og da blir stasjonsoppholdene nødvendigvis korte. Endret 20. mars 2019 av RedRobin
Sirah Skrevet 20. mars 2019 #135 Skrevet 20. mars 2019 På 21.4.2018 den 8.12, GauteS skrev: Faren hadde forsømt seg: Han burde ha lært gutten at når de varsler i høyttaleren at neste stasjon er Bø, skal han straks gå til utgangsdøra og vente der, ikke bli sittende til toget har stoppet, vinke til faren (!), og DERETTER begynne å bevege på seg. Enig. Her var tydeligvis ikke gutten moden nok til å reise alene. Når stasjonen blir annonser så reiser man seg og går til døren. man venter ikke til toget har stoppet for å så ta seg god tid til å hilse før man begynner å gå. Når det er sagt så burde konduktøren hørt på faren og ventet disse sekundene.
RedRobin Skrevet 20. mars 2019 #136 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 12 minutter siden, Camlon skrev: At han avfeide han som en idiot gjør han ikke til en drittsekk. Du sier selv at de er presset på tid. Er du stresset så er det lett å avfeie noen som en idiot og dermed ikke lytte til dem. Jeg ser det som svært usannsynlig at han ville misforstått han, om han pratet normalt med han i et minutt. Ok, da er vi ikke så uenige på dette punktet. Jeg synes bare NSB får veldig mye ufortjent kjeft, generelt sett, og at det har mye å gjøre med at folk vet lite om hvordan jernbanen fungerer (ja, selv de som er dagpendlere/reiser mye med tog). Endret 20. mars 2019 av RedRobin
RedRobin Skrevet 20. mars 2019 #137 Skrevet 20. mars 2019 2 minutter siden, Sirah skrev: Enig. Her var tydeligvis ikke gutten moden nok til å reise alene. Når stasjonen blir annonser så reiser man seg og går til døren. man venter ikke til toget har stoppet for å så ta seg god tid til å hilse før man begynner å gå. Når det er sagt så burde konduktøren hørt på faren og ventet disse sekundene. Jeg tror gutten stod klar ved døren, men ble presset inn igjen på toget av reisende som skulle gå på?
Camlon Skrevet 20. mars 2019 #138 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 18 minutter siden, RedRobin said: Konduktøren ER en ansatt på toget, og jeg skrev over at det ikke var hans ansvar, det står i retningslinjene til NSB, på deres nettsider. På et lokaltog er det ofte bare en eneste konduktør. Så jeg er usikker på hva slags andre ansatte du sikter til her? Jeg sier ikke at konduktøren er den som har skyld i denne henselsen. Jeg legger skylden på NSB og passasjerene. Å bare ha en ansatt på et tok er fullstendig uforsvarlig, noe som er NSB sin feil. La oss si en person blir syk, da er det ingen igjen som kan ta hånd om toget. Quote Jeg skrev også at jeg mente passasjerne som hindret gutten i å gå av var de som gjorde feil. Og de andre passasjerene har ingenting med et barn som reisere alene å gjøre. Jeg sitter ofte og leser bok når jeg reiser med toget, jeg ville nok ikke lagt merke til om en unge reiste alene i samme vogn som meg engang. Da er du en del av problemet. Du har absolutt et ansvar for individene rundt deg. For litt siden var det en mor som ikke kunne finne ungen sin. Jeg kunne gjort som deg og ignorert henne, men vi gikk opp til henne, hun viste oss et bilde og vi fant ungen hennes. Quote Det er ikke konduktøren som bestemmer hvor langt stasjonsoppholdet skal være. Rutene til et tog blir planlagt et års tid på forhånd, av folk mye høyere oppe i NSB-systemet. De sender inn sine bestillinger til Bane NOR's langtidsruteplanleggere. På steder i landet der det er mange tog, og trangt om plassen, kan ikke stasjonsoppholdene være lange. Hvor lange stasjonsopphold ruteplanleggerne kan legge inn i togenes rute, kommer ann på hvor travel strekningen er og hvor lange blokkstrekningene er. I Oslo-gryta stopper lokaltog kun i 20 sekunder på hvert sted, og et avvik på så lite som 10 sekunder er nok til at forsinkelser begynner å spre seg til andre tog. Det er ikke konduktøren sin skyld, men det er definitivt NSB sin skyld at de bare har 20 sekunder på hvert platform. Det er fullstendig uforsvarlig, det sier seg selv. Hva om 3 personer i rullestol skal av, toget vil med en gang bli forsinket. På visse steder så er det kanskje for trangt om plassen, men dette var i Bø ikke i Oslo-gryta. Og selv i Oslo så bør ikke dette skje. Endret 20. mars 2019 av Camlon
RedRobin Skrevet 20. mars 2019 #139 Skrevet 20. mars 2019 2 minutter siden, Camlon skrev: Les hva jeg skriver, jeg sier ikke at konduktøren er den som har skyld i denne henselsen. Jeg sier at NSB og passasjerene har skyld. OK, da skjønte jeg hva du mente - at tog generelt kanskje er for dårlig bemannet. (Beklager, jeg trodde du spurte hvor de andre konduktørene på toget befant seg.) Jeg tror faktisk persontogselskap presser på for å få lov til å kjøre tog uten konduktører i det hele tatt, i hvert fall i Oslo, men det har de ikke fått lov til så langt. Det er lov i noen andre land, tror jeg. Og jeg er redd for at det skal bli slik her også til slutt. Med privatiseringen av jernbanen er jeg redd for at vi går for en penger over sikkerhet - tankegang. Det er såpass dyrt å kjøre tog, spesielt med den nye togveisavgiften, at det nesten ikke er mulig å tjene penger på tog som ikke er stappfulle. Og hvor skal man kutte da? I lønninger, pensjon, og antall ansatte.
Cuntzilla Skrevet 20. mars 2019 #140 Skrevet 20. mars 2019 Faren sier han ikke kommer til å sette Emil på det toget mer.. hva med å heller bare lære sønnen at han må reise seg når NSB i god tid før ankomst melder at neste stasjon er Bø, og stå klar ved utgangen når toget stanser i stedet for å sitte og vinke? Jeg antar at det kommer folk løpende og sier til konduktøren at toget må vente fordi noen mangler hele tiden, så jeg kjøper at denne konduktøren har vært distré eller bare gretten og ikke hørt ordentlig hva faren prøvde å si. NSB får ikke akkurat gullstjerne for god kundeservice her, men dette er foreldrenes ansvar. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå