Gå til innhold

Baby 4 mnd ikke vil sove


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig sliten mor her! Har barn på 4 mnd som ikke  finner søvnen alene! Jeg må bysse, synge og bære han til han finner søvn! Han vet ikke når han vil sove, han bare gråter og ser på meg. Det er sånn hver gang han vil sove! Vet at mye er min feil, han hadde mye magesmerter og luftsmerter når han ble født, + første barn, dårlig erfaring. Så jeg borte han til han sovnet! Men nå blir jeg sliten. Er selv halvvåken. 

Hvordan få ting til ånendre? Boen med erfaring her?

Anonymkode: 308f6...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer jeg også på. Sliter litt med det samme. Men han er midt i en utviklingstrinn 4 nå, så det er enda verre enn tidligere, så vi venter til denne fasen er over før vi gjør noen forsøk.

Men jeg må også få sagt: Noen barn klarer ikke finne søvnen selv, sånn er det bare. Og da kan du ikke nødvendigvis si at det er din feil at han ikke finner søvnen.

«Han vet ikke når han vil sove»? Det hjalp oss å vite at babyer på fire måneder skal i snitt være våken 1,5-2 timer før de er trøtte igjen. 

I det siste har jeg latt han gråte litt fra seg, for han gråter alltid når han vet han må sove. ALLTID. Så jeg ligger ved siden av og hysjer og stryker mens han gråter, så plukker jeg han opp etter en stund, da behøver jeg ikke bysse så lenge før han sovner. Så slipper jeg bysse gjennom gårtingen som uansett kommer, og sliter ikke ut skuldrene.

Anonymkode: dc053...a06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en baby på 4 mnd selv som også var mye plaget av luftsmerter når han ble født.

Min baby sover mye bedre etter at han fikk en "ekstra" madrass i sengen, ble mykere for han. Itillegg sovner han kjapt hvis han har noe som rører ved kinnet (f.eks: koseklut, liten bamse) MEN pass på å ta vekk bamsen/kluten når han er sovnet så det ikke blokkerer luftveiene.

Ellers sover baby ekstra godt når vi har vært en god lang tur på dagen.

No har vi en seng på soverommet, og en i stuen som skiller for dagsoving/nattsoving. Troe dette har gjort at gutten min skjønner når han skal sove for "natten".. han ligger 5 min å "prater" i sengen før han finner søvn selv, og da sover han gjerne 6 timer.

Babyer kan bli ekstra urolig på kveldstid, da krever de ekstra mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille baby er bare 4 mnd! Den trenger kos, byssing, rugging, nærhet og varme! Sove alene gjør dem til slutt! Alt til sin tid :) Kos deg med baby som vil ligge inntil deg.

Anonymkode: a3270...946

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var min å på den alderen. Nå er han 14 mnd og må fortsatt ha hjelp til å finne søvnen. Dog ikke byssing eller amming(Det måtte vi vende av med mye skrik og skrål) nå må vi sitte hos han til ham sovner og hver gang han våkner på natt. 

Førstemann var en annen type som ikke trengte stimuli for å sovne.

Vi vurderer skrikekur da vi har prøvd alt annet å ingenting hjelper. 

Babyen din er så liten at du må bare hjelpe han inn i søvnen og ta kampen senere når han er eldre. 

Anonymkode: 196d1...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små babyer SKAL bæres og bysses. Min var klar til å finne søvn alene ved 7 mnd. alder. Ikke forvent for mye enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Ny Bruker skrev:

Så små babyer SKAL bæres og bysses. Min var klar til å finne søvn alene ved 7 mnd. alder. Ikke forvent for mye enda.

Skal var vel litt vonldsomt? Men må barn kan bysses og bæres uten fare. Min første var sånn, og det er lite å gjøre noe med. Prøv om en måned feks å leggehab i sengen våken. Prøv å roe uro med lette stryk og en rolig go natt sang. Det var dette som fungerte for oss tilslutt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var min å på den alderen. Nå er han 14 mnd og må fortsatt ha hjelp til å finne søvnen. Dog ikke byssing eller amming(Det måtte vi vende av med mye skrik og skrål) nå må vi sitte hos han til ham sovner og hver gang han våkner på natt. 

Førstemann var en annen type som ikke trengte stimuli for å sovne.

Vi vurderer skrikekur da vi har prøvd alt annet å ingenting hjelper. 

Babyen din er så liten at du må bare hjelpe han inn i søvnen og ta kampen senere når han er eldre. 

Anonymkode: 196d1...53e

Det der går plutselig over. Vår var sånn frem til han var nesten 2, og vips ordnet han seg selv. Måtte innom for å gi smokk/brette dyne innimellom men det var det. Og inn ved evt mareritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper med at når du endelig forstår han vil sove er han veldig overtrøtt.  Prøv å begynne å legge han et par timer etter han har våknet siste gang (på dagtid).  For eksempel - våkner kl 7, får frokost og lek/oppmerksomhet.  Rundt 0845 begynne legge rutine (amming/flaske, litt byssing og evt legge i sengen/vognbag eller det du bruker).  Sove fra 9-11 feks kan du gjør det samme igjen 1245 og so on.   Mulig at du venter alt for lenge før han virkelig viser tegn at han er trøtt før du begynne å legge han og da er han overtrøtt.  Men jeg kan også ta feil :)

Anonymkode: b3ca0...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar han smokk? Det har vært reddningen her. 

Anonymkode: 51192...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...