Gå til innhold

Er far egnet nok?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere felles foreldremøte i bhg, helsestasjon, etc slik at begge er med?  

Forstår dette med hygiene og grensesetting, har selv erfart barnefar som ikke steller f.eks hår til barna under samværsperioden og det har resultert i store(!) floker, sammenfiltret og skittent hår(jenter med langt hår). Skitne klær, skitne unger, tynnkledde unger etc. Og når barn er kommet i skolealder er det ikke greit....!

Det blir heller ikke bedre om det ikke tas tak i nå, helsestasjon eller lege kan du rådføre deg med kanskje mtp rutiner og hva far må følge opp når hun er hos han? Familievernkontoret?

Anonymkode: 79d15...845

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Kort fortalt. Jeg har ei jente på 5 år fra et tidligere forhold. Jeg og barnets far gikk fra hverandre da jenta var 2 år gammel og har siden da hatt 50/50-samvær. Far er veldig glad i jenta. Han har en enorm kjærlighet for henne og ønsker å ha henne 50%. Jeg vet også at han gjør sitt beste, men jeg er usikker på om hans beste er godt nok. Kan nevne følgene:

- En natt hadde jenta mi tissa på seg da hun var hos far. Far hadde ikke tid til å dusje henne om morgenen og sender henne i barnehagen full i urin. Dette fortalte han meg selv etter jeg konfronterte han. 

- Jeg må fortelle han alt han må kjøpe til henne. Alt fra solkrem, krem til eksem, bestill legetime hvis det er noe. Han har lite klær til henne og bruker ofte for små klær. Klager på økonomien men kjøper seg stadig nye ting selv samt er ute på byen osv. 

- Han spiller fotball som hobby og bruker ofte familie som barnevakt når han er på trening/kamp. Gjerne etter leggetid. 

- Han jobber nattevakt en sjelden gang i uka når jenta er der, og har familie der om natta med henne.

- Han har mista lappen to ganger på noen år pga fart. Siste gangen mens jenta satt på. Han må også bruke briller pga dårlig syn, men dropper ofte dette til tross for at jeg har sagt jeg kommer til å anmelde han om han ikke bruker dem.

- Jeg vet han ikke er spesielt streng. Lar jenta bestemme mye, hun får hoppe i sofaen og det er ikke noe særlig kustus der.

Kan sikkert nevne flere ting, men dette er noen av de viktigste momentene. Hjemme hos oss er det ganske annerledes. Jeg har ny samboer og vi har fått en gutt som nå er 1 år. De har et veldig fint søskenforhold. Samboeren min er meget oppegående og vi har gode rutiner og generelt opptatt av at alt skal være på stell. Vi ser forskjell på jenta fra hun er hos oss på slutten av uka til hvordan hun er når hun kommer tilbake etter ei uke hos faren. 

Grunnen til at jeg bekymrer meg er at jenta nå skal utredes for ADHD. Hvis det isåfall er tilfelle vil det nok kreve mer av oss som foreldre. Gode rutiner og tilrettelegging vil være vesentlig og jeg er rett og slett redd for at det vil mangle noe hos han. 

Er det noen som har gode råd til meg? Bør jeg snakke med familievernkontoret eller er det ingen grunn til bekymring her? 

Må legge til at jeg har et godt forhold til barnefar og ikke ønsker å ta fra han jenta. Men jeg vil selvfølgelig det beste for barnet mitt som alle andre.

Anonymkode: 4949f...d69

Her er det bare en ting å gjøre, spørre om en mamma er egnet nok til å ta vare på barnet så mye som 50 % når hun er så lite løsningsorientert og så kritisk til barnet hun har hoppet til sengs med og fått barn med. 

Å utrede en femåring for ADHD? Ja, der sluttet logikken i historien. 

Anonymkode: 95012...8f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det bare en ting å gjøre, spørre om en mamma er egnet nok til å ta vare på barnet så mye som 50 % når hun er så lite løsningsorientert og så kritisk til barnet hun har hoppet til sengs med og fått barn med. 

Å utrede en femåring for ADHD? Ja, der sluttet logikken i historien. 

Anonymkode: 95012...8f6

I vår barnehage så var det 3 barn under 5 år som allerede var utredet for ADHD og som hadde fått diagnosen så forstår ikke helt hva du reagerer på her.

Anonymkode: d88f0...afd

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage så var det 3 barn under 5 år som allerede var utredet for ADHD og som hadde fått diagnosen så forstår ikke helt hva du reagerer på her.

Anonymkode: d88f0...afd

ADHD hos så små barn er helt hinsides... Tror dessverre mye har med hjemmemiljø, rutiner og forventninger til "a4-barn", foreldre som sitter med nesa i en skjerm, telefonen i hånda hele tiden, opptatt av seg og sitt. Sitter i sofaen, er for "syke", forventer aktive barn skal kunne leke pent inne. 

Kom dere opp av sofaen, legg vekk telefon, gå ut på tur, gå i skogen, ta med en venn av barnet, be andre med på tur og utesosialisering med en kaffi mens barna kan leke. Om det regner må man være positiv og løsningsorientert, regnklær og hopp i søylepytter etc.

Folk er giddalause....🤦

Beklager ts, sporer helt av her..😅

Anonymkode: 79d15...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...