AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #1 Skrevet 20. april 2018 Hei Kort fortalt. Jeg har ei jente på 5 år fra et tidligere forhold. Jeg og barnets far gikk fra hverandre da jenta var 2 år gammel og har siden da hatt 50/50-samvær. Far er veldig glad i jenta. Han har en enorm kjærlighet for henne og ønsker å ha henne 50%. Jeg vet også at han gjør sitt beste, men jeg er usikker på om hans beste er godt nok. Kan nevne følgene: - En natt hadde jenta mi tissa på seg da hun var hos far. Far hadde ikke tid til å dusje henne om morgenen og sender henne i barnehagen full i urin. Dette fortalte han meg selv etter jeg konfronterte han. - Jeg må fortelle han alt han må kjøpe til henne. Alt fra solkrem, krem til eksem, bestill legetime hvis det er noe. Han har lite klær til henne og bruker ofte for små klær. Klager på økonomien men kjøper seg stadig nye ting selv samt er ute på byen osv. - Han spiller fotball som hobby og bruker ofte familie som barnevakt når han er på trening/kamp. Gjerne etter leggetid. - Han jobber nattevakt en sjelden gang i uka når jenta er der, og har familie der om natta med henne. - Han har mista lappen to ganger på noen år pga fart. Siste gangen mens jenta satt på. Han må også bruke briller pga dårlig syn, men dropper ofte dette til tross for at jeg har sagt jeg kommer til å anmelde han om han ikke bruker dem. - Jeg vet han ikke er spesielt streng. Lar jenta bestemme mye, hun får hoppe i sofaen og det er ikke noe særlig kustus der. Kan sikkert nevne flere ting, men dette er noen av de viktigste momentene. Hjemme hos oss er det ganske annerledes. Jeg har ny samboer og vi har fått en gutt som nå er 1 år. De har et veldig fint søskenforhold. Samboeren min er meget oppegående og vi har gode rutiner og generelt opptatt av at alt skal være på stell. Vi ser forskjell på jenta fra hun er hos oss på slutten av uka til hvordan hun er når hun kommer tilbake etter ei uke hos faren. Grunnen til at jeg bekymrer meg er at jenta nå skal utredes for ADHD. Hvis det isåfall er tilfelle vil det nok kreve mer av oss som foreldre. Gode rutiner og tilrettelegging vil være vesentlig og jeg er rett og slett redd for at det vil mangle noe hos han. Er det noen som har gode råd til meg? Bør jeg snakke med familievernkontoret eller er det ingen grunn til bekymring her? Må legge til at jeg har et godt forhold til barnefar og ikke ønsker å ta fra han jenta. Men jeg vil selvfølgelig det beste for barnet mitt som alle andre. Anonymkode: 4949f...d69
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #2 Skrevet 20. april 2018 Det beste for henne er vel å få se dere begge? Men han kan godt skjerpe seg. Være forsiktig i trafikken, hygienen, grensesetting osv. Kjøpe klær forstår ikke alltid menn så mye av. At han bruker barnevakt er vel ikke så ille? Anonymkode: a41a3...897 2
SoWhat? Skrevet 20. april 2018 #3 Skrevet 20. april 2018 Engangstilfeller kan en de bort fra. Hadde det vært vanlig for ham å ikke dusje jenta ville det vært noe helt annet. Det ikke at han gjør så mange feil, og å ha barnevakt er da ikke noe problem i de tilfellene du nevner. Det er langt fra noen omsorgssvikt her, men dere er ulike. Ingenting er perfekt, og noen kameler svelger man. Det er forøvrig ganske vanlig at barn reagerer og oppfører seg litt annerledes når de drar fra en foreldre til den andre! Det er ikke så lett for barn som savner begge foreldre og som har ulike rutiner. Han virker nok litt mer "slepphendt" enn dere, men noe alvorlige feil ser jeg ikke at han gjør. 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #4 Skrevet 20. april 2018 Ts her. Ja, enig i at hun må få se begge. Men jeg tenker kanskje da om jeg burde hatt en større del av samværet, f.eks 70/30. Barnevakt er i utgangspunktet ikke negativt, men når det blir så ofte pga egeninteresser så synes jeg det blir feil. Er det pga jobb blir det noe annet. Anonymkode: 4949f...d69 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #5 Skrevet 20. april 2018 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Engangstilfeller kan en de bort fra. Hadde det vært vanlig for ham å ikke dusje jenta ville det vært noe helt annet. Altså, det er forskjell på å utsette dusjing en dag eller to under normale omstendigheter og å sende en unge full av tiss i barnehagen, om det er aldri så mye et engangstilfelle! Dette, samt råkjøring med barnet i bilen (og å kjøre uten briller), synes jeg er det mest graverende. Om ungen hopper i sofaen eller far ikke er en kløpper på å kjøpe klær (det er ikke min mann flink til heller, selv om han ellers er en super far) er ikke riktig så farlig, så jeg ville prioritert å ta opp de førstnevnte punktene til å begynne med, og gjort det klinkende klart at dette er fullstendig uakseptabelt.Og selvsagt er det utrolig viktig at han forstår nødvendigheten av ordentlige rutiner om det viser seg at jenta har en diagnose. Anonymkode: 0d8c0...32c 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #6 Skrevet 20. april 2018 Far er egnet. Jeg synes ingenting av det du beskriver er unormalt for en far. Mitt råd er at du snakker mest mulig med han om det du tenker på, at du fortsetter å mase om penger til utstyr m. mer, at du forsøker å forsterke samarbeidet dere i mellom. Det at familiemedlemmer passer barnet deres når han skal jobbe eller spille fotball er helt innafor, og det synes jeg er litt rart at du nevner som et punkt. Snakke med han om det sterke ønske ditt om mer rammer i hverdagen, forklar hvorfor du mener det er så viktig med rammer og regler rundt barnet deres. Forklar han også hvor mye det betyr for deg. Kanskje du kan ha hun en dag mer i uka? All forskning viser at barn som bor 50/50 kommer best ut når de blir voksne. Det er veldig vanlig at mor får et behov for å ha barnet mer, når man etablerer seg på nytt og får et nytt barn. Anonymkode: 4999b...c2b 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #7 Skrevet 20. april 2018 Han høres egnet ut. Anonymkode: d4f01...f67 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #8 Skrevet 20. april 2018 Jeg har barn som bor 50/50 hos meg og hhv far. Jeg legger meg ikke bort I hverken klær, eller når de har barnevakt eller hvorfor han har barnevakt. Det har jeg ikke noe med, og jeg synes ikke du har det heller. Ta en prat med han om hoppingen I sofa og grensesetting, men barn lærer veldig fort at det er forskjellige regler hos mor og hos far. Du sier ingenting om fartsovertredelsene er han tatt I 60 I 30 sone er det mer alvorlig enn å bli tatt I høyere hastighet på egnede veier til dette. Kan du med hånden på hjertet si at du altid kjører fartsgrensen? Anonymkode: 15b8f...bba 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #9 Skrevet 20. april 2018 Ts igjen. Takk for svar. Vi har et godt samarbeid. Og jeg sier klart ifra, selv om jeg mener det ikke burde være nødvendig. Samboer føler vi blir som en barnevakt for han. Men det eneste jeg ønsker er at det skal fungere slik vi har det. Barnet er veldig glad i sin far og viser stor begeistring over å dra dit. Så jeg bekymrer meg ikke for trivselen. Barnefar er nok litt laber hygienemessig, og også kort i topplokket generelt sett. Tror ikke akkurat det er der jenta vil lære mest. Men kjærligheten er ubegrenset, og det er godt å se. Anonymkode: 4949f...d69 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #10 Skrevet 20. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn som bor 50/50 hos meg og hhv far. Jeg legger meg ikke bort I hverken klær, eller når de har barnevakt eller hvorfor han har barnevakt. Det har jeg ikke noe med, og jeg synes ikke du har det heller. Ta en prat med han om hoppingen I sofa og grensesetting, men barn lærer veldig fort at det er forskjellige regler hos mor og hos far. Du sier ingenting om fartsovertredelsene er han tatt I 60 I 30 sone er det mer alvorlig enn å bli tatt I høyere hastighet på egnede veier til dette. Kan du med hånden på hjertet si at du altid kjører fartsgrensen? Anonymkode: 15b8f...bba 70 km/t i 50-sone. På samme plass begge ganger. Samt han har kræsjet bak i en annen bil mens jenta satt på. Ikke stor fart i denne situasjonen heldigvis. Men han er en dårlig sjåfør og jeg merker jeg får angst av tanken på at de er ute og kjører nå som han har fått lappen tilbake. Barnets bestemor bor en time unna og de kjører mye frem og tilbake. Anonymkode: 4949f...d69
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #11 Skrevet 20. april 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far er egnet. Jeg synes ingenting av det du beskriver er unormalt for en far. Mitt råd er at du snakker mest mulig med han om det du tenker på, at du fortsetter å mase om penger til utstyr m. mer, at du forsøker å forsterke samarbeidet dere i mellom. Det at familiemedlemmer passer barnet deres når han skal jobbe eller spille fotball er helt innafor, og det synes jeg er litt rart at du nevner som et punkt. Snakke med han om det sterke ønske ditt om mer rammer i hverdagen, forklar hvorfor du mener det er så viktig med rammer og regler rundt barnet deres. Forklar han også hvor mye det betyr for deg. Kanskje du kan ha hun en dag mer i uka? All forskning viser at barn som bor 50/50 kommer best ut når de blir voksne. Det er veldig vanlig at mor får et behov for å ha barnet mer, når man etablerer seg på nytt og får et nytt barn. Anonymkode: 4999b...c2b Jeg vil nå påstå uvettig kjøring med bil (med barn i bilen!) og å levere et barn full i urin i barnehagen ikke er det vanlige blant fedre flest, dette hadde jeg også reagert på. I alle fall bilkjøringen, det er faktisk ganske alvorlig. De andre tingene gjør han ikke uegnet, selv om det ikke er optimalt i foreldrerollen. Anonymkode: 334fb...1c9 8
SesameStreet Skrevet 20. april 2018 #12 Skrevet 20. april 2018 Kjøringen og mangel på dusjing er helt og holdent ikke akseptabelt. Resten tenker jeg at det ikke burde legges noe særlig vekt på. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #13 Skrevet 20. april 2018 Det med urin og kjøring er vel over grensen, ellers ikke noe galt. Hadde 50/50 med barnefar fra vår datter var 2 år til hun nå er voksen. Jeg la meg aldri borti sånne småting som du nevner, eller andre ting for den saks skyld. Far her var også mer slepphendt med mye og oppdro henne på sin måte. Min erfaring var at vårt barn fint klarte å omstille seg fra far til mor og omvendt. Hun fikk også det beste av oss begge. Ofte vil menn og kvinner ha en forskjellig måte å oppdra på uansett. Det som skjedde her var at når vår datter kom i tenårene ble han betydelig mer streng enn meg, rollene ble på en måte automatisk snudd, fedre vet vel bedre hvordan gutter og menn kan være he he. Jeg synes virkelig IKKE du skal ta ifra far noe omsorg, det vil garantert knuse han og gi dere et dårlig forhold. Anonymkode: f0389...5c3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #14 Skrevet 20. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil nå påstå uvettig kjøring med bil (med barn i bilen!) og å levere et barn full i urin i barnehagen ikke er det vanlige blant fedre flest, dette hadde jeg også reagert på. I alle fall bilkjøringen, det er faktisk ganske alvorlig. De andre tingene gjør han ikke uegnet, selv om det ikke er optimalt i foreldrerollen. Anonymkode: 334fb...1c9 Bilkjøring er jeg enig i. Det må man slå hardt på (med mindre det var typisk 65 i 50-sona). Det med levert full av urin i bleie er i en gråsone, mener jeg. Om det har skjedd en gang og han hadde sinnsykt dårlig tid og måtte rekke jobben ... Vel. Før i tiden gikk barn med fulle bleier lenge, mødrene hadde kanskje 7-8 barn å passe på samtidig med mange andre oppgaver. De overlevde, for å si det litt flåsete Anonymkode: 4999b...c2b
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #15 Skrevet 20. april 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bilkjøring er jeg enig i. Det må man slå hardt på (med mindre det var typisk 65 i 50-sona). Det med levert full av urin i bleie er i en gråsone, mener jeg. Om det har skjedd en gang og han hadde sinnsykt dårlig tid og måtte rekke jobben ... Vel. Før i tiden gikk barn med fulle bleier lenge, mødrene hadde kanskje 7-8 barn å passe på samtidig med mange andre oppgaver. De overlevde, for å si det litt flåsete Anonymkode: 4999b...c2b Det er ikke snakk om en litt full bleie, jenta er fem år og tisset på seg. Faren sendte jenta i barnehagen med tiss over hele seg! Anonymkode: 59522...35b 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #16 Skrevet 20. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Far er egnet. Jeg synes ingenting av det du beskriver er unormalt for en far. Mitt råd er at du snakker mest mulig med han om det du tenker på, at du fortsetter å mase om penger til utstyr m. mer, at du forsøker å forsterke samarbeidet dere i mellom. Det at familiemedlemmer passer barnet deres når han skal jobbe eller spille fotball er helt innafor, og det synes jeg er litt rart at du nevner som et punkt. Snakke med han om det sterke ønske ditt om mer rammer i hverdagen, forklar hvorfor du mener det er så viktig med rammer og regler rundt barnet deres. Forklar han også hvor mye det betyr for deg. Kanskje du kan ha hun en dag mer i uka? All forskning viser at barn som bor 50/50 kommer best ut når de blir voksne. Det er veldig vanlig at mor får et behov for å ha barnet mer, når man etablerer seg på nytt og får et nytt barn. Anonymkode: 4999b...c2b Unormalt for en far???? hva betyr det??? er det ikke så høy krav til en far er det det du tenker??? Hvilken forskning er det du henviser til??? det kan umulig være all forskning!!! ved hver forskningsrapport som sier en ting vil du oss finne forskning som sier det motsatte. Hvordan det går med 50/50 barna kan vi ikke vite ennå for de har ikke vokst opp ennå. Jeg vil tro .... uten at jeg har noe forskning på det... at hvor bra det går med barnet handler om den oppveksten akkurat det barnet har hatt. Da tenker jeg at TS selv vet hvordan akkurat denne oppveksten påvirker akkurat hennes barn. og slenge ut av seg at det nok går bra for 50/50 er så bra og at hun bare vil ha barnet mer fordi hun er mor!!!! kjenner jeg at er noen helt hårreisende påstander uten noen som helst belegg for overhode. det minimerer og undergraver kvinner som kjemper for sine barns beste, med at det er fordi de er kvinner og ikke at mannen faktisk må være en voksen som setter barnet først. å bruke at man er mann er ingen unnskyldning for å være en dårlig forelder! Anonymkode: 9eb3c...6b1 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #17 Skrevet 20. april 2018 4 timer siden, SoWhat? skrev: Engangstilfeller kan en de bort fra. Hadde det vært vanlig for ham å ikke dusje jenta ville det vært noe helt annet. Det ikke at han gjør så mange feil, og å ha barnevakt er da ikke noe problem i de tilfellene du nevner. Det er langt fra noen omsorgssvikt her, men dere er ulike. Ingenting er perfekt, og noen kameler svelger man. Det er forøvrig ganske vanlig at barn reagerer og oppfører seg litt annerledes når de drar fra en foreldre til den andre! Det er ikke så lett for barn som savner begge foreldre og som har ulike rutiner. Han virker nok litt mer "slepphendt" enn dere, men noe alvorlige feil ser jeg ikke at han gjør. Å råkjøre så fort at man mister lappen med barn i bilen ser jeg på som særdeles alvorlig. Å la barnet gå dra i barnehagen full av tiss når også under omsorgssvikt. Disse tingene alene gjør at jeg tenker at denne mannen er så umoden at han kun burde hatt samvær under tilsyn. Hva om mor hadde gjort disse tingene? Hadde det vært helt innafor da også? Eller er det mer greit når det er pappa som ikke tar vare på barnet sitt? Anonymkode: 0314e...3fd 5
SoWhat? Skrevet 20. april 2018 #18 Skrevet 20. april 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å råkjøre så fort at man mister lappen med barn i bilen ser jeg på som særdeles alvorlig. Å la barnet gå dra i barnehagen full av tiss når også under omsorgssvikt. Disse tingene alene gjør at jeg tenker at denne mannen er så umoden at han kun burde hatt samvær under tilsyn. Hva om mor hadde gjort disse tingene? Hadde det vært helt innafor da også? Eller er det mer greit når det er pappa som ikke tar vare på barnet sitt? Anonymkode: 0314e...3fd Hvorfor skal det alltid være en kjønnskamp her inne? Om det er noe eller far spiller da ingen rolle! Nei, å råkjøre er ikke ok. Enig i det. MOR eller far skulle det stå. Endret 20. april 2018 av SoWhat? 1
Sirah Skrevet 20. april 2018 #19 Skrevet 20. april 2018 Om far har kjørt i 70 i 50 sona så er jo ikke dette råkjøring. Dumskap ja, men ikke råkjøring. Far er egnet.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #20 Skrevet 20. april 2018 Syns ikke det er ok at små barn bor 50/50. Ingen barn har noe godt av det. Burde nesten vært ulovlig. Når barna får bestemme selv så vil de som regel bo mest hos den ene, de blir slitne av å bli delt. Anonymkode: be2e2...f9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå