AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #1 Del Skrevet 20. april 2018 For meg virker det som at å lease bil er et ekstremt økonomisk uansvarlig valg. Men siden så mange velger å gjøre det, vet jeg kanskje ikke nok. Hva er fordelen med å lease? Om man kjøper bilen selv kan man betale mindre eller det samme for å nedbetale lånet, og når det er gjort, så får man penger igjen når man skal bytte den ut. For meg virker det like ulønnsomt som å leie bolig. Man bare kaster bort pengene sine for å nedbetale på andres lån. Jeg er på utkikk etter ny bil, og vurderte leasing, men ser at her jeg bor koster de billigste sånn 5000 kr i mnd (i hvert fall av det som er annonsert på Finn). Anonymkode: b3459...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #2 Del Skrevet 20. april 2018 Fordi jeg bytter bil ofte, og kjører langt. Så håper mindre. Men jeg har ekstremt god avtale gjennom jobb og betaler mindre på den enn jeg hadde i lån på den gamle😊 Anonymkode: e17a5...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #3 Del Skrevet 20. april 2018 Taper mindre skulle det stå😅 Anonymkode: e17a5...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppi Skrevet 20. april 2018 #4 Del Skrevet 20. april 2018 Det er vel enkel logikk, noen skal tjene på dette forholdet - nemlig leasing-selskapet. Deres penger tjent, er dine penger tapt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #5 Del Skrevet 20. april 2018 Akkurat nå, puppi skrev: Det er vel enkel logikk, noen skal tjene på dette forholdet - nemlig leasing-selskapet. Deres penger tjent, er dine penger tapt. ...Men hvorfor velger noen å gjøre det? Hva er det som lokker? Er det folk som ikke får billån som velger å lease (og folk som AB over her)? Anonymkode: b3459...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppi Skrevet 20. april 2018 #6 Del Skrevet 20. april 2018 Just now, AnonymBruker said: ...Men hvorfor velger noen å gjøre det? Hva er det som lokker? Er det folk som ikke får billån som velger å lease (og folk som AB over her)? Anonymkode: b3459...06d Tipper en blanding mellom enkelhet/bekvemmelighet, og det å kunne kjøre ny bil hvert tredje år. Og for noen kanskje det du sier - vanskelig å få billån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #7 Del Skrevet 20. april 2018 4 minutter siden, puppi skrev: Tipper en blanding mellom enkelhet/bekvemmelighet, og det å kunne kjøre ny bil hvert tredje år. Og for noen kanskje det du sier - vanskelig å få billån. ...Så det er de som ikke er kredittverdig nok for banken, og de som har så god råd at de kan lease? Haha Anonymkode: b3459...06d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #8 Del Skrevet 20. april 2018 Per nå er det så store endringer på gang i bilindustrien at det er svært usikkert hva drivstoffbiler er verdt om 3-4 år. Alle de store bilmerkene jobber med rimeligere Tesla-konkurrenter og det er forventet at EL-bilen vil bli svært så attraktiv innen få år. Dette er så klart spesielt aktuelt i Oslo-området pga bompenger osv. Samtlige bilkyndig vi kjenner anbefaler leasing pga dette fordi alt peker mot at man slettes ikke får så mye igjen for en brukt drivstoffbil om noen år. I tillegg har man mye mer forutsigbarhet ved leasing med tanke på eventuelle skader og reparasjoner som kan oppstå. Vi har en relativt strøken og ny dieselbil vi sliter skikkelig med å få solgt til en ok pris her på Østlandet. Vil tro det er enda vanskeligere om noen år. For vår del måtte vi ha betalt mellom 250 000-300 000 for en pent brukt stasjonsvogn av typen vi ønsker. Hva vi får solgt den for om 3-4 år er umulig å si, men med erfaringen vi har gjort nå snakker vi nok nærmere 100 000. Da har vi brukt 150 000-200 000 på bil + diverse reparasjoner. For 150 000 får vi en splitter ny leasingbil (+ ingen uforutsette utgifter) de neste tre årene. For vår del var det et enkelt valg med tanke på vår situasjon. Sier ikke at det er det riktige for alle så klart Feks ser jeg at dieselbil lik den vi sliter med å selge gå for 50 000 mer i Nord-Norge. Anonymkode: b4d71...a4a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #9 Del Skrevet 20. april 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Per nå er det så store endringer på gang i bilindustrien at det er svært usikkert hva drivstoffbiler er verdt om 3-4 år. Alle de store bilmerkene jobber med rimeligere Tesla-konkurrenter og det er forventet at EL-bilen vil bli svært så attraktiv innen få år. Dette er så klart spesielt aktuelt i Oslo-området pga bompenger osv. Samtlige bilkyndig vi kjenner anbefaler leasing pga dette fordi alt peker mot at man slettes ikke får så mye igjen for en brukt drivstoffbil om noen år. I tillegg har man mye mer forutsigbarhet ved leasing med tanke på eventuelle skader og reparasjoner som kan oppstå. Vi har en relativt strøken og ny dieselbil vi sliter skikkelig med å få solgt til en ok pris her på Østlandet. Vil tro det er enda vanskeligere om noen år. For vår del måtte vi ha betalt mellom 250 000-300 000 for en pent brukt stasjonsvogn av typen vi ønsker. Hva vi får solgt den for om 3-4 år er umulig å si, men med erfaringen vi har gjort nå snakker vi nok nærmere 100 000. Da har vi brukt 150 000-200 000 på bil + diverse reparasjoner. For 150 000 får vi en splitter ny leasingbil (+ ingen uforutsette utgifter) de neste tre årene. For vår del var det et enkelt valg med tanke på vår situasjon. Sier ikke at det er det riktige for alle så klart Feks ser jeg at dieselbil lik den vi sliter med å selge gå for 50 000 mer i Nord-Norge. Anonymkode: b4d71...a4a Takk for en synsvinkel jeg aldri har sett på før Det stemmer nok at elbiler og hybrid er kommet for å bli. Har selv elbil, men har tenkt å bytte den ut mot en med bedre rekkevidde. Tenkte først på leasing, men med leieprisen i tillegg til forsikring, bompenger og drivstoff, så blir det helt sinnssykt dyrt! Håper at dere får solgt bilen deres : ) Anonymkode: b3459...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #10 Del Skrevet 20. april 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for en synsvinkel jeg aldri har sett på før Det stemmer nok at elbiler og hybrid er kommet for å bli. Har selv elbil, men har tenkt å bytte den ut mot en med bedre rekkevidde. Tenkte først på leasing, men med leieprisen i tillegg til forsikring, bompenger og drivstoff, så blir det helt sinnssykt dyrt! Håper at dere får solgt bilen deres : ) Anonymkode: b3459...06d Bare hyggelig det! Vi tenkte nøyaktig det samme før vi begynte å sjekke litt («hvorfor leie når man kan eie») så det er verdt å sjekke litt rundt. Skal også nevnes at for vår del er det ikke snakk om å ta opp lån verken for å lease eller kjøpe. Takk for det, vi skal prøve å selge den litt utover bygda der det fortsatt er attraktivt med diesel Anonymkode: b4d71...a4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #11 Del Skrevet 20. april 2018 Å lease lønner seg det - For leasingbilselskapene. Jobbet et sted tidligere hvor de leaset masse biler, og det ble dyrt når bilene skulle leveres inn igjen, da de da skulle settes i tilnærmet opprinnelig stand igjen på leiers regning. Anonymkode: b0f75...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #12 Del Skrevet 21. april 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Per nå er det så store endringer på gang i bilindustrien at det er svært usikkert hva drivstoffbiler er verdt om 3-4 år. Alle de store bilmerkene jobber med rimeligere Tesla-konkurrenter og det er forventet at EL-bilen vil bli svært så attraktiv innen få år. Dette er så klart spesielt aktuelt i Oslo-området pga bompenger osv. Samtlige bilkyndig vi kjenner anbefaler leasing pga dette fordi alt peker mot at man slettes ikke får så mye igjen for en brukt drivstoffbil om noen år. I tillegg har man mye mer forutsigbarhet ved leasing med tanke på eventuelle skader og reparasjoner som kan oppstå. Vi har en relativt strøken og ny dieselbil vi sliter skikkelig med å få solgt til en ok pris her på Østlandet. Vil tro det er enda vanskeligere om noen år. For vår del måtte vi ha betalt mellom 250 000-300 000 for en pent brukt stasjonsvogn av typen vi ønsker. Hva vi får solgt den for om 3-4 år er umulig å si, men med erfaringen vi har gjort nå snakker vi nok nærmere 100 000. Da har vi brukt 150 000-200 000 på bil + diverse reparasjoner. For 150 000 får vi en splitter ny leasingbil (+ ingen uforutsette utgifter) de neste tre årene. For vår del var det et enkelt valg med tanke på vår situasjon. Sier ikke at det er det riktige for alle så klart Feks ser jeg at dieselbil lik den vi sliter med å selge gå for 50 000 mer i Nord-Norge. Anonymkode: b4d71...a4a Fikk dere leasingavtale på at leasingfirmaet betaler service/vedlikehold/skader/reparasjoner? De leasingtilbudene jeg har sett, så må man uansett betale dette selv (eller ta det på egen kasko) (i tillegg til leasingkostnadene), så da er man for min del like langt som om man kjøper selv. Anonymkode: fe0f4...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 22. april 2018 #13 Del Skrevet 22. april 2018 12 innlegg og der er ingen som har forstått den økonomiske fordelen med leasing..... Det er slik at staten kun får moms av forskudd og terminbeløp. La oss si at det er ca 250.000 tilsammen på 3 år. Da får staten inn 50.000 i moms på en bil som kanskje koster 500.000 inkl avgifter og moms.. La oss si at det er 125.000 i engangsavgift så ville staten krevd 75.000 i moms. Ved å leasingfinansiere blir det 25.000 i gevinst, men så skal lesingselskapet ha sitt og forhandleren stiller en litt forsiktig restverdi. Da blir oftest ingen gevinst. Om bilen har lav engangsavgift (f.eks en hybridbil) blir det gunstigere å lease fordi staten taper moms. Hovedregelen erat det er kun hybridbiler det lønner seg å lease. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #14 Del Skrevet 23. april 2018 På 21.4.2018 den 10.16, AnonymBruker skrev: Fikk dere leasingavtale på at leasingfirmaet betaler service/vedlikehold/skader/reparasjoner? De leasingtilbudene jeg har sett, så må man uansett betale dette selv (eller ta det på egen kasko) (i tillegg til leasingkostnadene), så da er man for min del like langt som om man kjøper selv. Anonymkode: fe0f4...601 Ja til service, vedlikehold, slitasjeskader osv. Bulker og selvforskyldte skader er vårt ansvar. Anonymkode: b4d71...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 23. april 2018 #15 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Leasing medfører økonomisk gevinst egentlig kun for bedrifter og næringsdrivende som har et næringsregnskap. De kan dra nytte av å ha biler som en utgift snarere enn eiendel i balansen. Produktet er ikke så velegnet for privatpersoner som ikke akkurat kan utgiftsføre leasingkostnadene og dra skattemessig nytte av det. Endret 23. april 2018 av Overrasket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #16 Del Skrevet 23. april 2018 For vår del, ja vi taper på det. Men vi har to ganger stått igjen med biler ingen ville kjøpe, som tilslutt ble solgt for veldig lite, og brukt flere titusener på å holde disse verdiløse bilene gående. Som ung brukte jeg mer penger på å holde bilen gående tilslutt enn hva det ville kostet meg for leasing gjennom alle de årene. Å slippe å tenke på reparasjoner og slikt er ekstremt behagelig, og for meg som har blitt stående mer enn en gang på en landevei eller motorvei med bil som ikke funker så er det en trygghet. Så lenge man behandler bilene bra så slipper man å betale for skader og slitasje på slutten. Anonymkode: 4c1c1...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #17 Del Skrevet 23. april 2018 On 20.4.2018 at 8:56 PM, AnonymBruker said: Samtlige bilkyndig vi kjenner anbefaler leasing pga dette fordi alt peker mot at man slettes ikke får så mye igjen for en brukt drivstoffbil om noen år. Det er ikke så sikkert. Planen er at alle nybiler som selges fra 2025 skal være snyltebiler. Er eneste muligheten til å få en bil med ordentlig rekkevidde (1000km + 5 min + 1000km) å gå på bruktmarkedet, vil prisene på slike stige. Anonymkode: 278cc...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #18 Del Skrevet 23. april 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja til service, vedlikehold, slitasjeskader osv. Bulker og selvforskyldte skader er vårt ansvar. Anonymkode: b4d71...a4a Da har dere jo fått en god avtale ser det ut til. Mulig at det har blitt mer vanlig nå, men det virket ikke å være så vanlig at man inkluderte service/vedlikehold/slitasje i tilbudene da jeg sjekket for en del år tilbake. Anonymkode: fe0f4...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #19 Del Skrevet 23. april 2018 På 22.4.2018 den 11.10, Mannisinbestealder skrev: 12 innlegg og der er ingen som har forstått den økonomiske fordelen med leasing..... Det er slik at staten kun får moms av forskudd og terminbeløp. La oss si at det er ca 250.000 tilsammen på 3 år. Da får staten inn 50.000 i moms på en bil som kanskje koster 500.000 inkl avgifter og moms.. La oss si at det er 125.000 i engangsavgift så ville staten krevd 75.000 i moms. Ved å leasingfinansiere blir det 25.000 i gevinst, men så skal lesingselskapet ha sitt og forhandleren stiller en litt forsiktig restverdi. Da blir oftest ingen gevinst. Om bilen har lav engangsavgift (f.eks en hybridbil) blir det gunstigere å lease fordi staten taper moms. Hovedregelen erat det er kun hybridbiler det lønner seg å lease. Veldig interessant innlegg, men jeg tror du må rydde en del for at folk skal forstå regnestykket ditt. Anonymkode: e097b...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 23. april 2018 #20 Del Skrevet 23. april 2018 Det kommer helt nye løsninger for privatleasing nå som blir mye billigere, så jeg ville holde litt igjen hvis jeg kunne. CAR by Volvo og Seat går i drift nå, men alle har den typen avtale på beddingen; alle leter etter en businessmodell nå når selvkjørende biler er på vei, for alle vet at tiden med privat eie av bil er over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå