Gå til innhold

Er noen studier vanskeligere enn andre?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har lest inlegg her hvor enkelte brukere sier at det de studerer er et krevende og vaskelig studie, derfor kan de for eksempel ikke jobbe ved siden av. Er det virkelig slik at noen studier er vanskeligere enn andre? Jeg tror ikke det. Alle studier krever sitt, men kanskje på forskjellige måter. Kjenner jeg blir litt provosert når jeg ser sånne innlegg. Jeg jobber 50% ved siden av. Klart det er slitsomt til tider, men det går helt fint. det er bare snakk om å strukturere dagene og jeg bruker noen helger innimellom på studier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjah, jeg skulle nok tro at en som studerer medisin eller cybernethics ikke har så forferdelig mye tid til jobb ved siden av studiene.

Kjenner folk som går på begge studiene, og de bruker gjerne 6-8 timer ved siden av forelesninger hver dag til å lese, samt helgene. Allikevel føler de at de ikke bruker nok tid på studiene.

Jeg kunne godt ha hatt en jobb ved siden av mine studier da jeg synes at det ikke er så krevende egentlig. Men jeg prioriterer allikevel å lese foran å jobbe, utdannelsen er viktigere.

Skrevet

et studie blir så hardt en vil, det er en selv som legger lista. vil en stå eller vil en ha gode karakterer. Er en flink til å lese effektivt eller sitter en å drømmer mens en leser..

Skrevet

Nei, det der er jeg ikke enig i! Klart det kan variere fra studie til studie hvor krevende det er.

En ting er at noen fag i utgangspunktet er vanskeligere enn andre. Jeg vil vel påstå at f.eks en medisiner- eller juss student har et langt tyngre pensum enn en som tar f.eks kunsthistorie.

Videre er det veldig mange fag på universitetet hvor det utelukkende er lesefag, mens andre fag krever at en gjør en mengde med oppgaver og øvelser for at en kan forstå faget.

Mange fag har også veldig mye undervisning og innleveringer, noe som gjør at en må bruke ettermiddagene til å lese.

Jeg har studert litt forskjellig, og arbeidsmengden har variert veldig. Selv om antall sider pensum er den samme sier ikke det nødvendigvis så mye. En 500 siders historiebok kommer en seg mye fortere gjennom en en tilsvarende stor statistikk bok.

Selvsagt, er med på at det har med sturkturering av hverdagen å gjøre. Hvis en kommer seg opp tidlig og bruker skoledagen til noe mer enn å sitte i kantinen å drikke kaffe kan en få gjort mye hver dag.

Noen tar også ting raskere enn andre og trenger ikke like mye tid på lesesalen.

En annen ting er jo ambisjonsnivået en har. Innen mange bransjer er en avhengig av å få et godt resultat for å få seg jobb - ikke bare å ha fullført.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nei, det der er jeg ikke enig i! Klart det kan variere fra studie til studie hvor krevende det er.

En ting er at noen fag i utgangspunktet er vanskeligere enn andre. Jeg vil vel påstå at f.eks en medisiner- eller juss student har et langt tyngre pensum enn en som tar f.eks kunsthistorie.  

Videre er det veldig mange fag på universitetet hvor det utelukkende er lesefag, mens andre fag krever at en gjør en mengde med oppgaver og øvelser for at en kan forstå faget.  

Mange fag har også veldig mye undervisning og innleveringer, noe som gjør at en må bruke ettermiddagene til å lese.

Jeg har studert litt forskjellig, og arbeidsmengden har variert veldig. Selv om antall sider pensum er den samme sier ikke det nødvendigvis så mye. En 500 siders historiebok kommer en seg mye fortere gjennom en en tilsvarende stor statistikk bok.

Selvsagt, er med på at det har med sturkturering av hverdagen å gjøre. Hvis en kommer seg opp tidlig og bruker skoledagen til noe mer enn å sitte i kantinen å drikke kaffe kan en få gjort mye hver dag.  

Noen tar også ting raskere enn andre og trenger ikke like mye tid på lesesalen.  

En annen ting er jo ambisjonsnivået en har. Innen mange bransjer er en avhengig av å få et godt resultat for å få seg jobb - ikke bare å ha fullført.

Kanaskje du synes det er lettere å lese historie enn statistikk? Er ikke sikkert det er sånn for alle. Det er poenget mitt, at noe er vanskelig for enkelte, mens for andre er det lett. Jeg ville ikke gjort det særlig bra i økonomiske eller matematiske fag, ettersom jeg ikke har peiling på tall. Motsatt vil jeg gjøre det bra i studier som har med mennesker å gjøre, psykologi og sosialogi for eksempel. Dette er da ikke "lettere" enn revisor?

Skrevet

Arbeidsmengden på ulike studier varierer sterkt; noen studier (flere og flere) har mye obligatorisk undervisning og oppgaver som må leveres og godkjennes for å få gå opp til eksamen, mens andre fag har en friere struktur og er mer lesefag der man kan lese på egenhånd etter sitt eget hode.

Jeg vil tro at et årsstudium (tilsvarende gammelt grunnfag) i matematikk eller fysikk, der man må jobbe seg gjennom pensum ved hjelp av å løse oppgaver, vil føles mer krevende enn et grunnfag i for eksempel sosiologi, der man kanskje har tre obligatoriske innleveringer, og kan lese seg til det meste på egenhånd.

Med friere rammer, har du også mer tid til disposisjon, for eksempel til å jobbe utenom studiene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Arbeidsmengde er jo en ting, for noen er det en fordel å levere oppgaver også, ikke bare lese alt på egenhånd.

Gjest onyx, i.i.
Skrevet

Enig med Lilith her. Måten fagene er lagt opp på i forhold til obligatoriske oppgaver etc gjør nok stor forskjell i hvor krevende man tror studiene er. I stor grad kan man jo si at matte, fysikk etc er mer krevende enn HF fag, men tenk på at disse studiene ofte er tilrettelagt og tilpasset eksamen. Man blir mer "ledet" gjennom studiet. I f.eks kunsthistorie får du utlevert pensumliste på 5-6000 sider, og må selv legge opp egen læring i stor grad. Der kreves det mer egen innsats og planlegging for å fullføre.

Skrevet

Min erfaring fra Universitetet i Tromsø er at humanistiske fag på lavere nivå har mye lavere arbeidsbelastning enn realfag. Har tatt begge deler, og måtte jobbe mye hardere for å få gode karakterer i realfag. Mye av årsaken til det er nok at man har mye labarbeide og praktiske obligatoriske innleveringer, som gir lite tid til å lese pensum. Pensum må man dermed lese "på siden". På høyere nivå tipper jeg det jevner seg ut. Realfag får mindre øvinger, og alle jobber vel generelt hardere jo mer spesialisert de blir.

Skrevet
Kanaskje du synes det er lettere å lese historie enn statistikk? Er ikke sikkert det er sånn for alle. Det er poenget mitt' date=' at noe er vanskelig for enkelte, mens for andre er det lett. Jeg ville ikke gjort det særlig bra i økonomiske eller matematiske fag, ettersom jeg ikke har peiling på tall. Motsatt vil jeg gjøre det bra i studier som har med mennesker å gjøre, psykologi og sosialogi for eksempel. Dette er da ikke "lettere" enn revisor?[/quote']

Jeg tror faktisk ikke det du sier her er riktig. Jeg har nok større annlegg for realfag enn for humanistiske fag, men måtte likevel jobbe hardere med realfagene på universitetet. Selvfølgelig er det man har evne for og liker lettere å lære enn fag man ikke får grepet på, men uansett er det noen fag som krever hardere jobbing for å tilegne seg forståelse i.

Skrevet

Ja, noen studier er helt klart vanskeligere enn andre. Jeg studerer psykologi (profesjonsstudiet) som blir regnet som et av de hardeste fagene. Det er knallharde karakterkrav for å komme inn, pensumlistene er lange som et vondt år, mye obligatorisk undervisning osv. Jeg tror ikke det bare er "hva man gjør det til". Det er lett å si at alle fag er likestilte, men da har man tydeligvis ikke studert et hardt fag selv.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Er veldig enig der, noen studier ER tyngre enn andre. Hvorfor er det noe å bli provosert over?

Skrevet
Ja' date= noen studier er helt klart vanskeligere enn andre. Jeg studerer psykologi (profesjonsstudiet) som blir regnet som et av de hardeste fagene. Det er knallharde karakterkrav for å komme inn, pensumlistene er lange som et vondt år, mye obligatorisk undervisning osv.

Jeg tenkte på deg da denne tråden kom opp, fordi det virker som du har en ganske avslappet hverdag med både fridager og seine morgener de dagene det ikke er obligatorisk undervisning. Men du tar det kanskje igjen på andre tidspunkter?

Skrevet

Ja, jeg prøver å nyte fridagene mens jeg har dem, for til tider er det langt mellom fridagene. Men en dag fri for undervisning betyr ikke en dag fri for lesing, jeg leser (nesten) hver eneste dag.

Skrevet

:enig_animasjon:

Ja, det er nok litt naivt å tro at alle studier er like lette/vanskelige. Det har ikke bare med hva slags fag hver enkelt har interesse og anlegg for. Noen fag krever rett og og slett flere arbeidstimer enn andre. Om det så er undervisningstimer eller timer på lesesalen.

Fint for deg gjest at du kan jobbe 50% og likvel komme deg gjennom studiene.

Jeg for min del kunne aldri ha jobbet så mye. Med over 20 timer undervisning/seminarer i uken + div. innleveringer hadde det ikke vært mulig for meg å jobbe så mye hvis jeg skal komme meg gjennom pensum.

Skrevet

Jeg har tatt et grunnfag på e høyskole, og grunnfag på universitetet. Dette var (ihvertfall i min tid) svært ulikt, med tanke på klasseromsundervisning contra forelesning, obligatorisk vs frivillig oppmøte osv.

Det er også stor forskejll på pensum som eks omhandler beinhard fysikk/matte/kjemi og å lese 100 sider om et sosiaolgisk eksperiment/ sosialantropologisk studie av en stamme.

Men, så er man til gjelgjeld mer gniene på toppkarkaterene på de mer samfunnsvitenskapelig fagene.

Skrevet
Jeg har tatt et grunnfag på e høyskole, og grunnfag på universitetet. Dette var (ihvertfall i min tid) svært ulikt, med tanke på klasseromsundervisning contra forelesning, obligatorisk vs frivillig oppmøte osv.

Etter kvalitetsreformen er det ikke særlig mye frivillig undervisning på universitetene lenger. Vi har stort sett bare obligatorisk undervisning.

Skrevet

Etter kvalitetsreformen er det ikke særlig mye frivillig undervisning på universitetene lenger. Vi har stort sett bare obligatorisk undervisning.

Det spiller igrunnnen ingen rolle, jeg skrev det for å illustrere at ulike fag og ulike steder kan gjøre at fag blir sett på som mer/mindre vanskelig.

I Oslo er det flere tusen jusstudenter, i Tromsø ca 100. Dette sier jo en del om hvor lett man har tilgang på professorer, mulighet til å stille spørsmål underveis osv. Derfor kan også det samme faget oppleves som mer/mindre vanskelig avhengig av hvor man tar det.

Skrevet

Nyibyen: Jeg har samme erfaring som deg.

Så herlig å sette seg ned med artikler som omhandlet konkrete forhold, historier osv, fremfor abstrakte termer, formler og regler.

DA skjønte jeg hvordan none klarer å studere på cafe osv, noe som var helt utenkelig i mitt andre studium.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...