Gå til innhold

Kjøring i rundkjøring?


stan

Anbefalte innlegg

Fant denne testen på nett: https://www.gjensidige.no/privat/tema/bilen-min/rundkjoring

 

Der er det dette eksempelet:

Rundkjøring_2_siste

I følge Gjensidige er det bil A som gjør feil her, legger seg i feil felt, §6. Men bil B bryter også vikeplikten ved feltskifte, §8.

Er det slik at siden bil A gjør en feil, så fritas bil B for sin feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er den som bryter vikeplikten, altså bil B som skifter fil som gjør feil her. Å legge seg i feil fil er ikke ulovlig, hender også at man tar feil av avkjørsel eller ikke vet hvor man skal, mao det er ikke ulovlig å kjøre 2 runder i ytterste fil i en rundkjøring, men det er ikke lov å bryte vikeplikten ved filbytte.

Anonymkode: 3144e...7c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil A har skylda, den burde ha plassert seg til venstre før den kjører inn i rundkjøringa. Har vært ute for noe lignende, men anna kjøremønster i 3-armet rundkjøring. Selv skulle jeg rett fram, og skal da velge venstre fil inn i rundkjøring(piler påmalt asfalten) bilen ligger foran meg, ligger i høyre fil, ergo skal den ut første utkjøring. Men nei, det gjør den ikke! Heldigvis for min egen del, ante jeg at den IKKE hadde tenkt seg til høyre, men rett fram, og det stemte! Ungikk kollisjon siden jeg bare måtte vike for hespetreet i en litt større bil, med hestehenger!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retten har slått fast at bil B har skylda. At Gjensidige nekter å rette seg etter en domstolsavgjørelse og endre putbetalingspraksis får være deres sak.

(Ja, dette eksempelet er fra virkeligheten og er avgjort i domstolene).

Anonymkode: 6030e...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Bil A har da skylda her? 

Anonymkode: 42f34...4ce

Nei, ifølge den bilsakkyndige jeg var på kurs hos, bryter B vikeplikta ved feltskifte. Det er ikke ulovlig for A å ta endog en full runde i ytterste felt i rundkjøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvsagt bil B, som bryter vikeplikten, som her har skylda. Men altså, begge har vel egentlig plassert seg galt? Det jeg lærte, både i teoriboka og på trafikkskolen var at dersom du skal halvveis eller kortere i en rundkjøring (med unntak for trearmede rundkjøringer), skal du legge deg i ytterste fil. Bil B burde altså ligget til høyre, bil A skulle ligget til venstre. Da hadde denne situasjonen vært unngått.

Uansett er det ikke ulovlig å legge seg i "feil" fil, men det er ulovlig å bryte vikeplikten.

Anonymkode: 75545...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til: 

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Hentet fra https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer.

Anonymkode: 75545...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stan skrev:

Fant denne testen på nett: https://www.gjensidige.no/privat/tema/bilen-min/rundkjoring

 

Der er det dette eksempelet:

Rundkjøring_2_siste

I følge Gjensidige er det bil A som gjør feil her, legger seg i feil felt, §6. Men bil B bryter også vikeplikten ved feltskifte, §8.

Er det slik at siden bil A gjør en feil, så fritas bil B for sin feil?

 

Nei, det blir skylddeling, som i all annen jus der begge gjør feil. % andelen på A og på B, er avhenig av "mengden skyld" i uhellet. 

For ordens skyld slik bil A har har plassert seg så skulle han enten ha kjørt ut i bildet i veien rett opp vei, eller som siste sjangse kjørt ut i øverste venstre felt. 

Vi får ikke se skiltingen på stedet så vi vet ikke om bil B har lov til å kjøre ut slik han ser ut tol å ville gjøre. Det reguleres av stedets skilt. Uansett inne i rundkjøring gjelder vikepliktreglene. 

:sukk: når folk tar teoritentamen på nettet uten å åpne teoriboka, så blir gjerne trafikkreglene og ferdighetene deretter. 

Anonymkode: 74892...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir skylddeling, som i all annen jus der begge gjør feil. % andelen på A og på B, er avhenig av "mengden skyld" i uhellet. 

For ordens skyld slik bil A har har plassert seg så skulle han enten ha kjørt ut i bildet i veien rett opp vei, eller som siste sjangse kjørt ut i øverste venstre felt. 

Vi får ikke se skiltingen på stedet så vi vet ikke om bil B har lov til å kjøre ut slik han ser ut tol å ville gjøre. Det reguleres av stedets skilt. Uansett inne i rundkjøring gjelder vikepliktreglene. 

:sukk: når folk tar teoritentamen på nettet uten å åpne teoriboka, så blir gjerne trafikkreglene og ferdighetene deretter. 

Anonymkode: 74892...d86

Det er heller at det er ulik tolkning av loven av feks forsikringsselskap og domstolene. 

Og selvfølgelig svært ulik forståelse av hvordan rundkjøringer skal forseres av de ulike sjåførene. 

Det er jo greit nok når det er en rundkjøring man kjører ofte i. Der utvikler det seg en lokal vane hvordan kjøre. Men om man kommer til en ny på en annen kant av landet (eller verden) så er det beste å være veldig forsiktig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Delt skyld. 

Og forsikringsselskapene elsker delt skyld. Da taper begge bonus og forsikringsselskapene tjener mer penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, GammelSierraFan skrev:

 

Jeg har prøvd rundkjøring i England, det blir plutselig mye mer utfordrende. 

Resultatet var at vi kjørte oss vill, men fikk politieskorte fram til hotellet. Litt flaut, men også ganske kult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Jeg har prøvd rundkjøring i England, det blir plutselig mye mer utfordrende. 

Resultatet var at vi kjørte oss vill, men fikk politieskorte fram til hotellet. Litt flaut, men også ganske kult. 

Det kan jeg bare forestille meg, synes det kan være vrient nok her. 
Kult at dere fikk eskorte da, skjønner at det kan ha vært litt flaut, men heller det enn å kjøre rundt hele natta. xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...