Gå til innhold

KG må skjerpe seg


Bustefisk

Anbefalte innlegg

I disse tider er det flere bloggere som ønsker å svartmale Kvinneguiden. Brukere her inne svarer med at det er konstruktiv kritikk, og null tegn til bekymring. Alt av hets blir moderert, og det er lite sjikane og latterliggjøring. Men er det virkelig sant?

Jeg har vært her en stund nå, og selv om jeg er absolutt tilhenger av kritisisme, og støtter all fornuftig kritikk som dukker opp, må jeg si at bloggerne også har mye rett i det si sier. For det er vannvittig mye her inne som rett og slett er Bull S***. Det virker som om mange her inne higer etter å oppnå nye måter å kritisere på. Et godt eksempel er Pilotfruen sin manns valg om å fylle leppene. Det resulterte i x antall innlegg om hvorvidt han er i stand til i være pilot pga dette valget. Direkte latterliggjøring av at en mann har tatt et inngrep.  
Bloggerne sesong 8. Alle henger seg opp i hvor mye Anniken gråter på skjermen, og diskuterer hennes psyke. Hva har dette med konstruktiv kritikk å gjøre? Gråter hun feil? Har hun ikke riktige diagnoser?  I det lille jeg har sett i Kristine Ullebø sin tråd er det stort sett diskusjoner rundt hennes kjærlighetsforhold, og hvorvidt hun burde forlate han eller ikke, der brukere her inne diskuterer hennes forhold og har sine meninger om typen hennes. 
Greit  nok, dette er "rampelyset", og kjendiser skal bli diskutert. Men den siste tiden har KG skapt det inntrykket av at det kun er kritikk av bloggvirksomheten som står i fokus her.

Vi som er brukere her inne må huske på at vi må opprettholde det ryktet vi selv påstår å ha. Kritikk av bloggvirksomheten/kjendistilværelsen. 
Det er veldig lett å la seg rive med i en tråd (jeg har nok gjort det selv), og komme med en humoristisk kommentar eller to. Men i disse tider er det kanskje greit  holde maska? La oss få det ryktet vi fortjener!  Kritiser der det er verdt å kritisere, ellers hold kjeft.

husk på: Hvis vi vil bli tatt seriøst, må vi oppføre oss seriøst. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du har gått i en viss felle @bustefisk. Det er en grunn til at bloggere fremstiller seg slik, nettopp for å bli diskutert og holde seg på på topplistene. Hvem har egentlig behov for å høre om Restylane injeksjoner, kjærlighets drama (åpent forhold), og nervøst sammenbrudd på direkten? Jeg undres over behovet for å dele dette, men jeg regner med at det selger siden det deles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Varma skrev:

Jeg tror du har gått i en viss felle @bustefisk. Det er en grunn til at bloggere fremstiller seg slik, nettopp for å bli diskutert og holde seg på på topplistene. Hvem har egentlig behov for å høre om Restylane injeksjoner, kjærlighets drama (åpent forhold), og nervøst sammenbrudd på direkten? Jeg undres over behovet for å dele dette, men jeg regner med at det selger siden det deles. 

At bloggere bruker KG for å holde seg på topplista er ikke noe nytt. Jeg sier bare at brukerne her inne må holde på ryktet sitt.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, @Bustefisk Den kritikken som rettes mot bloggere i en del tråder her inne er til tider helt uhørt. Uansett hva bloggerne velger å gjøre, eller lar være å gjøre, uansett hva de prioriterer eller nedprioriterer, blir de gjenstand for massive personkarakteristikker og bakvask her.

Jeg sier ikke at man skal være ukritisk. Når det gjelder mangelfull merking av reklame, spekulativ bruk av barna, clickbait-overskrifter eller manglende refleksjon over hvordan man framstår som rollemodell, er det masse som kan diskuteres, og det med rette. Slike temaer må bloggerne tåle at blir diskutert og kritisert, i alle fall når diskusjonen holdes på et saklig nivå. Men når det gjelder å kritisere noen bare for å kritisere, eller å fremme mer eller mindre ondsinnede og smålige spekulasjoner om hvilke motivasjoner en blogger eller en bloggers partner muligens kan ha, osv, framstår KG i en del tilfeller som en samling av de verste slarvekjerringer. Det mye omtalte og fryktede «Bygdedyret» kan bare gå og legge seg. Det når ikke opp i denne sammenhengen... :sarkasme: 

Hvordan man skal få bukt med dette har jeg ingen fullgod løsning på, men man må trolig kombinere moderering og at folk, meg selv inkludert, generelt skjerper seg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden sine deltakere på Rampelyset kan være hvem som helst. Vi har ulike motiver og agendaer for å delta her inne. Noen ønsker at kritikk skal være saklig og dokumentert, andre ønsker å sladre, andre igjen kan ønske å diskreditere forumet osv. 

Mange bloggere/influencere opplever både saklig og usaklig kritikk her inne, og andre steder. Mitt inntrykk er at her er mange gode innlegg, samt en indre selvjustis om noen går over streken. Så hvorfor er det som oftest Kvinneguiden som blir omtalt, når bloggere/influencere snakker om netthets og mobbing?

Det er nok pga forumet er Norges største nettsted, men jeg mistenker at det også kan være pga her fremkommer mye saklig og berettiget kritikk. Og det kan være et (ubevisst?) ønske om å ugyldiggjøre den, når de fremstiller Kvinneguiden så unyansert som enkelte gjør. Det eneste bloggere/influencere trenger å gjøre er å slenge ut av seg noe negativt om Kvinneguiden. Det er da få som konfronterer de med om de kan ha en skjult agenda ved å snakke ned Kvinneguiden. 

Kanskje er det behov for også å diskutere litt rundt hvorfor bloggere/influencere "i disse tider" ønsker å svartmale Kvinneguiden? Og om det er riktig måte de gjør det på? Videre er det bare vi her inne som skal "skjerpe" oss? 

Når det gjelder at vi må skjerpe oss: Jeg vil jeg oppfordre de som ønsker en saklig debatt om å fortsatt si i fra/rapportere, når andre går over streken. Og om man ønsker saklig debatt, tenker jeg at den beste måten å gjøre det på er å være et godt eksempel selv. Og enkelte ganger så "smitter" det.  :) 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula
17 timer siden, Bustefisk skrev:

I disse tider er det flere bloggere som ønsker å svartmale Kvinneguiden. Brukere her inne svarer med at det er konstruktiv kritikk, og null tegn til bekymring. Alt av hets blir moderert, og det er lite sjikane og latterliggjøring. Men er det virkelig sant?

Jeg har vært her en stund nå, og selv om jeg er absolutt tilhenger av kritisisme, og støtter all fornuftig kritikk som dukker opp, må jeg si at bloggerne også har mye rett i det si sier. For det er vannvittig mye her inne som rett og slett er Bull S***. Det virker som om mange her inne higer etter å oppnå nye måter å kritisere på. Et godt eksempel er Pilotfruen sin manns valg om å fylle leppene. Det resulterte i x antall innlegg om hvorvidt han er i stand til i være pilot pga dette valget. Direkte latterliggjøring av at en mann har tatt et inngrep.  
Bloggerne sesong 8. Alle henger seg opp i hvor mye Anniken gråter på skjermen, og diskuterer hennes psyke. Hva har dette med konstruktiv kritikk å gjøre? Gråter hun feil? Har hun ikke riktige diagnoser?  I det lille jeg har sett i Kristine Ullebø sin tråd er det stort sett diskusjoner rundt hennes kjærlighetsforhold, og hvorvidt hun burde forlate han eller ikke, der brukere her inne diskuterer hennes forhold og har sine meninger om typen hennes. 
Greit  nok, dette er "rampelyset", og kjendiser skal bli diskutert. Men den siste tiden har KG skapt det inntrykket av at det kun er kritikk av bloggvirksomheten som står i fokus her.

Vi som er brukere her inne må huske på at vi må opprettholde det ryktet vi selv påstår å ha. Kritikk av bloggvirksomheten/kjendistilværelsen. 
Det er veldig lett å la seg rive med i en tråd (jeg har nok gjort det selv), og komme med en humoristisk kommentar eller to. Men i disse tider er det kanskje greit  holde maska? La oss få det ryktet vi fortjener!  Kritiser der det er verdt å kritisere, ellers hold kjeft.

husk på: Hvis vi vil bli tatt seriøst, må vi oppføre oss seriøst. 

I de trådene jeg deltar i (CBE og AB) synes jeg stort sett det er greie innlegg, uten hets. Litt latterliggjøring blir det nok - personlig synes jeg det er vanskelig å unngå, om man kommenterer et blogginnlegg som framstår latterlig i seg selv. For det hender.

Det er mange tråder på Rampelys, og mange brukere innom. Godt mulig du har rett når det gjelder de trådene du nevner, men vil tro det er ulike mennesker med ulike meninger som skriver der også. Derfor synes jeg det blir feil når du ordlegger deg på denne måten:

" Alle henger seg opp i hvor mye Anniken gråter på skjermen, og diskuterer hennes psyke". Gjør virkelig alle det? Her er du med på å generalisere på samme måte som bloggerne selv gjør iht KG.

"Hvis vi vil bli tatt seriøst, må vi oppføre oss seriøst."

Min ærlige mening er at det toget har gått forlengst. Ikke nødvendigvis for at flertallet på KG hetser og skriver dritt, men fordi dette er blitt en sannhet etablert av bloggerne selv, og andre kjendiser som har vært diskutert her inne. Og kanskje den sannheten de ser seg best tjent med? Å overbevise dem om at det ikke stemmer er en håpløs oppgave.

Som sagt er det først og fremst de to nevnte bloggerne jeg følger, og jeg synes stort sett det er en saklig og grei tone der. Mye mulig det råder et annet klima i trådene om de yngre bloggerne, der det er et annet publikum som følger og kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde ikke bloggerne være dypt takknemlig for at noen brukere på KG bidrar så sterkt med engasjementet sitt at de holder seg på bloggtoppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 17.31, Nuna skrev:

Burde ikke bloggerne være dypt takknemlig for at noen brukere på KG bidrar så sterkt med engasjementet sitt at de holder seg på bloggtoppen?

Jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 17.31, Nuna skrev:

Burde ikke bloggerne være dypt takknemlig for at noen brukere på KG bidrar så sterkt med engasjementet sitt at de holder seg på bloggtoppen?

Tror dere virkelig det er kvinneguiden som holder bloggerne på topplisten?....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lovelulu skrev:

Tror dere virkelig det er kvinneguiden som holder bloggerne på topplisten?....

Det bidrar i hvert fall til klikk på bloggene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, smalls skrev:

Det bidrar i hvert fall til klikk på bloggene. 

Ja kanskje for dere som leser rampelyset daglig, men ikke for folk flest..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
På 19.4.2018 den 23.25, Bustefisk skrev:

I disse tider er det flere bloggere som ønsker å svartmale Kvinneguiden. Brukere her inne svarer med at det er konstruktiv kritikk, og null tegn til bekymring. Alt av hets blir moderert, og det er lite sjikane og latterliggjøring. Men er det virkelig sant?

Jeg har vært her en stund nå, og selv om jeg er absolutt tilhenger av kritisisme, og støtter all fornuftig kritikk som dukker opp, må jeg si at bloggerne også har mye rett i det si sier. For det er vannvittig mye her inne som rett og slett er Bull S***. Det virker som om mange her inne higer etter å oppnå nye måter å kritisere på. Et godt eksempel er Pilotfruen sin manns valg om å fylle leppene. Det resulterte i x antall innlegg om hvorvidt han er i stand til i være pilot pga dette valget. Direkte latterliggjøring av at en mann har tatt et inngrep.  
Bloggerne sesong 8. Alle henger seg opp i hvor mye Anniken gråter på skjermen, og diskuterer hennes psyke. Hva har dette med konstruktiv kritikk å gjøre? Gråter hun feil? Har hun ikke riktige diagnoser?  I det lille jeg har sett i Kristine Ullebø sin tråd er det stort sett diskusjoner rundt hennes kjærlighetsforhold, og hvorvidt hun burde forlate han eller ikke, der brukere her inne diskuterer hennes forhold og har sine meninger om typen hennes. 
Greit  nok, dette er "rampelyset", og kjendiser skal bli diskutert. Men den siste tiden har KG skapt det inntrykket av at det kun er kritikk av bloggvirksomheten som står i fokus her.

Vi som er brukere her inne må huske på at vi må opprettholde det ryktet vi selv påstår å ha. Kritikk av bloggvirksomheten/kjendistilværelsen. 
Det er veldig lett å la seg rive med i en tråd (jeg har nok gjort det selv), og komme med en humoristisk kommentar eller to. Men i disse tider er det kanskje greit  holde maska? La oss få det ryktet vi fortjener!  Kritiser der det er verdt å kritisere, ellers hold kjeft.

husk på: Hvis vi vil bli tatt seriøst, må vi oppføre oss seriøst. 

Jeg er enig med deg og jeg skjemmes av mye av det brukerne skriver på tråder på forumet her mange ganger. Jeg synes mye av det som skrives er mobbing, kvinne guiden brukere skriver påstander om tobb bloggere og andre kjendiser i rampe lyset som om de skulle kjenne vedkommende personlig. Det virker som om den gjengse holdningen er at viss folk er kjendiser eller topp bloggere så må de forvente og få dritt om seg. Det skal ingen forvente. 

Jeg har også vert med og diskutert bloggere men da er det bloggere og deres ansvar og kosmetiske behandlinger jeg har engasjert meg. Jeg ble lei meg da jeg leste på tråden om Anna Rasmussen at noen av dem som  skrev på tråden der oppfordret andre til og melde Anna til barne vernet fordi hun ikke var en god mor. Det er ikke opp til oss og avgjøre om Anna er en god mor eller ikke og jeg tviler på at den brukern som begynte og oppfordre til og melde Anna ikke kjente henne. 

Jeg har lakt merke til noe annet og det er at viss noen skriver noe positivt om en blogger som for eksempel Anette Marie får den som har positive ting og si om for eksempel Anette Marie høre mye negativt om seg. 

Det er på tide vi tar oss sammen, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Vanesss
På 19.4.2018 den 23.25, Bustefisk skrev:

I disse tider er det flere bloggere som ønsker å svartmale Kvinneguiden. Brukere her inne svarer med at det er konstruktiv kritikk, og null tegn til bekymring. Alt av hets blir moderert, og det er lite sjikane og latterliggjøring. Men er det virkelig sant?

Jeg har vært her en stund nå, og selv om jeg er absolutt tilhenger av kritisisme, og støtter all fornuftig kritikk som dukker opp, må jeg si at bloggerne også har mye rett i det si sier. For det er vannvittig mye her inne som rett og slett er Bull S***. Det virker som om mange her inne higer etter å oppnå nye måter å kritisere på. Et godt eksempel er Pilotfruen sin manns valg om å fylle leppene. Det resulterte i x antall innlegg om hvorvidt han er i stand til i være pilot pga dette valget. Direkte latterliggjøring av at en mann har tatt et inngrep.  
Bloggerne sesong 8. Alle henger seg opp i hvor mye Anniken gråter på skjermen, og diskuterer hennes psyke. Hva har dette med konstruktiv kritikk å gjøre? Gråter hun feil? Har hun ikke riktige diagnoser?  I det lille jeg har sett i Kristine Ullebø sin tråd er det stort sett diskusjoner rundt hennes kjærlighetsforhold, og hvorvidt hun burde forlate han eller ikke, der brukere her inne diskuterer hennes forhold og har sine meninger om typen hennes. 
Greit  nok, dette er "rampelyset", og kjendiser skal bli diskutert. Men den siste tiden har KG skapt det inntrykket av at det kun er kritikk av bloggvirksomheten som står i fokus her.

Vi som er brukere her inne må huske på at vi må opprettholde det ryktet vi selv påstår å ha. Kritikk av bloggvirksomheten/kjendistilværelsen. 
Det er veldig lett å la seg rive med i en tråd (jeg har nok gjort det selv), og komme med en humoristisk kommentar eller to. Men i disse tider er det kanskje greit  holde maska? La oss få det ryktet vi fortjener!  Kritiser der det er verdt å kritisere, ellers hold kjeft.

husk på: Hvis vi vil bli tatt seriøst, må vi oppføre oss seriøst. 

Faktisk helt enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 11.51, Asti skrev:

Kvinneguiden sine deltakere på Rampelyset kan være hvem som helst. Vi har ulike motiver og agendaer for å delta her inne. Noen ønsker at kritikk skal være saklig og dokumentert, andre ønsker å sladre, andre igjen kan ønske å diskreditere forumet osv. 

Mange bloggere/influencere opplever både saklig og usaklig kritikk her inne, og andre steder. Mitt inntrykk er at her er mange gode innlegg, samt en indre selvjustis om noen går over streken. Så hvorfor er det som oftest Kvinneguiden som blir omtalt, når bloggere/influencere snakker om netthets og mobbing?

Det er nok pga forumet er Norges største nettsted, men jeg mistenker at det også kan være pga her fremkommer mye saklig og berettiget kritikk. Og det kan være et (ubevisst?) ønske om å ugyldiggjøre den, når de fremstiller Kvinneguiden så unyansert som enkelte gjør. Det eneste bloggere/influencere trenger å gjøre er å slenge ut av seg noe negativt om Kvinneguiden. Det er da få som konfronterer de med om de kan ha en skjult agenda ved å snakke ned Kvinneguiden. 

Kanskje er det behov for også å diskutere litt rundt hvorfor bloggere/influencere "i disse tider" ønsker å svartmale Kvinneguiden? Og om det er riktig måte de gjør det på? Videre er det bare vi her inne som skal "skjerpe" oss? 

Når det gjelder at vi må skjerpe oss: Jeg vil jeg oppfordre de som ønsker en saklig debatt om å fortsatt si i fra/rapportere, når andre går over streken. Og om man ønsker saklig debatt, tenker jeg at den beste måten å gjøre det på er å være et godt eksempel selv. Og enkelte ganger så "smitter" det.  :) 

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anna Nas

Det er som @Asti skriver, ulike motiv og agendaer for å skrive her inne. Noen deltar kanskje mest for underholdningens skyld, og er ikke egentlig så kritiske til bloggere? 

Selv innrømmer jeg lett at jeg har skrevet mange innlegg som ikke akkurat er imponerende seriøse. Jeg tar selvkritikk for det. Det er veldig synd at gode innlegg med kritikk som faktisk er berettiget, mer eller mindre raskt forsvinner i alt mulig annet surr.

Isolert sett er ikke KGs rykte så viktig for meg, men hvis et lavt nivå fører til at hverken bloggere eller annonsører tar til seg en dritt av kritikken er det veldig synd. Mye av kritikken de har fått og får er helt berettiget. At det i perioder er uvesentligheter som kritiseres (min mening), endrer ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...