Gå til innhold

Gammel bil med gammel girkasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt den nå og de sier at girkassa trenger å byttes. Ingenting akutt, men med tiden bør den byttes. Hva eksakt skjer hvis girkassa går i stykker under kjøring? Lyder? Lukt? Kan ikke gire i det hele tatt? Full stopp? Kjører jeg i grøfta? Faller noe av? Jeg aner ikke, men håper at bilkyndige kan litt om dette. På forhånd takk. 

Anonymkode: 12192...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke skiftet gir, og sannsynligvis stopper bilen. Og ja, det kan bli lyd, og tro meg, du vil ikke høre den lyden i en rundkjøring klokka 16 en fredag.

Anonymkode: b4a4a...e5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manuelle røyk. Da hadde den gule lampa lyst i evigheter uten at verkstedet fant noen feil. Kassa var generelt sliten. Jeg holdt på å parkere når bilen bare plutselig ikke ville gå hverken fremover eller bakover.  Jeg kjørte inn, satt bilen i park (var uoversiktlig så jeg måtte kikke nøye etter ledig plass) og så ville den bare ikke kjøre etterpå. Motoren sveiv. 

Anbefaler at du får hjelp av noen som kan bil til å søke opp en brukt girkasse og bytte. Jeg fikk tak i en til 7000. 

Anonymkode: 8680f...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett går det bare én vei når biler går i stykker:

traffic-jam-car-explode-1205559.gif

Girkasser er ofte greie sånn sett, de uler og lager lyd en stund før du ikke lenger får kjørt.

Anonymkode: af43c...290

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tdm900 skrev:

Det kan skje litt av hvert, men er autmat eller manuell?

Manuell.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler at du får hjelp av noen som kan bil til å søke opp en brukt girkasse og bytte. Jeg fikk tak i en til 7000.  Anonymkode: 8680f...e9e

Så langt har jeg fått høre at det kan lande på 14-16.000 med arbeid. Akkurat nå er det litt for mye utgifter, men det kommer etter hvert og forhåpentligvis før det går virkelig galt.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett går det bare én vei når biler går i stykker: Girkasser er ofte greie sånn sett, de uler og lager lyd en stund før du ikke lenger får kjørt. Anonymkode: af43c...290

Nå ble jeg beroliget av den snutten. Not. :sukk: 

Noe godt råd for å få den til å holde lengst mulig? Har min kjørestil noe å si?

Anonymkode: 12192...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så langt har jeg fått høre at det kan lande på 14-16.000 med arbeid. 

Nå ble jeg beroliget av den snutten. Not. :sukk:

Anonymkode: 12192...ed4

1) Ta en vurdering på om det lønner seg. Får du bedre bil til 20000, kan det være lurt å vrake den du har nå. Prøv ellers å finne en bakgårdsmekaniker som kan finne deg en fungerende, brukt girkasse.

2) Snuten viser nok eksplosjonen av en LPG tank eller tilsvarende. Spøk, dette.

Anonymkode: af43c...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...