Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vad sier loven om egenmelding på jobb. Må man ringe varje morgon när man är syk? Eller holder det med kun dag 1? 

Jobber i en IA bedrift. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, vino_45 skrev:

Vad sier loven om egenmelding på jobb. Må man ringe varje morgon när man är syk? Eller holder det med kun dag 1? 

Jobber i en IA bedrift. 

Du må nok ringe hver dag, siden en egenmelding gjelder for en og en dag. De vet jo ikke om du er syk dagen etter hvis du bruker egenmeldingen din en dag. 

Anonymkode: 7f2cc...47d

• Liker 2
Skrevet

Du må ringe inn hver dag, men du kan gi beskjed at du mest sannsynlig bli hjemme i morgen også f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du dag en ringer å sier du for x har feber og dermed ikke kommer i dag og i morgen. Trenger du ikke ringe i morgen. Men ellers ringer man å gir beskjed hver dag. 

De skal jo klare å utføre en jobb. Hos oss medfører sykdom vi må leie inn vikar. Fortere vi får beskjed, jo bedre.

Anonymkode: c087b...dd1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du dag en ringer å sier du for x har feber og dermed ikke kommer i dag og i morgen. Trenger du ikke ringe i morgen. Men ellers ringer man å gir beskjed hver dag. 

De skal jo klare å utføre en jobb. Hos oss medfører sykdom vi må leie inn vikar. Fortere vi får beskjed, jo bedre.

Ok, jeg jobber på ett stort lager. Så skjønner ikke poengen med att ringa hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, vino_45 skrev:

Ok, jeg jobber på ett stort lager. Så skjønner ikke poengen med att ringa hver dag. 

Din arbeidsgiver må jo vite om du er på jobb eller ikke. 

Anonymkode: ada31...069

• Liker 5
Skrevet

Hei, i følge arbeidstakerloven SKAL  du ringe, eller i det minste gi beskjed at du ikke kommer på jobb. Dette skal helst skje før arbeidsdagen starter. Jeg vet ikke hvor formelt det er på deres arbeidsplass men der jeg jobber må du ringe til sjefen mens for en kompis av meg er det fint med kun en melding. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, vino_45 skrev:

? Er det ikke greit for arbeidsgiver å vite hvem som er på jobb ? Og så lenge det er egenmelding så kan u jo strengt tatt ikke vite når du er frisk nok til å jobbe?  Og lønn får man ikke hvis man skulker. Noe man gjør ved å ikke si i fra om sykdom.

Ringer du ikke, det blir brann og noen går inn å leter etter deg og dør. Sånn verste mulig utfall av å ikke si i fra

Skrevet
2 minutter siden, Oddy skrev:

Hei, i følge arbeidstakerloven SKAL  du ringe, eller i det minste gi beskjed at du ikke kommer på jobb. Dette skal helst skje før arbeidsdagen starter. Jeg vet ikke hvor formelt det er på deres arbeidsplass men der jeg jobber må du ringe til sjefen mens for en kompis av meg er det fint med kun en melding. 

Det står i arbeidstakerloven att man må ringe hver dag? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, vino_45 skrev:

På det lageret jeg jobber på hadde du mistet jobben rimelig kjapt om du bare hadde uteblitt uten å gi beskjed.

Anonymkode: 68bac...7b2

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass må man ringe første dagen, men om man vet man blir syk noen dager (ved f. eks) influensa, kan man avtale at man ikke ringer resten av dagen man er borte. Du kan jo ringe og spørre.

Anonymkode: a3a65...282

Skrevet
1 minutt siden, vino_45 skrev:

Det står i arbeidstakerloven att man må ringe hver dag? 

Du må iallefall la sjefen vite om du er på jobb eller ikke. Hadde jeg selv vært arbeidsgiver og hadde hatt en ansatt som aldri ga beskjed når de ikke møtte opp hadde jeg blitt mistenkelig. Og i verstefall antatt en skulket. 

Jeg tenker at hvis en virkelig er syk og må ha en dag hjemme, ser jeg ikke problemet med å gi beskjed. Er jo ren folkeskikk i seg selv også. Hvis en ikke gir beskjed går det jo også utover andre og deg selv

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Oddy said:

Kan du legge med en link til arbeidstakerloven? Har aldri hørt om den før... 

TS: om du må ringe hver dag kommer an på hva som er standard på din arbeidsplass. Hos noen må man ringe hver dag, andre steder godtas sms på dag 2 og 3. Hva sjefen mener er nødvendig kan også variere i forhold til hvorfor man er syk. 

Anonymkode: df691...6d0

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du legge med en link til arbeidstakerloven? Har aldri hørt om den før... 

TS: om du må ringe hver dag kommer an på hva som er standard på din arbeidsplass. Hos noen må man ringe hver dag, andre steder godtas sms på dag 2 og 3. Hva sjefen mener er nødvendig kan også variere i forhold til hvorfor man er syk. 

den heter nok ikke arbeidstakerloven, svikta i hodet mitt. Men jeg hadde jo dette her i tankene:

https://www.farmaceutene.no/lover-som-regulerer-forholdet-mellom-arbeidstaker-og-arbeidsgiver

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Oddy said:

den heter nok ikke arbeidstakerloven, svikta i hodet mitt. Men jeg hadde jo dette her i tankene:

https://www.farmaceutene.no/lover-som-regulerer-forholdet-mellom-arbeidstaker-og-arbeidsgiver

Kan du henvise til hvilken lov og paragraf du sikter til, når du sier arbeidstaker er lovpålagt varsle om sykdom, og helst før arbeidsdagens start? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du henvise til hvilken lov og paragraf du sikter til, når du sier arbeidstaker er lovpålagt varsle om sykdom, og helst før arbeidsdagens start? 

Folketrygdloven paragraf 8 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Oddy skrev:

Det står ikke der at en MÅ gi beskjed før arbeidsdagen starter men dette er vel egentlig obligatorisk hos de fleste bransjer hvor ansatte er avhengige av hverandre. Blir vel ganske respektløst hvis du ikke gir beskjed før langt ut på dagen. 

Endret av Oddy
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Oddy said:

Det står fortsatt ikke noe om at man er lovpålagt varsle hver dag, kun at man bare har rett til sykepenger fra første dag fravær er varslet. Ikke noe om at man er lovpålagt varsle hver dag ved egenmelding. TS spør ikke om rett til sykepenger, TS spør konkret om varsling. 

At det finnes egne normer om varsling hos ulike arbeidsgivere/bransjer, og hva som er respektfult eller ikke, er en helt annen sak enn å påstå at noen er lovpålagt gjøre noe, uten å kunne henvise til konkrete lover eller paragrafer. Om du skal påstå noen er lovpålagt gjøre noe, så bør du kunne henvise til både lover og konkrete paragrafer. 

AnonymBruker
Skrevet

Det skal stå i personalhåndbok eller annen informasjon du fikk av arbeidsgiver da du begynte å jobbe.

Anonymkode: cec54...70a

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står fortsatt ikke noe om at man er lovpålagt varsle hver dag, kun at man bare har rett til sykepenger fra første dag fravær er varslet. Ikke noe om at man er lovpålagt varsle hver dag ved egenmelding. TS spør ikke om rett til sykepenger, TS spør konkret om varsling. 

At det finnes egne normer om varsling hos ulike arbeidsgivere/bransjer, og hva som er respektfult eller ikke, er en helt annen sak enn å påstå at noen er lovpålagt gjøre noe, uten å kunne henvise til konkrete lover eller paragrafer. Om du skal påstå noen er lovpålagt gjøre noe, så bør du kunne henvise til både lover og konkrete paragrafer. 

Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å legge meg paddeflat. Jeg beklager, neste gang skal jeg ha kildene mine klare.

Det jeg egentlig mente var vel at en bør gi beskjed når en er syk. Om en må gjøre det hver dag er jo anderledes av hva bedrift du jobber i. Men jeg tenker likevel det er ren folkeskikk og gi beskjed før arbeidsdagen sin starter for å unngå at det skal gå utover andre.  I dette tilfelle høres det ut for TS at det å gi beskjed ikke er så alt for viktig. 

Endret av Oddy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...