AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Ok å spise poteter som er gikk ut for en mnd siden? De er litt myke og har litt spirer? Kan jeg skrelle dem og lage potetstappe? Anonymkode: 661ba...6f5
Gjest making.a.mess Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok å spise poteter som er gikk ut for en mnd siden? De er litt myke og har litt spirer? Kan jeg skrelle dem og lage potetstappe? Anonymkode: 661ba...6f5 Bare spis så lenge det ikke er mugg på dem. Poteter holder seg godt.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 3 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Bare spis så lenge det ikke er mugg på dem. Poteter holder seg godt. Ok, ser noen av dem er litt grønne ytterst når jeg skreller. Ta ut dem som er grønne? Jeg har en hel pose poteter som jeg hadde glemt, har ikke lyst kaste alt, men har ikke lyst å få vondt i magen heller da. Anonymkode: 661ba...6f5
Gjest making.a.mess Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, ser noen av dem er litt grønne ytterst når jeg skreller. Ta ut dem som er grønne? Jeg har en hel pose poteter som jeg hadde glemt, har ikke lyst kaste alt, men har ikke lyst å få vondt i magen heller da. Anonymkode: 661ba...6f5 Mugg må bort altså.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok å spise poteter som er gikk ut for en mnd siden? De er litt myke og har litt spirer? Kan jeg skrelle dem og lage potetstappe? Anonymkode: 661ba...6f5 Poteter går da ikke ut på dato? At de er datomerket har jeg aldri notert meg. Men når potetene begynner å spire så er de ikke lenger egnet til menneskemat. Derfor kaster du dem. Anonymkode: ffb6e...239
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poteter går da ikke ut på dato? At de er datomerket har jeg aldri notert meg. Men når potetene begynner å spire så er de ikke lenger egnet til menneskemat. Derfor kaster du dem. Anonymkode: ffb6e...239 De er datomerket ja. Sånn vanlig pose Beate-poteter som har ligget uåpnet i bunnen av et kjøleskap. Jeg har skrelt dem og tok ut de som var grønne. De er vel giftig. Men alle har spirt litt og er litt myke men de var vanlig hvite inni. Jeg tenkte koke dem ut skall og lage potetmos? Hive eller spise? Jeg vet at grønn er giftig, men trodde man bare kunne fjerne spirene? Anonymkode: 661ba...6f5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 " Spiser du disse, kan du bli forgiftet Kan gi diare, feber og hodepine." https://www.kk.no/livstil/spiser-du-disse-kan-du-bli-forgiftet-67869735 Anonymkode: bfdd5...86f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Aldri blitt dårlig av å spise poteter med spirer på bare å fjerne de. Poteter holder seg lenge som nevnt over her Mine besteforeldre høstet poteter og lagret de måååånedsvis (helt til neste innhøsting) i potetkjelleren. Aldri har noen blitt dårlige av det så vidt meg bekjent Anonymkode: 6833e...b43 5
spektralkatt Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er datomerket ja. Sånn vanlig pose Beate-poteter som har ligget uåpnet i bunnen av et kjøleskap. Jeg har skrelt dem og tok ut de som var grønne. De er vel giftig. Men alle har spirt litt og er litt myke men de var vanlig hvite inni. Jeg tenkte koke dem ut skall og lage potetmos? Hive eller spise? Jeg vet at grønn er giftig, men trodde man bare kunne fjerne spirene? Anonymkode: 661ba...6f5 Det er bare å fjerne spirene, og spise de hvite potetene. De som er grønne har ikke med datostempling å gjøre, men at de har blitt utsatt for sol mens de vokste. 😊 de er som du sier giftige. Endret 18. april 2018 av spektralkatt
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 "Men enn så godt vi kjenner poteten er det ikke alle som er klar over at den kan være giftig, og gi symptomer som hodepine, magesmerter, diaré, feber og oppkast. Dette er fordi poteten kan inneholde giften solanin. Solanin er et stoff som finnes i ørsmå mengder i poteten, men i spirene (eller groene, som noen kaller dem) er nivået mye høyere. Derfor skal du ikke spise potetspirer. Hvis poteten bare har noen få spirer kan du fjerne dem og likevel spise poteten. Men har poteten mange og store spirer er solanin-nivået i selve poteten også blitt ganske høyt, så da bør du kaste den."https://www.kk.no/livstil/spiser-du-disse-kan-du-bli-forgiftet-67869735 Anonymkode: bfdd5...86f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 Selvfølgelig ikke dersom det er mye og store spirer såklart Anonymkode: 6833e...b43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå